La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista
"The psychohistorian of art, Aby Warburg (1866-1929), studied culture through its discomforts that are revealed in the repetitive gestures of different characters. Among them is the Nymph, who in every one of the scenes interrupts with her explosive entrances. The Nymphs that Warburg collected...
- Autores:
-
Eslava-Bejarano, Juanita
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/60971
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/60971
- Palabra clave:
- Historiadores del arte
Mujeres en el arte
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_37c9a730c0046462484478f0f40b1857 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/60971 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Velandia Onofre, Darío4f264747-a054-4f05-b3df-c6be01c21f79500Eslava-Bejarano, Juanitac7abd0f8-794d-49d2-ad39-f846adedda365002022-09-26T22:06:20Z2022-09-26T22:06:20Z2019http://hdl.handle.net/1992/60971instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/838797-1001"The psychohistorian of art, Aby Warburg (1866-1929), studied culture through its discomforts that are revealed in the repetitive gestures of different characters. Among them is the Nymph, who in every one of the scenes interrupts with her explosive entrances. The Nymphs that Warburg collected in his project Atlas Mnemosyne from the series on John the Baptist's life by Domenico Ghirlandaio are the harbinger of the beheading of John by a woman. With it, the voice of God the Father was incarnated in his throat. The Nymphs in Ghirlandaio's series are discomforts of a "disease": the end of patriarchy. In this essay, I will speak of a symbolic and recurring character that Warburg called the Nymph, who, like a bird woman, disordered and turned the work of the psychohistorian upside down with her flight. In this character, I see the harbinger of the moment of crisis of the patriarchy in the 21st century." -- Tomado del formato de documento de grado."El psicohistoriador del arte, Aby Warburg (1866-1929) estudió la cultura a través de sus malestares que se revelan en los gestos repetitivos de diferentes personajes. Entre ellos está la Ninfa, aquella mujer que desordena las escenas con su correteo. Las Ninfas que recolectó Warburg en su proyecto Atlas Mnemosyne de la serie sobre la vida de Juan Bautista de Domenico Ghirlandaio son el presagio de la decapitación de Juan por parte de una mujer y con él, la voz de Dios padre encarnado en su garganta. Las Ninfas en la serie de Ghirlandaio son malestares de una "enfermedad": el fin del patriarcado. En este ensayo hablaré de un personaje simbólico y recurrente que Warburg llamó la Ninfa, que como una mujer pájaro desordenó y puso de cabeza el trabajo del psicohistoriador con su vuelo. En este personaje veo el presagio del momento de crisis del patriarcado en el siglo XXI." -- Tomado del formato de documento de grado.Historiador del ArtePregrado63 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesHistoria del ArteFacultad de Artes y HumanidadesDepartamento de Historia del ArteLa ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionistaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TPHistoriadores del arteMujeres en el arte201423473PublicationTEXT22616.pdf.txt22616.pdf.txtExtracted texttext/plain116987https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/0ab00339-6765-413a-8dff-5e87b3348500/downloadff3d5548d0b9cb3c85a5e878531b68b4MD52THUMBNAIL22616.pdf.jpg22616.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4108https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/0125edac-5d41-42f7-89b4-ac649a5952f6/download3b461cd15d777e2013a60982cb132387MD53ORIGINAL22616.pdfapplication/pdf1825138https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/313f702f-8018-4731-b1bc-39cf21f2462f/download111c8bb93f3c8d2b2881343467d6f96dMD511992/60971oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/609712023-10-10 16:41:57.695http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista |
title |
La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista |
spellingShingle |
La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista Historiadores del arte Mujeres en el arte |
title_short |
La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista |
title_full |
La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista |
title_fullStr |
La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista |
title_full_unstemmed |
La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista |
title_sort |
La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista |
dc.creator.fl_str_mv |
Eslava-Bejarano, Juanita |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Velandia Onofre, Darío |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Eslava-Bejarano, Juanita |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Historiadores del arte Mujeres en el arte |
topic |
Historiadores del arte Mujeres en el arte |
description |
"The psychohistorian of art, Aby Warburg (1866-1929), studied culture through its discomforts that are revealed in the repetitive gestures of different characters. Among them is the Nymph, who in every one of the scenes interrupts with her explosive entrances. The Nymphs that Warburg collected in his project Atlas Mnemosyne from the series on John the Baptist's life by Domenico Ghirlandaio are the harbinger of the beheading of John by a woman. With it, the voice of God the Father was incarnated in his throat. The Nymphs in Ghirlandaio's series are discomforts of a "disease": the end of patriarchy. In this essay, I will speak of a symbolic and recurring character that Warburg called the Nymph, who, like a bird woman, disordered and turned the work of the psychohistorian upside down with her flight. In this character, I see the harbinger of the moment of crisis of the patriarchy in the 21st century." -- Tomado del formato de documento de grado. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2019 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:06:20Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:06:20Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Pregrado |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TP |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/60971 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv |
838797-1001 |
url |
http://hdl.handle.net/1992/60971 |
identifier_str_mv |
instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ 838797-1001 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
63 hojas |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Historia del Arte |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Artes y Humanidades |
dc.publisher.department.spa.fl_str_mv |
Departamento de Historia del Arte |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/0ab00339-6765-413a-8dff-5e87b3348500/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/0125edac-5d41-42f7-89b4-ac649a5952f6/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/313f702f-8018-4731-b1bc-39cf21f2462f/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ff3d5548d0b9cb3c85a5e878531b68b4 3b461cd15d777e2013a60982cb132387 111c8bb93f3c8d2b2881343467d6f96d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1812133895063207936 |