Reading strategies to develop higher thinking skills for reading comprehension

This paper reports an action research project which examined the foreign language reading comprehension of public school eighth graders who experienced a directed reading-thinking approach with strategies for comprehension and application. The strategies used were prediction, prior knowledge, graphi...

Full description

Autores:
Echeverri Acosta, Luz Marina
McNulty Ferri, Maria
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/28169
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/28169
http://bdigital.unal.edu.co/18217/
http://bdigital.unal.edu.co/18217/2/
Palabra clave:
EFL
ESP
Applied Linguisitcs
Foreign language teaching
reading comprehension
directed reading-thinking approach
thinking skills
reading strategies
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Description
Summary:This paper reports an action research project which examined the foreign language reading comprehension of public school eighth graders who experienced a directed reading-thinking approach with strategies for comprehension and application. The strategies used were prediction, prior knowledge, graphic organizers, and questions. Data analyzed included participants’ perceptions of the usefulness of the strategies and students’ work on the graphic organizers and reading worksheets. Findings showed that participants thought that the strategies and an interactive reading task improved reading comprehension. The majority of students used English to answer knowledge, comprehension and a good number of application questions. The answers to the application questions provided by the less proficient students were, despite their use of Spanish, unclear. Key words: Foreign language teaching, reading comprehension, directed reading-thinking approach, thinking skills, reading strategies En este artículo se hace un reporte sobre un proyecto de investigación acción que examinó la comprensión de lectura en lengua extranjera de estudiantes de grado octavo de un colegio público, quienes vivenciaron un enfoque de lectura dirigida hacia el pensamiento, con estrategias para la comprensión y la aplicación. Se utilizaron las estrategias de predicción, conocimiento previo, organizadores gráficos y preguntas. El análisis de datos incluyó las percepciones de los participantes sobre la utilidad de las estrategias y el trabajo de los estudiantes en organizadores gráficos y en talleres de lectura. Los resultados mostraron que los participantes consideraron que las estrategias y una actividad de lectura interactiva permitieron mejorar la comprensión de lectura. La mayoría de los estudiantes usaron el inglés para responder a preguntas de conocimiento, comprensión y un buen número de preguntas de aplicación. Se encontró además que las respuestas que dieron los estudiantes con bajo nivel de inglés a las preguntas de aplicación no fueron claras, a pesar del uso de español. Palabras clave: enseñanza de lenguas extranjeras, comprensión de lectura, enfoque de lectura dirigida hacia el pensamiento, habilidades del pensamiento, estrategias de lectura