Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente
The present research aims to identify the soft skills and behaviors that characterize teacher leadership, for which it develops three phases. The first phase has two components: a) a systematic review of the literature and b) a documentary analysis. The second phase is advanced from the methodology...
- Autores:
-
Mora Monje, Araceli
Vásquez González, Judy Katherine
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad de los Andes
- Repositorio:
- Séneca: repositorio Uniandes
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61166
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/1992/61166
- Palabra clave:
- Actitudes de los maestros
Liderazgo educativo
Prácticas de la enseñanza
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
id |
UNIANDES2_121d0db27ac4974219b19fb856017e82 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/61166 |
network_acronym_str |
UNIANDES2 |
network_name_str |
Séneca: repositorio Uniandes |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente |
title |
Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente |
spellingShingle |
Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente Actitudes de los maestros Liderazgo educativo Prácticas de la enseñanza |
title_short |
Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente |
title_full |
Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente |
title_fullStr |
Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente |
title_full_unstemmed |
Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente |
title_sort |
Liderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docente |
dc.creator.fl_str_mv |
Mora Monje, Araceli Vásquez González, Judy Katherine |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Bayona Rodríguez, Hernando |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Mora Monje, Araceli Vásquez González, Judy Katherine |
dc.contributor.jury.none.fl_str_mv |
Casas Herrera, Carlos Alberto Venegas Fajardo, Cristina |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
Actitudes de los maestros Liderazgo educativo Prácticas de la enseñanza |
topic |
Actitudes de los maestros Liderazgo educativo Prácticas de la enseñanza |
description |
The present research aims to identify the soft skills and behaviors that characterize teacher leadership, for which it develops three phases. The first phase has two components: a) a systematic review of the literature and b) a documentary analysis. The second phase is advanced from the methodology of phenomenology, conducting semi-structured interviews with teachers who have achieved important performances in their work and who have been awarded for excellence in their role; In support of phenomenology, the organizational theory of critical incidents is used. The third phase comprises the analysis and triangulation of the information obtained in the different sources. The research does not find a clear identification in the international literature of the skills and behaviors necessary for the exercise of teaching leadership. In addition, the skills required for the exercise of teaching leadership are: Innovation, initiative and creativity, teamwork, support and guidance to students, teaching with the example and reflective attitude... |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2017 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:10:48Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-09-26T22:10:48Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1992/61166 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de los Andes |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Séneca |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ |
dc.identifier.local.spa.fl_str_mv |
794815-1001 |
url |
http://hdl.handle.net/1992/61166 |
identifier_str_mv |
instname:Universidad de los Andes reponame:Repositorio Institucional Séneca repourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/ 794815-1001 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
69 hojas |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de los Andes |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Maestría en Educación |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Educación |
institution |
Universidad de los Andes |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/d4ea320b-c743-4aa0-915d-878dadefa87e/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/3a3b1d07-ecde-4d60-8396-53b8ff07bf9a/download https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/7f089c75-96e8-4728-80c9-2edf8b212e94/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b5f87282a9e42a54d1f25eb751a63518 4bce25adbcc032baa75b7ea6c46389a6 d5bc5e98dd09c45275519d143dcab20f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio institucional Séneca |
repository.mail.fl_str_mv |
adminrepositorio@uniandes.edu.co |
_version_ |
1818112001606418432 |
spelling |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Bayona Rodríguez, Hernandovirtual::21006-1Mora Monje, Araceli4e694c21-d70a-4614-a043-546a7c91b5d7500Vásquez González, Judy Katherine29dd4c82-6a35-44a5-9e2e-c010dc716861500Casas Herrera, Carlos AlbertoVenegas Fajardo, Cristina2022-09-26T22:10:48Z2022-09-26T22:10:48Z2017http://hdl.handle.net/1992/61166instname:Universidad de los Andesreponame:Repositorio Institucional Sénecarepourl:https://repositorio.uniandes.edu.co/794815-1001The present research aims to identify the soft skills and behaviors that characterize teacher leadership, for which it develops three phases. The first phase has two components: a) a systematic review of the literature and b) a documentary analysis. The second phase is advanced from the methodology of phenomenology, conducting semi-structured interviews with teachers who have achieved important performances in their work and who have been awarded for excellence in their role; In support of phenomenology, the organizational theory of critical incidents is used. The third phase comprises the analysis and triangulation of the information obtained in the different sources. The research does not find a clear identification in the international literature of the skills and behaviors necessary for the exercise of teaching leadership. In addition, the skills required for the exercise of teaching leadership are: Innovation, initiative and creativity, teamwork, support and guidance to students, teaching with the example and reflective attitude...La presente investigación busca identificar las habilidades blandas y los comportamientos que caracterizan el liderazgo del docente, para lo cual desarrolla tres fases. La primera fase se realiza desde dos componentes: a) una revisión sistemática de la literatura y b) un análisis documental. La segunda fase se adelanta desde la metodología de la fenomenología, realizando entrevistas semiestructuradas a maestros que han logrado desempeños importantes en su labor y que han sido galardonados por la excelencia en su rol; como apoyo a la fenomenología, se emplea la teoría organizacional de incidentes críticos. La tercera fase comprende el análisis y triangulación de la información obtenida en las diferentes fuentes. La investigación encuentra que no hay una identificación clara en la literatura internacional de las habilidades y comportamientos necesarios para el ejercicio del liderazgo del docente. Adicionalmente, se encuentra que las habilidades requeridas para el ejercicio del liderazgo del docente son: Innovación, iniciativa y creatividad, trabajo en equipo, apoyo y orientación a los estudiantes, enseñanza con el ejemplo y actitud reflexiva...Magíster en EducaciónMaestría69 hojasapplication/pdfspaUniversidad de los AndesMaestría en EducaciónFacultad de EducaciónLiderazgo del maestro : requisito esencial para la excelencia docenteTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMActitudes de los maestrosLiderazgo educativoPrácticas de la enseñanza201534565Publicationhttps://scholar.google.es/citations?user=NSeHMyMAAAAJvirtual::21006-10000-0002-4202-9835virtual::21006-1https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000858706virtual::21006-176e08e48-8eca-4a92-9027-d105e3b010ebvirtual::21006-176e08e48-8eca-4a92-9027-d105e3b010ebvirtual::21006-1THUMBNAIL12352.pdf.jpg12352.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8448https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/d4ea320b-c743-4aa0-915d-878dadefa87e/downloadb5f87282a9e42a54d1f25eb751a63518MD53TEXT12352.pdf.txt12352.pdf.txtExtracted texttext/plain121076https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/3a3b1d07-ecde-4d60-8396-53b8ff07bf9a/download4bce25adbcc032baa75b7ea6c46389a6MD52ORIGINAL12352.pdfapplication/pdf621680https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstreams/7f089c75-96e8-4728-80c9-2edf8b212e94/downloadd5bc5e98dd09c45275519d143dcab20fMD511992/61166oai:repositorio.uniandes.edu.co:1992/611662024-12-04 16:59:07.912http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/open.accesshttps://repositorio.uniandes.edu.coRepositorio institucional Sénecaadminrepositorio@uniandes.edu.co |