Dinámicas de género en el mercado crediticio en los hogares colombianos de bajos recursos
The present investigation aims to analyze gender dynamics of access to the Colombian credit market of low income households. In particular, it focuses on analyzing whether gender is a determinant of the amount and number of loans obtained. For this, the second round of the Colombian Longitudinal Sur...
- Autores:
-
Tello Rincón, Liza Pauline
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61569
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/61569
- Palabra clave:
- Economía y género
Empoderamiento
Mujeres como cabeza de familia
Mujeres
- Rights
- openAccess
- License
- http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
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The present investigation aims to analyze gender dynamics of access to the Colombian credit market of low income households. In particular, it focuses on analyzing whether gender is a determinant of the amount and number of loans obtained. For this, the second round of the Colombian Longitudinal Survey of the University of Los Andes (ELCA 2013) is used, and an estimations are made using the two stages Heckman methodology in order to correct the self-selection bias that comes from the endogeneity of the actions of requesting and receiving credits. This research is highly relevant to economic literature given that women's access to the financial market provides them with economic autonomy and greater decision-making power in the household, which has effects on the well-being of their household, insofar as, according to the economic literature Reviewed, women have a better management of resources than men in terms of child nutrition, human capital investment and financial responsibility (Khandker, Pitt, Chowdhury, Millimet, 2003). The results show that in households where there is a single head of household and is a female, have a higher number of credits granted; However, when disaggregating by formality of the credits, it results that the females heads of households have more informal credits than mens that are heads of households. Likewise, there is no significant evidence to determine a differential in the amounts granted to womens and mens heads of households.--Tomado del Formato de Documento de Grado. |
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For this, the second round of the Colombian Longitudinal Survey of the University of Los Andes (ELCA 2013) is used, and an estimations are made using the two stages Heckman methodology in order to correct the self-selection bias that comes from the endogeneity of the actions of requesting and receiving credits. This research is highly relevant to economic literature given that women's access to the financial market provides them with economic autonomy and greater decision-making power in the household, which has effects on the well-being of their household, insofar as, according to the economic literature Reviewed, women have a better management of resources than men in terms of child nutrition, human capital investment and financial responsibility (Khandker, Pitt, Chowdhury, Millimet, 2003). The results show that in households where there is a single head of household and is a female, have a higher number of credits granted; However, when disaggregating by formality of the credits, it results that the females heads of households have more informal credits than mens that are heads of households. Likewise, there is no significant evidence to determine a differential in the amounts granted to womens and mens heads of households.--Tomado del Formato de Documento de Grado.La presente investigación tiene como objetivo analizar las dinámicas de género en el acceso al mercado crediticio colombiano en los hogares de bajos recursos. En particular, se enfoca en evaluar si el género es un determinante en el monto y número de préstamos otorgados. Para esto, se utiliza la segunda ronda de la Encuesta Longitudinal Colombiana de la Universidad de Los Andes (ELCA 2013), y se realiza una estimación mediante la metodología Heckman en dos etapas con el fin de corregir el sesgo de autoselección que proviene de la endogeneidad de solicitar y recibir créditos. Esto es relevante dado que el acceso de las mujeres al mercado financiero les provee autonomía económica y un mayor poder en la toma de decisiones en el hogar, lo cual tiene efectos en el bienestar de su familia en la medida en que, según la literatura económica revisada, las mujeres tienen una mejor gestión de los recursos que los hombres en términos de nutrición infantil, inversión en capital humano y responsabilidad financiera (Khandker, Pitt, Chowdhury, Millimet. 2003). Los resultados muestran que en los hogares en los cuales hay un único jefe de hogar y este es femenino tienen un mayor número de créditos otorgados; sin embargo, al desagregar por la formalidad de los créditos, se obtiene que las mujeres cabeza de hogar tienen más créditos informales que los hombres cabeza de hogar. Así mismo, no se encuentra evidencia significativa para determinar un diferencial en los montos otorgados para mujeres y hombres cabeza de familia.Magíster en EconomíaMaestría40 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EconomíaFacultad de EconomíaDinámicas de género en el mercado crediticio en los hogares colombianos de bajos recursosTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMEconomía y géneroEmpoderamientoMujeres como cabeza de familiaMujeres201023787Publicationhttps://scholar.google.es/citations?user=ESqnezYAAAAJvirtual::9761-10000-0001-7509-1152virtual::9761-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0080133964virtual::9761-12076e6d8-afb4-446a-b896-2c16b393b622virtual::9761-12076e6d8-afb4-446a-b896-2c16b393b622virtual::9761-1ORIGINAL12766.pdfapplication/pdf1056120https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/7e45287f-aa35-495c-a2f6-adc4342ae189/downloade3af6dbf3374e10e567366f1f6b77858MD51THUMBNAIL12766.pdf.jpg12766.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg19853https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/9d730fca-8151-4f99-a068-b680c95ef326/downloadf77c784e18ce7ceeb1e5153c92234a0cMD53TEXT12766.pdf.txt12766.pdf.txtExtracted texttext/plain109399https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/44ffd89a-6a59-4ef2-8390-b138d3195b74/download98e7c565d5389b41f6d2fcf65d3b5324MD521992/61569oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/615692024-03-13 14:01:01.281http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |