Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension

This paper reports an action research project which examined the foreign language reading comprehension of public school eighth graders who experienced a directed reading-thinking approach with strategies for comprehension and application. The strategies used were prediction, prior knowledge, graphi...

Full description

Autores:
Echeverri Acosta, Luz Marina
McNulty Ferri, Maria
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/28169
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28169
http://bdigital.unal.edu.co/18217/
http://bdigital.unal.edu.co/18217/2/
Palabra clave:
EFL
ESP
Applied Linguisitcs
Foreign language teaching
reading comprehension
directed reading-thinking approach
thinking skills
reading strategies
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_e3230253aeffb8e3267800e1d1ce89d5
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/28169
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension
title Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension
spellingShingle Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension
EFL
ESP
Applied Linguisitcs
Foreign language teaching
reading comprehension
directed reading-thinking approach
thinking skills
reading strategies
title_short Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension
title_full Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension
title_fullStr Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension
title_full_unstemmed Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension
title_sort Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension
dc.creator.fl_str_mv Echeverri Acosta, Luz Marina
McNulty Ferri, Maria
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Echeverri Acosta, Luz Marina
McNulty Ferri, Maria
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv EFL
ESP
Applied Linguisitcs
Foreign language teaching
reading comprehension
directed reading-thinking approach
thinking skills
reading strategies
topic EFL
ESP
Applied Linguisitcs
Foreign language teaching
reading comprehension
directed reading-thinking approach
thinking skills
reading strategies
description This paper reports an action research project which examined the foreign language reading comprehension of public school eighth graders who experienced a directed reading-thinking approach with strategies for comprehension and application. The strategies used were prediction, prior knowledge, graphic organizers, and questions. Data analyzed included participants’ perceptions of the usefulness of the strategies and students’ work on the graphic organizers and reading worksheets. Findings showed that participants thought that the strategies and an interactive reading task improved reading comprehension. The majority of students used English to answer knowledge, comprehension and a good number of application questions. The answers to the application questions provided by the less proficient students were, despite their use of Spanish, unclear. Key words: Foreign language teaching, reading comprehension, directed reading-thinking approach, thinking skills, reading strategies En este artículo se hace un reporte sobre un proyecto de investigación acción que examinó la comprensión de lectura en lengua extranjera de estudiantes de grado octavo de un colegio público, quienes vivenciaron un enfoque de lectura dirigida hacia el pensamiento, con estrategias para la comprensión y la aplicación. Se utilizaron las estrategias de predicción, conocimiento previo, organizadores gráficos y preguntas. El análisis de datos incluyó las percepciones de los participantes sobre la utilidad de las estrategias y el trabajo de los estudiantes en organizadores gráficos y en talleres de lectura. Los resultados mostraron que los participantes consideraron que las estrategias y una actividad de lectura interactiva permitieron mejorar la comprensión de lectura. La mayoría de los estudiantes usaron el inglés para responder a preguntas de conocimiento, comprensión y un buen número de preguntas de aplicación. Se encontró además que las respuestas que dieron los estudiantes con bajo nivel de inglés a las preguntas de aplicación no fueron claras, a pesar del uso de español. Palabras clave: enseñanza de lenguas extranjeras, comprensión de lectura, enfoque de lectura dirigida hacia el pensamiento, habilidades del pensamiento, estrategias de lectura
publishDate 2010
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2010
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-26T10:17:09Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-26T10:17:09Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28169
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/18217/
http://bdigital.unal.edu.co/18217/2/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28169
http://bdigital.unal.edu.co/18217/
http://bdigital.unal.edu.co/18217/2/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/13980
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Echeverri Acosta, Luz Marina and McNulty Ferri, Maria (2010) Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 1 (2010): PROFILE Journal Vol.12 No.1: Issues in Teachers’ Professional Development; 107-123 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 1 (2010): PROFILE Journal .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/28169/1/13980-41329-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/28169/2/13980-41329-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 6500b8fddb68034d6bae45ed5edfadec
e2ce47161d81a9dceee6019c0252b0ac
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814090159892725760
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Echeverri Acosta, Luz Marinaabcd3e30-2924-4eac-80fd-31389b220fe9300McNulty Ferri, Maria4b6ae383-941d-403d-ab00-ff20aaaffd933002019-06-26T10:17:09Z2019-06-26T10:17:09Z2010https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28169http://bdigital.unal.edu.co/18217/http://bdigital.unal.edu.co/18217/2/This paper reports an action research project which examined the foreign language reading comprehension of public school eighth graders who experienced a directed reading-thinking approach with strategies for comprehension and application. The strategies used were prediction, prior knowledge, graphic organizers, and questions. Data analyzed included participants’ perceptions of the usefulness of the strategies and students’ work on the graphic organizers and reading worksheets. Findings showed that participants thought that the strategies and an interactive reading task improved reading comprehension. The majority of students used English to answer knowledge, comprehension and a good number of application questions. The answers to the application questions provided by the less proficient students were, despite their use of Spanish, unclear. Key words: Foreign language teaching, reading comprehension, directed reading-thinking approach, thinking skills, reading strategies En este artículo se hace un reporte sobre un proyecto de investigación acción que examinó la comprensión de lectura en lengua extranjera de estudiantes de grado octavo de un colegio público, quienes vivenciaron un enfoque de lectura dirigida hacia el pensamiento, con estrategias para la comprensión y la aplicación. Se utilizaron las estrategias de predicción, conocimiento previo, organizadores gráficos y preguntas. El análisis de datos incluyó las percepciones de los participantes sobre la utilidad de las estrategias y el trabajo de los estudiantes en organizadores gráficos y en talleres de lectura. Los resultados mostraron que los participantes consideraron que las estrategias y una actividad de lectura interactiva permitieron mejorar la comprensión de lectura. La mayoría de los estudiantes usaron el inglés para responder a preguntas de conocimiento, comprensión y un buen número de preguntas de aplicación. Se encontró además que las respuestas que dieron los estudiantes con bajo nivel de inglés a las preguntas de aplicación no fueron claras, a pesar del uso de español. Palabras clave: enseñanza de lenguas extranjeras, comprensión de lectura, enfoque de lectura dirigida hacia el pensamiento, habilidades del pensamiento, estrategias de lecturaapplication/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/13980Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentEcheverri Acosta, Luz Marina and McNulty Ferri, Maria (2010) Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 1 (2010): PROFILE Journal Vol.12 No.1: Issues in Teachers’ Professional Development; 107-123 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 1 (2010): PROFILE Journal .Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehensionArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTEFLESPApplied LinguisitcsForeign language teachingreading comprehensiondirected reading-thinking approachthinking skillsreading strategiesORIGINAL13980-41329-1-PB.pdfapplication/pdf171189https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/28169/1/13980-41329-1-PB.pdf6500b8fddb68034d6bae45ed5edfadecMD51THUMBNAIL13980-41329-1-PB.pdf.jpg13980-41329-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7235https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/28169/2/13980-41329-1-PB.pdf.jpge2ce47161d81a9dceee6019c0252b0acMD52unal/28169oai:repositorio.unal.edu.co:unal/281692022-11-15 23:03:49.19Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co