Impacto de Transmilenio en el crimen de la Avenida Caracas y sus vecindades
In this paper, the implementation of the mass transport system Transmilenio on the Avenida Caracas, an avenue with high indexes of criminal activity in Bogotá, is taken as a natural experiment to overcome the simultaneity of crime and crimefighting policies. The study gauges the impact of urban tran...
- Autores:
-
Moreno García, Alvaro José
- Tipo de recurso:
- Work document
- Fecha de publicación:
- 2005
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/7963
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/7963
- Palabra clave:
- Crimen
Disuasión
Desplazamiento
Análisis de datos espaciales
Econometría espacial
Criminología - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos
Delitos - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos
Transmilenio (Medio de transporte) - Aspectos sociales - Bogotá (Colombia)
Investigación criminal - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos
K42, C31, C99, R12, R19
- Rights
- openAccess
- License
- http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
id |
UNIANDES2_ee6637cdcf957506e8bc43da80872a9b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/7963 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Impacto de Transmilenio en el crimen de la Avenida Caracas y sus vecindades |
dc.title.alternative.none.fl_str_mv |
Estimating transmilenio's impact on crime on the avenida caracas and its neighboring areas |
title |
Impacto de Transmilenio en el crimen de la Avenida Caracas y sus vecindades |
spellingShingle |
Impacto de Transmilenio en el crimen de la Avenida Caracas y sus vecindades Crimen Disuasión Desplazamiento Análisis de datos espaciales Econometría espacial Criminología - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos Delitos - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos Transmilenio (Medio de transporte) - Aspectos sociales - Bogotá (Colombia) Investigación criminal - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos K42, C31, C99, R12, R19 |
title_short |
Impacto de Transmilenio en el crimen de la Avenida Caracas y sus vecindades |
title_full |
Impacto de Transmilenio en el crimen de la Avenida Caracas y sus vecindades |
title_fullStr |
Impacto de Transmilenio en el crimen de la Avenida Caracas y sus vecindades |
title_full_unstemmed |
Impacto de Transmilenio en el crimen de la Avenida Caracas y sus vecindades |
title_sort |
Impacto de Transmilenio en el crimen de la Avenida Caracas y sus vecindades |
dc.creator.fl_str_mv |
Moreno García, Alvaro José |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Moreno García, Alvaro José |
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv |
Crimen Disuasión Desplazamiento Análisis de datos espaciales Econometría espacial |
topic |
Crimen Disuasión Desplazamiento Análisis de datos espaciales Econometría espacial Criminología - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos Delitos - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos Transmilenio (Medio de transporte) - Aspectos sociales - Bogotá (Colombia) Investigación criminal - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos K42, C31, C99, R12, R19 |
dc.subject.armarc.none.fl_str_mv |
Criminología - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos Delitos - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos Transmilenio (Medio de transporte) - Aspectos sociales - Bogotá (Colombia) Investigación criminal - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricos |
dc.subject.jel.none.fl_str_mv |
K42, C31, C99, R12, R19 |
description |
In this paper, the implementation of the mass transport system Transmilenio on the Avenida Caracas, an avenue with high indexes of criminal activity in Bogotá, is taken as a natural experiment to overcome the simultaneity of crime and crimefighting policies. The study gauges the impact of urban transformation on crime on the Avenida Caracas and its neighboring areas. Through the use of spatial econometrics models and differences in differences methodology, the study measures the changes in the crime-levels in 65 geographic zones of Bogotá on the fringes of the Avenida Caracas. Data series were gathered that contain information regarding the exact geographic locations of the occurrences of 9 crimes studied in this analysis. These 9 crimes occurred between 1999-2002 in the afore mentioned 65 zones. Among the findings, the study shows criminal activity decreased significantly along the Avenida Caracas after the implementation of Transmilenio, even though the results vary in the remaining zones according to the type of crime committed and its proximity to the avenue. For each crime one can see evidence of displacement and deterrence of the criminal activity formally existent on the Avenida Caracas. There is also an evident absence of intertemporal spatial effects on homicides. |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2005 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2018-09-27T16:49:46Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2018-09-27T16:49:46Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Documento de trabajo |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/workingPaper |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_8042 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
https://purl.org/redcol/resource_type/WP |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_8042 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
1657-7554 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/7963 |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
1657-7191 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.57784/1992/7963 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
identifier_str_mv |
1657-7554 1657-7191 10.57784/1992/7963 instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
url |
http://hdl.handle.net/1992/7963 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Documentos CEDE No. 55 Septiembre de 2005 |
dc.relation.repec.spa.fl_str_mv |
https://ideas.repec.org/p/col/000089/002809.html |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.none.fl_str_mv |
39 páginas |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/1168be7f-f6d6-4946-85d2-49bfa8412105/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/4e000363-4c70-4052-864d-d865567f03c0/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b3ffd986-55cf-4736-ba0b-7998f7d40d00/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
480437d969a07b57ea2e8eea60f12290 958b7e7c0fcc54f735c2237448a03ab0 812fc96b8657764dfd5468b14682f064 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1812133912408752128 |
spelling |
Al consultar y hacer uso de este recurso, está aceptando las condiciones de uso establecidas por los autores.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Moreno García, Alvaro José83a77026-bcdb-4587-a0d5-277f1ccfd8355002018-09-27T16:49:46Z2018-09-27T16:49:46Z20051657-7554http://hdl.handle.net/1992/79631657-719110.57784/1992/7963instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/In this paper, the implementation of the mass transport system Transmilenio on the Avenida Caracas, an avenue with high indexes of criminal activity in Bogotá, is taken as a natural experiment to overcome the simultaneity of crime and crimefighting policies. The study gauges the impact of urban transformation on crime on the Avenida Caracas and its neighboring areas. Through the use of spatial econometrics models and differences in differences methodology, the study measures the changes in the crime-levels in 65 geographic zones of Bogotá on the fringes of the Avenida Caracas. Data series were gathered that contain information regarding the exact geographic locations of the occurrences of 9 crimes studied in this analysis. These 9 crimes occurred between 1999-2002 in the afore mentioned 65 zones. Among the findings, the study shows criminal activity decreased significantly along the Avenida Caracas after the implementation of Transmilenio, even though the results vary in the remaining zones according to the type of crime committed and its proximity to the avenue. For each crime one can see evidence of displacement and deterrence of the criminal activity formally existent on the Avenida Caracas. There is also an evident absence of intertemporal spatial effects on homicides.Caracas, una vía con altos índices de criminalidad en la ciudad de Bogotá, como un experimento natural para romper la simultaneidad entre crimen y políticas para combatirlo y para medir el impacto de la transformación urbana de la Avenida Caracas sobre el crimen de esta vía y de sus vecindades. Haciendo uso de modelos de econometría espacial y utilizando una metodología de diferencias en diferencias, se miden los cambios en el comportamiento de nueve diferentes tipos de crimen en 65 zonas geográficas de Bogotá aledañas a la Avenida Caracas. Se construyeron series de datos que contienen información de la ubicación geográfica exacta de los eventos de los nueve crímenes objeto de estudio para el período 1999-2002, en las 65 zonas mencionadas. Se encuentra que a lo largo de la Avenida Caracas la actividad criminal presentó caídas pronunciadas, aunque para el resto de la región objeto de estudio los resultados varían según el tipo de crimen y la proximidad a la Avenida. Se encuentra evidencia ya sea de disuasión o de desplazamiento para cada crimen específico y ausencia de efectos espaciales intertemporales en los homicidios.39 páginasapplication/pdfspaUniversidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDEDocumentos CEDE No. 55 Septiembre de 2005https://ideas.repec.org/p/col/000089/002809.htmlImpacto de Transmilenio en el crimen de la Avenida Caracas y sus vecindadesEstimating transmilenio's impact on crime on the avenida caracas and its neighboring areasDocumento de trabajoinfo:eu-repo/semantics/workingPaperhttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttps://purl.org/redcol/resource_type/WPCrimenDisuasiónDesplazamientoAnálisis de datos espacialesEconometría espacialCriminología - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricosDelitos - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricosTransmilenio (Medio de transporte) - Aspectos sociales - Bogotá (Colombia)Investigación criminal - Bogotá (Colombia) - Modelos econométricosK42, C31, C99, R12, R19Facultad de EconomíaPublicationORIGINALdcede2005-55.pdfdcede2005-55.pdfapplication/pdf498388https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/1168be7f-f6d6-4946-85d2-49bfa8412105/download480437d969a07b57ea2e8eea60f12290MD51TEXTdcede2005-55.pdf.txtdcede2005-55.pdf.txtExtracted texttext/plain79798https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/4e000363-4c70-4052-864d-d865567f03c0/download958b7e7c0fcc54f735c2237448a03ab0MD54THUMBNAILdcede2005-55.pdf.jpgdcede2005-55.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg22194https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b3ffd986-55cf-4736-ba0b-7998f7d40d00/download812fc96b8657764dfd5468b14682f064MD551992/7963oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/79632024-06-04 15:32:29.571http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |