¿Cómo está contribuyendo la educación actual a la formación ética de los estudiantes? : lo que sugieren algunos testimonios de padres, madres, profesoras/es y estudiantes
In Colombian society we find a large number of testimonies regarding crime, corruption, and violence. In addition to this, as students and citizens, we are witnesses of social disengagement towards various crises (poverty, inequality, unemployment, etc.) by different sectors of society. Within the m...
- Autores:
-
Castaño Hernández, María Alejandra
Torres Urrea, Daniel Mauricio
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/50920
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/50920
- Palabra clave:
- Etica
Investigación acción en educación
Problemas sociales
Sociología de la educación
Educación / Licenciaturas
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_7dbbe66820e3ef2747d9960fdf42426b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/50920 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
¿Cómo está contribuyendo la educación actual a la formación ética de los estudiantes? : lo que sugieren algunos testimonios de padres, madres, profesoras/es y estudiantes |
title |
¿Cómo está contribuyendo la educación actual a la formación ética de los estudiantes? : lo que sugieren algunos testimonios de padres, madres, profesoras/es y estudiantes |
spellingShingle |
¿Cómo está contribuyendo la educación actual a la formación ética de los estudiantes? : lo que sugieren algunos testimonios de padres, madres, profesoras/es y estudiantes Etica Investigación acción en educación Problemas sociales Sociología de la educación Educación / Licenciaturas |
title_short |
¿Cómo está contribuyendo la educación actual a la formación ética de los estudiantes? : lo que sugieren algunos testimonios de padres, madres, profesoras/es y estudiantes |
title_full |
¿Cómo está contribuyendo la educación actual a la formación ética de los estudiantes? : lo que sugieren algunos testimonios de padres, madres, profesoras/es y estudiantes |
title_fullStr |
¿Cómo está contribuyendo la educación actual a la formación ética de los estudiantes? : lo que sugieren algunos testimonios de padres, madres, profesoras/es y estudiantes |
title_full_unstemmed |
¿Cómo está contribuyendo la educación actual a la formación ética de los estudiantes? : lo que sugieren algunos testimonios de padres, madres, profesoras/es y estudiantes |
title_sort |
¿Cómo está contribuyendo la educación actual a la formación ética de los estudiantes? : lo que sugieren algunos testimonios de padres, madres, profesoras/es y estudiantes |
dc.creator.fl_str_mv |
Castaño Hernández, María Alejandra Torres Urrea, Daniel Mauricio |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Mejía Delgadillo, Jorge Andrés Sanz de Santamaría, Alejandro |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Castaño Hernández, María Alejandra Torres Urrea, Daniel Mauricio |
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv |
Velásquez Niño, Ana María Gutiérrez Poveda, Roberto |
dc.subject.armarc.none.fl_str_mv |
Etica Investigación acción en educación Problemas sociales Sociología de la educación |
topic |
Etica Investigación acción en educación Problemas sociales Sociología de la educación Educación / Licenciaturas |
dc.subject.themes.none.fl_str_mv |
Educación / Licenciaturas |
description |
In Colombian society we find a large number of testimonies regarding crime, corruption, and violence. In addition to this, as students and citizens, we are witnesses of social disengagement towards various crises (poverty, inequality, unemployment, etc.) by different sectors of society. Within the multiple ways to counteract these social problems, we consider that, from a critical and reflective research process with respect to these social phenomena and with respect to education itself, we will be able to contribute in the field of education in terms of formative aspects. We consider that one of the conditions required to solve these problems is to ensure that the educational processes that predominate today in homes, schools and universities contribute very effectively to the ethical formation of students. Taking the above into account, we allow ourselves to point out that one of the great difficulties experienced by the educational field is due to the fact that the cognitive dimension has invaded the total field of education. Consequently, the formative dimension of students has been neglected understood as the meaning of life and the values that are built and consolidated throughout existence. Based on the above, it has been argued that the problems we face as a society correspond to the educational reproduction of knowledge and ignorance of being (Sanz de Santamaría, 2007). On the other hand, from our own experience, we have witnessed how the educational field guides us to the benefits of knowledge and thought, but separates us from self-knowledge, from the construction of values and from the generation of meaning in life itself. For this reason, the focus of this research is exploring in what ways current education is contributing to ethical formation or ethical malformation of students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-10T18:04:07Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-10T18:04:07Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/50920 |
dc.identifier.pdf.none.fl_str_mv |
23704.pdf |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
url |
http://hdl.handle.net/1992/50920 |
identifier_str_mv |
23704.pdf instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.none.fl_str_mv |
102 hojas |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.none.fl_str_mv |
Maestría en Educación |
dc.publisher.faculty.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/aa0d0a89-8603-4ee6-baff-25ccb0d96bfd/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/d9cd9f8f-14f5-45bc-b224-6b24fd28005b/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/9e60114e-f7af-4951-b469-9d90e98aab52/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
98dd0526ea074daeb5d44f7f94ee3efe c52e38e6d708dc926fa5765d3209c54c 9755076fa0e12b3382906751ad2f6a23 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1818111809613201408 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Mejía Delgadillo, Jorge Andrés459594a1-3e21-45b3-87b9-5642133ceadd400Sanz de Santamaría, Alejandro82d9c34f-96d2-417c-b139-675e8c4caa6c500Castaño Hernández, María Alejandra9cb15ac3-e0a2-4554-863d-9d8ebdb89d97500Torres Urrea, Daniel Mauricio5adbfb61-1c56-4adb-b77b-c225ab390191400Velásquez Niño, Ana MaríaGutiérrez Poveda, Roberto2021-08-10T18:04:07Z2021-08-10T18:04:07Z2020http://hdl.handle.net/1992/5092023704.pdfinstname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/In Colombian society we find a large number of testimonies regarding crime, corruption, and violence. In addition to this, as students and citizens, we are witnesses of social disengagement towards various crises (poverty, inequality, unemployment, etc.) by different sectors of society. Within the multiple ways to counteract these social problems, we consider that, from a critical and reflective research process with respect to these social phenomena and with respect to education itself, we will be able to contribute in the field of education in terms of formative aspects. We consider that one of the conditions required to solve these problems is to ensure that the educational processes that predominate today in homes, schools and universities contribute very effectively to the ethical formation of students. Taking the above into account, we allow ourselves to point out that one of the great difficulties experienced by the educational field is due to the fact that the cognitive dimension has invaded the total field of education. Consequently, the formative dimension of students has been neglected understood as the meaning of life and the values that are built and consolidated throughout existence. Based on the above, it has been argued that the problems we face as a society correspond to the educational reproduction of knowledge and ignorance of being (Sanz de Santamaría, 2007). On the other hand, from our own experience, we have witnessed how the educational field guides us to the benefits of knowledge and thought, but separates us from self-knowledge, from the construction of values and from the generation of meaning in life itself. For this reason, the focus of this research is exploring in what ways current education is contributing to ethical formation or ethical malformation of students.En la sociedad colombiana encontramos un gran número de testimonios con respecto a la elevada criminalidad, corrupción y violencia. Sumado a esto, como estudiantes y ciudadanos, somos testigos del desentendimiento social hacia diversas crisis (pobreza, desigualdad, desempleo, etc.) por parte de diferentes sectores de la sociedad. Dentro de las múltiples vías para contrarrestar estos problemas sociales, consideramos que, desde un proceso de investigación crítico y reflexivo con respecto a estos fenómenos sociales y con respecto a la educación misma, podremos aportar en el campo de la educación en cuanto a aspectos formativos. Consideramos que una de las condiciones que se requieren para solucionar estos problemas, es lograr que los procesos educativos que predominan hoy en los hogares, los colegios y las universidades contribuyan muy eficazmente a la formación ética de los estudiantes. Teniendo en cuenta lo anterior, nos permitimos señalar que una de las grandes dificultades que vive el ámbito educativo se debe a que la dimensión cognoscitiva ha invadido el terreno total de la educación. En consecuencia, se ha descuidado la dimensión formativa de los estudiantes entendida como el sentido de vida y los valores que se construyen y consolidan a lo largo de la existencia (Sanz de Santamaría, 2007). A partir de lo anterior, se ha planteado que los problemas que enfrentamos como sociedad corresponden a la reproducción educativa del conocimiento y el desconocimiento del ser (Sanz de Santamaría, 2007). Por otra parte, desde nuestra propia experiencia, hemos sido testigos de cómo el ámbito educativo nos orienta a las bondades del conocimiento y el pensamiento, pero nos separa del autoconocimiento, de la construcción de valores y de la generación de sentido de la propia vida. Por este motivo, nos centramos en esta investigación en explorar de qué maneras la educación actual está contribuyendo a la formación o la malformación ética de los estudiantes.Magíster en EducaciónMaestría102 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de Educación¿Cómo está contribuyendo la educación actual a la formación ética de los estudiantes? : lo que sugieren algunos testimonios de padres, madres, profesoras/es y estudiantesTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMEticaInvestigación acción en educaciónProblemas socialesSociología de la educaciónEducación / Licenciaturas201910721PublicationORIGINAL23704.pdfapplication/pdf676603https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/aa0d0a89-8603-4ee6-baff-25ccb0d96bfd/download98dd0526ea074daeb5d44f7f94ee3efeMD51TEXT23704.pdf.txt23704.pdf.txtExtracted texttext/plain230666https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/d9cd9f8f-14f5-45bc-b224-6b24fd28005b/downloadc52e38e6d708dc926fa5765d3209c54cMD54THUMBNAIL23704.pdf.jpg23704.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8015https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/9e60114e-f7af-4951-b469-9d90e98aab52/download9755076fa0e12b3382906751ad2f6a23MD551992/50920oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/509202023-10-10 16:56:31.116http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |