De la embriaguez, el amor y otros excesos : antropología de un proceso de patologización del sufrimiento

In this study, the author analyzes the rhetorics and practices of excess and moderation in the pathologization of addiction (in anthropology, this phenomenon is frequently attributed to medicalization/psychologization of social life, typical of early and late modernity). She defines 'addiction&...

Full description

Autores:
Ospina Martínez, María Angélica
Tipo de recurso:
Doctoral thesis
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad de los Andes
Repositorio:
Séneca: repositorio Uniandes
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61816
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/1992/61816
Palabra clave:
Adicción
Adictos
Sufrimiento
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License
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description In this study, the author analyzes the rhetorics and practices of excess and moderation in the pathologization of addiction (in anthropology, this phenomenon is frequently attributed to medicalization/psychologization of social life, typical of early and late modernity). She defines 'addiction' as a kind of social suffering and proposes an analysis of a greater chronological depth to identify the historical-cultural forces of the phenomenon, which have served as conditions of possibility in their transition to become simultaneously disease and 'pathos' that demands to be cured. To achieve this goal, the author opted for a multisituated perspective, both on a space-time scale and in her interaction with some subjects and sources. In the first instance, she made an extensive critical review of secondary sources, which led to the genealogical and historical reconstruction of three conceptual domains: 1) melodrama as rhetoric of excess, 2) imagery about Hybris vs. Sophrosyne, and 3) the emergence...
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spelling Al consultar y hacer uso de este recurso, está aceptando las condiciones de uso establecidas por los autores.http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Uribe Tobón, Carlos Albertovirtual::12704-1Ospina Martínez, María Angélicac691648b-92bb-4c61-bcbb-840852645366500Pedraza Gómez, ZandraVisacovsky, Sergio Eduardo2022-09-26T22:38:59Z2022-09-26T22:38:59Z2017http://hdl.handle.net/1992/6181610.57784/1992/61816instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/795577-1001In this study, the author analyzes the rhetorics and practices of excess and moderation in the pathologization of addiction (in anthropology, this phenomenon is frequently attributed to medicalization/psychologization of social life, typical of early and late modernity). She defines 'addiction' as a kind of social suffering and proposes an analysis of a greater chronological depth to identify the historical-cultural forces of the phenomenon, which have served as conditions of possibility in their transition to become simultaneously disease and 'pathos' that demands to be cured. To achieve this goal, the author opted for a multisituated perspective, both on a space-time scale and in her interaction with some subjects and sources. In the first instance, she made an extensive critical review of secondary sources, which led to the genealogical and historical reconstruction of three conceptual domains: 1) melodrama as rhetoric of excess, 2) imagery about Hybris vs. Sophrosyne, and 3) the emergence...En esta investigación se analizan las retóricas y las prácticas del exceso y la moderación en el proceso de patologización de la adicción -un fenómeno que, en antropología, suele atribuirse a la medicalización/psicologización de la vida social, propias de la modernidad temprana y tardía-. Se define la adicción como sufrimiento social y se propone una indagación de mayor hondura cronológica para identificar las fuerzas histórico-culturales del fenómeno, que han servido como condiciones de posibilidad en su tránsito a convertirse en enfermedad y, simultáneamente, en 'pathos' que demanda ser curado. Para lograr este objetivo, la autora optó por una perspectiva multisituada, tanto a escala espacio-temporal como en su interacción con diversos sujetos y fuentes. En primera instancia, se valió de una extensa revisión crítica de fuentes secundarias, que la condujo a la reconstrucción genealógica e histórica de tres dominios conceptuales: el melodrama como retórica del exceso, la imaginería en torno a...Doctor en AntropologíaDoctorado388 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesDoctorado en AntropologíaFacultad de Ciencias SocialesDepartamento de AntropologíaDe la embriaguez, el amor y otros excesos : antropología de un proceso de patologización del sufrimientoTrabajo de grado - Doctoradoinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/TDAdicciónAdictosSufrimiento200427813Publicationhttps://scholar.google.es/citations?user=3yypXCQAAAAJvirtual::12704-10000-0002-5778-5449virtual::12704-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000244295virtual::12704-1e5d67655-2246-43c6-9245-0c53df32cba1virtual::12704-1e5d67655-2246-43c6-9245-0c53df32cba1virtual::12704-1TEXT13340.pdf.txt13340.pdf.txtExtracted texttext/plain935190https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/aa93a694-3762-47fb-886e-c97c69047748/download04d8e1a257ac151f04e770ac01101efdMD52ORIGINAL13340.pdfapplication/pdf14701656https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/b24dcb21-5a33-4851-9fbc-bd3db1855935/download9677f66e7c081dc5d54f6a7fe5e96baaMD51THUMBNAIL13340.pdf.jpg13340.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg12716https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/82300cec-a154-4a64-b880-63d8392d1870/download0d60b12b87b60758b176b0282e4a5684MD531992/61816oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/618162024-08-26 15:25:23.544http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co