ÅCómo enseñar argumentación jurídica?
This research responds to an interest in improving through my pedagogical practice the argumentative competences of students of Juridical Argumentation II of the Law School of the Sergio Arboleda University. The research is framed under the methodology called action research, which was developed dur...
- Autores:
-
Mejía Guzmán, Alexandra
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61450
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/61450
- Palabra clave:
- Argumentación jurídica
Interpretación del derecho
Investigación acción en educación
Pedagogía
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_dea4070039f8d4f0ce4d0a4e69bf7031 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61450 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
ÅCómo enseñar argumentación jurídica? |
title |
ÅCómo enseñar argumentación jurídica? |
spellingShingle |
ÅCómo enseñar argumentación jurídica? Argumentación jurídica Interpretación del derecho Investigación acción en educación Pedagogía |
title_short |
ÅCómo enseñar argumentación jurídica? |
title_full |
ÅCómo enseñar argumentación jurídica? |
title_fullStr |
ÅCómo enseñar argumentación jurídica? |
title_full_unstemmed |
ÅCómo enseñar argumentación jurídica? |
title_sort |
ÅCómo enseñar argumentación jurídica? |
dc.creator.fl_str_mv |
Mejía Guzmán, Alexandra |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Montoya Vargas, Juny |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Mejía Guzmán, Alexandra |
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv |
Hernández Hernández, Carola Perafán Liévano, Betsy Yadir |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Argumentación jurídica Interpretación del derecho Investigación acción en educación Pedagogía |
topic |
Argumentación jurídica Interpretación del derecho Investigación acción en educación Pedagogía |
description |
This research responds to an interest in improving through my pedagogical practice the argumentative competences of students of Juridical Argumentation II of the Law School of the Sergio Arboleda University. The research is framed under the methodology called action research, which was developed during the second half of 2014. Under the categories: learning, communicative and transversal competences, curriculum, pedagogical practices from the role of the teacher, the student's role, the use of problems and role play, and the analysis of ethical reflections made in class, in addition to evaluation. The instruments used were mainly: interviews with teachers, field diary, class recordings, survey and focus group with students. The question that is intended to answer is: how do my pedagogical practices, enriched through the reflection of the instruments used in the action research, contribute to the development of the argumentative competences of my students? The evidenced findings are presented as a result of the spiral analysis process, typical of the methodology used through the categories listed. The construction of secure participation environments, in which students are the protagonists of the learning processes and the spokespersons of the same, energize the argumentative competences. The subject is pertinent given the changes that have had the legal practice, in which the orality is taking up a preponderant role.--Tomado del Formato de Documento de Grado. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2017 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:21:08Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:21:08Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/61450 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv |
795149-1001 |
url |
http://hdl.handle.net/1992/61450 |
identifier_str_mv |
instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ 795149-1001 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
326 hojas |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Maestría en Educación |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/70c33ffc-9dcf-427b-a445-1148d4f21f22/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/865d01f9-d4a7-420f-9d88-968871e82695/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b316642d-37a1-4e8a-9933-0b6b8c37835b/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
246f5acdd4336d8407962d8372f9e103 b2f30d9cc7da486abf850e46a85deba7 aa68f1839ba91e9e12679d9eed7b9650 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1812133837579223040 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Montoya Vargas, Junyvirtual::2788-1Mejía Guzmán, Alexandra51a04e04-a482-4398-8eab-af8dde59a3b3500Hernández Hernández, CarolaPerafán Liévano, Betsy Yadir2022-09-26T22:21:08Z2022-09-26T22:21:08Z2017http://hdl.handle.net/1992/61450instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/795149-1001This research responds to an interest in improving through my pedagogical practice the argumentative competences of students of Juridical Argumentation II of the Law School of the Sergio Arboleda University. The research is framed under the methodology called action research, which was developed during the second half of 2014. Under the categories: learning, communicative and transversal competences, curriculum, pedagogical practices from the role of the teacher, the student's role, the use of problems and role play, and the analysis of ethical reflections made in class, in addition to evaluation. The instruments used were mainly: interviews with teachers, field diary, class recordings, survey and focus group with students. The question that is intended to answer is: how do my pedagogical practices, enriched through the reflection of the instruments used in the action research, contribute to the development of the argumentative competences of my students? The evidenced findings are presented as a result of the spiral analysis process, typical of the methodology used through the categories listed. The construction of secure participation environments, in which students are the protagonists of the learning processes and the spokespersons of the same, energize the argumentative competences. The subject is pertinent given the changes that have had the legal practice, in which the orality is taking up a preponderant role.--Tomado del Formato de Documento de Grado.Esta investigación responde a un interés por mejorar a través de mi práctica pedagógica las competencias argumentativas de los estudiantes de Argumentación Jurídica II de la Escuela de Derecho de la Universidad Sergio Arboleda. La investigación se enmarca bajo la metodología denominada investigación acción, la cual, se desarrolló durante el segundo semestre de 2014. Bajo las categorías: aprendizaje, competencias comunicativas y transversales, currículo, prácticas pedagógicas desde el rol del docente, el rol del estudiante, el uso de problemas y juego de roles, y el análisis de las reflexiones éticas realizadas en clase, además de la evaluación. Los instrumentos utilizados fueron principalmente: entrevistas a pares docentes, diario de campo, grabaciones de clases, encuesta y grupo focal con los estudiantes. La pregunta que se pretende responder es: Åde qué manera mis prácticas pedagógicas, enriquecidas a través de la reflexión de los instrumentos utilizados en la investigación acción, aportan al desarrollo de las competencias argumentativas de mis estudiantes? Los hallazgos evidenciados se presentan como resultado del proceso de análisis en espiral, propio de la metodología utilizada a través de las categorías enunciadas. La construcción de entornos de participación seguros, en los cuales los estudiantes son los protagonistas de los procesos de aprendizaje y los portavoces del mismo, dinamizan las competencias argumentativas. El tema es pertinente dados los cambios que ha tenido la práctica legal, en los cuales, la oralidad está retomando un papel preponderante.Magíster en EducaciónMaestría326 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónÅCómo enseñar argumentación jurídica?Trabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMArgumentación jurídicaInterpretación del derechoInvestigación acción en educaciónPedagogía199826096Publication3c6fe24b-3d69-4691-be3c-43e237ced804virtual::2788-13c6fe24b-3d69-4691-be3c-43e237ced804virtual::2788-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000556033virtual::2788-1THUMBNAIL12779.pdf.jpg12779.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4606https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/70c33ffc-9dcf-427b-a445-1148d4f21f22/download246f5acdd4336d8407962d8372f9e103MD53ORIGINAL12779.pdfapplication/pdf18318557https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/865d01f9-d4a7-420f-9d88-968871e82695/downloadb2f30d9cc7da486abf850e46a85deba7MD51TEXT12779.pdf.txt12779.pdf.txtExtracted texttext/plain590070https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b316642d-37a1-4e8a-9933-0b6b8c37835b/downloadaa68f1839ba91e9e12679d9eed7b9650MD521992/61450oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/614502024-03-13 12:16:59.957http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |