Language policy and the manufacturing of consent for foreign intervention in colombia

The present paper provides a critical analysis of Colombia’s National Program of Bilingualism focusing on the ideologies behind it, how it facilitates the manufacturing of Colombian citizens’ consent for foreign intervention through free trade agreements, and the progressive dismantling of public ed...

Full description

Autores:
Valencia, Marlon
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/72331
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/72331
http://bdigital.unal.edu.co/36804/
Palabra clave:
Bilingualism
EFL
Colombian language policy
education policy
free trade agreements
manufacturing consent
transnational companies.
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Description
Summary:The present paper provides a critical analysis of Colombia’s National Program of Bilingualism focusing on the ideologies behind it, how it facilitates the manufacturing of Colombian citizens’ consent for foreign intervention through free trade agreements, and the progressive dismantling of public education. The program is analyzed with a critical language policy lens that brings into consideration the historical and socio-political factors of the Colombian context. For this purpose, several news articles, policy documents, and academic essays are discussed. Connections are made between this language policy, the interests of transnational companies, and how this policy helps portray the Colombian public education system as inadequate to fulfill the government’s educational goals.El siguiente análisis crítico del Programa Nacional de Bilingüismo (PNB) en Colombia hace énfasis en las ideologías que hay detrás de dicho programa y como este facilita la fabricación del consentimiento de los ciudadanos colombianos para la intervención extranjera a través de los tratados de libre comercio, al igual que la privatización progresiva de la educación pública. Se analiza el programade manera crítica teniendo en cuenta los factores históricos y sociopolíticos del contexto. Para este propósito se discuten artículos de noticias, documentos del programa y análisis académicos. El artículo establece relaciones entre el programa, los intereses de compañías multinacionales y lamanera como dicha política lingüística pone de manifiesto la insuficiencia del sistema educativo público colombiano para alcanzar sus propias metas.