La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista

"The psychohistorian of art, Aby Warburg (1866-1929), studied culture through its discomforts that are revealed in the repetitive gestures of different characters. Among them is the Nymph, who in every one of the scenes interrupts with her explosive entrances. The Nymphs that Warburg collected...

Full description

Autores:
Eslava-Bejarano, Juanita
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad de los Andes
Repositorio:
Séneca: repositorio Uniandes
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/60971
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/1992/60971
Palabra clave:
Historiadores del arte
Mujeres en el arte
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id UNIANDES2_37c9a730c0046462484478f0f40b1857
oai_identifier_str oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/60971
network_acronym_str UNIANDES2
network_name_str Séneca: repositorio Uniandes
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Velandia Onofre, Darío4f264747-a054-4f05-b3df-c6be01c21f79500Eslava-Bejarano, Juanitac7abd0f8-794d-49d2-ad39-f846adedda365002022-09-26T22:06:20Z2022-09-26T22:06:20Z2019http://hdl.handle.net/1992/60971instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/838797-1001"The psychohistorian of art, Aby Warburg (1866-1929), studied culture through its discomforts that are revealed in the repetitive gestures of different characters. Among them is the Nymph, who in every one of the scenes interrupts with her explosive entrances. The Nymphs that Warburg collected in his project Atlas Mnemosyne from the series on John the Baptist's life by Domenico Ghirlandaio are the harbinger of the beheading of John by a woman. With it, the voice of God the Father was incarnated in his throat. The Nymphs in Ghirlandaio's series are discomforts of a "disease": the end of patriarchy. In this essay, I will speak of a symbolic and recurring character that Warburg called the Nymph, who, like a bird woman, disordered and turned the work of the psychohistorian upside down with her flight. In this character, I see the harbinger of the moment of crisis of the patriarchy in the 21st century." -- Tomado del formato de documento de grado."El psicohistoriador del arte, Aby Warburg (1866-1929) estudió la cultura a través de sus malestares que se revelan en los gestos repetitivos de diferentes personajes. Entre ellos está la Ninfa, aquella mujer que desordena las escenas con su correteo. Las Ninfas que recolectó Warburg en su proyecto Atlas Mnemosyne de la serie sobre la vida de Juan Bautista de Domenico Ghirlandaio son el presagio de la decapitación de Juan por parte de una mujer y con él, la voz de Dios padre encarnado en su garganta. Las Ninfas en la serie de Ghirlandaio son malestares de una "enfermedad": el fin del patriarcado. En este ensayo hablaré de un personaje simbólico y recurrente que Warburg llamó la Ninfa, que como una mujer pájaro desordenó y puso de cabeza el trabajo del psicohistoriador con su vuelo. En este personaje veo el presagio del momento de crisis del patriarcado en el siglo XXI." -- Tomado del formato de documento de grado.Historiador del ArtePregrado63 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesHistoria del ArteFacultad de Artes y HumanidadesDepartamento de Historia del ArteLa ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionistaTrabajo de grado - Pregradoinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TPHistoriadores del arteMujeres en el arte201423473PublicationTEXT22616.pdf.txt22616.pdf.txtExtracted texttext/plain116987https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/0ab00339-6765-413a-8dff-5e87b3348500/downloadff3d5548d0b9cb3c85a5e878531b68b4MD52THUMBNAIL22616.pdf.jpg22616.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg4108https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/0125edac-5d41-42f7-89b4-ac649a5952f6/download3b461cd15d777e2013a60982cb132387MD53ORIGINAL22616.pdfapplication/pdf1825138https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/313f702f-8018-4731-b1bc-39cf21f2462f/download111c8bb93f3c8d2b2881343467d6f96dMD511992/60971oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/609712023-10-10 16:41:57.695http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista
title La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista
spellingShingle La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista
Historiadores del arte
Mujeres en el arte
title_short La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista
title_full La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista
title_fullStr La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista
title_full_unstemmed La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista
title_sort La ninfa de Aby Warburg : la mujer pájaro desde una posición deconstruccionista
dc.creator.fl_str_mv Eslava-Bejarano, Juanita
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Velandia Onofre, Darío
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Eslava-Bejarano, Juanita
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Historiadores del arte
Mujeres en el arte
topic Historiadores del arte
Mujeres en el arte
description "The psychohistorian of art, Aby Warburg (1866-1929), studied culture through its discomforts that are revealed in the repetitive gestures of different characters. Among them is the Nymph, who in every one of the scenes interrupts with her explosive entrances. The Nymphs that Warburg collected in his project Atlas Mnemosyne from the series on John the Baptist's life by Domenico Ghirlandaio are the harbinger of the beheading of John by a woman. With it, the voice of God the Father was incarnated in his throat. The Nymphs in Ghirlandaio's series are discomforts of a "disease": the end of patriarchy. In this essay, I will speak of a symbolic and recurring character that Warburg called the Nymph, who, like a bird woman, disordered and turned the work of the psychohistorian upside down with her flight. In this character, I see the harbinger of the moment of crisis of the patriarchy in the 21st century." -- Tomado del formato de documento de grado.
publishDate 2019
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:06:20Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:06:20Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Pregrado
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/TP
format http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
status_str acceptedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1992/60971
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de los Andes
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Séneca
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv 838797-1001
url http://hdl.handle.net/1992/60971
identifier_str_mv instname:Universidad de los Andes
reponame:Repositorio Institucional Séneca
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
838797-1001
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 63 hojas
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de los Andes
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Historia del Arte
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Artes y Humanidades
dc.publisher.department.spa.fl_str_mv Departamento de Historia del Arte
institution Universidad de los Andes
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/0ab00339-6765-413a-8dff-5e87b3348500/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/0125edac-5d41-42f7-89b4-ac649a5952f6/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/313f702f-8018-4731-b1bc-39cf21f2462f/download
bitstream.checksum.fl_str_mv ff3d5548d0b9cb3c85a5e878531b68b4
3b461cd15d777e2013a60982cb132387
111c8bb93f3c8d2b2881343467d6f96d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio institucional Séneca
repository.mail.fl_str_mv adminrepositorio@uniandes.edu.co
_version_ 1812133895063207936