Las comunidades negras en Colombia:entre la diversidad cultural,la diferencia racial y los derechos diferenciados
The legal framework for Colombian people of African descent faces two conceptual problems that have important political effects in practice and that are analyzed in this article. First, these laws are questionable from the perspective of the equality principle and distributive justice. It is not cle...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Pontificia Universidad Javeriana Cali
- Repositorio:
- Vitela
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/154
- Acceso en línea:
- https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/935
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/154
- Palabra clave:
- Comunidades negras
justicia distributiva
diversidad cultural
raza
clase
Ley 70 de 1993
Communities of African descent
Distributive justice
Cultural diversity
Race
Class
Law 70 of 1993
- Rights
- License
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Bonilla, Daniel2023-03-232023-10-11T03:55:08Z2023-10-11T03:55:08Zhttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/935https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/154The legal framework for Colombian people of African descent faces two conceptual problems that have important political effects in practice and that are analyzed in this article. First, these laws are questionable from the perspective of the equality principle and distributive justice. It is not clear why the only individuals and groups considered entitled to the differentiated rights granted by Law 70 and its regulatory decrees are those who live in the rural and riverside zones of the Pacific basin. Second, insofar as the legal framework for Colombians of African descent uses culture as its main pillar, two variables that are essential to unde rstanding and solving the “black issue” in Colombia have been obscured: class and race.El marco jurídico de las negritudes en Colombia enfrenta dos problemas conceptuales que tienen efectos políticos prácticos importantes y que constituyen el objeto de estudio de este artículo. En primera instancia, este conjunto de normas es cuestionable desde el punto de vista del principio de igualdad y la justicia distributiva. No es claro por qué los únicos individuos y grupos que se consideran titulares directos de los derechos diferenciados que conceden la Ley 70 y sus decretos reglamentarios son aquellos que viven en las zonas rurales y ribereñas de la Cuenca del Pacífico. En segunda instancia, en tanto que el marco jurídico de las negritudes tiene como eje central la categoría cultura, su promulgación ha oscurecido dos variables que resultan fundamentales para comprender y solucionar la “cuestión negra” en Colombia: clase y raza.application/pdfspaPontificia Universidad Javeriana Calihttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/criteriojuridico/article/view/935/790https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Criterio Jurídico; Vol. 9 Núm. 1 (2009): Criterio Jurídico; 9-371657-3978Comunidades negrasjusticia distributivadiversidad culturalrazaclaseLey 70 de 1993Communities of African descentDistributive justiceCultural diversityRaceClassLaw 70 of 1993Las comunidades negras en Colombia:entre la diversidad cultural,la diferencia racial y los derechos diferenciadosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion11522/154oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/1542024-06-25 05:12:38.611metadata.onlyhttps://vitela.javerianacali.edu.coRepositorio Vitelavitela.mail@javerianacali.edu.co |
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