Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural
This current research is a qualitative study focuses on critical participatory paradigm. The main goal is to design a bilingual curriculum based on intercultural communicative competence for elementary students of a public school. The research questions that emerged in this study: what are the chara...
- Autores:
-
Pabón Suárez, Silvia Rocío
- Tipo de recurso:
- Doctoral thesis
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/60881
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/60881
- Palabra clave:
- Desarrollo curricular
Educación bilingèue
Educación intercultural
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_21e5218fada1b139d46bdf188881b23f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/60881 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural |
title |
Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural |
spellingShingle |
Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural Desarrollo curricular Educación bilingèue Educación intercultural |
title_short |
Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural |
title_full |
Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural |
title_fullStr |
Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural |
title_full_unstemmed |
Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural |
title_sort |
Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural |
dc.creator.fl_str_mv |
Pabón Suárez, Silvia Rocío |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Truscott de Mejía, Anne Marie |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Pabón Suárez, Silvia Rocío |
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv |
Rico, Carlos Varon, Martha |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Desarrollo curricular Educación bilingèue Educación intercultural |
topic |
Desarrollo curricular Educación bilingèue Educación intercultural |
description |
This current research is a qualitative study focuses on critical participatory paradigm. The main goal is to design a bilingual curriculum based on intercultural communicative competence for elementary students of a public school. The research questions that emerged in this study: what are the characteristics of a participatory bilingual curriculum focuses on intercultural communicative competence based on freirian pedagogy: humanism and dialogicity? and what kind of evidence does the bilingual curriculum demonstrate as a participatory design process? The document includes the description of the problem. It explores and analyzes the intercultural conceptions from European and Latinoamerican perspectives, the definition of bilingualism, and the English Language environment seen from the critical perspective. The theoretical and legal frameworks analyze the intercultural communicative competence understood as a dialogic, flexible, humanistic and inclusive perceptions in a bilingual environment. The research instruments used in the study were a questionnaire, audio-recordings, interviews and field notes. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2017 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:03:20Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:03:20Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Doctorado |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TD |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_db06 |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/60881 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.57784/1992/60881 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv |
795790-1001 |
url |
http://hdl.handle.net/1992/60881 |
identifier_str_mv |
10.57784/1992/60881 instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ 795790-1001 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
269 hojas |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Doctorado en Educación |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/3ea7d072-3566-4c82-86ad-f1c1e42be339/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/ade32ee9-c16d-4f7d-983f-d7bdda927e31/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/e3a6ae3f-d352-4e68-ac4b-3742c8ba1a00/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3a918b112af240598df1121106bbfb0c 9d9d6d5c91ce89e2b71c4b328be7091a d4000adb3ce6c9b1755166f30db8c895 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1812133850865729536 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Truscott de Mejía, Anne Marie557d41f3-bc24-4932-ad3b-191d02c74fb7500Pabón Suárez, Silvia Rocío5886090e-c44a-41b6-9776-da327996d58d500Rico, CarlosVaron, Martha2022-09-26T22:03:20Z2022-09-26T22:03:20Z2017http://hdl.handle.net/1992/6088110.57784/1992/60881instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/795790-1001This current research is a qualitative study focuses on critical participatory paradigm. The main goal is to design a bilingual curriculum based on intercultural communicative competence for elementary students of a public school. The research questions that emerged in this study: what are the characteristics of a participatory bilingual curriculum focuses on intercultural communicative competence based on freirian pedagogy: humanism and dialogicity? and what kind of evidence does the bilingual curriculum demonstrate as a participatory design process? The document includes the description of the problem. It explores and analyzes the intercultural conceptions from European and Latinoamerican perspectives, the definition of bilingualism, and the English Language environment seen from the critical perspective. The theoretical and legal frameworks analyze the intercultural communicative competence understood as a dialogic, flexible, humanistic and inclusive perceptions in a bilingual environment. The research instruments used in the study were a questionnaire, audio-recordings, interviews and field notes.El presente documento relaciona la tesis doctoral de carácter cualitativo con método participativo crítico. Tiene como objetivo caracterizar un diseño curricular bilingèue participativo centrado en la competencia comunicativa intercultural, a realizar en una institución educativa pública. Las preguntas de investigación que guían esta propuesta son ÅCuáles características tiene un currículo participativo bilingèue construido con un enfoque que apunta hacia la competencia comunicativa intercultural basada en el postulado freirano: humanización y dialogicidad en una institución educativa pública? y ÅQué evidencia existe para demostrar que el currículo bilingèue intercultural comunicativo resultado de la investigación es un proceso de diseño colaborativo? El documento incluye la descripción del problema, explora y analiza la perspectiva intercultural discutida desde la visión anglosajona y latinoamericana, la definición de bilingèuismo tenida en cuenta para el propósito de esta investigación, el currículo comprendido como negociado y flexible, y el ambiente de aprendizaje del inglés como lengua extranjera desde una mirada intercultural crítica...Doctor en EducaciónDoctorado269 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesDoctorado en EducaciónFacultad de EducaciónCaracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa interculturalTrabajo de grado - Doctoradoinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/TDDesarrollo curricularEducación bilingèueEducación intercultural201410351PublicationORIGINAL13175.pdfapplication/pdf3325508https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/3ea7d072-3566-4c82-86ad-f1c1e42be339/download3a918b112af240598df1121106bbfb0cMD51TEXT13175.pdf.txt13175.pdf.txtExtracted texttext/plain524916https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/ade32ee9-c16d-4f7d-983f-d7bdda927e31/download9d9d6d5c91ce89e2b71c4b328be7091aMD52THUMBNAIL13175.pdf.jpg13175.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6485https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/e3a6ae3f-d352-4e68-ac4b-3742c8ba1a00/downloadd4000adb3ce6c9b1755166f30db8c895MD531992/60881oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/608812024-08-26 15:21:27.453http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |