Caminos para co-construir una cultura ambiental junto a un grupo de profesores de STEM del Gimnasio Vermont de Bogotá
Ecological literacy is learning about the nature and how it works, process that implies knowledge, care and practical skills within a system. Due to its importance within education in schools and universities in Colombia, it is necessary to involve it in the projects and curricula of educational ins...
- Autores:
-
Martínez Gómez, María del Rosario
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/50923
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/50923
- Palabra clave:
- Educación ambiental
Educación en ciencia
Investigación
Educación / Licenciaturas
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_ebb55561cbda3a9d8547d0638dacec57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/50923 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Caminos para co-construir una cultura ambiental junto a un grupo de profesores de STEM del Gimnasio Vermont de Bogotá |
title |
Caminos para co-construir una cultura ambiental junto a un grupo de profesores de STEM del Gimnasio Vermont de Bogotá |
spellingShingle |
Caminos para co-construir una cultura ambiental junto a un grupo de profesores de STEM del Gimnasio Vermont de Bogotá Educación ambiental Educación en ciencia Investigación Educación / Licenciaturas |
title_short |
Caminos para co-construir una cultura ambiental junto a un grupo de profesores de STEM del Gimnasio Vermont de Bogotá |
title_full |
Caminos para co-construir una cultura ambiental junto a un grupo de profesores de STEM del Gimnasio Vermont de Bogotá |
title_fullStr |
Caminos para co-construir una cultura ambiental junto a un grupo de profesores de STEM del Gimnasio Vermont de Bogotá |
title_full_unstemmed |
Caminos para co-construir una cultura ambiental junto a un grupo de profesores de STEM del Gimnasio Vermont de Bogotá |
title_sort |
Caminos para co-construir una cultura ambiental junto a un grupo de profesores de STEM del Gimnasio Vermont de Bogotá |
dc.creator.fl_str_mv |
Martínez Gómez, María del Rosario |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Navas Iannini, Ana María Baxter Grant, Jorge |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Martínez Gómez, María del Rosario |
dc.subject.armarc.spa.fl_str_mv |
Educación ambiental Educación en ciencia Investigación |
topic |
Educación ambiental Educación en ciencia Investigación Educación / Licenciaturas |
dc.subject.themes.none.fl_str_mv |
Educación / Licenciaturas |
description |
Ecological literacy is learning about the nature and how it works, process that implies knowledge, care and practical skills within a system. Due to its importance within education in schools and universities in Colombia, it is necessary to involve it in the projects and curricula of educational institutions. In Vermont School, the STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) approach has been applied in the fourth grade for the last two years. The present research sought to answer the question How to co-build an environmental culture in the Vermont School, through an attempt to articulate PRAE and STEM To achieve this joint construction, a holistic knowledge about the concept of sustainability was explored with four STEM teachers, in order to use it as the axis of the environmental culture to be co-built, and with it present design a model STEM project to work with the students. In this sense, it was proposed to use participatory action research as a strategy with teachers linked to the STEM area of the school. Data were collected through interviews, workshops, focus groups, documents, and artifacts. The results obtained reflect the objectives and guidelines on the PRAE of the Vermont School, the complexity reflected in the visions of sustainability and environmental education of the teachers, the ideas to work in projects on sustainable STEM and the ways in which this can transform the visions on society and culture that people may have. The discussion of these results points to guidelines for an environmental policy in the school that reflect the form of transmission to the students of certain values and actions, in such a way that a sustainable relationship with our environment is promoted through education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-10T18:04:10Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-10T18:04:10Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/50923 |
dc.identifier.pdf.none.fl_str_mv |
23570.pdf |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
url |
http://hdl.handle.net/1992/50923 |
identifier_str_mv |
23570.pdf instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.none.fl_str_mv |
218 hojas |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Maestría en Educación |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/d2aa7f14-e1c0-41bf-b77d-0de6df5d08a8/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/15edd06d-d104-4893-b5fa-964f4d599432/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/13d7b08a-c363-43e9-8237-6855b1f93808/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2fbc1495ffa42f9dd59c02c64718d4e2 34803dcc4a6a96cd30464cec93753dec c230d7aa2218727d8e7dcd400f15800f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1818111729967562752 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Navas Iannini, Ana María8c1fd10a-62e3-48ed-b564-78aed89113c8600Baxter Grant, Jorgevirtual::3296-1Martínez Gómez, María del Rosarioaeb5a6f6-ec65-4957-b2a8-278cf2e0dcf36002021-08-10T18:04:10Z2021-08-10T18:04:10Z2020http://hdl.handle.net/1992/5092323570.pdfinstname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/Ecological literacy is learning about the nature and how it works, process that implies knowledge, care and practical skills within a system. Due to its importance within education in schools and universities in Colombia, it is necessary to involve it in the projects and curricula of educational institutions. In Vermont School, the STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) approach has been applied in the fourth grade for the last two years. The present research sought to answer the question How to co-build an environmental culture in the Vermont School, through an attempt to articulate PRAE and STEM To achieve this joint construction, a holistic knowledge about the concept of sustainability was explored with four STEM teachers, in order to use it as the axis of the environmental culture to be co-built, and with it present design a model STEM project to work with the students. In this sense, it was proposed to use participatory action research as a strategy with teachers linked to the STEM area of the school. Data were collected through interviews, workshops, focus groups, documents, and artifacts. The results obtained reflect the objectives and guidelines on the PRAE of the Vermont School, the complexity reflected in the visions of sustainability and environmental education of the teachers, the ideas to work in projects on sustainable STEM and the ways in which this can transform the visions on society and culture that people may have. The discussion of these results points to guidelines for an environmental policy in the school that reflect the form of transmission to the students of certain values and actions, in such a way that a sustainable relationship with our environment is promoted through education.La educación ambiental es la enseñanza acerca de la naturaleza y su funcionamiento, la cual implica conocimiento, cuidado y competencias prácticas dentro de un sistema. Dada su importancia dentro de la educación en colegios y universidades en Colombia, es necesario involucrarla en los proyectos y currículos de las instituciones educativas. En el Gimnasio Vermont, se ha aplicado en los últimos dos años el enfoque STEM (unión entre la ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas, por sus siglas en inglés) en cuarto de primaria. La presente investigación buscó responder a la pregunta ¿Cómo co-construir una cultura ambiental en el Gimnasio Vermont, por medio de un intento de articulación del PRAE y STEM? Para lograr esta construcción conjunta, se exploró con cuatro profesores de STEM un conocimiento holístico sobre el concepto de sostenibilidad, con el fin de utilizarlo como eje de la cultura ambiental a co-construir, y con ella presente diseñar un proyecto STEM modelo para trabajar con los estudiantes. En este sentido, se propuso utilizar como estrategia la investigación acción participativa junto a profesores vinculados al área de STEM del colegio. Los datos fueron recolectados por medio de entrevistas, talleres, grupos focales, documentos y artefactos. Los resultados obtenidos reflejan los objetivos y lineamientos sobre el PRAE del Gimnasio Vermont, la complejidad reflejada en las visiones de sostenibilidad y educación ambiental de los profesores, las ideas a trabajar en proyectos sobre STEM sostenibles y las formas en que esto puede transformar las visiones sobre sociedad y cultura que se tienen. La discusión de estos resultados apunta a lineamientos para una política ambiental en el colegio que reflejen la forma de transmisión a los estudiantes de unos valores y acciones determinados, de manera que se promueva una relación sostenible con nuestro entorno por medio de la educación.Magíster en EducaciónMaestría218 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónCaminos para co-construir una cultura ambiental junto a un grupo de profesores de STEM del Gimnasio Vermont de BogotáTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMEducación ambientalEducación en cienciaInvestigaciónEducación / Licenciaturas200821359Publicationhttps://scholar.google.es/citations?user=DMuz0PcAAAAJ&hlvirtual::3296-1cb40294b-5da2-4e22-ba9a-52885a8d00e1virtual::3296-1cb40294b-5da2-4e22-ba9a-52885a8d00e1virtual::3296-1ORIGINAL23570.pdfapplication/pdf4233151https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/d2aa7f14-e1c0-41bf-b77d-0de6df5d08a8/download2fbc1495ffa42f9dd59c02c64718d4e2MD51TEXT23570.pdf.txt23570.pdf.txtExtracted texttext/plain443174https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/15edd06d-d104-4893-b5fa-964f4d599432/download34803dcc4a6a96cd30464cec93753decMD54THUMBNAIL23570.pdf.jpg23570.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7236https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/13d7b08a-c363-43e9-8237-6855b1f93808/downloadc230d7aa2218727d8e7dcd400f15800fMD551992/50923oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/509232024-03-13 12:24:11.92http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |