Oportunidades de juego en las aulas de educación inicial en Colombia
The importance of play for children's learning and development has been emphasized from different perspectives and theories. More recently, authors have argued that play should be conceptualized as a continuum of practices to recognize its changing nature and that different types of play are li...
- Autores:
-
Sánchez Torres, Martha Juliana
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/50925
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/50925
- Palabra clave:
- Juego
Desarrollo infantil
Educación en la primera infancia
Juegos educativos
Educación / Licenciaturas
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_c6a90d8509e70c64630b7e6373f03edd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/50925 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Oportunidades de juego en las aulas de educación inicial en Colombia |
title |
Oportunidades de juego en las aulas de educación inicial en Colombia |
spellingShingle |
Oportunidades de juego en las aulas de educación inicial en Colombia Juego Desarrollo infantil Educación en la primera infancia Juegos educativos Educación / Licenciaturas |
title_short |
Oportunidades de juego en las aulas de educación inicial en Colombia |
title_full |
Oportunidades de juego en las aulas de educación inicial en Colombia |
title_fullStr |
Oportunidades de juego en las aulas de educación inicial en Colombia |
title_full_unstemmed |
Oportunidades de juego en las aulas de educación inicial en Colombia |
title_sort |
Oportunidades de juego en las aulas de educación inicial en Colombia |
dc.creator.fl_str_mv |
Sánchez Torres, Martha Juliana |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Maldonado Carreño, Carolina |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Sánchez Torres, Martha Juliana |
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv |
Nieto Villamizar, Ana María Molano Flechas, Andrés Elías |
dc.subject.armarc.spa.fl_str_mv |
Juego Desarrollo infantil Educación en la primera infancia Juegos educativos |
topic |
Juego Desarrollo infantil Educación en la primera infancia Juegos educativos Educación / Licenciaturas |
dc.subject.themes.none.fl_str_mv |
Educación / Licenciaturas |
description |
The importance of play for children's learning and development has been emphasized from different perspectives and theories. More recently, authors have argued that play should be conceptualized as a continuum of practices to recognize its changing nature and that different types of play are linked to specific domains of children?s development. Play is at the center of the early childhood education policy in Colombia. Despite this emphasis, no systematic research has been conducted in early childhood classrooms to understand how play is being used and incorporated into teacher?s practices. The aim of this study was to explore and describe play opportunities in early childhood education, taking as a reference the continuum of play practices. Data were drawn from a sample of 11 public classrooms with children between the age of 3 and 4 years, distributed in Bogotá (n = 6) and Bolivar (n = 5). An observation protocol was developed in order to assess and review play opportunities. First of all, activities that took place throughout the observation period were classified in play, other activities with a pedagogical intention not related to play and routines. Then, the video segments that meet the criteria for playful opportunities are coded into free play, guided play, and games. Afterward, the main features. The play opportunities were described in terms of who initiates, who directs, how children transition, the modality of interaction, the content, and the resources and space used. Finally, based on the transcription of the interventions and verbal exchanges, the analysis of the teachers' role was carried out. The contribution of this study is methodological because it tested a procedure to document play opportunities using the framework of the spectrum of playful practices that allowed to describe systemically play in early childhood education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-10T18:04:12Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-10T18:04:12Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/50925 |
dc.identifier.pdf.none.fl_str_mv |
23554.pdf |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
url |
http://hdl.handle.net/1992/50925 |
identifier_str_mv |
23554.pdf instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.none.fl_str_mv |
