Conducta socio-afectiva en el transtorno autista: descripción e intervención psicoeducativa

Autistic disorder refers to a neuropsychological disorder with serious and heterogeneous manifestations that include three main areas of development, namely: social and affective alterations, alterations in the linguistic and communicative behaviour and the presence of behavioural patterns, interest...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana Cali
Repositorio:
Vitela
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/382
Acceso en línea:
https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/107
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/382
Palabra clave:
trastorno autista
conducta social
conducta afectiva
intervención psicoeducativa
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
id Vitela2_787fc4cae59b52c245b83de23a9f313c
oai_identifier_str oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/382
network_acronym_str Vitela2
network_name_str Vitela
repository_id_str
spelling López Gómez , SantiagoGarcía Álvarez , Consuelo2022-11-112023-10-11T04:01:36Z2023-10-11T04:01:36Zhttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/107https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/382Autistic disorder refers to a neuropsychological disorder with serious and heterogeneous manifestations that include three main areas of development, namely: social and affective alterations, alterations in the linguistic and communicative behaviour and the presence of behavioural patterns, interests or restricted and stereotyped activities. The failure that affects the maintenance and development of social and affective bonds, characterized by social isolation and the presence of inadequate behaviours of social-affective interactions, is highlighted in the social and affective dimension. At the present time, the most effective way to treat autism is by means of psycho-educative programs. The main characteristics of the disorder, emphasizing the social-affective area, are presented, together with generic lines of intervention consider from the psycho- educative perspective.El trastorno autista hace referencia a un trastorno neuropsicológico con graves y heterogéneas manifestaciones que abarcan tres principales áreas del desarrollo, a saber: alteraciones sociales y afectivas, alteraciones en la conducta lingüística y comunicativa y la presencia de patrones comportamentales, intereses o actividades restringidas y estereotipadas. En la dimensión social y afectiva, destaca el fracaso por el mantenimiento y el desarrollo de vínculos sociales y afectivos, que se caracteriza por el aislamiento social y la presencia de conductas de interacción socio-afectivas inapropiadas. En la actualidad, la manera más efectiva de tratar el autismo es mediante programas psicoeducativos. Se presentan las principales características del trastorno, haciendo énfasis en el área socio- afectiva, y se plantean unas líneas genéricas de intervención desde la perspectiva psicoeducativa.O transtorno autista há referência a um transtorno neuropsicológico com graves e heterogêneas manifestações que abrangem três principais áreas do desenvolvimento, a saber: alterações sociais e afetivas, alterações na conduta lingüística e comunicativa e a presença de patrões comportamentais, interesse ou atividades restringidas e estereotipadas. Na dimensão social e afetiva destaca o fracasso pela manutenção e o desenvolvimento de vínculos sociais e afetivos que se caracteriza pelo isolamento social e a presença de condutas de interação sócio- afetivas inadequadas. Na atualidade, a maneira mais efetiva de tratar o autismo é mediante programas psicoeducativos. Se apresentam as principais características do transtorno, fazendo ênfase na área sócio-afetiva, e se colocam umas linhas genéricas de intervenção desde a perspectiva psicoeducativa.application/pdfspaPontificia Universidad Javeriana Calihttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/107/94https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Pensamiento Psicológico; Vol. 4 No. 10 (2008): Pensamiento Psicológico ; 11Pensamiento Psicológico; Vol. 4 Núm. 10 (2008): Pensamiento Psicológico ; 112665-32811657-8961trastorno autistaconducta socialconducta afectivaintervención psicoeducativaConducta socio-afectiva en el transtorno autista: descripción e intervención psicoeducativainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Artículo revisado por pares"11522/382oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/3822024-06-25 05:12:41.458metadata.onlyhttps://vitela.javerianacali.edu.coRepositorio Vitelavitela.mail@javerianacali.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Conducta socio-afectiva en el transtorno autista: descripción e intervención psicoeducativa
title Conducta socio-afectiva en el transtorno autista: descripción e intervención psicoeducativa
spellingShingle Conducta socio-afectiva en el transtorno autista: descripción e intervención psicoeducativa
López Gómez , Santiago
trastorno autista
conducta social
conducta afectiva
intervención psicoeducativa
title_short Conducta socio-afectiva en el transtorno autista: descripción e intervención psicoeducativa
title_full Conducta socio-afectiva en el transtorno autista: descripción e intervención psicoeducativa
title_fullStr Conducta socio-afectiva en el transtorno autista: descripción e intervención psicoeducativa
title_full_unstemmed Conducta socio-afectiva en el transtorno autista: descripción e intervención psicoeducativa
title_sort Conducta socio-afectiva en el transtorno autista: descripción e intervención psicoeducativa
dc.creator.none.fl_str_mv López Gómez , Santiago
García Álvarez , Consuelo
author López Gómez , Santiago
author_facet López Gómez , Santiago
García Álvarez , Consuelo
author_role author
author2 García Álvarez , Consuelo
author2_role author
dc.subject.es-ES.fl_str_mv trastorno autista
conducta social
conducta afectiva
intervención psicoeducativa
topic trastorno autista
conducta social
conducta afectiva
intervención psicoeducativa
description Autistic disorder refers to a neuropsychological disorder with serious and heterogeneous manifestations that include three main areas of development, namely: social and affective alterations, alterations in the linguistic and communicative behaviour and the presence of behavioural patterns, interests or restricted and stereotyped activities. The failure that affects the maintenance and development of social and affective bonds, characterized by social isolation and the presence of inadequate behaviours of social-affective interactions, is highlighted in the social and affective dimension. At the present time, the most effective way to treat autism is by means of psycho-educative programs. The main characteristics of the disorder, emphasizing the social-affective area, are presented, together with generic lines of intervention consider from the psycho- educative perspective.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-10-11T04:01:36Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-10-11T04:01:36Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.es-ES.fl_str_mv "Artículo revisado por pares"
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/107
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/382
url https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/107
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/382
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/107/94
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana Cali
dc.source.en-US.fl_str_mv Pensamiento Psicológico; Vol. 4 No. 10 (2008): Pensamiento Psicológico ; 11
dc.source.es-ES.fl_str_mv Pensamiento Psicológico; Vol. 4 Núm. 10 (2008): Pensamiento Psicológico ; 11
dc.source.none.fl_str_mv 2665-3281
1657-8961
institution Pontificia Universidad Javeriana Cali
repository.name.fl_str_mv Repositorio Vitela
repository.mail.fl_str_mv vitela.mail@javerianacali.edu.co
_version_ 1812095044140662784