The Intercultural Approach Reflected by Cultural Entities that Promote English Teaching in Colombia: A Critical Discourse Analysis
Cultural exchanges triggered a growing concern about how interculturality should be approached in academic settings by promoting good coexistence among the communities involved. From a critical perspective, cultural interaction should be balanced to avoid one culture overshadowing another (Walsh, 20...
- Autores:
-
Alzate Londoño, Laura Carolina
Caicedo Arteaga, Paula Andrea
González Orozco, Laura Valentina
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Tecnológica de Pereira
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UTP
- Idioma:
- eng
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.utp.edu.co:11059/14649
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11059/14649
https://repositorio.utp.edu.co/home
- Palabra clave:
- 420 - Inglés e inglés antiguo
Enseñanza del inglés
Análisis del discurso
Antropología cultural
Critical discourse analysis
Cultural entities
Intercultural approaches
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- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
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Cultural exchanges triggered a growing concern about how interculturality should be approached in academic settings by promoting good coexistence among the communities involved. From a critical perspective, cultural interaction should be balanced to avoid one culture overshadowing another (Walsh, 2009). To appreciate whether critical intercultural practices are developed in Colombia, this qualitative study aims to characterize the intercultural approaches that are embedded in the semiotic elements presented on the web pages of cultural entities such as Colombo Americano (CA) and British Council (BC) through a Critical Discourse Analysis (CDA), the methodology proposed by Van Dijk (2000). In the process of analyzing these semiotic elements, researchers also implemented Gee’s toolbox (2011), and Fairclough's CDA model (Durmaz & Yoğun, 2022). The most important findings indicate that the CA reflect a relational interculturality whilst the BC a functional one in the discourse of their web pages. At the same time, it was found that these entities’ power over English teaching in Colombia influences the interculturality that they promote.This research is important to create awareness of how an inclination towards a determined intercultural approach impacts the role that every culture plays in an educational setting. Additionally, it invites to question how some entities introduce interculturality, what is its basis, and for what purposes it is implemented, to notice whether English teaching practices in Colombia are aligned to the cultural needs of this country. |
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Barletta, N. (2009). Intercultural Competence: Another Challenge. Profile Issues in Teachers` Professional Development, 11 (1), 143–158. Bhandari, P. (2022). Ethical Considerations in Research | Types & Examples. Scribbr. Retrieved October 13, 2022, from https://www.scribbr.com/methodology/research ethics/ British Council Colombia. (n.d.). Quiénes somos. https://onx.la/87438 British Council Colombia. (n,d). La Orden de Boyacá, un reconocimiento a nuestro trabajo en Colombia. https://www.britishcouncil.co/sobre/haciendo-la-diferencia/orden-de boyac British Council Colombia. (n.d.). Colegios. https://www.britishcouncil.co/instituciones/colegios Bolea, I. (February 23rd, 2016). Inglés o español, ¿en qué idioma debe estar el nombre de su empresa?. Expansión. https://www.expansion.com/pymes/2016/02/23/56c74bc122601d6e7d8b4635.html Calderone, M (2004). Sobre Violencia Simbolica en Pierre Bourdieu. La trama de la comunicación. 9 (1). Chandler, D. (2002). Semiotics the basics. (2nd ed.). 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Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)Manifiesto (Manifestamos) en este documento la voluntad de autorizar a la Biblioteca Jorge Roa Martínez de la Universidad Tecnológica de Pereira la publicación en el Repositorio institucional (http://biblioteca.utp.edu.co), la versión electrónica de la OBRA titulada: ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________ La Universidad Tecnológica de Pereira, entidad académica sin ánimo de lucro, queda por lo tanto facultada para ejercer plenamente la autorización anteriormente descrita en su actividad ordinaria de investigación, docencia y publicación. La autorización otorgada se ajusta a lo que establece la Ley 23 de 1982. Con todo, en mi (nuestra) condición de autor (es) me (nos) reservo (reservamos) los derechos morales de la OBRA antes citada con arreglo al artículo 30 dehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2info:eu-repo/semantics/openAccessMurcia Quintero , DanielAlzate Londoño, Laura CarolinaCaicedo Arteaga, Paula AndreaGonzález Orozco, Laura Valentina2023-05-02T22:30:04Z2023-05-02T22:30:04Z2023https://hdl.handle.net/11059/14649Universidad Tecnológica de PereiraRepositorio Institucional Universidad Tecnológica de Pereirahttps://repositorio.utp.edu.co/homeCultural exchanges triggered a growing concern about how interculturality should be approached in academic settings by promoting good coexistence among the communities involved. From a critical perspective, cultural interaction should be balanced to avoid one culture overshadowing another (Walsh, 2009). To appreciate whether critical intercultural practices are developed in Colombia, this qualitative study aims to characterize the intercultural approaches that are embedded in the semiotic elements presented on the web pages of cultural entities such as Colombo Americano (CA) and British Council (BC) through a Critical Discourse Analysis (CDA), the methodology proposed by Van Dijk (2000). In the process of analyzing these semiotic elements, researchers also implemented Gee’s toolbox (2011), and Fairclough's CDA model (Durmaz & Yoğun, 2022). The most important findings indicate that the CA reflect a relational interculturality whilst the BC a functional one in the discourse of their web pages. At the same time, it was found that these entities’ power over English teaching in Colombia influences the interculturality that they promote.This research is important to create awareness of how an inclination towards a determined intercultural approach impacts the role that every culture plays in an educational setting. Additionally, it invites to question how some entities introduce interculturality, what is its basis, and for what purposes it is implemented, to notice whether English teaching practices in Colombia are aligned to the cultural needs of this country.Los intercambios culturales desencadenaron una creciente preocupación sobre cómo se debe abordar la interculturalidad en los escenarios académicos promoviendo la buena convivencia entre las comunidades involucradas. Desde una perspectiva crítica, la interacción cultural debe equilibrarse para evitar que una cultura eclipse a otra (Walsh, 2009). Para apreciar si en Colombia se desarrollan prácticas críticas interculturales, este estudio cualitativo tiene como objetivo caracterizar los enfoques interculturales que se insertan en los elementos semióticos presentados en las páginas web de entidades culturales como el Colombo Americano (CA) y el British Council (BC) a través de un Análisis Crítico del Discurso (ACD), una metodología propuesta por Van Dijk (2000). En el proceso de análisis de estos elementos semióticos, los investigadores también implementaron la ‘Toolbox’ de Gee (2011) y el modelo ACD de Fairclough (Durmaz & Yoğun, 2022). Los hallazgos más importantes indican que el Colombo Americano refleja una interculturalidad relacional mientras que el British Council una interculturalidad funcional en el discurso de sus páginas web. Al mismo tiempo, se encontró que el poder de estas entidades sobre la enseñanza del inglés en Colombia influye en la interculturalidad que promueven. Esta investigación es importante para crear conciencia de cómo una inclinación hacia un determinado enfoque intercultural impacta el papel que cada cultura juega en un escenario educativo. Adicionalmente, invita a cuestionar cómo algunas entidades introducen la interculturalidad, cuál es su base y con qué fines se implementa, para advertir si las prácticas de enseñanza del inglés en Colombia están alineadas con las necesidades culturales del país.Tabla de contenido Statement of the Problem...........................................................................................................9 Objectives ................................................................................................................................15 Research Question ...............................................................................................................15 General Objective ................................................................................................................15 Specific Objective................................................................................................................16 Theoretical Framework............................................................................................................16 Literature Review.................................................................................................................16 Conceptual Framework........................................................................................................20 Interculturality......................................................................................................................21 Interculturality from three approaches.............................................................................21 Interculturality in Education ............................................................................................23 Critical Discourse Analysis..................................................................................................23 Multimodal Discourse Analysis...........................................................................................25 Semiotics..............................................................................................................................26 Methodology............................................................................................................................27 Type of study .......................................................................................................................28 Design of the study ..............................................................................................................29 Setting ..................................................................................................................................29 Data collection method ........................................................................................................31 Corpus..............................................................................................................................31 Work unit .............................................................................................................................32 Researcher one .................................................................................................................32 Researcher two.................................................................................................................32 Researcher three...............................................................................................................33 Researcher’s role..................................................................................................................33 Ethical considerations..........................................................................................................34 Data analysis........................................................................................................................34 Construction of the Corpus..............................................................................................35 Condensation of the Data.................................................................................................36 Analysis of Data Collected ..............................................................................................36 Findings....................................................................................................................................40 Colombo Americano............................................................................................................40 British Council.....................................................................................................................60 Conclusions..............................................................................................................................77 Pedagogical Implications.........................................................................................................82 Recommendations....................................................................................................................83 References................................................................................................................................86 Appendix A..............................................................................................................................91 Appendix B..............................................................................................................................91PregradoLicenciado(a) en Bilingüismo con Énfasis en Inglés91 Páginasapplication/pdfengUniversidad Tecnológica de PereiraLicenciatura en Bilingüismo con Énfasis en InglésFacultad de Bellas Artes y HumanidadesPereira420 - Inglés e inglés antiguoEnseñanza del inglésAnálisis del discursoAntropología culturalCritical discourse analysisCultural entitiesIntercultural approachesThe Intercultural Approach Reflected by Cultural Entities that Promote English Teaching in Colombia: A Critical Discourse AnalysisTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisBarletta, N. 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La autorización otorgada se ajusta a lo que establece la Ley 23 de 1982. Con todo, en mi (nuestra) condición de autor (es) me (nos) reservo (reservamos) los derechos morales de la OBRA antes citada con arreglo al artículo 30 deopen.accesshttps://dspace7-utp.metabuscador.orgRepositorio de la Universidad Tecnológica de Pereirabdigital@metabiblioteca.com |