Autonomía y educación
In this article I explore the concept of autonomy as a permanent reflection exercise that helps develop a critical and philosophical attitude, which enables in education to reach “adulthood”, in the sense proposed by Kant. From the kantian perspective autonomy is understood as the...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Pontificia Universidad Javeriana Cali
- Repositorio:
- Vitela
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/425
- Acceso en línea:
- https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/teologiaysociedad/article/view/791
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/425
- Palabra clave:
- Autonomía
Mayoría de edad
Pensamiento
Actitud
Educación
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Adulthood
Thought
Attitude
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Martínez Herrera, Abel2023-02-092023-10-11T04:08:01Z2023-10-11T04:08:01Zhttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/teologiaysociedad/article/view/791https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/425In this article I explore the concept of autonomy as a permanent reflection exercise that helps develop a critical and philosophical attitude, which enables in education to reach “adulthood”, in the sense proposed by Kant. From the kantian perspective autonomy is understood as the ability of the individual to own one’s own thought, ie to give up a passive mentality does not impose any view of the reason the contradictions, appearance, traditions and customs, which generate dependence and blind faith in any kind of authority that is created with the right to be elected as judge and ruler of the world. It can also be said in line with Kant’s thought that autonomy constitutes a categorical imperative that put myself in someone else’s place, not to reject their views, but on the contrary make them useful for our own lives. Similarly to reach the majority age we must persevere in being, that has telos as the coherence and consistency in thought.En este artículo pretendo indagar el concepto de autonomía como un ejercicio de reflexión permanente que permite desarrollar una actitud crítica y filosófica, que posibilita en la educación alcanzar “la mayoría de edad” en el sentido propuesto por Kant. Desde la perspectiva kantiana se entiende por autonomía la capacidad que tiene el individuo de poseer un pensamiento propio. Es decir, de renunciar a una mentalidad pasiva, que no somete a ningún juicio de la razón las contradicciones, las apariencias, tradiciones y costumbres, que generan una dependencia y una fe ciega en cualquier tipo de autoridad que se cree con el derecho de elegirse en juez y señor del mundo. También se puede afirmar, en consonancia con el pensamiento de Kant, que la autonomía se constituye en un imperativo categórico, que consiste en ponerme en el lugar del otro, no para rechazar sus opiniones, sino, por el contrario, para hacerlas útiles para nuestra propia vida. De igual modo, para alcanzar la mayoría de edad se debe perseverar en el ser, que tiene como "telos" la coherencia y la constancia en el pensamiento.application/pdfspaTeología y SociedadTeología y Sociedadhttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/teologiaysociedad/article/view/791/659https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Teología y Sociedad; No. 8 (2010): Teología y sociedad; 89-103Teología y Sociedad; Núm. 8 (2010): Teología y sociedad; 89-103AutonomíaMayoría de edadPensamientoActitudEducaciónAutonomyAdulthoodThoughtAttitudeEducationAutonomía y educacióninfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Artículo revisado por pares"11522/425oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/4252024-06-25 05:12:42.035metadata.onlyhttps://vitela.javerianacali.edu.coRepositorio Vitelavitela.mail@javerianacali.edu.co |
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In this article I explore the concept of autonomy as a permanent reflection exercise that helps develop a critical and philosophical attitude, which enables in education to reach “adulthood”, in the sense proposed by Kant. From the kantian perspective autonomy is understood as the ability of the individual to own one’s own thought, ie to give up a passive mentality does not impose any view of the reason the contradictions, appearance, traditions and customs, which generate dependence and blind faith in any kind of authority that is created with the right to be elected as judge and ruler of the world. It can also be said in line with Kant’s thought that autonomy constitutes a categorical imperative that put myself in someone else’s place, not to reject their views, but on the contrary make them useful for our own lives. Similarly to reach the majority age we must persevere in being, that has telos as the coherence and consistency in thought. |
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