Decrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic review

The present study will explore different factors that may influence the loss of indigenous languages and how this may influence their identity and customs.. This project is a systematic review monograph that follows a qualitative research approach to analyze thesis projects, governmental policies, b...

Full description

Autores:
Guerrero Martinez , Leider Stiwar
Tapasco Guapacha, Isabel Cristina
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2023
Institución:
Universidad Tecnológica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional UTP
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.utp.edu.co:11059/14746
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11059/14746
https://repositorio.utp.edu.co/home
Palabra clave:
300 - Ciencias sociales::305 - Grupos sociales
Revisión sistemática
América Latina - Grupos étnicos
Preservación de lenguas indígenas
Identidad
Interculturalidad
Lengua nativa
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
id UTP2_b52fd22c472831216759b9cf2b793fd4
oai_identifier_str oai:repositorio.utp.edu.co:11059/14746
network_acronym_str UTP2
network_name_str Repositorio Institucional UTP
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Decrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic review
title Decrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic review
spellingShingle Decrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic review
300 - Ciencias sociales::305 - Grupos sociales
Revisión sistemática
América Latina - Grupos étnicos
Preservación de lenguas indígenas
Identidad
Interculturalidad
Lengua nativa
title_short Decrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic review
title_full Decrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic review
title_fullStr Decrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic review
title_full_unstemmed Decrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic review
title_sort Decrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic review
dc.creator.fl_str_mv Guerrero Martinez , Leider Stiwar
Tapasco Guapacha, Isabel Cristina
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Sanchez Castaño, Isabel Cristina
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Guerrero Martinez , Leider Stiwar
Tapasco Guapacha, Isabel Cristina
dc.subject.ddc.none.fl_str_mv 300 - Ciencias sociales::305 - Grupos sociales
topic 300 - Ciencias sociales::305 - Grupos sociales
Revisión sistemática
América Latina - Grupos étnicos
Preservación de lenguas indígenas
Identidad
Interculturalidad
Lengua nativa
dc.subject.lemb.none.fl_str_mv Revisión sistemática
América Latina - Grupos étnicos
Preservación de lenguas indígenas
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Identidad
Interculturalidad
Lengua nativa
description The present study will explore different factors that may influence the loss of indigenous languages and how this may influence their identity and customs.. This project is a systematic review monograph that follows a qualitative research approach to analyze thesis projects, governmental policies, books, and articles. To conduct this work, this project will follow the stages proposed by Diodato (2012): selection and delimitation of the topic, collection of information, data analysis, and organization of the monograph, and writing and selection of the language of the monograph. The expected results of this document will be to contribute to expanding regional, national, and international information about how the identity of an indigenous community can be affected by the extinction of its native language.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-07-21T20:46:42Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-07-21T20:46:42Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2023
dc.type.none.fl_str_mv Trabajo de grado - Pregrado
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.content.none.fl_str_mv Text
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
status_str acceptedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/11059/14746
dc.identifier.instname.none.fl_str_mv Universidad Tecnológica de Pereira
dc.identifier.reponame.none.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Tecnológica de Pereira
dc.identifier.repourl.none.fl_str_mv https://repositorio.utp.edu.co/home
url https://hdl.handle.net/11059/14746
https://repositorio.utp.edu.co/home
identifier_str_mv Universidad Tecnológica de Pereira
Repositorio Institucional Universidad Tecnológica de Pereira
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.references.none.fl_str_mv Abarca Cariman, G. (2015). Educación interculturyal bilingüe y los desafíos de su implementación. http://190.98.232.97/bitstream/handle/11242/7609/Apoyo_docente_70.pdf?sequence =1&isAllowed=y
Alonso, B. (2005). El juego de la diferencias, Lecturas sobre identidad y cultura. http://webiigg.sociales.uba.ar/iigg/jovenes_investigadores/3JornadasJovenes/Templat es/Eje %20identidad-alteridad/alonso-identidad.pdf
Amorós, C. (2014). Las lenguas en la sociedad. España: Síntesis S.A.
Beckouche, P. (2016). Political context, conceptual framework. Atlas of Challenges and Opportunities in European Neighbourhoods (pp.1-18)
Burns, M. (2010). Ethnolinguistic identity theory. In R. L. Jackson, & M. A. Hogg (Eds.), Encyclopedia of identity (Vol. 1, pp. 262-262). SAGE Publications, Inc., https://dx.doi.org/10.4135/9781412979306.n82
Ceballos, & Martínez. (2018). Intercultural Bilingual Education To Embera Bedea Students Of First Grade In Belalcázar, Caldas: A Curriculum Analysis. https://hdl.handle.net/11059/10300
Chiblow, S., & Meighan, P. J. (2021). Language is land, land is language: The importance of Indigenous languages. Human Geography, 194277862110228. https://doi.org/10.1177/19427786211022899.
Choachí, J, et al (2021) The Disappearance of Indigenous Languages and their Impact on Colombian Cultural Identity in University Students in Bogotá https://repository.ean.edu.co/bitstream/handle/10882/10992/R %C3%ADosMarby2021.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Davis, J. L. (2016). Language affiliation and ethnolinguistic identity in Chickasaw language revitalization. Language & Communication, 47, 100-111. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2015.04.005
De Luca, S. (2017). Choque y adaptación sociocultural una visión en espejo: vascos y brasileños. Universitas Psychologica, 16, 105-118. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657- 92672017000500105
Delgado, M. (2019). Lenguas indígenas, un legado en extinción. EL PAIS. https://elpais.com/internacional/2019/02/21/america/1550775899_161121.html
Diodato, V. (2012). Dictionary of bibliometrics. Routledge. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=mXuxJ9QMgJcC&oi=fnd&pg=P R1&dq=bibliometrics+what+is&ots=GMW_7eRBYv&sig=73ijaGEkqDGSLZVU4- bkC2DngfU&redir_esc=y#v=onepage&q=bibliometrics%20what%20is&f=false
Díaz, M. (2018). The Indigenous archive: Religion and education in eighteenth-century Mexico. Hispanic Review, 86(2), 167-183. https://doi.org/10.1353/hir.2018.0013
Echitchi, R. (2019). Official bilingualism and Indigenous language loss: The case of Cameroon. Elia, (19), 65-88. https://doi.org/10.12795/elia.mon.2019.i1.04
Reboiras. (2014). Guaranteeing indigenous people’s rights in Latin America Progress in the past decade and remaining challenges. Home. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37051/S1420782_en.pdf?sequen ce=4&isAllowed=y
Fitzgerald, C (2017) p 284 Understanding language vitality and reclamation as resilience: A framework for language endangerment and 'loss' [The University of Texas at Arlington] https://www.researchgate.net/publication/319001901_Understanding_Language_Vita 62 lity_and_Reclamation_as_Resilience_A_Framework_for_Language_Endangerment_ and_Loss_Loss
Gallego-Tavera, S., Acevedo, J., Polo, A. & Gómez, S. (2020). Políticas lingüísticas colombianas: aciertos y desaciertos. Revista Innovación Digital y Desarrollo
García Espinoza, V. M., & Herrera Acosta, C. E. (2023). Las políticas públicas para la preservación Y fortalecimiento de la democracia comunitaria en el Ecuador. IGOBERNANZA, 6(21), 67-94. https://doi.org/10.47865/igob.vol6.n21.2023.233
Gonzales, I. (2005). Patrimonio cultural: conceptos, debates y problemas. Madrid, España. Cátedra. (pags. 19-34)
Gruen, E. S. (2016). 1. Cultural Fictions and Cultural Identity. In The Construct of Identity in Hellenistic Judaism (pp. 7-20). De Gruyter.
Guerrero. H. (2009). Language Policies in Colombia: The Inherited Disdain for our Native Languages. HOW Journal, 16(1), 11-24. Retrieved from https://howjournalcolombia.org/index.php/how/article/view/74
Hagénge, C. (2002). No a la muerte de las lenguas, Barcelona, Paidos
Hall, T. D., & Fenelon, J. V. (2015). Indigenous Peoples and globalization. https://doi.org/10.4324/9781315633961
Hamel, R. E. (2015). Language policy and ideology in Latin America. The Oxford Handbook of Sociolinguistics, 609-628. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199744084.013.0030
Isla, A. (2005). Estado Y Comunidad. Políticas de identidad. Nuevo mundo mundos nuevos. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.33
Janssens, M., & Steyaert, C. (2014). Re-considering language within a cosmopolitan understanding: Toward a multilingual franca approach in international business studies. Journal of International Business Studies, 45(5), 623-639.
José Fajardo. (2021). The sound of Indigenous resistance in Latin America. Equal Times. https://www.equaltimes.org/the-sound-of-indigenous resistance?lang=es#.ZEHJYXbMLIU
Linn, A., Sanden, G. R., & Piekkari, R. (2018). Language standardization in sociolinguistics and international business: Theory and practice across the table. English in Business and Commerce, 19-45. https://doi.org/10.1515/9781501506833-002
López, L. E., & Sichra, I. (n.d.). Intercultural bilingual education among Indigenous Peoples in Latin America. Encyclopedia of Language and Education, 1732-1746. https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_132
Marina Weinberg. (2009, January 1). Indigenous Peoples: Between citizenship and emancipation - Session: Indigenous identity and civic activism in Latin America. Academia.edu - Share research. https://www.academia.edu/es/24379635/Indigenous_peoples_between_citizenship_a nd_emancipation_Session_INDIGENOUS_IDENTITY_AND_CIVIC_ACTIVISM_ IN_LATIN_AMERIC
Marina Weinberg. (2009, January 1). Indigenous Peoples: Between citizenship and emancipation - Session: Indigenous identity and civic activism in Latin America. Academia.edu - Share research. https://www.academia.edu/es/24379635/Indigenous_peoples_between_citizenship_a
Martínez, H. & Mora, E. (2008). La identidad lingüística y los trastornos del habla. Boletín de Lingüística, 20(29), 85-101. Retrieved from https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783110375558- 004/html?lang=de
Milne, N. (2017). Alejandro Eujanian, El pasado en el péndulo de la política. Rosas, la Provincia y la nación en el debate político de Buenos Aires, 1852-1861, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes, 2015
Mistry, J., Berardi, A., Tschirhart, C., Bignante, E., Haynes, L., Benjamin, R., Albert, G., Xavier, R., Jafferally, D., & De Ville, G. (2014). Indigenous identity and environmental governance in Guyana, South America. cultural geographies, 22(4), 689-712. https://doi.org/10.1177/1474474014560998
Molano, O (2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Trabajo de grado Universidad Externado de Colombia. Colombia 1. Cultural fiction and cultural identity. (2016). The Construct of Identity in Hellenistic Judaism, 7-20. https://doi.org/10.1515/9783110375558-004
Mora, R. A., Chiquito, T., & Zapata, J. D. (2019). Bilingual education policies in Colombia: Seeking relevant and sustainable frameworks for meaningful minority inclusion. Bilingualism and Bilingual Education: Politics, Policies, and Practices in a Globalized Society, 55-77. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05496-0_4
Mufwene (2017) The multilingual realities of language claim: Working with language contact, diversity, and change in endangered language education [ Language endangerment and loss (LEL) ] https://www.duo.uio.no/handle/10852/59511
Nishanthi, R. (2020). Understanding of the importance of mother tongue learning. International Journal of Trend in Scientific Research and Development (IJTSRD), 5(1), 77-80.
Noels, K. A. (2017). Identity, Ethnolinguistic. The International Encyclopedia of Intercultural Communication, 1-10. https://doi.org/10.1002/9781118783665.ieicc0160
Observatorio de Diversidad cultural E Interculturalidad en Educación superior – UNESCO IESALC. (n.d.). UNESCO-IESALC – UNESCO IESALC. https://www.iesalc.unesco.org/observatorio-de-diversidad-cultural-e interculturalidad-en-educacion-superior
Opportunities in European Neighbourhoods, 1-18. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28521- 4_1
Ordoñez Rosales, P. B. (2013). El derecho a la educación intercultural bilingüe (EIB) de las comunidades nativas del Perú
Paul, D., & Jones, S. (2021). Conservation and indigenous cultures: learning from the Yanadi community in the Eastern Ghats, India. Ecology and Society, 26(4). https://www.ecologyandsociety.org/vol26/iss4/art42/
Pino, E. (2015). Los prejuicios y la identidad para el aprendizaje de la lengua aimara de los estudiantes de la zona altoandina de la provincia de Candarave, Tacna. Diálogo Andino - Revista de Historia, Geografía y Cultura Andina. 47, 37- 43.
Polanco, X. (1995). Infométrie et ingénierie de la connaissance, in J.‐M. Noyer (Ed.), Les sciences de l'information bibliométrie scientométrie infométrie, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, 1995.
Programa Nacional de Bilingüismo, Ministerio de Educación Nacional | Educación rindecuentas. (n.d.). Ministerio de Educación Nacional | Educación rinde cuentas.
Ramirez, S. (2016). Pueblos indígenas, identidad y territorio -Sin territorio no hay identidad como PuebloRevista Jurídica de la Universidad de Palermo. (pags. 11-32) https://www.palermo.edu/derecho/revista_juridica/pub-15/Revista_Juridica_Ano15- N1_01.pdf
Rebaza Vílchez, K. M., & Seminario Hurtado, N. (2018). El derecho a la educación intercultural bilingüe de la niñez indígena en el Peru: Avances Y desafíos. Persona y Familia, (7), 135-163. https://doi.org/10.33539/peryfa.2018.n7.1255
Ruiz, J. I. (2007). Síntomas psicológicos, clima emocional, cultura y factores psicosociales en el medio penitenciario. Revista Latinoamericana de psicología, 39(3), 547-561. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/93542
Salas, J. M. (2005). Ethnicity and revolution. Latin American Perspectives, 32(2), 72-91. https://doi.org/10.1177/0094582x04273869
Samruddhi Pujari. (2015). Primitivism and Identity in Latin America: The Appropriation of Indigenous Cultures in 20th- Century Latin American Art.
Santibañez, L. (2016). The Indigenous achievement gap in Mexico: The role of teacher policy under intercultural bilingual education. International Journal of Educational Development, 47, 63-75. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2015.11.015
Stovel, E. M. (2013). undefined. Latin American Antiquity, 24(1), 3-20. https://doi.org/10.7183/1045-6635.24.1.3
Sánchez, I., Peña, A. D., & Puerta, N. E. (2021). Las políticas institucionales de una universidad colombiana para los estudiantes pertenecientes a comunidades indígenas. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (38), 1–17. https://doi.org/10.19053/0121053X.n38.2021.12935
Toledo Llancaqueo, Víctor. (2005). Políticas indígenas y derechos territorialesen América Latina: 1990-2004. https://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/davalos/CapToledo.pdf
UNICEF (2002). Enseñanza y revitalización de la lengua nasa yuwe. Retrieved from https://www.unicef.org/colombia/pdf/nasa.pdf
Usma Wilches, J. A., Ortiz Medina, J. M., & Gutiérrez, C. (2018). Indigenous students learning English in higher education: What are the challenges? Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 23(2), 229-254. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v23n02a03
Vergara, J. I., & Foerster, R. (2002). Permanencia Y Transformación del Conflicto estado mapuches en Chile. Revista Austral de Ciencias Sociales, (6), 35-46. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2002.n6-03
Villegas-Torres, P., & Mora-Pablo, I. (2018). The role of language in the identity formation of transnational EFL teachers. HOW, 25(2), 11-27. https://doi.org/10.19183/how.25.2.418
Wade, P. (2000). Raza Y etnicidad en Latinoamérica. Editorial Abya Yala.
Wurm, A. (2010) Muerte y desaparición de las lenguas: causas y circumstancia. Mexico, Instituti Nacional de Antropologia e Historia.
Yoshioka, H. (2010). Indigenous language usage and maintenance patterns among Indigenous People in the era of neoliberal multiculturalism in Mexico and Guatemala. Latin American Research Review, 45(3), 5-34. https://doi.org/10.1017/s0023879100011092
Yousef, T. (2019)Cultural identity in Monica Ali’s brick lane: A Bhabhian perspective. (2019). International Journal of Arabic-English Studies, 19(1), 71-86. https://doi.org/10.33806/ijaes2000.19.1.4
Zwisler, J (2018) The intergenerational perception of the causes and effects of language loss in the Pijao Community of Natagaima, Colombia. [Language, 46(2), 220.] https://doi.org/10.25100/language.v46i2.6581
dc.rights.license.none.fl_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.none.fl_str_mv 68 Páginas
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Tecnológica de Pereira
dc.publisher.program.none.fl_str_mv Licenciatura en Bilingüismo con Énfasis en Inglés
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv Facultad de Bellas Artes y Humanidades
dc.publisher.place.none.fl_str_mv Pereira
publisher.none.fl_str_mv Universidad Tecnológica de Pereira
institution Universidad Tecnológica de Pereira
bitstream.url.fl_str_mv https://dspace7-utp.metabuscador.org/bitstreams/83ad47c9-b995-4248-93bb-8c7f3fefaae1/download
https://dspace7-utp.metabuscador.org/bitstreams/871c5229-5b47-42b3-b786-05db4f4bb59e/download
https://dspace7-utp.metabuscador.org/bitstreams/37b9cbc1-ea34-43c5-8596-a3363fbc254a/download
https://dspace7-utp.metabuscador.org/bitstreams/1e4194c9-b677-4b23-9394-8f71e63d2311/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 31a852a3c74167e4751b4f098c6db191
2f9959eaf5b71fae44bbf9ec84150c7a
0f667a5eb90c6a470d70ab427478d560
9203ed2fc5e58085c34017554a94d697
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio de la Universidad Tecnológica de Pereira
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1828201997320323072
spelling Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)Manifiesto (Manifestamos) en este documento la voluntad de autorizar a la Biblioteca Jorge Roa Martínez de la Universidad Tecnológica de Pereira la publicación en el Repositorio institucional (http://biblioteca.utp.edu.co), la versión electrónica de la OBRA titulada: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ La Universidad Tecnológica de Pereira, entidad académica sin ánimo de lucro, queda por lo tanto facultada para ejercer plenamente la autorización anteriormente descrita en su actividad ordinaria de investigación, docencia y publicación. La autorización otorgada se ajusta a lo que establece la Ley 23 de 1982. Con todo, en mi (nuestra) condición de autor (es) me (nos) reservo (reservamos) los derechos morales de la OBRA antes citada con arreglo al artículo 30 dehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2info:eu-repo/semantics/openAccessSanchez Castaño, Isabel CristinaGuerrero Martinez , Leider StiwarTapasco Guapacha, Isabel Cristina2023-07-21T20:46:42Z2023-07-21T20:46:42Z2023https://hdl.handle.net/11059/14746Universidad Tecnológica de PereiraRepositorio Institucional Universidad Tecnológica de Pereirahttps://repositorio.utp.edu.co/homeThe present study will explore different factors that may influence the loss of indigenous languages and how this may influence their identity and customs.. This project is a systematic review monograph that follows a qualitative research approach to analyze thesis projects, governmental policies, books, and articles. To conduct this work, this project will follow the stages proposed by Diodato (2012): selection and delimitation of the topic, collection of information, data analysis, and organization of the monograph, and writing and selection of the language of the monograph. The expected results of this document will be to contribute to expanding regional, national, and international information about how the identity of an indigenous community can be affected by the extinction of its native language.El presente estudio explorará diferentes factores que pueden influir en la pérdida de los lenguajes indígenas y cómo esto puede influir en la identidad y costumbres de los mismos. Este proyecto es una monografía de revisión sistemática que sigue un enfoque de investigación cualitativa para analizar proyectos de tesis, políticas gubernamentales, libros y artículos. Para realizar este trabajo, este proyecto seguirá las etapas propuestas por Diodato (2012): selección y delimitación del tema, recolección de información, análisis de datos y organización de la monografía, y redacción y selección del idioma de la monografía. Los resultados esperados de este documento serán contribuir a ampliar la información regional, nacional e internacional sobre cómo la identidad de una comunidad indígena puede verse afectada por la extinción de su lengua originaria.Además, esta monografía pretende contribuir al campo de la pérdida de lenguas indígenas en el contexto latinoamericano, así como destacar las recomendaciones para preservar una lengua indígena.Table of Contents Abstract......................................................................................................................................3 Resumen.....................................................................................................................................4 Acknowledgements....................................................................................................................5 Justification................................................................................................................................8 Research question.................................................................................................................13 General objective: ................................................................................................................13 Specific Objectives...............................................................................................................13 Literature review......................................................................................................................14 Conceptual Framework............................................................................................................17 Identity .................................................................................................................................17 Cultural Identity................................................................................................................18 Ethnolinguistic Identity ....................................................................................................19 Indigenous Identity ...........................................................................................................20 Linguistic Identity.............................................................................................................21 Intercultural bilingual education.......................................................................................22 Language ..............................................................................................................................23 Language Loss..................................................................................................................23 Mother Tongue .................................................................................................................25 Standardization .................................................................................................................26 7 Indigenous languages .......................................................................................................26 Methodology............................................................................................................................28 Type of research...................................................................................................................28 Type of study........................................................................................................................28 Context .................................................................................................................................28 Research Question ............................................................................................................28 Technique .............................................................................................................................29 Setting Up the Premises....................................................................................................29 Criteria of Inclusion..........................................................................................................32 Criteria of Exclusion.........................................................................................................32 Criteria for Filtering the Documents ................................................................................33 Chapter One: Identity, Ethnicity, and Race. A Problem of Separation and Disadvantage......37 Identity..............................................................................................................................37 Ethnicity............................................................................................................................40 Race ..................................................................................................................................41 Chapter 2: Resistance of Language and Identity of Latin American Indigenous Communities ..................................................................................................................................................44 Chapter 3: Religion, Politics, and Language. ..........................................................................48 Chapter 4: Bilingual or Multilingual Education in Latin America ..........................................52 Conclusions..............................................................................................................................57 References................................................................................................................................60PregradoLicenciado(a) en Bilingüismo con Énfasis en Inglés68 Páginasapplication/pdfspaUniversidad Tecnológica de PereiraLicenciatura en Bilingüismo con Énfasis en InglésFacultad de Bellas Artes y HumanidadesPereira300 - Ciencias sociales::305 - Grupos socialesRevisión sistemáticaAmérica Latina - Grupos étnicosPreservación de lenguas indígenasIdentidadInterculturalidadLengua nativaDecrease of language and identity of Latin American Indigenous groups: A systematic reviewTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisAbarca Cariman, G. (2015). Educación interculturyal bilingüe y los desafíos de su implementación. http://190.98.232.97/bitstream/handle/11242/7609/Apoyo_docente_70.pdf?sequence =1&isAllowed=yAlonso, B. (2005). El juego de la diferencias, Lecturas sobre identidad y cultura. http://webiigg.sociales.uba.ar/iigg/jovenes_investigadores/3JornadasJovenes/Templat es/Eje %20identidad-alteridad/alonso-identidad.pdfAmorós, C. (2014). Las lenguas en la sociedad. España: Síntesis S.A.Beckouche, P. (2016). Political context, conceptual framework. Atlas of Challenges and Opportunities in European Neighbourhoods (pp.1-18)Burns, M. (2010). Ethnolinguistic identity theory. In R. L. Jackson, & M. A. Hogg (Eds.), Encyclopedia of identity (Vol. 1, pp. 262-262). SAGE Publications, Inc., https://dx.doi.org/10.4135/9781412979306.n82Ceballos, & Martínez. (2018). Intercultural Bilingual Education To Embera Bedea Students Of First Grade In Belalcázar, Caldas: A Curriculum Analysis. https://hdl.handle.net/11059/10300Chiblow, S., & Meighan, P. J. (2021). Language is land, land is language: The importance of Indigenous languages. Human Geography, 194277862110228. https://doi.org/10.1177/19427786211022899.Choachí, J, et al (2021) The Disappearance of Indigenous Languages and their Impact on Colombian Cultural Identity in University Students in Bogotá https://repository.ean.edu.co/bitstream/handle/10882/10992/R %C3%ADosMarby2021.pdf?sequence=1&isAllowed=yDavis, J. L. (2016). Language affiliation and ethnolinguistic identity in Chickasaw language revitalization. Language & Communication, 47, 100-111. https://doi.org/10.1016/j.langcom.2015.04.005De Luca, S. (2017). Choque y adaptación sociocultural una visión en espejo: vascos y brasileños. Universitas Psychologica, 16, 105-118. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657- 92672017000500105Delgado, M. (2019). Lenguas indígenas, un legado en extinción. EL PAIS. https://elpais.com/internacional/2019/02/21/america/1550775899_161121.htmlDiodato, V. (2012). Dictionary of bibliometrics. Routledge. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=mXuxJ9QMgJcC&oi=fnd&pg=P R1&dq=bibliometrics+what+is&ots=GMW_7eRBYv&sig=73ijaGEkqDGSLZVU4- bkC2DngfU&redir_esc=y#v=onepage&q=bibliometrics%20what%20is&f=falseDíaz, M. (2018). The Indigenous archive: Religion and education in eighteenth-century Mexico. Hispanic Review, 86(2), 167-183. https://doi.org/10.1353/hir.2018.0013Echitchi, R. (2019). Official bilingualism and Indigenous language loss: The case of Cameroon. Elia, (19), 65-88. https://doi.org/10.12795/elia.mon.2019.i1.04Reboiras. (2014). Guaranteeing indigenous people’s rights in Latin America Progress in the past decade and remaining challenges. Home. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37051/S1420782_en.pdf?sequen ce=4&isAllowed=yFitzgerald, C (2017) p 284 Understanding language vitality and reclamation as resilience: A framework for language endangerment and 'loss' [The University of Texas at Arlington] https://www.researchgate.net/publication/319001901_Understanding_Language_Vita 62 lity_and_Reclamation_as_Resilience_A_Framework_for_Language_Endangerment_ and_Loss_LossGallego-Tavera, S., Acevedo, J., Polo, A. & Gómez, S. (2020). Políticas lingüísticas colombianas: aciertos y desaciertos. Revista Innovación Digital y DesarrolloGarcía Espinoza, V. M., & Herrera Acosta, C. E. (2023). Las políticas públicas para la preservación Y fortalecimiento de la democracia comunitaria en el Ecuador. IGOBERNANZA, 6(21), 67-94. https://doi.org/10.47865/igob.vol6.n21.2023.233Gonzales, I. (2005). Patrimonio cultural: conceptos, debates y problemas. Madrid, España. Cátedra. (pags. 19-34)Gruen, E. S. (2016). 1. Cultural Fictions and Cultural Identity. In The Construct of Identity in Hellenistic Judaism (pp. 7-20). De Gruyter.Guerrero. H. (2009). Language Policies in Colombia: The Inherited Disdain for our Native Languages. HOW Journal, 16(1), 11-24. Retrieved from https://howjournalcolombia.org/index.php/how/article/view/74Hagénge, C. (2002). No a la muerte de las lenguas, Barcelona, PaidosHall, T. D., & Fenelon, J. V. (2015). Indigenous Peoples and globalization. https://doi.org/10.4324/9781315633961Hamel, R. E. (2015). Language policy and ideology in Latin America. The Oxford Handbook of Sociolinguistics, 609-628. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199744084.013.0030Isla, A. (2005). Estado Y Comunidad. Políticas de identidad. Nuevo mundo mundos nuevos. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.33Janssens, M., & Steyaert, C. (2014). Re-considering language within a cosmopolitan understanding: Toward a multilingual franca approach in international business studies. Journal of International Business Studies, 45(5), 623-639.José Fajardo. (2021). The sound of Indigenous resistance in Latin America. Equal Times. https://www.equaltimes.org/the-sound-of-indigenous resistance?lang=es#.ZEHJYXbMLIULinn, A., Sanden, G. R., & Piekkari, R. (2018). Language standardization in sociolinguistics and international business: Theory and practice across the table. English in Business and Commerce, 19-45. https://doi.org/10.1515/9781501506833-002López, L. E., & Sichra, I. (n.d.). Intercultural bilingual education among Indigenous Peoples in Latin America. Encyclopedia of Language and Education, 1732-1746. https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_132Marina Weinberg. (2009, January 1). Indigenous Peoples: Between citizenship and emancipation - Session: Indigenous identity and civic activism in Latin America. Academia.edu - Share research. https://www.academia.edu/es/24379635/Indigenous_peoples_between_citizenship_a nd_emancipation_Session_INDIGENOUS_IDENTITY_AND_CIVIC_ACTIVISM_ IN_LATIN_AMERICMarina Weinberg. (2009, January 1). Indigenous Peoples: Between citizenship and emancipation - Session: Indigenous identity and civic activism in Latin America. Academia.edu - Share research. https://www.academia.edu/es/24379635/Indigenous_peoples_between_citizenship_aMartínez, H. & Mora, E. (2008). La identidad lingüística y los trastornos del habla. Boletín de Lingüística, 20(29), 85-101. Retrieved from https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783110375558- 004/html?lang=deMilne, N. (2017). Alejandro Eujanian, El pasado en el péndulo de la política. Rosas, la Provincia y la nación en el debate político de Buenos Aires, 1852-1861, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes, 2015Mistry, J., Berardi, A., Tschirhart, C., Bignante, E., Haynes, L., Benjamin, R., Albert, G., Xavier, R., Jafferally, D., & De Ville, G. (2014). Indigenous identity and environmental governance in Guyana, South America. cultural geographies, 22(4), 689-712. https://doi.org/10.1177/1474474014560998Molano, O (2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Trabajo de grado Universidad Externado de Colombia. Colombia 1. Cultural fiction and cultural identity. (2016). The Construct of Identity in Hellenistic Judaism, 7-20. https://doi.org/10.1515/9783110375558-004Mora, R. A., Chiquito, T., & Zapata, J. D. (2019). Bilingual education policies in Colombia: Seeking relevant and sustainable frameworks for meaningful minority inclusion. Bilingualism and Bilingual Education: Politics, Policies, and Practices in a Globalized Society, 55-77. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05496-0_4Mufwene (2017) The multilingual realities of language claim: Working with language contact, diversity, and change in endangered language education [ Language endangerment and loss (LEL) ] https://www.duo.uio.no/handle/10852/59511Nishanthi, R. (2020). Understanding of the importance of mother tongue learning. International Journal of Trend in Scientific Research and Development (IJTSRD), 5(1), 77-80.Noels, K. A. (2017). Identity, Ethnolinguistic. The International Encyclopedia of Intercultural Communication, 1-10. https://doi.org/10.1002/9781118783665.ieicc0160Observatorio de Diversidad cultural E Interculturalidad en Educación superior – UNESCO IESALC. (n.d.). UNESCO-IESALC – UNESCO IESALC. https://www.iesalc.unesco.org/observatorio-de-diversidad-cultural-e interculturalidad-en-educacion-superiorOpportunities in European Neighbourhoods, 1-18. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28521- 4_1Ordoñez Rosales, P. B. (2013). El derecho a la educación intercultural bilingüe (EIB) de las comunidades nativas del PerúPaul, D., & Jones, S. (2021). Conservation and indigenous cultures: learning from the Yanadi community in the Eastern Ghats, India. Ecology and Society, 26(4). https://www.ecologyandsociety.org/vol26/iss4/art42/Pino, E. (2015). Los prejuicios y la identidad para el aprendizaje de la lengua aimara de los estudiantes de la zona altoandina de la provincia de Candarave, Tacna. Diálogo Andino - Revista de Historia, Geografía y Cultura Andina. 47, 37- 43.Polanco, X. (1995). Infométrie et ingénierie de la connaissance, in J.‐M. Noyer (Ed.), Les sciences de l'information bibliométrie scientométrie infométrie, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, 1995.Programa Nacional de Bilingüismo, Ministerio de Educación Nacional | Educación rindecuentas. (n.d.). Ministerio de Educación Nacional | Educación rinde cuentas.Ramirez, S. (2016). Pueblos indígenas, identidad y territorio -Sin territorio no hay identidad como PuebloRevista Jurídica de la Universidad de Palermo. (pags. 11-32) https://www.palermo.edu/derecho/revista_juridica/pub-15/Revista_Juridica_Ano15- N1_01.pdfRebaza Vílchez, K. M., & Seminario Hurtado, N. (2018). El derecho a la educación intercultural bilingüe de la niñez indígena en el Peru: Avances Y desafíos. Persona y Familia, (7), 135-163. https://doi.org/10.33539/peryfa.2018.n7.1255Ruiz, J. I. (2007). Síntomas psicológicos, clima emocional, cultura y factores psicosociales en el medio penitenciario. Revista Latinoamericana de psicología, 39(3), 547-561. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/93542Salas, J. M. (2005). Ethnicity and revolution. Latin American Perspectives, 32(2), 72-91. https://doi.org/10.1177/0094582x04273869Samruddhi Pujari. (2015). Primitivism and Identity in Latin America: The Appropriation of Indigenous Cultures in 20th- Century Latin American Art.Santibañez, L. (2016). The Indigenous achievement gap in Mexico: The role of teacher policy under intercultural bilingual education. International Journal of Educational Development, 47, 63-75. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2015.11.015Stovel, E. M. (2013). undefined. Latin American Antiquity, 24(1), 3-20. https://doi.org/10.7183/1045-6635.24.1.3Sánchez, I., Peña, A. D., & Puerta, N. E. (2021). Las políticas institucionales de una universidad colombiana para los estudiantes pertenecientes a comunidades indígenas. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (38), 1–17. https://doi.org/10.19053/0121053X.n38.2021.12935Toledo Llancaqueo, Víctor. (2005). Políticas indígenas y derechos territorialesen América Latina: 1990-2004. https://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/davalos/CapToledo.pdfUNICEF (2002). Enseñanza y revitalización de la lengua nasa yuwe. Retrieved from https://www.unicef.org/colombia/pdf/nasa.pdfUsma Wilches, J. A., Ortiz Medina, J. M., & Gutiérrez, C. (2018). Indigenous students learning English in higher education: What are the challenges? Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 23(2), 229-254. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v23n02a03Vergara, J. I., & Foerster, R. (2002). Permanencia Y Transformación del Conflicto estado mapuches en Chile. Revista Austral de Ciencias Sociales, (6), 35-46. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2002.n6-03Villegas-Torres, P., & Mora-Pablo, I. (2018). The role of language in the identity formation of transnational EFL teachers. HOW, 25(2), 11-27. https://doi.org/10.19183/how.25.2.418Wade, P. (2000). Raza Y etnicidad en Latinoamérica. Editorial Abya Yala.Wurm, A. (2010) Muerte y desaparición de las lenguas: causas y circumstancia. Mexico, Instituti Nacional de Antropologia e Historia.Yoshioka, H. (2010). Indigenous language usage and maintenance patterns among Indigenous People in the era of neoliberal multiculturalism in Mexico and Guatemala. Latin American Research Review, 45(3), 5-34. https://doi.org/10.1017/s0023879100011092Yousef, T. (2019)Cultural identity in Monica Ali’s brick lane: A Bhabhian perspective. (2019). International Journal of Arabic-English Studies, 19(1), 71-86. https://doi.org/10.33806/ijaes2000.19.1.4Zwisler, J (2018) The intergenerational perception of the causes and effects of language loss in the Pijao Community of Natagaima, Colombia. [Language, 46(2), 220.] https://doi.org/10.25100/language.v46i2.6581ORIGINALTRABAJO DE GRADO.pdfTRABAJO DE GRADO.pdfapplication/pdf388331https://dspace7-utp.metabuscador.org/bitstreams/83ad47c9-b995-4248-93bb-8c7f3fefaae1/download31a852a3c74167e4751b4f098c6db191MD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-814828https://dspace7-utp.metabuscador.org/bitstreams/871c5229-5b47-42b3-b786-05db4f4bb59e/download2f9959eaf5b71fae44bbf9ec84150c7aMD52TEXTTRABAJO DE GRADO.pdf.txtTRABAJO DE GRADO.pdf.txtExtracted texttext/plain112988https://dspace7-utp.metabuscador.org/bitstreams/37b9cbc1-ea34-43c5-8596-a3363fbc254a/download0f667a5eb90c6a470d70ab427478d560MD53THUMBNAILTRABAJO DE GRADO.pdf.jpgTRABAJO DE GRADO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg5091https://dspace7-utp.metabuscador.org/bitstreams/1e4194c9-b677-4b23-9394-8f71e63d2311/download9203ed2fc5e58085c34017554a94d697MD5411059/14746oai:dspace7-utp.metabuscador.org:11059/147462023-07-22 03:00:14.94https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/Manifiesto (Manifestamos) en este documento la voluntad de autorizar a la Biblioteca Jorge Roa Martínez de la Universidad Tecnológica de Pereira la publicación en el Repositorio institucional (http://biblioteca.utp.edu.co), la versión electrónica de la OBRA titulada: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ La Universidad Tecnológica de Pereira, entidad académica sin ánimo de lucro, queda por lo tanto facultada para ejercer plenamente la autorización anteriormente descrita en su actividad ordinaria de investigación, docencia y publicación. La autorización otorgada se ajusta a lo que establece la Ley 23 de 1982. Con todo, en mi (nuestra) condición de autor (es) me (nos) reservo (reservamos) los derechos morales de la OBRA antes citada con arreglo al artículo 30 deopen.accesshttps://dspace7-utp.metabuscador.orgRepositorio de la Universidad Tecnológica de Pereirabdigital@metabiblioteca.com