ÅCómo enseñar argumentación jurídica?

This research responds to an interest in improving through my pedagogical practice the argumentative competences of students of Juridical Argumentation II of the Law School of the Sergio Arboleda University. The research is framed under the methodology called action research, which was developed dur...

Full description

Autores:
Mejía Guzmán, Alexandra
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad de los Andes
Repositorio:
Séneca: repositorio Uniandes
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61450
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/1992/61450
Palabra clave:
Argumentación jurídica
Interpretación del derecho
Investigación acción en educación
Pedagogía
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id UNIANDES2_dea4070039f8d4f0ce4d0a4e69bf7031
oai_identifier_str oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61450
network_acronym_str UNIANDES2
network_name_str Séneca: repositorio Uniandes
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv ÅCómo enseñar argumentación jurídica?
title ÅCómo enseñar argumentación jurídica?
spellingShingle ÅCómo enseñar argumentación jurídica?
Argumentación jurídica
Interpretación del derecho
Investigación acción en educación
Pedagogía
title_short ÅCómo enseñar argumentación jurídica?
title_full ÅCómo enseñar argumentación jurídica?
title_fullStr ÅCómo enseñar argumentación jurídica?
title_full_unstemmed ÅCómo enseñar argumentación jurídica?
title_sort ÅCómo enseñar argumentación jurídica?
dc.creator.fl_str_mv Mejía Guzmán, Alexandra
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Montoya Vargas, Juny
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Mejía Guzmán, Alexandra
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv Hernández Hernández, Carola
Perafán Liévano, Betsy Yadir
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Argumentación jurídica
Interpretación del derecho
Investigación acción en educación
Pedagogía
topic Argumentación jurídica
Interpretación del derecho
Investigación acción en educación
Pedagogía
description This research responds to an interest in improving through my pedagogical practice the argumentative competences of students of Juridical Argumentation II of the Law School of the Sergio Arboleda University. The research is framed under the methodology called action research, which was developed during the second half of 2014. Under the categories: learning, communicative and transversal competences, curriculum, pedagogical practices from the role of the teacher, the student's role, the use of problems and role play, and the analysis of ethical reflections made in class, in addition to evaluation. The instruments used were mainly: interviews with teachers, field diary, class recordings, survey and focus group with students. The question that is intended to answer is: how do my pedagogical practices, enriched through the reflection of the instruments used in the action research, contribute to the development of the argumentative competences of my students? The evidenced findings are presented as a result of the spiral analysis process, typical of the methodology used through the categories listed. The construction of secure participation environments, in which students are the protagonists of the learning processes and the spokespersons of the same, energize the argumentative competences. The subject is pertinent given the changes that have had the legal practice, in which the orality is taking up a preponderant role.--Tomado del Formato de Documento de Grado.
publishDate 2017
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:21:08Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:21:08Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Maestría
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/TM
status_str acceptedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1992/61450
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de los Andes
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Séneca
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv 795149-1001
url http://hdl.handle.net/1992/61450
identifier_str_mv instname:Universidad de los Andes
reponame:Repositorio Institucional Séneca
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
795149-1001
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 326 hojas
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de los Andes
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Maestría en Educación
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Educación
institution Universidad de los Andes
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/70c33ffc-9dcf-427b-a445-1148d4f21f22/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/865d01f9-d4a7-420f-9d88-968871e82695/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b316642d-37a1-4e8a-9933-0b6b8c37835b/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 246f5acdd4336d8407962d8372f9e103
b2f30d9cc7da486abf850e46a85deba7
aa68f1839ba91e9e12679d9eed7b9650
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio institucional Séneca
repository.mail.fl_str_mv adminrepositorio@uniandes.edu.co
_version_ 1812133837579223040
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Montoya Vargas, Junyvirtual::2788-1Mejía Guzmán, Alexandra51a04e04-a482-4398-8eab-af8dde59a3b3500Hernández Hernández, CarolaPerafán Liévano, Betsy Yadir2022-09-26T22:21:08Z2022-09-26T22:21:08Z2017http://hdl.handle.net/1992/61450instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/795149-1001This research responds to an interest in improving through my pedagogical practice the argumentative competences of students of Juridical Argumentation II of the Law School of the Sergio Arboleda University. The research is framed under the methodology called action research, which was developed during the second half of 2014. Under the categories: learning, communicative and transversal competences, curriculum, pedagogical practices from the role of the teacher, the student's role, the use of problems and role play, and the analysis of ethical reflections made in class, in addition to evaluation. The instruments used were mainly: interviews with teachers, field diary, class recordings, survey and focus group with students. The question that is intended to answer is: how do my pedagogical practices, enriched through the reflection of the instruments used in the action research, contribute to the development of the argumentative competences of my students? The evidenced findings are presented as a result of the spiral analysis process, typical of the methodology used through the categories listed. The construction of secure participation environments, in which students are the protagonists of the learning processes and the spokespersons of the same, energize the argumentative competences. The subject is pertinent given the changes that have had the legal practice, in which the orality is taking up a preponderant role.--Tomado del Formato de Documento de Grado.Esta investigación responde a un interés por mejorar a través de mi práctica pedagógica las competencias argumentativas de los estudiantes de Argumentación Jurídica II de la Escuela de Derecho de la Universidad Sergio Arboleda. La investigación se enmarca bajo la metodología denominada investigación acción, la cual, se desarrolló durante el segundo semestre de 2014. Bajo las categorías: aprendizaje, competencias comunicativas y transversales, currículo, prácticas pedagógicas desde el rol del docente, el rol del estudiante, el uso de problemas y juego de roles, y el análisis de las reflexiones éticas realizadas en clase, además de la evaluación. Los instrumentos utilizados fueron principalmente: entrevistas a pares docentes, diario de campo, grabaciones de clases, encuesta y grupo focal con los estudiantes. La pregunta que se pretende responder es: Åde qué manera mis prácticas pedagógicas, enriquecidas a través de la reflexión de los instrumentos utilizados en la investigación acción, aportan al desarrollo de las competencias argumentativas de mis estudiantes? Los hallazgos evidenciados se presentan como resultado del proceso de análisis en espiral, propio de la metodología utilizada a través de las categorías enunciadas. La construcción de entornos de participación seguros, en los cuales los estudiantes son los protagonistas de los procesos de aprendizaje y los portavoces del mismo, dinamizan las competencias argumentativas. El tema es pertinente dados los cambios que ha tenido la práctica legal, en los cuales, la oralidad está retomando un papel preponderante.Magíster en EducaciónMaestría326 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónÅCómo enseñar argumentación jurídica?Trabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMArgumentación jurídicaInterpretación del derechoInvestigación acción en educaciónPedagogía199826096Publication3c6fe24b-3d69-4691-be3c-43e237ced804virtual::2788-13c6fe24b-3d69-4691-be3c-43e237ced804virtual::2788-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000556033virtual::2788-1THUMBNAIL12779.pdf.jpg12779.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4606https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/70c33ffc-9dcf-427b-a445-1148d4f21f22/download246f5acdd4336d8407962d8372f9e103MD53ORIGINAL12779.pdfapplication/pdf18318557https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/865d01f9-d4a7-420f-9d88-968871e82695/downloadb2f30d9cc7da486abf850e46a85deba7MD51TEXT12779.pdf.txt12779.pdf.txtExtracted texttext/plain590070https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b316642d-37a1-4e8a-9933-0b6b8c37835b/downloadaa68f1839ba91e9e12679d9eed7b9650MD521992/61450oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/614502024-03-13 12:16:59.957http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co