Jóvenes interactuando con nuevas tecnologías : formas emergentes de aprender inglés
The new information and communication technologies (ICTs) provide different alternatives in the current teaching and learning scenarios. Therefore, the present document shows how the interaction with these technologies contributed to the English learning of two groups of students of higher grades in...
- Autores:
-
Acosta Morales, Sandra Rocío
Espinal Díaz, Leidy Carolina
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61449
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/61449
- Palabra clave:
- Estrategias de aprendizaje
Tecnología educativa
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_43fbda288d5a847e17642c180ed5d950 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61449 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Jóvenes interactuando con nuevas tecnologías : formas emergentes de aprender inglés |
title |
Jóvenes interactuando con nuevas tecnologías : formas emergentes de aprender inglés |
spellingShingle |
Jóvenes interactuando con nuevas tecnologías : formas emergentes de aprender inglés Estrategias de aprendizaje Tecnología educativa |
title_short |
Jóvenes interactuando con nuevas tecnologías : formas emergentes de aprender inglés |
title_full |
Jóvenes interactuando con nuevas tecnologías : formas emergentes de aprender inglés |
title_fullStr |
Jóvenes interactuando con nuevas tecnologías : formas emergentes de aprender inglés |
title_full_unstemmed |
Jóvenes interactuando con nuevas tecnologías : formas emergentes de aprender inglés |
title_sort |
Jóvenes interactuando con nuevas tecnologías : formas emergentes de aprender inglés |
dc.creator.fl_str_mv |
Acosta Morales, Sandra Rocío Espinal Díaz, Leidy Carolina |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Cifuentes Alvarez, Gary Alberto |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Acosta Morales, Sandra Rocío Espinal Díaz, Leidy Carolina |
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv |
Alvarez Suescún, Inéride Tafur Arciniégas, Mariana |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Estrategias de aprendizaje Tecnología educativa |
topic |
Estrategias de aprendizaje Tecnología educativa |
description |
The new information and communication technologies (ICTs) provide different alternatives in the current teaching and learning scenarios. Therefore, the present document shows how the interaction with these technologies contributed to the English learning of two groups of students of higher grades in two public educational institutions. Through an educational ethnography and with the purpose of understanding the cultural phenomenon in question, fieldwork was carried out, which included a diagnostic questionnaire in its initial phase, followed by class observations, focus groups and the elaboration of diaries by the young participants. The findings evidenced new learning scenarios mediated by ICT in formal and informal contexts of, these last ones enhanced by personal interests to approach English, in addition to a high level of technological appropriation that students demonstrated in the academic context in general. Consequently, the relevance of the study lies in the value of identifying current ways of approaching the English of young people, who through daily practices of interaction with technology developed informal processes of access to the language that many times the teacher does not know, designing activities addressed to specific content in formal educational contexts, without regard to the students interests and skills.--Tomado del Formato de Documento de Grado. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2017 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:21:06Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:21:06Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/61449 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv |
795148-1001 |
url |
http://hdl.handle.net/1992/61449 |
identifier_str_mv |
instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ 795148-1001 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
117 hojas |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Maestría en Educación |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/fc1b1b44-38b4-4d56-91a8-95b878da0502/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/ec40587c-39b6-4271-9519-a09c8990acbb/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/bb55b26b-ffc6-4176-888c-ebc92ff6d3ff/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d29abd9f94e5208ba432e722f191830d be4cb7136b836fd86cb9503164238196 42b6b5b4acf345aed522e058064e1451 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1812133921149681664 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Cifuentes Alvarez, Gary Albertoe8fa6822-6647-41c0-ad1d-bd7f737f8979400Acosta Morales, Sandra Rocío4799efb4-96db-4d9e-9f83-147cbfd6bbe7500Espinal Díaz, Leidy Carolina749edca1-b92f-4597-9b42-c056891a2114500Alvarez Suescún, InérideTafur Arciniégas, Mariana2022-09-26T22:21:06Z2022-09-26T22:21:06Z2017http://hdl.handle.net/1992/61449instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/795148-1001The new information and communication technologies (ICTs) provide different alternatives in the current teaching and learning scenarios. Therefore, the present document shows how the interaction with these technologies contributed to the English learning of two groups of students of higher grades in two public educational institutions. Through an educational ethnography and with the purpose of understanding the cultural phenomenon in question, fieldwork was carried out, which included a diagnostic questionnaire in its initial phase, followed by class observations, focus groups and the elaboration of diaries by the young participants. The findings evidenced new learning scenarios mediated by ICT in formal and informal contexts of, these last ones enhanced by personal interests to approach English, in addition to a high level of technological appropriation that students demonstrated in the academic context in general. Consequently, the relevance of the study lies in the value of identifying current ways of approaching the English of young people, who through daily practices of interaction with technology developed informal processes of access to the language that many times the teacher does not know, designing activities addressed to specific content in formal educational contexts, without regard to the students interests and skills.--Tomado del Formato de Documento de Grado.Las nuevas tecnologías de información y comunicación -TIC- proporcionan diversas alternativas en los actuales escenarios de enseñanza y aprendizaje. Por lo tanto, el presente documento muestra la manera como la interacción con dichas tecnologías aportó al aprendizaje de inglés de dos grupos de estudiantes de grados superiores de dos instituciones educativas públicas. A través de una etnografía educativa y con el propósito de comprender el fenómeno cultural en cuestión, se llevó a cabo el trabajo de campo que comprendió un cuestionario diagnóstico en su fase inicial, seguido de observaciones de clase, grupos focales y elaboración de diarios por parte de los jóvenes participantes. Los hallazgos evidenciaron nuevos escenarios de aprendizaje mediados por TIC en contextos formales e informales de aprendizaje, éstos últimos potenciados por intereses personales para acercarse al inglés, además de un alto nivel de apropiación tecnológica que los estudiantes demostraron en el contexto académico en general. En consecuencia, la relevancia del estudio radica en el valor de identificar las actuales formas de acercarse al inglés de los jóvenes, quienes a través de prácticas cotidianas de interacción con tecnología desarrollaron procesos informales de acceso al idioma que muchas veces el docente desconoce, al dedicarse a diseñar actividades para abordar contenidos específicos en contextos educativos formales sin tener en cuenta los intereses y las habilidades de los estudiantes.--Tomado del Formato de Documento de Grado.Magíster en EducaciónMaestría117 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónJóvenes interactuando con nuevas tecnologías : formas emergentes de aprender inglésTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMEstrategias de aprendizajeTecnología educativa201534572PublicationORIGINAL12778.pdfapplication/pdf2459278https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/fc1b1b44-38b4-4d56-91a8-95b878da0502/downloadd29abd9f94e5208ba432e722f191830dMD51TEXT12778.pdf.txt12778.pdf.txtExtracted texttext/plain184407https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/ec40587c-39b6-4271-9519-a09c8990acbb/downloadbe4cb7136b836fd86cb9503164238196MD52THUMBNAIL12778.pdf.jpg12778.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6149https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/bb55b26b-ffc6-4176-888c-ebc92ff6d3ff/download42b6b5b4acf345aed522e058064e1451MD531992/61449oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/614492023-10-10 17:09:09.707http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |