Autonomía y educación

In this article I explore the concept of autonomy as a permanent reflection exercise that helps develop a critical and philosophical attitude, which enables in education to reach “adulthood”, in the sense proposed by Kant. From the kantian perspective autonomy is understood as the...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana Cali
Repositorio:
Vitela
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/425
Acceso en línea:
https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/teologiaysociedad/article/view/791
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/425
Palabra clave:
Autonomía
Mayoría de edad
Pensamiento
Actitud
Educación
Autonomy
Adulthood
Thought
Attitude
Education
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
id Vitela2_638eb795ec2f09f7b85f203ac2a2df69
oai_identifier_str oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/425
network_acronym_str Vitela2
network_name_str Vitela
repository_id_str
spelling Martínez Herrera, Abel2023-02-092023-10-11T04:08:01Z2023-10-11T04:08:01Zhttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/teologiaysociedad/article/view/791https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/425In this article I explore the concept of autonomy as a permanent reflection exercise that helps develop a critical and philosophical attitude, which enables in education to reach “adulthood”, in the sense proposed by Kant. From the kantian perspective autonomy is understood as the ability of the individual to own one’s own thought, ie to give up a passive mentality does not impose any view of the reason the contradictions, appearance, traditions and customs, which generate dependence and blind faith in any kind of authority that is created with the right to be elected as judge and ruler of the world. It can also be said in line with Kant’s thought that autonomy constitutes a categorical imperative that put myself in someone else’s place, not to reject their views, but on the contrary make them useful for our own lives. Similarly to reach the majority age we must persevere in being, that has telos as the coherence and consistency in thought.En este artículo pretendo indagar el concepto de autonomía como un ejercicio de reflexión permanente que permite desarrollar una actitud crítica y filosófica, que posibilita en la educación alcanzar “la mayoría de edad” en el sentido propuesto por Kant. Desde la perspectiva kantiana se entiende por autonomía la capacidad que tiene el individuo de poseer un pensamiento propio. Es decir, de renunciar a una mentalidad pasiva, que no somete a ningún juicio de la razón las contradicciones, las apariencias, tradiciones y costumbres, que generan una dependencia y una fe ciega en cualquier tipo de autoridad que se cree con el derecho de elegirse en juez y señor del mundo. También se puede afirmar, en consonancia con el pensamiento de Kant, que la autonomía se constituye en un imperativo categórico, que consiste en ponerme en el lugar del otro, no para rechazar sus opiniones, sino, por el contrario, para hacerlas útiles para nuestra propia vida. De igual modo, para alcanzar la mayoría de edad se debe perseverar en el ser, que tiene como "telos" la coherencia y la constancia en el pensamiento.application/pdfspaTeología y SociedadTeología y Sociedadhttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/teologiaysociedad/article/view/791/659https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Teología y Sociedad; No. 8 (2010): Teología y sociedad; 89-103Teología y Sociedad; Núm. 8 (2010): Teología y sociedad; 89-103AutonomíaMayoría de edadPensamientoActitudEducaciónAutonomyAdulthoodThoughtAttitudeEducationAutonomía y educacióninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Artículo revisado por pares"11522/425oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/4252024-06-25 05:12:42.035metadata.onlyhttps://vitela.javerianacali.edu.coRepositorio Vitelavitela.mail@javerianacali.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Autonomía y educación
title Autonomía y educación
spellingShingle Autonomía y educación
Martínez Herrera, Abel
Autonomía
Mayoría de edad
Pensamiento
Actitud
Educación
Autonomy
Adulthood
Thought
Attitude
Education
title_short Autonomía y educación
title_full Autonomía y educación
title_fullStr Autonomía y educación
title_full_unstemmed Autonomía y educación
title_sort Autonomía y educación
dc.creator.none.fl_str_mv Martínez Herrera, Abel
author Martínez Herrera, Abel
author_facet Martínez Herrera, Abel
author_role author
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Autonomía
Mayoría de edad
Pensamiento
Actitud
Educación
topic Autonomía
Mayoría de edad
Pensamiento
Actitud
Educación
Autonomy
Adulthood
Thought
Attitude
Education
dc.subject.en-US.fl_str_mv Autonomy
Adulthood
Thought
Attitude
Education
description In this article I explore the concept of autonomy as a permanent reflection exercise that helps develop a critical and philosophical attitude, which enables in education to reach “adulthood”, in the sense proposed by Kant. From the kantian perspective autonomy is understood as the ability of the individual to own one’s own thought, ie to give up a passive mentality does not impose any view of the reason the contradictions, appearance, traditions and customs, which generate dependence and blind faith in any kind of authority that is created with the right to be elected as judge and ruler of the world. It can also be said in line with Kant’s thought that autonomy constitutes a categorical imperative that put myself in someone else’s place, not to reject their views, but on the contrary make them useful for our own lives. Similarly to reach the majority age we must persevere in being, that has telos as the coherence and consistency in thought.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-10-11T04:08:01Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-10-11T04:08:01Z
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-09
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.es-ES.fl_str_mv "Artículo revisado por pares"
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/teologiaysociedad/article/view/791
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/425
url https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/teologiaysociedad/article/view/791
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/425
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/teologiaysociedad/article/view/791/659
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.en-US.fl_str_mv Teología y Sociedad
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Teología y Sociedad
dc.source.en-US.fl_str_mv Teología y Sociedad; No. 8 (2010): Teología y sociedad; 89-103
dc.source.es-ES.fl_str_mv Teología y Sociedad; Núm. 8 (2010): Teología y sociedad; 89-103
institution Pontificia Universidad Javeriana Cali
repository.name.fl_str_mv Repositorio Vitela
repository.mail.fl_str_mv vitela.mail@javerianacali.edu.co
_version_ 1812095043398270976