91 hojas |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Maestría en Educación |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/635d9eb9-75b4-4a5f-80de-8afa8bbb5cba/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/4d8fc9df-1b6e-47d4-8489-e3b9a319c3f1/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/96a18d22-ca7f-4022-a3b3-0bdcaa4fa049/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8fb3761d907f3b2343d54a69c07b02af 564a910f5e5829957bee500fbe01e88b a5a0ffc027dac2912f6d8a3568d19302 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1812133817579732992 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Maldonado Carreño, Carolinavirtual::1581-1Sánchez Torres, Martha Juliana0fd92e29-b84f-48e4-b0fa-5a42aea99667500Nieto Villamizar, Ana MaríaMolano Flechas, Andrés Elías2021-08-10T18:04:12Z2021-08-10T18:04:12Z2021http://hdl.handle.net/1992/5092523554.pdfinstname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/The importance of play for children's learning and development has been emphasized from different perspectives and theories. More recently, authors have argued that play should be conceptualized as a continuum of practices to recognize its changing nature and that different types of play are linked to specific domains of children?s development. Play is at the center of the early childhood education policy in Colombia. Despite this emphasis, no systematic research has been conducted in early childhood classrooms to understand how play is being used and incorporated into teacher?s practices. The aim of this study was to explore and describe play opportunities in early childhood education, taking as a reference the continuum of play practices. Data were drawn from a sample of 11 public classrooms with children between the age of 3 and 4 years, distributed in Bogotá (n = 6) and Bolivar (n = 5). An observation protocol was developed in order to assess and review play opportunities. First of all, activities that took place throughout the observation period were classified in play, other activities with a pedagogical intention not related to play and routines. Then, the video segments that meet the criteria for playful opportunities are coded into free play, guided play, and games. Afterward, the main features. The play opportunities were described in terms of who initiates, who directs, how children transition, the modality of interaction, the content, and the resources and space used. Finally, based on the transcription of the interventions and verbal exchanges, the analysis of the teachers' role was carried out. The contribution of this study is methodological because it tested a procedure to document play opportunities using the framework of the spectrum of playful practices that allowed to describe systemically play in early childhood education.Diferentes teorías han hecho énfasis en la importancia del juego en las aulas de educación inicial. Sin embargo, no existe consenso sobre el tipo de juego que se debe promover, su relación con el aprendizaje y el rol de los docentes. Recientemente, algunos autores han sugerido redefinir el juego como un continuo, en el cual se integren el juego libre, el juego guiado y el juego con reglas como prácticas que promueven el desarrollo y que se complementan. En la política pública de Colombia, el juego comprende uno de los pilares de la educación inicial. Sin embargo, a pesar del valor que se le ha atribuido al juego, no hay investigaciones sistemáticas sobre cómo se desarrollan las oportunidades. El propósito de esta investigación fue explorar y describir las experiencias de juego en educación inicial, tomando como referencia el continuo de prácticas de juego. La muestra estuvo compuesta por 11 aulas en CDI ubicados en Bogotá (n = 6) y Bolívar (n = 5). Para el análisis, se estableció un protocolo de observación. En primer lugar, se clasificaron los momentos que tuvieron lugar durante una jornada en tres categorías: juego, otras actividades con intención pedagógica diferentes al juego, y rutinas. Luego, los segmentos identificados como juego fueron categorizados en juego libre, juego guiado y juego con reglas. Posteriormente, se describieron los elementos centrales del juego: quién lo inició y dirigió, la modalidad de interacción, el contenido, el espacio, los materiales y, además, cómo se dieron las transiciones. Finalmente, a partir de la transcripción de las intervenciones y los intercambios verbales durante las oportunidades de juego, se llevó a cabo el análisis del rol de las docentes. La principal contribución de este estudio es a nivel metodológico, en la medida en que se puso a prueba un procedimiento que permitió explorar y describir de manera sistemática el juego.Magíster en EducaciónMaestría91 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónOportunidades de juego en las aulas de educación inicial en ColombiaTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMJuegoDesarrollo infantilEducación en la primera infanciaJuegos educativosEducación / Licenciaturas201126070Publicationhttps://scholar.google.es/citations?user=5G0jMrMAAAAJ&hlvirtual::1581-10000-0001-6664-7163virtual::1581-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000165913virtual::1581-17a671590-7a73-44c8-9f95-aa2c2aaeb9d3virtual::1581-17a671590-7a73-44c8-9f95-aa2c2aaeb9d3virtual::1581-1THUMBNAIL23554.pdf.jpg23554.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4153https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/635d9eb9-75b4-4a5f-80de-8afa8bbb5cba/download8fb3761d907f3b2343d54a69c07b02afMD55TEXT23554.pdf.txt23554.pdf.txtExtracted texttext/plain155779https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/4d8fc9df-1b6e-47d4-8489-e3b9a319c3f1/download564a910f5e5829957bee500fbe01e88bMD54ORIGINAL23554.pdfapplication/pdf1142364https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/96a18d22-ca7f-4022-a3b3-0bdcaa4fa049/downloada5a0ffc027dac2912f6d8a3568d19302MD511992/50925oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/509252024-03-13 11:59:49.209http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |