Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural

This current research is a qualitative study focuses on critical participatory paradigm. The main goal is to design a bilingual curriculum based on intercultural communicative competence for elementary students of a public school. The research questions that emerged in this study: what are the chara...

Full description

Autores:
Pabón Suárez, Silvia Rocío
Tipo de recurso:
Doctoral thesis
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad de los Andes
Repositorio:
Séneca: repositorio Uniandes
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/60881
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/1992/60881
Palabra clave:
Desarrollo curricular
Educación bilingèue
Educación intercultural
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id UNIANDES2_21e5218fada1b139d46bdf188881b23f
oai_identifier_str oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/60881
network_acronym_str UNIANDES2
network_name_str Séneca: repositorio Uniandes
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural
title Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural
spellingShingle Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural
Desarrollo curricular
Educación bilingèue
Educación intercultural
title_short Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural
title_full Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural
title_fullStr Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural
title_full_unstemmed Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural
title_sort Caracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa intercultural
dc.creator.fl_str_mv Pabón Suárez, Silvia Rocío
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Truscott de Mejía, Anne Marie
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Pabón Suárez, Silvia Rocío
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv Rico, Carlos
Varon, Martha
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Desarrollo curricular
Educación bilingèue
Educación intercultural
topic Desarrollo curricular
Educación bilingèue
Educación intercultural
description This current research is a qualitative study focuses on critical participatory paradigm. The main goal is to design a bilingual curriculum based on intercultural communicative competence for elementary students of a public school. The research questions that emerged in this study: what are the characteristics of a participatory bilingual curriculum focuses on intercultural communicative competence based on freirian pedagogy: humanism and dialogicity? and what kind of evidence does the bilingual curriculum demonstrate as a participatory design process? The document includes the description of the problem. It explores and analyzes the intercultural conceptions from European and Latinoamerican perspectives, the definition of bilingualism, and the English Language environment seen from the critical perspective. The theoretical and legal frameworks analyze the intercultural communicative competence understood as a dialogic, flexible, humanistic and inclusive perceptions in a bilingual environment. The research instruments used in the study were a questionnaire, audio-recordings, interviews and field notes.
publishDate 2017
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:03:20Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:03:20Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Doctorado
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_db06
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/TD
format http://purl.org/coar/resource_type/c_db06
status_str acceptedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1992/60881
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.57784/1992/60881
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de los Andes
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Séneca
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv 795790-1001
url http://hdl.handle.net/1992/60881
identifier_str_mv 10.57784/1992/60881
instname:Universidad de los Andes
reponame:Repositorio Institucional Séneca
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
795790-1001
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 269 hojas
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de los Andes
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Doctorado en Educación
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Educación
institution Universidad de los Andes
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/3ea7d072-3566-4c82-86ad-f1c1e42be339/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/ade32ee9-c16d-4f7d-983f-d7bdda927e31/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/e3a6ae3f-d352-4e68-ac4b-3742c8ba1a00/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 3a918b112af240598df1121106bbfb0c
9d9d6d5c91ce89e2b71c4b328be7091a
d4000adb3ce6c9b1755166f30db8c895
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio institucional Séneca
repository.mail.fl_str_mv adminrepositorio@uniandes.edu.co
_version_ 1812133850865729536
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Truscott de Mejía, Anne Marie557d41f3-bc24-4932-ad3b-191d02c74fb7500Pabón Suárez, Silvia Rocío5886090e-c44a-41b6-9776-da327996d58d500Rico, CarlosVaron, Martha2022-09-26T22:03:20Z2022-09-26T22:03:20Z2017http://hdl.handle.net/1992/6088110.57784/1992/60881instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/795790-1001This current research is a qualitative study focuses on critical participatory paradigm. The main goal is to design a bilingual curriculum based on intercultural communicative competence for elementary students of a public school. The research questions that emerged in this study: what are the characteristics of a participatory bilingual curriculum focuses on intercultural communicative competence based on freirian pedagogy: humanism and dialogicity? and what kind of evidence does the bilingual curriculum demonstrate as a participatory design process? The document includes the description of the problem. It explores and analyzes the intercultural conceptions from European and Latinoamerican perspectives, the definition of bilingualism, and the English Language environment seen from the critical perspective. The theoretical and legal frameworks analyze the intercultural communicative competence understood as a dialogic, flexible, humanistic and inclusive perceptions in a bilingual environment. The research instruments used in the study were a questionnaire, audio-recordings, interviews and field notes.El presente documento relaciona la tesis doctoral de carácter cualitativo con método participativo crítico. Tiene como objetivo caracterizar un diseño curricular bilingèue participativo centrado en la competencia comunicativa intercultural, a realizar en una institución educativa pública. Las preguntas de investigación que guían esta propuesta son ÅCuáles características tiene un currículo participativo bilingèue construido con un enfoque que apunta hacia la competencia comunicativa intercultural basada en el postulado freirano: humanización y dialogicidad en una institución educativa pública? y ÅQué evidencia existe para demostrar que el currículo bilingèue intercultural comunicativo resultado de la investigación es un proceso de diseño colaborativo? El documento incluye la descripción del problema, explora y analiza la perspectiva intercultural discutida desde la visión anglosajona y latinoamericana, la definición de bilingèuismo tenida en cuenta para el propósito de esta investigación, el currículo comprendido como negociado y flexible, y el ambiente de aprendizaje del inglés como lengua extranjera desde una mirada intercultural crítica...Doctor en EducaciónDoctorado269 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesDoctorado en EducaciónFacultad de EducaciónCaracterización de un currículo bilingèue colaborativo enfocado hacia la competencia comunicativa interculturalTrabajo de grado - Doctoradoinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/TDDesarrollo curricularEducación bilingèueEducación intercultural201410351PublicationORIGINAL13175.pdfapplication/pdf3325508https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/3ea7d072-3566-4c82-86ad-f1c1e42be339/download3a918b112af240598df1121106bbfb0cMD51TEXT13175.pdf.txt13175.pdf.txtExtracted texttext/plain524916https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/ade32ee9-c16d-4f7d-983f-d7bdda927e31/download9d9d6d5c91ce89e2b71c4b328be7091aMD52THUMBNAIL13175.pdf.jpg13175.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6485https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/e3a6ae3f-d352-4e68-ac4b-3742c8ba1a00/downloadd4000adb3ce6c9b1755166f30db8c895MD531992/60881oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/608812024-08-26 15:21:27.453http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co