Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension
This paper reports an action research project which examined the foreign language reading comprehension of public school eighth graders who experienced a directed reading-thinking approach with strategies for comprehension and application. The strategies used were prediction, prior knowledge, graphi...
- Autores:
-
Echeverri Acosta, Luz Marina
McNulty Ferri, Maria
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2010
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/28169
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28169
http://bdigital.unal.edu.co/18217/
http://bdigital.unal.edu.co/18217/2/
- Palabra clave:
- EFL
ESP
Applied Linguisitcs
Foreign language teaching
reading comprehension
directed reading-thinking approach
thinking skills
reading strategies
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_e3230253aeffb8e3267800e1d1ce89d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/28169 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension |
title |
Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension |
spellingShingle |
Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension EFL ESP Applied Linguisitcs Foreign language teaching reading comprehension directed reading-thinking approach thinking skills reading strategies |
title_short |
Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension |
title_full |
Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension |
title_fullStr |
Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension |
title_full_unstemmed |
Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension |
title_sort |
Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension |
dc.creator.fl_str_mv |
Echeverri Acosta, Luz Marina McNulty Ferri, Maria |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Echeverri Acosta, Luz Marina McNulty Ferri, Maria |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
EFL ESP Applied Linguisitcs Foreign language teaching reading comprehension directed reading-thinking approach thinking skills reading strategies |
topic |
EFL ESP Applied Linguisitcs Foreign language teaching reading comprehension directed reading-thinking approach thinking skills reading strategies |
description |
This paper reports an action research project which examined the foreign language reading comprehension of public school eighth graders who experienced a directed reading-thinking approach with strategies for comprehension and application. The strategies used were prediction, prior knowledge, graphic organizers, and questions. Data analyzed included participants’ perceptions of the usefulness of the strategies and students’ work on the graphic organizers and reading worksheets. Findings showed that participants thought that the strategies and an interactive reading task improved reading comprehension. The majority of students used English to answer knowledge, comprehension and a good number of application questions. The answers to the application questions provided by the less proficient students were, despite their use of Spanish, unclear. Key words: Foreign language teaching, reading comprehension, directed reading-thinking approach, thinking skills, reading strategies En este artículo se hace un reporte sobre un proyecto de investigación acción que examinó la comprensión de lectura en lengua extranjera de estudiantes de grado octavo de un colegio público, quienes vivenciaron un enfoque de lectura dirigida hacia el pensamiento, con estrategias para la comprensión y la aplicación. Se utilizaron las estrategias de predicción, conocimiento previo, organizadores gráficos y preguntas. El análisis de datos incluyó las percepciones de los participantes sobre la utilidad de las estrategias y el trabajo de los estudiantes en organizadores gráficos y en talleres de lectura. Los resultados mostraron que los participantes consideraron que las estrategias y una actividad de lectura interactiva permitieron mejorar la comprensión de lectura. La mayoría de los estudiantes usaron el inglés para responder a preguntas de conocimiento, comprensión y un buen número de preguntas de aplicación. Se encontró además que las respuestas que dieron los estudiantes con bajo nivel de inglés a las preguntas de aplicación no fueron claras, a pesar del uso de español. Palabras clave: enseñanza de lenguas extranjeras, comprensión de lectura, enfoque de lectura dirigida hacia el pensamiento, habilidades del pensamiento, estrategias de lectura |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2010 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-06-26T10:17:09Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-06-26T10:17:09Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28169 |
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv |
http://bdigital.unal.edu.co/18217/ http://bdigital.unal.edu.co/18217/2/ |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28169 http://bdigital.unal.edu.co/18217/ http://bdigital.unal.edu.co/18217/2/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/13980 |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development PROFILE Issues in Teachers' Professional Development |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Echeverri Acosta, Luz Marina and McNulty Ferri, Maria (2010) Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 1 (2010): PROFILE Journal Vol.12 No.1: Issues in Teachers’ Professional Development; 107-123 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 1 (2010): PROFILE Journal . |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/28169/1/13980-41329-1-PB.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/28169/2/13980-41329-1-PB.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6500b8fddb68034d6bae45ed5edfadec e2ce47161d81a9dceee6019c0252b0ac |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814090159892725760 |
spelling |
Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Echeverri Acosta, Luz Marinaabcd3e30-2924-4eac-80fd-31389b220fe9300McNulty Ferri, Maria4b6ae383-941d-403d-ab00-ff20aaaffd933002019-06-26T10:17:09Z2019-06-26T10:17:09Z2010https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28169http://bdigital.unal.edu.co/18217/http://bdigital.unal.edu.co/18217/2/This paper reports an action research project which examined the foreign language reading comprehension of public school eighth graders who experienced a directed reading-thinking approach with strategies for comprehension and application. The strategies used were prediction, prior knowledge, graphic organizers, and questions. Data analyzed included participants’ perceptions of the usefulness of the strategies and students’ work on the graphic organizers and reading worksheets. Findings showed that participants thought that the strategies and an interactive reading task improved reading comprehension. The majority of students used English to answer knowledge, comprehension and a good number of application questions. The answers to the application questions provided by the less proficient students were, despite their use of Spanish, unclear. Key words: Foreign language teaching, reading comprehension, directed reading-thinking approach, thinking skills, reading strategies En este artículo se hace un reporte sobre un proyecto de investigación acción que examinó la comprensión de lectura en lengua extranjera de estudiantes de grado octavo de un colegio público, quienes vivenciaron un enfoque de lectura dirigida hacia el pensamiento, con estrategias para la comprensión y la aplicación. Se utilizaron las estrategias de predicción, conocimiento previo, organizadores gráficos y preguntas. El análisis de datos incluyó las percepciones de los participantes sobre la utilidad de las estrategias y el trabajo de los estudiantes en organizadores gráficos y en talleres de lectura. Los resultados mostraron que los participantes consideraron que las estrategias y una actividad de lectura interactiva permitieron mejorar la comprensión de lectura. La mayoría de los estudiantes usaron el inglés para responder a preguntas de conocimiento, comprensión y un buen número de preguntas de aplicación. Se encontró además que las respuestas que dieron los estudiantes con bajo nivel de inglés a las preguntas de aplicación no fueron claras, a pesar del uso de español. Palabras clave: enseñanza de lenguas extranjeras, comprensión de lectura, enfoque de lectura dirigida hacia el pensamiento, habilidades del pensamiento, estrategias de lecturaapplication/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/13980Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentEcheverri Acosta, Luz Marina and McNulty Ferri, Maria (2010) Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 1 (2010): PROFILE Journal Vol.12 No.1: Issues in Teachers’ Professional Development; 107-123 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 12, núm. 1 (2010): PROFILE Journal .Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehensionArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTEFLESPApplied LinguisitcsForeign language teachingreading comprehensiondirected reading-thinking approachthinking skillsreading strategiesORIGINAL13980-41329-1-PB.pdfapplication/pdf171189https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/28169/1/13980-41329-1-PB.pdf6500b8fddb68034d6bae45ed5edfadecMD51THUMBNAIL13980-41329-1-PB.pdf.jpg13980-41329-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7235https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/28169/2/13980-41329-1-PB.pdf.jpge2ce47161d81a9dceee6019c0252b0acMD52unal/28169oai:repositorio.unal.edu.co:unal/281692022-11-15 23:03:49.19Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co |