Una propuesta transmedia para educadores: Nodus Project
The project presents a dialogue between digital humanities and pedagogy. This convergence would provide a didactic alternative for the teaching of humanities through new narratives and spaces that today can be asset in the educational process outside the classroom. The objective is to involve teache...
- Autores:
-
Ruiz Gacharná, Jeimi Andrea
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/51676
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/51676
- Palabra clave:
- Humanidades digitales
Pedagogía
Humanidades
Diseño participativo
Narrativa digital
Medios digitales
Narrativas Digitales
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_8c8fee1af2fc2274bc5f8d6955af6979 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/51676 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Una propuesta transmedia para educadores: Nodus Project |
title |
Una propuesta transmedia para educadores: Nodus Project |
spellingShingle |
Una propuesta transmedia para educadores: Nodus Project Humanidades digitales Pedagogía Humanidades Diseño participativo Narrativa digital Medios digitales Narrativas Digitales |
title_short |
Una propuesta transmedia para educadores: Nodus Project |
title_full |
Una propuesta transmedia para educadores: Nodus Project |
title_fullStr |
Una propuesta transmedia para educadores: Nodus Project |
title_full_unstemmed |
Una propuesta transmedia para educadores: Nodus Project |
title_sort |
Una propuesta transmedia para educadores: Nodus Project |
dc.creator.fl_str_mv |
Ruiz Gacharná, Jeimi Andrea |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Cifuentes Alvarez, Gary Alberto |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Ruiz Gacharná, Jeimi Andrea |
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv |
Montenegro Jaramillo, Ana María Tejada Sánchez, Martha Isabel |
dc.subject.armarc.none.fl_str_mv |
Humanidades digitales Pedagogía Humanidades Diseño participativo Narrativa digital Medios digitales |
topic |
Humanidades digitales Pedagogía Humanidades Diseño participativo Narrativa digital Medios digitales Narrativas Digitales |
dc.subject.themes.none.fl_str_mv |
Narrativas Digitales |
description |
The project presents a dialogue between digital humanities and pedagogy. This convergence would provide a didactic alternative for the teaching of humanities through new narratives and spaces that today can be asset in the educational process outside the classroom. The objective is to involve teachers as active actors in the design of a proposal that integrates academic purposes and new forms of content presentation through a transmedia experience, which expands the subject in various platforms outside of the traditional classroom's tools. In this sense, the project recognizes the concept of Personal Learning Environments (EPA), as expanded learning elements using narratives, content found in social networks and other tipical elements in entretaiment. Finally, the process is approached from the Participatory Design method, which allows the intervention of the public in the design of a digital experience route. In this case, the method was developed through a transmedia narrative that includes multiple platforms and tools (video, podcast, photography, among others). |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-10T18:38:01Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-10T18:38:01Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/51676 |
dc.identifier.pdf.none.fl_str_mv |
23824.pdf |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
url |
http://hdl.handle.net/1992/51676 |
identifier_str_mv |
23824.pdf instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.none.fl_str_mv |
95 hojas |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Maestría en Humanidades Digitales |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Artes y Humanidades |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/fcf3b36d-996e-418a-8d48-5f5c81e07c19/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/239787f3-6d67-4f6a-982c-81590de526c7/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b57d9eae-4f48-4a9f-a91b-57a2781b8b49/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
003509571419ddc8e0045ce6a10d0e02 6411fb5e59e364095567815c0b977b21 f5b064d9e10d3d123bd4fbaaa55791ab |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1812134027405033472 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Cifuentes Alvarez, Gary Albertoe8fa6822-6647-41c0-ad1d-bd7f737f8979600Ruiz Gacharná, Jeimi Andrea3581b3a2-47dd-4d01-9208-7e6af9fa3049500Montenegro Jaramillo, Ana MaríaTejada Sánchez, Martha Isabel2021-08-10T18:38:01Z2021-08-10T18:38:01Z2020http://hdl.handle.net/1992/5167623824.pdfinstname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/The project presents a dialogue between digital humanities and pedagogy. This convergence would provide a didactic alternative for the teaching of humanities through new narratives and spaces that today can be asset in the educational process outside the classroom. The objective is to involve teachers as active actors in the design of a proposal that integrates academic purposes and new forms of content presentation through a transmedia experience, which expands the subject in various platforms outside of the traditional classroom's tools. In this sense, the project recognizes the concept of Personal Learning Environments (EPA), as expanded learning elements using narratives, content found in social networks and other tipical elements in entretaiment. Finally, the process is approached from the Participatory Design method, which allows the intervention of the public in the design of a digital experience route. In this case, the method was developed through a transmedia narrative that includes multiple platforms and tools (video, podcast, photography, among others).El proyecto presenta un diálogo entre las humanidades digitales y la pedagogía. Esta convergencia brindaría una alternativa didáctica para la enseñanza de las humanidades a través de las nuevas narrativas y espacios que hoy pueden ser aliados en el proceso educativo fuera del aula. El objetivo es involucrar a los docentes como actores activos en el diseño de una propuesta que integra los propósitos académicos y las nuevas formas de presentación de contenido a través de una experiencia transmedia, la cual expande la temática en diversas plataformas fuera de las herramientas tradicionales del aula. En este sentido, el proyecto reconoce el concepto de los Entornos Personales de Aprendizaje (EPA), como elementos en los cuales se podría expandir la experiencia de aprendizaje en medios y contenidos que involucren desde las redes sociales hasta elementos típicamente relacionados con el entretenimiento. Finalmente, el proceso se aborda desde el método Participatory Design, que permite la intervención de los públicos en el diseño de una experiencia digital. En este caso, el método se desarrollan a través de una narrativa transmedia que comprende múltiples plataformas y herramientas (video, podcast, fotografía, entre otros).Magíster en Humanidades DigitalesMaestría95 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en Humanidades DigitalesFacultad de Artes y HumanidadesUna propuesta transmedia para educadores: Nodus ProjectTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMHumanidades digitalesPedagogíaHumanidadesDiseño participativoNarrativa digitalMedios digitalesNarrativas Digitales201822496PublicationORIGINAL23824.pdfapplication/pdf2492036https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/fcf3b36d-996e-418a-8d48-5f5c81e07c19/download003509571419ddc8e0045ce6a10d0e02MD51TEXT23824.pdf.txt23824.pdf.txtExtracted texttext/plain125327https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/239787f3-6d67-4f6a-982c-81590de526c7/download6411fb5e59e364095567815c0b977b21MD54THUMBNAIL23824.pdf.jpg23824.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5634https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b57d9eae-4f48-4a9f-a91b-57a2781b8b49/downloadf5b064d9e10d3d123bd4fbaaa55791abMD551992/51676oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/516762023-10-10 18:58:10.317http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |