When ignorance is bliss: theory and experiment on collective learning

When do groups and societies choose to be uninformed? We study a commit-tee that needs to vote on a reform which will give every member a private state-dependent payoff. The committee can vote to learn the state at no cost. We show that the committee decides not to learn the state when preferences a...

Full description

Autores:
Ginzburg, Boris
Guerra Forero, José Alberto
Tipo de recurso:
Work document
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad de los Andes
Repositorio:
Séneca: repositorio Uniandes
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/8687
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/1992/8687
Palabra clave:
Voting
Collective learning
Reform adoption
Information acquisition
Laboratory experiment
Cuerpos legislativos - Votación
Prácticas parlamentarias
Planificación política - Toma de decisiones
Teoría de los juegos
C72, C92, D71, D72, D83
Rights
openAccess
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
id UNIANDES2_7a4747a7d2462a4ae2c00bf1c4f8c620
oai_identifier_str oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/8687
network_acronym_str UNIANDES2
network_name_str Séneca: repositorio Uniandes
repository_id_str
spelling Al consultar y hacer uso de este recurso, está aceptando las condiciones de uso establecidas por los autores.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Ginzburg, Boris5585bb05-3adf-49c3-bc41-1100108bc079600Guerra Forero, José Alberto311336002018-09-27T16:55:54Z2018-09-27T16:55:54Z20171657-5334http://hdl.handle.net/1992/86871657-719110.57784/1992/8687instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/When do groups and societies choose to be uninformed? We study a commit-tee that needs to vote on a reform which will give every member a private state-dependent payoff. The committee can vote to learn the state at no cost. We show that the committee decides not to learn the state when preferences are more fractionalised on the state-relevant dimension than on the state-irrelevant dimension. Hence, decisions on divisive issues are likely to be made in haste, and heterogeneous societies tend to seek less information. A simple laboratory experiment confirms key results.¿Cuándo los grupos y las sociedades deciden no estar informados? Estudiamos un comité que necesita votar sobre una reforma que dará a cada miembro un pago privado dependiente del estado. El comité puede votar por aprender el estado sin costo alguno. Mostramos que el comité decide no aprender el estado cuando las preferencias son más fraccionadas en la dimensión relevante del estado que en la dimensión irrelevante del estado. Por lo tanto, es probable que las decisiones sobre cuestiones divisivas se hagan con prisa, y las sociedades heterogéneas tiendan a buscar menos información. Un experimento de laboratorio confirma los resultados teóricos claves.46 páginasapplication/pdfengUniversidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDEDocumentos CEDE No. 16 Febrero de 2017https://ideas.repec.org/p/col/000089/015377.htmlWhen ignorance is bliss: theory and experiment on collective learningCuando la ignorancia es dicha: teoría y experimento sobre aprendizaje colectivoDocumento de trabajoinfo:eu-repo/semantics/workingPaperhttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttps://purl.org/redcol/resource_type/WPVotingCollective learningReform adoptionInformation acquisitionLaboratory experimentCuerpos legislativos - VotaciónPrácticas parlamentariasPlanificación política - Toma de decisionesTeoría de los juegosC72, C92, D71, D72, D83Facultad de EconomíaPublicationORIGINALdcede2017-16.pdfdcede2017-16.pdfapplication/pdf1001022https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/820153be-baaa-4a01-b240-717c040f603e/downloadc0f3b8c80326be39b2bee055668797f7MD51THUMBNAILdcede2017-16.pdf.jpgdcede2017-16.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg10271https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/afd0f4ac-0881-4a1a-b35b-93f5bd3e5b72/downloaddf51bf7a0a2d9eec38189ee89e6e6195MD55TEXTdcede2017-16.pdf.txtdcede2017-16.pdf.txtExtracted texttext/plain100977https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b08cc12f-c6e2-4c57-9d3c-deb9344ece9b/download34abb35f4dcb297d2c975eea3dcad890MD541992/8687oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/86872024-06-04 15:43:55.55http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co
dc.title.none.fl_str_mv When ignorance is bliss: theory and experiment on collective learning
dc.title.alternative.none.fl_str_mv Cuando la ignorancia es dicha: teoría y experimento sobre aprendizaje colectivo
title When ignorance is bliss: theory and experiment on collective learning
spellingShingle When ignorance is bliss: theory and experiment on collective learning
Voting
Collective learning
Reform adoption
Information acquisition
Laboratory experiment
Cuerpos legislativos - Votación
Prácticas parlamentarias
Planificación política - Toma de decisiones
Teoría de los juegos
C72, C92, D71, D72, D83
title_short When ignorance is bliss: theory and experiment on collective learning
title_full When ignorance is bliss: theory and experiment on collective learning
title_fullStr When ignorance is bliss: theory and experiment on collective learning
title_full_unstemmed When ignorance is bliss: theory and experiment on collective learning
title_sort When ignorance is bliss: theory and experiment on collective learning
dc.creator.fl_str_mv Ginzburg, Boris
Guerra Forero, José Alberto
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Ginzburg, Boris
Guerra Forero, José Alberto
dc.subject.keyword.none.fl_str_mv Voting
Collective learning
Reform adoption
Information acquisition
Laboratory experiment
topic Voting
Collective learning
Reform adoption
Information acquisition
Laboratory experiment
Cuerpos legislativos - Votación
Prácticas parlamentarias
Planificación política - Toma de decisiones
Teoría de los juegos
C72, C92, D71, D72, D83
dc.subject.armarc.none.fl_str_mv Cuerpos legislativos - Votación
Prácticas parlamentarias
Planificación política - Toma de decisiones
Teoría de los juegos
dc.subject.jel.none.fl_str_mv C72, C92, D71, D72, D83
description When do groups and societies choose to be uninformed? We study a commit-tee that needs to vote on a reform which will give every member a private state-dependent payoff. The committee can vote to learn the state at no cost. We show that the committee decides not to learn the state when preferences are more fractionalised on the state-relevant dimension than on the state-irrelevant dimension. Hence, decisions on divisive issues are likely to be made in haste, and heterogeneous societies tend to seek less information. A simple laboratory experiment confirms key results.
publishDate 2017
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2018-09-27T16:55:54Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2018-09-27T16:55:54Z
dc.type.spa.fl_str_mv Documento de trabajo
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/workingPaper
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_8042
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv https://purl.org/redcol/resource_type/WP
format http://purl.org/coar/resource_type/c_8042
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 1657-5334
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1992/8687
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 1657-7191
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.57784/1992/8687
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de los Andes
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Séneca
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
identifier_str_mv 1657-5334
1657-7191
10.57784/1992/8687
instname:Universidad de los Andes
reponame:Repositorio Institucional Séneca
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
url http://hdl.handle.net/1992/8687
dc.language.iso.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Documentos CEDE No. 16 Febrero de 2017
dc.relation.repec.spa.fl_str_mv https://ideas.repec.org/p/col/000089/015377.html
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.none.fl_str_mv 46 páginas
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE
publisher.none.fl_str_mv Universidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE
institution Universidad de los Andes
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/820153be-baaa-4a01-b240-717c040f603e/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/afd0f4ac-0881-4a1a-b35b-93f5bd3e5b72/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b08cc12f-c6e2-4c57-9d3c-deb9344ece9b/download
bitstream.checksum.fl_str_mv c0f3b8c80326be39b2bee055668797f7
df51bf7a0a2d9eec38189ee89e6e6195
34abb35f4dcb297d2c975eea3dcad890
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio institucional Séneca
repository.mail.fl_str_mv adminrepositorio@uniandes.edu.co
_version_ 1812134016058392576