The policy for the social participation in conservation : case study
Colombia is one the world's richest countries in biological resources. To protect them, Colombian Law created the National Parks in 1959. Further regulations for their creation and administration were approved during the seventies. However, they did not include mechanisms to balance conservatio...
- Autores:
-
Uribe Botero, Eduardo - 1959
- Tipo de recurso:
- Work document
- Fecha de publicación:
- 2005
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- eng
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/7908
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/7908
- Palabra clave:
- Conservation
National parks
Regulation
Institutions
Colombia
Conservación de los recursos naturales - Colombia - Estudio de casos
Control ambiental - Participación ciudadana - Colombia - Estudio de casos
Política ambiental - Colombia - Estudio de casos
Protección del medio ambiente - Participación ciudadana - Colombia - Estudio de casos
N5, O13, Q20
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Colombia is one the world's richest countries in biological resources. To protect them, Colombian Law created the National Parks in 1959. Further regulations for their creation and administration were approved during the seventies. However, they did not include mechanisms to balance conservation interests with other economic and social development priorities. Presently, the ample majority of the National Parks overlap with the traditional territories of indigenous, black and campesino communities. This affects their economies and imposes restrictions on the traditional uses of natural resources. In 2002 the national government approved the Policy for the Social Participation in Conservation which seeks to promote the implementation of conservation strategies with the participation of local stakeholders. To illustrate the effects of this Policy, and following the analytical framework of the WDR 2003 , the processes of declaration of two national parks are compared: Corales del Rosario National Park, and Alto Fagua Indiwasi National Park. Finally, the document presents a series of lessons and recommendations. |
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Al consultar y hacer uso de este recurso, está aceptando las condiciones de uso establecidas por los autores.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Uribe Botero, Eduardo - 195960074fef-48bc-4659-9329-535b55ad61815002018-09-27T16:49:28Z2018-09-27T16:49:28Z20051657-5334http://hdl.handle.net/1992/79081657-719110.57784/1992/7908instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/Colombia is one the world's richest countries in biological resources. To protect them, Colombian Law created the National Parks in 1959. Further regulations for their creation and administration were approved during the seventies. However, they did not include mechanisms to balance conservation interests with other economic and social development priorities. Presently, the ample majority of the National Parks overlap with the traditional territories of indigenous, black and campesino communities. This affects their economies and imposes restrictions on the traditional uses of natural resources. In 2002 the national government approved the Policy for the Social Participation in Conservation which seeks to promote the implementation of conservation strategies with the participation of local stakeholders. To illustrate the effects of this Policy, and following the analytical framework of the WDR 2003 , the processes of declaration of two national parks are compared: Corales del Rosario National Park, and Alto Fagua Indiwasi National Park. Finally, the document presents a series of lessons and recommendations.Colombia es uno de los países más ricos del mundo en recursos biológicos. Para protegerlos, la legislación creó los Parques Nacionales en 1959. Otras regulaciones complementarias relativas a su creación y administración fueron aprobadas en los años setenta. Sin embargo, ellas no incluyeron mecanismos para balancear los interesases de la conservación con otras prioridades de desarrollo económico y social. Actualmente, la mayor parte de los Parques Nacionales coincide con los territorios tradicionales de comunidades indígenas negras y campesinas. Esto afecta sus economías e impone restricciones a los usos tradiciones de los recursos naturales. En el año 2002, con el objetivo de promover la implementación de estrategias de conservación con la participación de los actores sociales de los parques, el Gobierno Nacional aprobó la Política de Participación Social en la Conservación. Para ilustrar los efectos de esa política, y siguiendo el marco analítico del Informe sobre el Desarrollo Mundial del Banco Mundial del año 2003, este estudio de caso compara los procesos de declaración de dos parques nacionales: Corales del Rosario y Alto Fagua Indiwasi. Finalmente, el documento incluye una serie de lecciones y recomendaciones.35 páginasapplication/pdfengUniversidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDEDocumentos CEDE No. 05 Enero de 2005https://ideas.repec.org/p/col/000089/003615.htmlThe policy for the social participation in conservation : case studyLa política de participación social en la conservación : estudio de casoDocumento de trabajoinfo:eu-repo/semantics/workingPaperhttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttps://purl.org/redcol/resource_type/WPConservationNational parksRegulationInstitutionsColombiaConservación de los recursos naturales - Colombia - Estudio de casosControl ambiental - Participación ciudadana - Colombia - Estudio de casosPolítica ambiental - Colombia - Estudio de casosProtección del medio ambiente - Participación ciudadana - Colombia - Estudio de casosN5, O13, Q20Facultad de EconomíaPublicationORIGINALdcede2005-05.pdfdcede2005-05.pdfapplication/pdf322757https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/114c67d6-a883-48fb-a83d-30e6de527ce9/download9700797aa596e735cbc202f6cd8400e5MD51TEXTdcede2005-05.pdf.txtdcede2005-05.pdf.txtExtracted texttext/plain105221https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/291da657-1a2e-4724-99e4-10e7cb1631d8/download5e43a772da56de89950113c063430364MD54THUMBNAILdcede2005-05.pdf.jpgdcede2005-05.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg18249https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b53ecd1a-efe2-4148-9ef2-6973f7000860/download9ccec21a40a08744d22b6a53fe764605MD551992/7908oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/79082024-06-04 15:48:39.621http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |