Feedback as a formative strategy in higher education in Colombia: an analysis of official documents from 1992 to 2022

ilustraciones, gráficos, tablas

Autores:
Tepud Enriquez, Brayan Alexander
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Unidad Central del Valle del Cauca
Repositorio:
Repositorio Institucional - Unidad Central del Valle del Cauca
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repositorio.uceva.edu.co:20.500.12993/4156
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/20.500.12993/4156
Palabra clave:
Retroalimentación
Estrategia de formación,
Calidad, enseñanza superior
Optimización
Feedback
Training strategy
Quality
Higher education
Optimization
Rights
openAccess
License
Derechos reservados - Unidad Central del Valle del Cauca
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Repositorio institucional UCEVA. https://repositorio.uceva.edu.co/http://hdl.handle.net/20.500.12993/4156Instname:Unidad Central del Valle del Caucareponame:Repositorio Institucional Unidad Central del Valle del Caucarepourl:https://repositorio.uceva.edu.co/ilustraciones, gráficos, tablasLa retroalimentación es un proceso que sirve para interiorizar el conocimiento y mejorar los atributos de la enseñanza, con el propósito de lograr una formación provechosa; a través de ella, se cuenta con expertos evaluadores transformadores que proporcionan registros sobre la calidad del proceso educativo. El objetivo de este estudio fue analizar cómo se ha concebido la retroalimentación como estrategia de formación para optimizar la calidad de la educación superior en Colombia desde 1992 hasta 2022. El proceso metodológico utilizado para el desarrollo de este estudio fue la revisión sistemática y el análisis crítico del discurso. De esta manera, bajo un enfoque cualitativo con posicionamiento descriptivo, a través del estudio sistemático a los artículos más destacados, se aplicó la síntesis de la información, el resumen analítico y el análisis crítico para los resultados, luego se agruparon por correspondencia y la categorización de los factores asociados al tema, con el fin de responder a los objetivos específicos. En conclusión, se pudo observar que la retroalimentación permite un proceso donde el docente y el alumno se involucran en un diálogo continuo, que además permite la aclaración de dudas produciendo una participación más activa en su proceso educativo, compensando con conocimientos que hacen del proceso educativo a uno significativo, ya que brinda la posibilidad de que los alumnos interioricen lo aprendido, percibiendo la calidad de la educación.ABSTRACT / INTRODUCTION / PROBLEM STATEMENT / Problem description / FIGURE 1 HIGHER EDUCATION COVERAGE PERCENTAGES (1990 AND 2002) / Research objectives / General objective / Specific objectives / Rationale / THEORETICAL FRAMEWORK / Background / International background / National background / Theoretical bases / Feedback model / Strategies for feedback development / Feedback on the evaluation / Formative feedback / Feedback moments / Facilitating conditions to promote feedback practices / Training strategy / METHODOLOGY / Approach and design / Population / Techniques and instruments for gathering documentary information / FIGURE 2 MATRIX PRE-READING / Data collection procedures and data analysis / RESULTS / Through the development of the research the first specific objective was achieved, identifying the importance of feedback as a formative strategy to improve the quality of higher education in Colombia / The second specific objective is presented with the results, categorizing feedback as a formative strategy to optimize the quality of higher education in Colombia / The third specific objective is presented with the results, delineating the perceived characteristics of feedback as a formative strategy in Colombia from 1992 to 2022 / DISCUSSION / CONCLUSIONS / RECOMMENDATIONS / ANNEXESLicenciado (a) en Lenguas Extranjeras con énfasis en InglésPregradoFeedback is a process that serves to internalize knowledge and improve the attributes of teaching, with the purpose of achieving profitable training; through this, there are transformative evaluation experts that provide records on the quality of the educational process. The objective of this study was to analyze how feedback has been conceived as a training strategy to optimize the quality of higher education in Colombia from 1992 to 2022. The methodological process used for the development of this study was the systematic review and the critical analysis of the discourse. In this way, under a qualitative approach with descriptive positioning, through the systematic study to the most notable articles, the synthesis of the information, the analytical summary and critical analysis were applied for the results, they were then grouped by correspondence and the categorization of the factors associated with the topic, in order to respond to the specific objectives. In conclusion, it could be seen that feedback allows a process where the teacher and the student are involved in a continuous dialogue, which also allows the clarification of doubts producing a more active participation in their educational process, compensating with knowledge that makes the educational process to a meaningful one, because it provides the possibility for students to internalize what they have learned, perceiving the quality of education.PDF105 páginasapplication/pdfengDerechos reservados - Unidad Central del Valle del Caucahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)info:eu-repo/semantics/openAccessAbierto (Texto Completo)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Feedback as a formative strategy in higher education in Colombia: an analysis of official documents from 1992 to 2022bachelor thesisTesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionLicenciatura en Lenguas Extranjeras con énfasis en InglésFacultad de Ciencias de la EducaciónRetroalimentaciónEstrategia de formación,Calidad, enseñanza superiorOptimizaciónFeedbackTraining strategyQualityHigher educationOptimizationAlarcón et al, M. 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