Modelación de un kart eléctrico utilizando openmodelica
The present work takes part of the BTA Racing group of the Universidad de los Andes, which built an electric kart. This project is focused on the development of a digital twin of that kart. The principal motivation of this is to make a computational model of the kart, because throughout it can be do...
- Autores:
-
Sánchez Romero, Juan Nicolás
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/51614
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/51614
- Palabra clave:
- Vehículos eléctricos
Karts (Automóviles)
Motores eléctricos
Ingeniería
- Rights
- openAccess
- License
- https://repositorio.uniandes.edu.co/static/pdf/aceptacion_uso_es.pdf
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The present work takes part of the BTA Racing group of the Universidad de los Andes, which built an electric kart. This project is focused on the development of a digital twin of that kart. The principal motivation of this is to make a computational model of the kart, because throughout it can be done several iterations under different frontier conditions, in this case diverse maneuvers (step steering, skidpad and acceleration), to evaluate the performance of it and lastly make changes to the physical model if it is pertinent. To achieve that, first it is introduced the vehicular dynamics (lateral and longitudinal) and described the different parts of the electric vehicle. It is worth to highlight that this work is the focused on doing the first iteration on the program OpenModelica with three different libraries: Modelica.Mechanics, Modelica.Blocks y wbEHPTlib. Next, a detailed description of the different blocks used is made with the due parameters. Lastly, the obtained results will be shown and it will be proposed some future work on the following iterations. |
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Al consultar y hacer uso de este recurso, está aceptando las condiciones de uso establecidas por los autores.https://repositorio.uniandes.edu.co/static/pdf/aceptacion_uso_es.pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2González Mancera, Camilo Andrés5878131f-cb4c-4016-8959-df7d8215dbe9500Sánchez Romero, Juan Nicolásddafaaa6-9b6e-4f15-9a53-a032e5ba568b500González Mancera, Andrés Leonardo2021-08-10T18:34:10Z2021-08-10T18:34:10Z2020http://hdl.handle.net/1992/5161423746.pdfinstname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/The present work takes part of the BTA Racing group of the Universidad de los Andes, which built an electric kart. This project is focused on the development of a digital twin of that kart. The principal motivation of this is to make a computational model of the kart, because throughout it can be done several iterations under different frontier conditions, in this case diverse maneuvers (step steering, skidpad and acceleration), to evaluate the performance of it and lastly make changes to the physical model if it is pertinent. To achieve that, first it is introduced the vehicular dynamics (lateral and longitudinal) and described the different parts of the electric vehicle. It is worth to highlight that this work is the focused on doing the first iteration on the program OpenModelica with three different libraries: Modelica.Mechanics, Modelica.Blocks y wbEHPTlib. Next, a detailed description of the different blocks used is made with the due parameters. Lastly, the obtained results will be shown and it will be proposed some future work on the following iterations.El presente trabajo hace parte del grupo BTA Racing de la Universidad de los Andes, el cual fabricó un kart eléctrico. El presente proyecto está centrado en el desarrollo de un digital twin de dicho kart. Se tiene como principal motivación hacer un modelo computacional del kart, ya que a través de éste se pueden hacer diferentes iteraciones bajo diferentes condiciones de frontera, en este caso diversas maniobras (step steering, skidpad y aceleración), para evaluar el desempeño del mismo y últimamente realizar cambios en el modelo físico si es pertinente. Para lograr ello, primero se hace una introducción a la dinámica vehicular (lateral y longitudinal) y se describen las diferentes partes del kart eléctrico. Cabe recalcar que este trabajo se centra en hacer la primera iteración en el programa OpenModelica a partir de las librerías Modelica. Mechanics, Modelica.Blocks y wbEHPTlib. Por otro lado, se hace una descripción detallada de cada uno de los bloques utilizados para hacer el modelo con sus respectivos parámetros. Por último, se presentará el resultado obtenido y se plantea un trabajo futuro.Ingeniero MecánicoPregrado47 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesIngeniería MecánicaFacultad de IngenieríaDepartamento de Ingeniería MecánicaModelación de un kart eléctrico utilizando openmodelicaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/TPVehículos eléctricosKarts (Automóviles)Motores eléctricosIngeniería201532281PublicationTHUMBNAIL23746.pdf.jpg23746.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6945https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/d64d14dc-81d3-4240-9455-1bf894fc5277/download74599843b06ef4f4ec8f589a0269827aMD55TEXT23746.pdf.txt23746.pdf.txtExtracted texttext/plain66535https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/e73a858b-bb22-4270-b890-b9718b5a2bbd/downloadd3f1cb703381d45481cadf7490cb9e9bMD54ORIGINAL23746.pdfapplication/pdf1616760https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/34b5ce0b-7179-4762-b553-a85e3685e355/download16ee9d0bd6db868da386c992788b3624MD511992/51614oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/516142023-10-10 19:46:01.301https://repositorio.uniandes.edu.co/static/pdf/aceptacion_uso_es.pdfopen.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |