Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente

The present research aims to identify the soft skills and behaviors that characterize teacher leadership, for which it develops three phases. The first phase has two components: a) a systematic review of the literature and b) a documentary analysis. The second phase is advanced from the methodology...

Full description

Autores:
Mora Monje, Araceli
Vásquez González, Judy Katherine
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad de los Andes
Repositorio:
Séneca: repositorio Uniandes
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61166
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/1992/61166
Palabra clave:
Actitudes de los maestros
Liderazgo educativo
Prácticas de la enseñanza
Rights
openAccess
License
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id UNIANDES2_121d0db27ac4974219b19fb856017e82
oai_identifier_str oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61166
network_acronym_str UNIANDES2
network_name_str Séneca: repositorio Uniandes
repository_id_str
spelling Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Bayona Rodríguez, Hernando8e951856-6d8a-4313-8665-c085753a2b79400Mora Monje, Araceli4e694c21-d70a-4614-a043-546a7c91b5d7500Vásquez González, Judy Katherine29dd4c82-6a35-44a5-9e2e-c010dc716861500Casas Herrera, Carlos AlbertoVenegas Fajardo, Cristina2022-09-26T22:10:48Z2022-09-26T22:10:48Z2017http://hdl.handle.net/1992/61166instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/794815-1001The present research aims to identify the soft skills and behaviors that characterize teacher leadership, for which it develops three phases. The first phase has two components: a) a systematic review of the literature and b) a documentary analysis. The second phase is advanced from the methodology of phenomenology, conducting semi-structured interviews with teachers who have achieved important performances in their work and who have been awarded for excellence in their role; In support of phenomenology, the organizational theory of critical incidents is used. The third phase comprises the analysis and triangulation of the information obtained in the different sources. The research does not find a clear identification in the international literature of the skills and behaviors necessary for the exercise of teaching leadership. In addition, the skills required for the exercise of teaching leadership are: Innovation, initiative and creativity, teamwork, support and guidance to students, teaching with the example and reflective attitude...La presente investigación busca identificar las habilidades blandas y los comportamientos que caracterizan el liderazgo del docente, para lo cual desarrolla tres fases. La primera fase se realiza desde dos componentes: a) una revisión sistemática de la literatura y b) un análisis documental. La segunda fase se adelanta desde la metodología de la fenomenología, realizando entrevistas semiestructuradas a maestros que han logrado desempeños importantes en su labor y que han sido galardonados por la excelencia en su rol; como apoyo a la fenomenología, se emplea la teoría organizacional de incidentes críticos. La tercera fase comprende el análisis y triangulación de la información obtenida en las diferentes fuentes. La investigación encuentra que no hay una identificación clara en la literatura internacional de las habilidades y comportamientos necesarios para el ejercicio del liderazgo del docente. Adicionalmente, se encuentra que las habilidades requeridas para el ejercicio del liderazgo del docente son: Innovación, iniciativa y creatividad, trabajo en equipo, apoyo y orientación a los estudiantes, enseñanza con el ejemplo y actitud reflexiva...Magíster en EducaciónMaestría69 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónLiderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docenteTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMActitudes de los maestrosLiderazgo educativoPrácticas de la enseñanza201534565PublicationTHUMBNAIL12352.pdf.jpg12352.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8448https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/d4ea320b-c743-4aa0-915d-878dadefa87e/downloadb5f87282a9e42a54d1f25eb751a63518MD53TEXT12352.pdf.txt12352.pdf.txtExtracted texttext/plain121076https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/3a3b1d07-ecde-4d60-8396-53b8ff07bf9a/download4bce25adbcc032baa75b7ea6c46389a6MD52ORIGINAL12352.pdfapplication/pdf621680https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/7f089c75-96e8-4728-80c9-2edf8b212e94/downloadd5bc5e98dd09c45275519d143dcab20fMD511992/61166oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/611662023-10-10 19:12:49.495http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente
title Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente
spellingShingle Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente
Actitudes de los maestros
Liderazgo educativo
Prácticas de la enseñanza
title_short Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente
title_full Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente
title_fullStr Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente
title_full_unstemmed Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente
title_sort Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente
dc.creator.fl_str_mv Mora Monje, Araceli
Vásquez González, Judy Katherine
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv Bayona Rodríguez, Hernando
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Mora Monje, Araceli
Vásquez González, Judy Katherine
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv Casas Herrera, Carlos Alberto
Venegas Fajardo, Cristina
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Actitudes de los maestros
Liderazgo educativo
Prácticas de la enseñanza
topic Actitudes de los maestros
Liderazgo educativo
Prácticas de la enseñanza
description The present research aims to identify the soft skills and behaviors that characterize teacher leadership, for which it develops three phases. The first phase has two components: a) a systematic review of the literature and b) a documentary analysis. The second phase is advanced from the methodology of phenomenology, conducting semi-structured interviews with teachers who have achieved important performances in their work and who have been awarded for excellence in their role; In support of phenomenology, the organizational theory of critical incidents is used. The third phase comprises the analysis and triangulation of the information obtained in the different sources. The research does not find a clear identification in the international literature of the skills and behaviors necessary for the exercise of teaching leadership. In addition, the skills required for the exercise of teaching leadership are: Innovation, initiative and creativity, teamwork, support and guidance to students, teaching with the example and reflective attitude...
publishDate 2017
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:10:48Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-09-26T22:10:48Z
dc.type.spa.fl_str_mv Trabajo de grado - Maestría
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/TM
status_str acceptedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1992/61166
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de los Andes
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Séneca
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv 794815-1001
url http://hdl.handle.net/1992/61166
identifier_str_mv instname:Universidad de los Andes
reponame:Repositorio Institucional Séneca
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/
794815-1001
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.extent.spa.fl_str_mv 69 hojas
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de los Andes
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv Maestría en Educación
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Educación
institution Universidad de los Andes
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/d4ea320b-c743-4aa0-915d-878dadefa87e/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/3a3b1d07-ecde-4d60-8396-53b8ff07bf9a/download
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/7f089c75-96e8-4728-80c9-2edf8b212e94/download
bitstream.checksum.fl_str_mv b5f87282a9e42a54d1f25eb751a63518
4bce25adbcc032baa75b7ea6c46389a6
d5bc5e98dd09c45275519d143dcab20f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio institucional Séneca
repository.mail.fl_str_mv adminrepositorio@uniandes.edu.co
_version_ 1812134040661131264