Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales

This research answers the question: which are the conceptions built by twelve teachers from official schools in Bogota concerning the role of memory in the social sciences teaching-learning practices? Thus, a qualitative study was designed including semi-structured interviews and non-participant obs...

Full description

Autores:
Mendoza Torres, Diego Fernando
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad de los Andes
Repositorio:
Séneca: repositorio Uniandes
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61280
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/1992/61280
Palabra clave:
Aprendizaje
Ciencias sociales
Memoria
Prácticas de la enseñanza
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id UNIANDES2_36fccb862b01807c227f3f784dc9ebbd
oai_identifier_str oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61280
network_acronym_str UNIANDES2
network_name_str Séneca: repositorio Uniandes
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Herrera González, José Daríoea90df30-a319-42e7-9ae0-c1e6689da212400Mendoza Torres, Diego Fernandoc2a60a79-3820-467c-9d59-298194281aaa500Alvarez, AlejandroPalacios Mena, Nancy2022-09-26T22:14:07Z2022-09-26T22:14:07Z2017http://hdl.handle.net/1992/61280instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/794956-1001This research answers the question: which are the conceptions built by twelve teachers from official schools in Bogota concerning the role of memory in the social sciences teaching-learning practices? Thus, a qualitative study was designed including semi-structured interviews and non-participant observations for each teacher as well as a focal group. Finally, through a coding and categorizing based analysis, date was triangulated to find: 1 teachers conceived memory as a cure liquidity typical of our time, they also make the distinction between individual memory processes and shared memory, and the latter can be lived, thought and learnt. 2) The memory has a place on teacher's mind, who arranges his/ her own personal experience, pedagogic and discipline knowledge and makes decisions which are transferred into practices within the operative curriculum. At last, 3) Memory is conceived as the learning mark, the basis for a higher development of knowledge; even more, the idea of a significant memory...La investigación responde a la pregunta por Åcuáles son las concepciones construidas por doce profesores de instituciones educativas oficiales de la ciudad de Bogotá, con relación al lugar de la memoria en las prácticas de enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales? Para ello se diseñó un estudio de corte cualitativo en el que se realizaron entrevistas semiestructuradas y observaciones no participantes con cada maestro; finalmente se hizo un grupo focal, y por medio de un análisis basado en la codificación y categorización, se triangularon los datos y se encontró que: 1) los docentes conciben a la memoria como un remedio para el olvido propio de la liquidez de nuestro tiempo, distinguen entre los procesos individuales de memoria y la memoria compartida que se vive, se aprende y se enseña. 2) la memoria tiene un lugar en el docente, el cual agencia su experiencia personal, así como su saber pedagógico y disciplinar en el aula...Magíster en EducaciónMaestría109 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónMnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias socialesTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMAprendizajeCiencias socialesMemoriaPrácticas de la enseñanza201534577PublicationTHUMBNAIL12397.pdf.jpg12397.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg7627https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/4425cf2a-cdec-48bd-abac-7d1229e13553/downloadd299ea86205d437bb630072abcc28487MD53TEXT12397.pdf.txt12397.pdf.txtExtracted texttext/plain208065https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/99fd9c70-dfcc-47c1-af59-cf197dd4c4e0/download18a59d1b7032589fd1c9d21fcb03bcd9MD52ORIGINAL12397.pdfapplication/pdf1120268https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/9870767f-2e65-4cbf-8d17-e7c0d75edd16/downloada070bc77f81b8e49e58e03e5c5bdf8e1MD511992/61280oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/612802023-10-10 17:16:30.877http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales
title Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales
spellingShingle Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales
Aprendizaje
Ciencias sociales
Memoria
Prácticas de la enseñanza
title_short Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales
title_full Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales
title_fullStr Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales
title_full_unstemmed Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales
title_sort Mnemotopía : el lugar de la memoria en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales
dc.creator.fl_str_mv Mendoza Torres, Diego Fernando
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Herrera González, José Darío
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Mendoza Torres, Diego Fernando
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv Alvarez, Alejandro
Palacios Mena, Nancy
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Aprendizaje
Ciencias sociales
Memoria
Prácticas de la enseñanza
topic Aprendizaje
Ciencias sociales
Memoria
Prácticas de la enseñanza
description This research answers the question: which are the conceptions built by twelve teachers from official schools in Bogota concerning the role of memory in the social sciences teaching-learning practices? Thus, a qualitative study was designed including semi-structured interviews and non-participant observations for each teacher as well as a focal group. Finally, through a coding and categorizing based analysis, date was triangulated to find: 1 teachers conceived memory as a cure liquidity typical of our time, they also make the distinction between individual memory processes and shared memory, and the latter can be lived, thought and learnt. 2) The memory has a place on teacher's mind, who arranges his/ her own personal experience, pedagogic and discipline knowledge and makes decisions which are transferred into practices within the operative curriculum. At last, 3) Memory is conceived as the learning mark, the basis for a higher development of knowledge; even more, the idea of a significant memory...
publishDate 2017
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:14:07Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:14:07Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Maestría
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/TM
status_str acceptedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1992/61280
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de los Andes
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Séneca
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv 794956-1001
url http://hdl.handle.net/1992/61280
identifier_str_mv instname:Universidad de los Andes
reponame:Repositorio Institucional Séneca
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
794956-1001
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 109 hojas
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de los Andes
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Maestría en Educación
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Educación
institution Universidad de los Andes
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/4425cf2a-cdec-48bd-abac-7d1229e13553/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/99fd9c70-dfcc-47c1-af59-cf197dd4c4e0/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/9870767f-2e65-4cbf-8d17-e7c0d75edd16/download
bitstream.checksum.fl_str_mv d299ea86205d437bb630072abcc28487
18a59d1b7032589fd1c9d21fcb03bcd9
a070bc77f81b8e49e58e03e5c5bdf8e1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio institucional Séneca
repository.mail.fl_str_mv adminrepositorio@uniandes.edu.co
_version_ 1812133927980105728