A vehicle routing application for retail delivery with open source tools

Este trabajo muestra la aplicación del Problema de enrutamiento de vehículos capacitados con ventanas de tiempo (CVRPTW) para recopilar diferentes demandas de carga en varios lugares con poca disponibilidad de tiempo para atender cualquier vehículo. El objetivo del modelo es reducir el tiempo de rut...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
Repositorio:
Expeditio: repositorio UTadeo
Idioma:
OAI Identifier:
oai:expeditiorepositorio.utadeo.edu.co:20.500.12010/7429
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/20.500.12010/7429
http://expeditio.utadeo.edu.co
Palabra clave:
Ruteo
Distribución
Logística empresarial
Distribución física de mercancías
Reparto de mercancías
Open source tools
Rights
License
Abierto (Texto Completo)
id UTADEO2_9be527329a1cc5b13fc39d8e01c32b3a
oai_identifier_str oai:expeditiorepositorio.utadeo.edu.co:20.500.12010/7429
network_acronym_str UTADEO2
network_name_str Expeditio: repositorio UTadeo
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv A vehicle routing application for retail delivery with open source tools
title A vehicle routing application for retail delivery with open source tools
spellingShingle A vehicle routing application for retail delivery with open source tools
Ruteo
Distribución
Logística empresarial
Distribución física de mercancías
Reparto de mercancías
Open source tools
title_short A vehicle routing application for retail delivery with open source tools
title_full A vehicle routing application for retail delivery with open source tools
title_fullStr A vehicle routing application for retail delivery with open source tools
title_full_unstemmed A vehicle routing application for retail delivery with open source tools
title_sort A vehicle routing application for retail delivery with open source tools
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Romero Gelvez, Jorge Ivan
dc.subject.spa.fl_str_mv Ruteo
Distribución
topic Ruteo
Distribución
Logística empresarial
Distribución física de mercancías
Reparto de mercancías
Open source tools
dc.subject.lemb.spa.fl_str_mv Logística empresarial
Distribución física de mercancías
Reparto de mercancías
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Open source tools
description Este trabajo muestra la aplicación del Problema de enrutamiento de vehículos capacitados con ventanas de tiempo (CVRPTW) para recopilar diferentes demandas de carga en varios lugares con poca disponibilidad de tiempo para atender cualquier vehículo. El objetivo del modelo es reducir el tiempo de ruta en un problema con una flota mixta de vehículos. El paso inicial es la creación de una matriz de distancia utilizando la API de Google Maps, luego las capacidades de carga para cada vehículo y las ventanas de tiempo para cada punto de demanda se incluyen en el modelo. El problema se resuelve con las herramientas de Google-OR utilizando como algoritmo aproximado de primera solución y como segundo algoritmo metaheurístico de solución para búsqueda local.
publishDate 2020
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2020-02-13T19:24:05Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2020-02-13T19:24:05Z
dc.date.created.none.fl_str_mv 2020
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.local.spa.fl_str_mv Trabajo de grado de pregrado
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12010/7429
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv http://expeditio.utadeo.edu.co
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional de la Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
url http://hdl.handle.net/20.500.12010/7429
http://expeditio.utadeo.edu.co
identifier_str_mv instname:Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
reponame:Repositorio Institucional de la Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Clients map - google's maps api, https://drive.google.com/open?id=1 MxV75hs qlFENsXIhh0HJDYZkcu7pJ-&usp=sharing
Google's or-tools, https://developers.google.com/optimization/
Arenas, I.G.P., S anchez, A.G., Armando, C., Solano, L., Medina, L.B.R.: Cvrptw model applied to the collection of food donations
Baldacci, R., Christo des, N., Mingozzi, A.: An exact algorithm for the vehicle routing problem based on the set partitioning formulation with additional cuts. Mathematical Programming 115(2), 351{385 (2008)
Campo, A.J.R., de la Pe~na, M.G.B., Escobar, J.W.: Dise~no de un modelo matem atico para el despacho de veh culos de emergencias m edicas en Colombia. Ph.D. thesis, Ponti cia Universidad Javeriana. Cali (2012)
Carrillo, M., Felipe, A.: Modelo de ruteo de veh culos para la distribuci on de las empresas laboratorios veterland, Laboratorios Callbest y Cosm eticos Marlio u Par s. B.S. thesis, Facultad de Ingenier a (2014)
J. Romero et al.
Christo des, N., Mingozzi, A., Toth, P.: Exact algorithms for the vehicle routing problem, based on spanning tree and shortest path relaxations. Mathematical programming 20(1), 255{282 (1981)
Christo des, N., Mingozzi, A., Toth, P.: State-space relaxation procedures for the computation of bounds to routing problems. Networks 11(2), 145{164 (1981)
Clarke, G., Wright, J.W.: Scheduling of vehicles from a central depot to a number of delivery points. Operations research 12(4), 568{581 (1964)
Dantzig, G.B., Ramser, J.H.: The truck dispatching problem. Management science 6(1), 80{91 (1959)
Flood, M.M.: The traveling-salesman problem. Operations research 4(1), 61{75 (1956)
Fukasawa, R., Longo, H., Lysgaard, J., de Arag~ao, M.P., Reis, M., Uchoa, E., Werneck, R.F.: Robust branch-and-cut-and-price for the capacitated vehicle routing problem. Mathematical programming 106(3), 491{511 (2006)
Garc a, G.: Aplicaci on de la heur stica de space lling curves en problemas de ruteo de veh culos (vrp) (2005)
Gendreau, M., Hertz, A., Laporte, G.: A tabu search heuristic for the vehicle routing problem. Management science 40(10), 1276{1290 (1994)
Ghiani, G., Laporte, G., Musmanno, R.: Introduction to logistics systems planning and control. John Wiley & Sons (2004)
Jacobo-Cabrera, M., Caballero-Morales, S.O., Mart nez-Flores, J.L., Cano-Olivos, P.: Decision model for the pharmaceutical distribution of insulin. In: International Conference on Applied Informatics. pp. 75{89. Springer (2018)
Laporte, G., Desrochers, M., Nobert, Y.: Two exact algorithms for the distanceconstrained vehicle routing problem. Networks 14(1), 161{172 (1984)
Laporte, G., Toth, P., Vigo, D.: Vehicle routing: historical perspective and recent contributions (2013)
Medina, L.B.R., La Rotta, E.C.G., Castro, J.A.O.: Una revisi on al estado del arte del problema de ruteo de veh culos: Evoluci on hist orica y m etodos de soluci on. Ingenier a 16(2), 35{55 (2011)
Pisinger, D., Ropke, S.: A general heuristic for vehicle routing problems. Computers & operations research 34(8), 2403{2435 (2007)
Santana, L., Ramiro, E., Romero Carvajal, J.d.J.: A hybrid column generation and clustering approach to the school bus routing problem with time windows. Ingenier a 20(1), 101{117 (2015)
Taillard, E.: Parallel iterative search methods for vehicle routing problems. Networks 23(8), 661{673 (1993)
Toth, P., Vigo, D.: Models, relaxations and exact approaches for the capacitated vehicle routing problem. Discrete Applied Mathematics 123(1-3), 487{512 (2002)
Toth, P., Vigo, D.: The vehicle routing problem. SIAM (2002)
Toth, P., Vigo, D.: The granular tabu search and its application to the vehiclerouting problem. Informs Journal on computing 15(4), 333{346 (2003)
Toth, P., Vigo, D.: Vehicle routing: problems, methods, and applications. SIAM (2014)
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.local.spa.fl_str_mv Abierto (Texto Completo)
rights_invalid_str_mv Abierto (Texto Completo)
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 12 páginas
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.format.rda.spa.fl_str_mv 1 recurso en línea (archivo de texto)
dc.coverage.spatial.spa.fl_str_mv Colombia
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Ingeniería Industrial
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Ciencias Naturales e Ingeniería
institution Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano
bitstream.url.fl_str_mv https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/20.500.12010/7429/1/Trabajo%20de%20grado.pdf
https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/20.500.12010/7429/3/license.txt
https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/20.500.12010/7429/4/Ficha%20descriptiva.pdf
https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/20.500.12010/7429/5/Trabajo%20de%20grado.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c7f58ba17f18cd8197c80f9a4919a1a4
abceeb1c943c50d3343516f9dbfc110f
8e0a849ec5fcba9b6066eabdc7c7cd79
cc3a51cb5e0ec071d19b570f06ad5f5c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional - Universidad Jorge Tadeo Lozano
repository.mail.fl_str_mv expeditio@utadeo.edu.co
_version_ 1814213604537270272
spelling Romero Gelvez, Jorge IvanGarzon Castro, Karina AndreaMondragón García, SebastiánColombia2020-02-13T19:24:05Z2020-02-13T19:24:05Z2020http://hdl.handle.net/20.500.12010/7429http://expeditio.utadeo.edu.coinstname:Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozanoreponame:Repositorio Institucional de la Universidad de Bogotá Jorge Tadeo LozanoEste trabajo muestra la aplicación del Problema de enrutamiento de vehículos capacitados con ventanas de tiempo (CVRPTW) para recopilar diferentes demandas de carga en varios lugares con poca disponibilidad de tiempo para atender cualquier vehículo. El objetivo del modelo es reducir el tiempo de ruta en un problema con una flota mixta de vehículos. El paso inicial es la creación de una matriz de distancia utilizando la API de Google Maps, luego las capacidades de carga para cada vehículo y las ventanas de tiempo para cada punto de demanda se incluyen en el modelo. El problema se resuelve con las herramientas de Google-OR utilizando como algoritmo aproximado de primera solución y como segundo algoritmo metaheurístico de solución para búsqueda local.Requerimientos de sistema: Adobe Acrobat ReaderThis work shows the application of the Capacitated Vehicle Routing Problem with Time Windows (CVRPTW) to collect di erent cargo-demand in several locations with low time disponibility to attend any vehicle. The objective of the model is to reduce the routing time in a problem with mixed vehicle- eet. The initial step is the creation of a distance matrix by using the Google Maps API, then cargo capacities for every vehicle and time-windows for every demand point are included in the model. The problem is solved with Google-OR tools using as rt solution aproximated algoritm and as second solution one metaheuristic algorithm for local search.Ingeniero industrial12 páginasapplication/pdf1 recurso en línea (archivo de texto)Universidad de Bogotá Jorge Tadeo LozanoIngeniería IndustrialFacultad de Ciencias Naturales e IngenieríaRuteoDistribuciónLogística empresarialDistribución física de mercancíasReparto de mercancíasOpen source toolsA vehicle routing application for retail delivery with open source toolsTrabajo de grado de pregradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fAbierto (Texto Completo)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Clients map - google's maps api, https://drive.google.com/open?id=1 MxV75hs qlFENsXIhh0HJDYZkcu7pJ-&usp=sharingGoogle's or-tools, https://developers.google.com/optimization/Arenas, I.G.P., S anchez, A.G., Armando, C., Solano, L., Medina, L.B.R.: Cvrptw model applied to the collection of food donationsBaldacci, R., Christo des, N., Mingozzi, A.: An exact algorithm for the vehicle routing problem based on the set partitioning formulation with additional cuts. Mathematical Programming 115(2), 351{385 (2008)Campo, A.J.R., de la Pe~na, M.G.B., Escobar, J.W.: Dise~no de un modelo matem atico para el despacho de veh culos de emergencias m edicas en Colombia. Ph.D. thesis, Ponti cia Universidad Javeriana. Cali (2012)Carrillo, M., Felipe, A.: Modelo de ruteo de veh culos para la distribuci on de las empresas laboratorios veterland, Laboratorios Callbest y Cosm eticos Marlio u Par s. B.S. thesis, Facultad de Ingenier a (2014)J. Romero et al.Christo des, N., Mingozzi, A., Toth, P.: Exact algorithms for the vehicle routing problem, based on spanning tree and shortest path relaxations. Mathematical programming 20(1), 255{282 (1981)Christo des, N., Mingozzi, A., Toth, P.: State-space relaxation procedures for the computation of bounds to routing problems. Networks 11(2), 145{164 (1981)Clarke, G., Wright, J.W.: Scheduling of vehicles from a central depot to a number of delivery points. Operations research 12(4), 568{581 (1964)Dantzig, G.B., Ramser, J.H.: The truck dispatching problem. Management science 6(1), 80{91 (1959)Flood, M.M.: The traveling-salesman problem. Operations research 4(1), 61{75 (1956)Fukasawa, R., Longo, H., Lysgaard, J., de Arag~ao, M.P., Reis, M., Uchoa, E., Werneck, R.F.: Robust branch-and-cut-and-price for the capacitated vehicle routing problem. Mathematical programming 106(3), 491{511 (2006)Garc a, G.: Aplicaci on de la heur stica de space lling curves en problemas de ruteo de veh culos (vrp) (2005)Gendreau, M., Hertz, A., Laporte, G.: A tabu search heuristic for the vehicle routing problem. Management science 40(10), 1276{1290 (1994)Ghiani, G., Laporte, G., Musmanno, R.: Introduction to logistics systems planning and control. John Wiley & Sons (2004)Jacobo-Cabrera, M., Caballero-Morales, S.O., Mart nez-Flores, J.L., Cano-Olivos, P.: Decision model for the pharmaceutical distribution of insulin. In: International Conference on Applied Informatics. pp. 75{89. Springer (2018)Laporte, G., Desrochers, M., Nobert, Y.: Two exact algorithms for the distanceconstrained vehicle routing problem. Networks 14(1), 161{172 (1984)Laporte, G., Toth, P., Vigo, D.: Vehicle routing: historical perspective and recent contributions (2013)Medina, L.B.R., La Rotta, E.C.G., Castro, J.A.O.: Una revisi on al estado del arte del problema de ruteo de veh culos: Evoluci on hist orica y m etodos de soluci on. Ingenier a 16(2), 35{55 (2011)Pisinger, D., Ropke, S.: A general heuristic for vehicle routing problems. Computers & operations research 34(8), 2403{2435 (2007)Santana, L., Ramiro, E., Romero Carvajal, J.d.J.: A hybrid column generation and clustering approach to the school bus routing problem with time windows. Ingenier a 20(1), 101{117 (2015)Taillard, E.: Parallel iterative search methods for vehicle routing problems. Networks 23(8), 661{673 (1993)Toth, P., Vigo, D.: Models, relaxations and exact approaches for the capacitated vehicle routing problem. Discrete Applied Mathematics 123(1-3), 487{512 (2002)Toth, P., Vigo, D.: The vehicle routing problem. SIAM (2002)Toth, P., Vigo, D.: The granular tabu search and its application to the vehiclerouting problem. Informs Journal on computing 15(4), 333{346 (2003)Toth, P., Vigo, D.: Vehicle routing: problems, methods, and applications. SIAM (2014)ORIGINALTrabajo de grado.pdfTrabajo de grado.pdfTrabajo de gradoapplication/pdf2034651https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/20.500.12010/7429/1/Trabajo%20de%20grado.pdfc7f58ba17f18cd8197c80f9a4919a1a4MD51open accessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82938https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/20.500.12010/7429/3/license.txtabceeb1c943c50d3343516f9dbfc110fMD53open accessFicha descriptiva.pdfFicha descriptiva.pdfLicencia de autorizaciónapplication/pdf358217https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/20.500.12010/7429/4/Ficha%20descriptiva.pdf8e0a849ec5fcba9b6066eabdc7c7cd79MD54open accessTHUMBNAILTrabajo de grado.pdf.jpgTrabajo de grado.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg9787https://expeditiorepositorio.utadeo.edu.co/bitstream/20.500.12010/7429/5/Trabajo%20de%20grado.pdf.jpgcc3a51cb5e0ec071d19b570f06ad5f5cMD55open access20.500.12010/7429oai:expeditiorepositorio.utadeo.edu.co:20.500.12010/74292020-02-13 14:30:09.258open accessRepositorio Institucional - Universidad Jorge Tadeo Lozanoexpeditio@utadeo.edu.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