Consideraciones relativas a un enfoque constructivo acerca de la cognición
ilustraciones, diagramas
- Autores:
-
Quecan Mendoza, Juan Manuel
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2023
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/84443
- Palabra clave:
- 100 - Filosofía y Psicología::101 - Teoría de la filosofía
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Aristóteles. De anima, (DA) Trad. Marcelo Boeri. Editorial Colihue. (2010). Bermúdez, JL. Thought, Reference, and Experience: Themes from the Philosophy of Gareth Evans. Oxford University Press. Clarendon Press. Oxford. (2005). Bitbol, M. The Tangled Dialectic of Body and Consciousness: A Metaphysical Counterpart of Radical Neurophenomenology en Constructivist Foundations, Vol.16, No.2, pp.133-140. (2021). Botero, JJ. Husserl y la Posibilidad, en Ideas y Valores No. 78, pp. 51-63. Universidad Nacional de Colombia. (1988). Botero, JJ. La Noción de “Imagen del Mundo” (IM), en El Pensamiento de L. Wittgenstein: Una Presentación, pp. 245-264. Editorial aula de humanidades. Universidad Nacional de Colombia. (2020). Burge, T. The Origins of Objectivity. Oxford University Press. (2010). Carnap, R. Meaning and Necessity: A Study in Semantics and Modal Logic. Chicago: University of Chicago Press. (1964). Clark, A y Chalmers, C. The extended mind en Analysis Vol.58 No.1, pp.7-19. 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The theory of affordances en Perceiving, Acting, and Knowing, pp.62-82. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. (1979). Haugeland, J. Authentic intentionality en Computationalism: New directions, pp.159-174. The MIT Press. Londres. (2002). Holšánová, J. Dynamics of picture viewing and picture description en Visual Thought [advances in consciousness research, 67] editado por Liliana Albertazzi. John Benjamins Publishing Company. (2006). Hutto, D y Myin, E. Radicalizing Enactivism: Basic Minds Without Content. The MIT Press. (2013). Husserl, E. Experiencia y Juicio. Investigaciones Acerca de la Genealogía de la Lógica. Universidad Autónoma de México. (1980). Husserl, E. Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Fondo de Cultura Económica, México. (1949). Husserl, E. Formale und Transzendentale Logik - Husserliana, XVII, M. Nijhoff, Den Haag: (1974). Trad: Lógica formal y lógica trascendental. Universidad Autónoma de México, México: (1962). Husserl, E. 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En primer lugar, se ofrece un panorama del terreno intelectual donde pueden ubicarse los lugares desde los cuales se ofrecen enfoques que abordan el tema de la cognición. Con base en esto, se trazan algunas conexiones relevantes entre los puntos de vista en cuestión que pueden contribuir al propósito planteado. Así, se señalan dos enfoques influyentes, aparentemente incompatibles, acerca de la cognición 1 . Por un lado, está el enfoque representacionalista. Desde este enfoque se sostiene que la cognición consiste, esencialmente, en algún tipo de manipulación 2 interna 3 de contenido representacional informacional4 . Por el otro lado se encuentra el enfoque enactivo el cual sugiere que la cognición consiste, esencialmente, en el despliegue de dinámicas interactivas corporales emergentes que sustentan y realizan la cognición. Así, en el terreno intelectual sobrevolado puede encontrarse, por un lado, un enfoque desde el cual se sugiere que la cognición involucra, esencialmente, contenido representacional y, por otro lado, uno que sostiene que ella, en su naturaleza básica, no involucra contenido representacional de ningún tipo. A partir de la perspectiva que brinda este panorama, se plantea una continuidad constructiva entre ambos tipos de aproximaciones. Esta continuidad, por un lado, reconoce que la naturaleza básica de la cognición no puede reconstruirse en términos de contenido representacional. Por otro lado, también reconoce que hay modos de cognición que involucran la interacción con representaciones informativas. El vínculo constructivo que pretende proponerse se articulada en torno a las nociones de normatividad básica y estabilización. Estas nociones, se espera mostrar, pueden ayudar a cimentar la continuidad constructiva propuesta. (Texto tomado de la fuente)This work aims to articulate a point of view regarding a constructivist approach to cognition. From a constructivist approach it can be suggested that cognition, its development, configurations, features, modes, processes, etc., are built and structured in and through basic bodily action-experience interactive dynamics in terms of which cognition is explained, and through which it occurs. Firstly, there is an overview of the intellectual field in where lie approaches to cognition. On this basis, some relevant connections between the approaches in issue are drawn in order to achieve the stated purpose. Thus, two influential approaches to cognition -apparently incompatible with each other- are pointed out (to this purpose I follow closely the work of Hutto y Myin, 2013). On the one hand there is the representational approach to cognition. From this approach is stated that cognition consists, essentially, in some sort of internal manipulation of representational informational content (internal processing and production of representational informational content in some sorts of cortical activity). On the other hand, there is the enactive approach which suggests that cognition consists, essentially, in the unfolding of emergent bodily interactive dynamics that sustain and deliver cognition. Thus, in this intellectual field overflown can be founded, on one side, an approach according to which cognition involves, essentially, representational content and, on the other side, an approach according to which cognition, regarding its basic nature, does not involve representational content of any sort. From the perspective given by this overview, a constructive continuity between both approaches is proposed. This continuity, first, recognize that the basic nature of cognition cannot be rebuilt in representational content terms. Second, it also recognizes that there are sorts of cognition that involve interaction with informational representations. The constructive link to be proposed is articulated on the notions of basic normativity and stabilization. These notions, I hope to show, can help to ground the constructive continuity proposed.MaestríaMagíster en FilosofíaFenomenología, Filosofía de la Ciencia y del Lenguaje143 páginasapplication/pdfspaUniversidad Nacional de ColombiaBogotá - Ciencias Humanas - Maestría en FilosofíaFacultad de Ciencias HumanasBogotá, ColombiaUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá100 - Filosofía y Psicología::101 - Teoría de la filosofíaCOGNICIONINTELIGENCIASEMANTICA (FILOSOFIA)CognitionIntellectSemantics (philosophy)AnimaciónAcciónCogniciónContenidoCorporalidadConstrucciónDesarrolloDinámicasEnacciónEstabilizaciónHabitualidadInformaciónIntencionalidadInteracciónMovimientoNaturaleza BásicaNormatividadNormatividad BásicaPercepciónRegularidadRepresentaciónSensibilidadVidaAnimationActionCognitionContentCorporealityConstructionDevelopmentDynamicsEnactionStabilizationHabitualityInformationIntentionalityInteractionMovementBasic NatureNormativityBasic NormativityPerceptionRegularityRepresentationSensibilityLifeConsideraciones relativas a un enfoque constructivo acerca de la cogniciónConsiderations for a constructive approach to cognitionTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMAristóteles. De anima, (DA) Trad. Marcelo Boeri. Editorial Colihue. (2010).Bermúdez, JL. Thought, Reference, and Experience: Themes from the Philosophy of Gareth Evans. Oxford University Press. Clarendon Press. Oxford. (2005).Bitbol, M. The Tangled Dialectic of Body and Consciousness: A Metaphysical Counterpart of Radical Neurophenomenology en Constructivist Foundations, Vol.16, No.2, pp.133-140. (2021).Botero, JJ. Husserl y la Posibilidad, en Ideas y Valores No. 78, pp. 51-63. Universidad Nacional de Colombia. (1988).Botero, JJ. La Noción de “Imagen del Mundo” (IM), en El Pensamiento de L. Wittgenstein: Una Presentación, pp. 245-264. Editorial aula de humanidades. Universidad Nacional de Colombia. (2020).Burge, T. The Origins of Objectivity. Oxford University Press. (2010).Carnap, R. Meaning and Necessity: A Study in Semantics and Modal Logic. Chicago: University of Chicago Press. (1964).Clark, A y Chalmers, C. The extended mind en Analysis Vol.58 No.1, pp.7-19. Oxford University press. 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