Preconcepciones de estudiantes de la Pontificia Universidad Javeriana Cali sobre el curso de estadística

One the most important difficulties that teachers of statistics face in teaching statistics in undergraduate courses are the student ́s equivocal preconceived ideas regarding the course. A 16 items-questionnaire aimed to find out the student’ s experience in the courses of statistics and mathematics...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana Cali
Repositorio:
Vitela
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/371
Acceso en línea:
https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/90
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/371
Palabra clave:
actitud hacia la estadística
creencias y pensamientos antes del primer curso de estadística
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
id Vitela2_5e373e289839d5b5e6ee4b682b8902dd
oai_identifier_str oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/371
network_acronym_str Vitela2
network_name_str Vitela
repository_id_str
spelling Tovar Cuevas , José RafaelCastillo Sánchez, HaroldMarín, María del Pilar2022-11-112023-10-11T04:01:33Z2023-10-11T04:01:33Zhttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/90https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/371One the most important difficulties that teachers of statistics face in teaching statistics in undergraduate courses are the student ́s equivocal preconceived ideas regarding the course. A 16 items-questionnaire aimed to find out the student’ s experience in the courses of statistics and mathematics, their preconceived ideas regarding the statistic courses and their previous knowledge on statistics was answered by 239 students from different schools. The students have agreement about the importance of make at least one statistics course in his/her professional training. Results showed that the courses of statistics must be thought and planned so as to promote a cultural environment dominated by the statistical thought, rather than being considered a course of calculus or mathematics in which students usually operate and do calculations without having clear ideas about the problem that give rise to such operationsUna de las dificultades más importantes a que se enfrentan los profesores que enseñan estadística en cursos de pre-grado, son las ideas preconcebidas equivocadas respecto al curso. Un cuestionario de 16 puntos dirigido a averiguar la experiencia de los estudiantes en cursos de estadística y matemáticas, sus ideas preconcebidas respecto a los cursos de estadística y su conocimiento previo de la estadística fue respondido por 239 estudiantes de diferentes escuelas. Los estudiantes estuvieron de acuerdo en la importancia de realizar por lo menos un curso de estadística en su entrenamiento personal. Los resultados mostraron que los cursos de estadística deben pensarse y planearse de tal manera que se promueva un medio ambiente dominado por el pensamiento estadístico, en lugar de ser considerado un curso de cálculo o de matemáticas en el que los estudiantes actúan y hacen cálculos sin tener ideas claras sobre el problema que da pie a tales cálculosUma das mais importantes dificuldades que os professores afrontam no ensino da estatística em cursos de grado são as ideias equivocadas e preconcebidas dos alunos em quanto ao curso. Um questionário de 16 itens foi construído para descobrir no estudante a sua experiência nos cursos de matemática e estatística, suas ideias preconcebidas em relação a cursos de estatística e os seus conhecimentos prévios sobre as estadísticas, e fora respondido por 239 alunos de diferentes escolas. Os estudantes mostraram acordo sobre a importância de fazer pelo menos um curso estatístico na sua formação profissional. Os resultados mostraram que os cursos de estatísticas devem ser pensados e planejados de modo a promover um ambiente cultural dominado pelo pensamento estatístico, em vez de ser considerado um curso de cálculo ou matemática no qual os alunos costumam operar e fazer cálculos sem ter ideias claras sobre o problema que da origem a tais operações.application/pdfspaPontificia Universidad Javeriana Calihttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/90/81https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Pensamiento Psicológico; Vol. 3 No. 9 (2007): Pensamiento Psicológico ; 18Pensamiento Psicológico; Vol. 3 Núm. 9 (2007): Pensamiento Psicológico ; 182665-32811657-8961actitud hacia la estadísticacreencias y pensamientos antes del primer curso de estadísticaPreconcepciones de estudiantes de la Pontificia Universidad Javeriana Cali sobre el curso de estadísticainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Artículo revisado por pares"11522/371oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/3712024-06-25 05:12:41.321metadata.onlyhttps://vitela.javerianacali.edu.coRepositorio Vitelavitela.mail@javerianacali.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Preconcepciones de estudiantes de la Pontificia Universidad Javeriana Cali sobre el curso de estadística
title Preconcepciones de estudiantes de la Pontificia Universidad Javeriana Cali sobre el curso de estadística
spellingShingle Preconcepciones de estudiantes de la Pontificia Universidad Javeriana Cali sobre el curso de estadística
Tovar Cuevas , José Rafael
actitud hacia la estadística
creencias y pensamientos antes del primer curso de estadística
title_short Preconcepciones de estudiantes de la Pontificia Universidad Javeriana Cali sobre el curso de estadística
title_full Preconcepciones de estudiantes de la Pontificia Universidad Javeriana Cali sobre el curso de estadística
title_fullStr Preconcepciones de estudiantes de la Pontificia Universidad Javeriana Cali sobre el curso de estadística
title_full_unstemmed Preconcepciones de estudiantes de la Pontificia Universidad Javeriana Cali sobre el curso de estadística
title_sort Preconcepciones de estudiantes de la Pontificia Universidad Javeriana Cali sobre el curso de estadística
dc.creator.none.fl_str_mv Tovar Cuevas , José Rafael
Castillo Sánchez, Harold
Marín, María del Pilar
author Tovar Cuevas , José Rafael
author_facet Tovar Cuevas , José Rafael
Castillo Sánchez, Harold
Marín, María del Pilar
author_role author
author2 Castillo Sánchez, Harold
Marín, María del Pilar
author2_role author
author
dc.subject.es-ES.fl_str_mv actitud hacia la estadística
creencias y pensamientos antes del primer curso de estadística
topic actitud hacia la estadística
creencias y pensamientos antes del primer curso de estadística
description One the most important difficulties that teachers of statistics face in teaching statistics in undergraduate courses are the student ́s equivocal preconceived ideas regarding the course. A 16 items-questionnaire aimed to find out the student’ s experience in the courses of statistics and mathematics, their preconceived ideas regarding the statistic courses and their previous knowledge on statistics was answered by 239 students from different schools. The students have agreement about the importance of make at least one statistics course in his/her professional training. Results showed that the courses of statistics must be thought and planned so as to promote a cultural environment dominated by the statistical thought, rather than being considered a course of calculus or mathematics in which students usually operate and do calculations without having clear ideas about the problem that give rise to such operations
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-10-11T04:01:33Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-10-11T04:01:33Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.es-ES.fl_str_mv "Artículo revisado por pares"
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/90
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/371
url https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/90
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/371
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/90/81
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana Cali
dc.source.en-US.fl_str_mv Pensamiento Psicológico; Vol. 3 No. 9 (2007): Pensamiento Psicológico ; 18
dc.source.es-ES.fl_str_mv Pensamiento Psicológico; Vol. 3 Núm. 9 (2007): Pensamiento Psicológico ; 18
dc.source.none.fl_str_mv 2665-3281
1657-8961
institution Pontificia Universidad Javeriana Cali
repository.name.fl_str_mv Repositorio Vitela
repository.mail.fl_str_mv vitela.mail@javerianacali.edu.co
_version_ 1808493674756046848