Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales
This research answers the question: which are the conceptions built by twelve teachers from official schools in Bogota concerning the role of memory in the social sciences teaching-learning practices? Thus, a qualitative study was designed including semi-structured interviews and non-participant obs...
- Autores:
-
Mendoza Torres, Diego Fernando
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61280
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/61280
- Palabra clave:
- Aprendizaje
Ciencias sociales
Memoria
Prácticas de la enseñanza
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_36fccb862b01807c227f3f784dc9ebbd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61280 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Herrera González, José Daríoea90df30-a319-42e7-9ae0-c1e6689da212400Mendoza Torres, Diego Fernandoc2a60a79-3820-467c-9d59-298194281aaa500Alvarez, AlejandroPalacios Mena, Nancy2022-09-26T22:14:07Z2022-09-26T22:14:07Z2017http://hdl.handle.net/1992/61280instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/794956-1001This research answers the question: which are the conceptions built by twelve teachers from official schools in Bogota concerning the role of memory in the social sciences teaching-learning practices? Thus, a qualitative study was designed including semi-structured interviews and non-participant observations for each teacher as well as a focal group. Finally, through a coding and categorizing based analysis, date was triangulated to find: 1 teachers conceived memory as a cure liquidity typical of our time, they also make the distinction between individual memory processes and shared memory, and the latter can be lived, thought and learnt. 2) The memory has a place on teacher's mind, who arranges his/ her own personal experience, pedagogic and discipline knowledge and makes decisions which are transferred into practices within the operative curriculum. At last, 3) Memory is conceived as the learning mark, the basis for a higher development of knowledge; even more, the idea of a significant memory...La investigación responde a la pregunta por Åcuáles son las concepciones construidas por doce profesores de instituciones educativas oficiales de la ciudad de Bogotá, con relación al lugar de la memoria en las prácticas de enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales? Para ello se diseñó un estudio de corte cualitativo en el que se realizaron entrevistas semiestructuradas y observaciones no participantes con cada maestro; finalmente se hizo un grupo focal, y por medio de un análisis basado en la codificación y categorización, se triangularon los datos y se encontró que: 1) los docentes conciben a la memoria como un remedio para el olvido propio de la liquidez de nuestro tiempo, distinguen entre los procesos individuales de memoria y la memoria compartida que se vive, se aprende y se enseña. 2) la memoria tiene un lugar en el docente, el cual agencia su experiencia personal, así como su saber pedagógico y disciplinar en el aula...Magíster en EducaciónMaestría109 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónMnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias socialesTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMAprendizajeCiencias socialesMemoriaPrácticas de la enseñanza201534577PublicationTHUMBNAIL12397.pdf.jpg12397.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7627https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/4425cf2a-cdec-48bd-abac-7d1229e13553/downloadd299ea86205d437bb630072abcc28487MD53TEXT12397.pdf.txt12397.pdf.txtExtracted texttext/plain208065https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/99fd9c70-dfcc-47c1-af59-cf197dd4c4e0/download18a59d1b7032589fd1c9d21fcb03bcd9MD52ORIGINAL12397.pdfapplication/pdf1120268https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/9870767f-2e65-4cbf-8d17-e7c0d75edd16/downloada070bc77f81b8e49e58e03e5c5bdf8e1MD511992/61280oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/612802023-10-10 17:16:30.877http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales |
title |
Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales |
spellingShingle |
Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales Aprendizaje Ciencias sociales Memoria Prácticas de la enseñanza |
title_short |
Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales |
title_full |
Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales |
title_fullStr |
Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales |
title_full_unstemmed |
Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales |
title_sort |
Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales |
dc.creator.fl_str_mv |
Mendoza Torres, Diego Fernando |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Herrera González, José Darío |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Mendoza Torres, Diego Fernando |
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv |
Alvarez, Alejandro Palacios Mena, Nancy |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Aprendizaje Ciencias sociales Memoria Prácticas de la enseñanza |
topic |
Aprendizaje Ciencias sociales Memoria Prácticas de la enseñanza |
description |
This research answers the question: which are the conceptions built by twelve teachers from official schools in Bogota concerning the role of memory in the social sciences teaching-learning practices? Thus, a qualitative study was designed including semi-structured interviews and non-participant observations for each teacher as well as a focal group. Finally, through a coding and categorizing based analysis, date was triangulated to find: 1 teachers conceived memory as a cure liquidity typical of our time, they also make the distinction between individual memory processes and shared memory, and the latter can be lived, thought and learnt. 2) The memory has a place on teacher's mind, who arranges his/ her own personal experience, pedagogic and discipline knowledge and makes decisions which are transferred into practices within the operative curriculum. At last, 3) Memory is conceived as the learning mark, the basis for a higher development of knowledge; even more, the idea of a significant memory... |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2017 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:14:07Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:14:07Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/61280 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv |
794956-1001 |
url |
http://hdl.handle.net/1992/61280 |
identifier_str_mv |
instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ 794956-1001 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
109 hojas |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Maestría en Educación |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/4425cf2a-cdec-48bd-abac-7d1229e13553/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/99fd9c70-dfcc-47c1-af59-cf197dd4c4e0/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/9870767f-2e65-4cbf-8d17-e7c0d75edd16/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d299ea86205d437bb630072abcc28487 18a59d1b7032589fd1c9d21fcb03bcd9 a070bc77f81b8e49e58e03e5c5bdf8e1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1818111835237253120 |