Los padres en la psicoterapia de los niños

This article discusses the place of parents in the psychotherapy of their children. It summarizes the five possibilities the therapist has to approach the relationship with the parents of the child for whom the appointment is requested: exclude them from treatment, keep them informed, let them take...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Pontificia Universidad Javeriana Cali
Repositorio:
Vitela
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/334
Acceso en línea:
https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/41
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/334
Palabra clave:
Padres
psicoterapia
niños
Parents
psycotherapy
children
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
id Vitela2_3edf266f56b334ea966f13140708f8c9
oai_identifier_str oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/334
network_acronym_str Vitela2
network_name_str Vitela
repository_id_str
spelling Gómez Arango , Ana Cristina2022-11-092023-10-11T04:01:22Z2023-10-11T04:01:22Zhttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/41https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/334This article discusses the place of parents in the psychotherapy of their children. It summarizes the five possibilities the therapist has to approach the relationship with the parents of the child for whom the appointment is requested: exclude them from treatment, keep them informed, let them take part in the sessions with their child, treat them simultaneously but separately , and finally work directly with the parents without the child being present. It concludes that the relationship with the parents is fundamental and indispensable, and proposes that the extent and manner in which the work with the parents is done is not a dogmatic and unilateral decision, but the result of an evaluation of the specific conditions of the case. The article of fers a number of detailed therapeutic recommendations on the treatment of children and the role of the parents in their workEl artículo versa sobre el lugar de los padres en la psicoterapia del niño. Presenta, de manera resumida, cinco posibilidades que tiene el terapeuta de abordar la relación con los padres del niño por el que solicitan la cita: excluirlos del tratamiento, mantenerlos informados, permitirles participar en las sesiones con el hijo, tratarlos de manera simultánea, aunque separadamente, y por último, trabajar con los padres directamente sin incluir al niño. Concluye que la relación con los padres es fundamental e imprescindible y propone que el cuánto y el cómo se trabaja con los padres, no es una decisión dogmática y unilateral, sino el resultado de la evaluación de las condiciones particulares del caso. El artículo ofrece una serie de recomendaciones terapéuticas minuciosas sobre el tratamiento de los niños y el lugar de los padres en dicho trabajo.application/pdfspaPontificia Universidad Javeriana Calihttps://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/41/38https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Pensamiento Psicológico; Vol. 2 No. 6 (2006): Pensamiento Psicológico ; 12Pensamiento Psicológico; Vol. 2 Núm. 6 (2006): Pensamiento Psicológico ; 122665-32811657-8961PadrespsicoterapianiñosParentspsycotherapychildrenLos padres en la psicoterapia de los niñosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Artículo revisado por pares"11522/334oai:vitela.javerianacali.edu.co:11522/3342024-06-25 05:12:40.843metadata.onlyhttps://vitela.javerianacali.edu.coRepositorio Vitelavitela.mail@javerianacali.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Los padres en la psicoterapia de los niños
title Los padres en la psicoterapia de los niños
spellingShingle Los padres en la psicoterapia de los niños
Gómez Arango , Ana Cristina
Padres
psicoterapia
niños
Parents
psycotherapy
children
title_short Los padres en la psicoterapia de los niños
title_full Los padres en la psicoterapia de los niños
title_fullStr Los padres en la psicoterapia de los niños
title_full_unstemmed Los padres en la psicoterapia de los niños
title_sort Los padres en la psicoterapia de los niños
dc.creator.none.fl_str_mv Gómez Arango , Ana Cristina
author Gómez Arango , Ana Cristina
author_facet Gómez Arango , Ana Cristina
author_role author
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Padres
psicoterapia
niños
topic Padres
psicoterapia
niños
Parents
psycotherapy
children
dc.subject.en-US.fl_str_mv Parents
psycotherapy
children
description This article discusses the place of parents in the psychotherapy of their children. It summarizes the five possibilities the therapist has to approach the relationship with the parents of the child for whom the appointment is requested: exclude them from treatment, keep them informed, let them take part in the sessions with their child, treat them simultaneously but separately , and finally work directly with the parents without the child being present. It concludes that the relationship with the parents is fundamental and indispensable, and proposes that the extent and manner in which the work with the parents is done is not a dogmatic and unilateral decision, but the result of an evaluation of the specific conditions of the case. The article of fers a number of detailed therapeutic recommendations on the treatment of children and the role of the parents in their work
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-10-11T04:01:22Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-10-11T04:01:22Z
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-09
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.es-ES.fl_str_mv "Artículo revisado por pares"
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/41
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/334
url https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/41
https://vitela.javerianacali.edu.co/handle/11522/334
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.javerianacali.edu.co/index.php/pensamientopsicologico/article/view/41/38
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Pontificia Universidad Javeriana Cali
dc.source.en-US.fl_str_mv Pensamiento Psicológico; Vol. 2 No. 6 (2006): Pensamiento Psicológico ; 12
dc.source.es-ES.fl_str_mv Pensamiento Psicológico; Vol. 2 Núm. 6 (2006): Pensamiento Psicológico ; 12
dc.source.none.fl_str_mv 2665-3281
1657-8961
institution Pontificia Universidad Javeriana Cali
repository.name.fl_str_mv Repositorio Vitela
repository.mail.fl_str_mv vitela.mail@javerianacali.edu.co
_version_ 1812095064907710464