Tbe religion of the market

This article suggests that more than an economic system, the market is a religion, and that economics is its theology, even though it claims to be a science. The author analyzes, in light of the work of Weber, Polanyi, and Tawney, the problems caused by che individualistic and atomistic vision, inhe...

Full description

Autores:
Loy, David R.
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
1997
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/48201
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/48201
http://bdigital.unal.edu.co/41561/
Palabra clave:
Mercado
religión
economía
teología
éxito económico
deísmo
utilitarismo
injusticia
desigualdad
crisis ambiental
dimensión religiosa
necesidad
satisfacción
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_d6ccbe15c1b77bc329b6d5379a5fddc4
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/48201
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Loy, David R.ad641fa7-ead4-4e06-8440-39ac1827a5b13002019-06-29T07:38:48Z2019-06-29T07:38:48Z1997https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/48201http://bdigital.unal.edu.co/41561/This article suggests that more than an economic system, the market is a religion, and that economics is its theology, even though it claims to be a science. The author analyzes, in light of the work of Weber, Polanyi, and Tawney, the problems caused by che individualistic and atomistic vision, inherited by economics from the deist and utilitarian traditions --which equated economic success with divine favor-- and suggests that those problems --extreme injustice and inequali ty or the environmental crisis, for example-- and their possible solutions also have a religious dimensiono He proposes afusion of the sensitivity of the Semitic religions to justice withthe emphasis in the Asiatic traditions on Enlightenment in the transcendence of delusion. This would not mean a return to religious values, but rather a recognition that the secular obsessions created by the religion of the market are symptoms of a spiritual need that it cannot satisfy.En este artículo se sugiere que más que un sistema económico, el mercado es una religión y la economía es su teologia, aunque pretenda ser una ciencia. Su autor analiza, a la luz de sus trabajos de Weber, Polanyi y Tawney, los problemas causados por la visión individualista y atomista heredada por la economía de las tradiciones que equiparaban el éxito económico con el favor divino --el deísmo y el utilitarismo-- y sugiere que la injusticia y la desigualdad extremas o la crisis ambiental y sus posibles soluciones tienen, también una dimensión religiosa. Prpopone fundir la sensibilidad por la justicia propia de las religiones semíticas con el énfasis en la superación de la ilusión que enseñan las tradiciones asiáticas de iluminación. No se trata de un retorno de los valores religiosos sino reconocer que las obsesiones seculares creadas por la religión del mercado son síntomas de una necesidad espiritual que éste no puede satisfacer.application/pdfspaFacultad de Ciencias Economicas - Universidad Nacional de Colombiahttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/12681Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Cuadernos de EconomíaCuadernos de EconomíaCuadernos de Economía; Vol. 16, núm. 27 (1997); 199-217 2248-4337 0121-4772Loy, David R. (1997) Tbe religion of the market. Cuadernos de Economía; Vol. 16, núm. 27 (1997); 199-217 2248-4337 0121-4772 .Tbe religion of the marketArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTMercadoreligióneconomíateologíaéxito económicodeísmoutilitarismoinjusticiadesigualdadcrisis ambientaldimensión religiosanecesidadsatisfacciónORIGINAL12681-64817-1-PB.pdfapplication/pdf1067071https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/48201/1/12681-64817-1-PB.pdf76cc46b25b0fe453b2d307abf673f1faMD51THUMBNAIL12681-64817-1-PB.pdf.jpg12681-64817-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4172https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/48201/2/12681-64817-1-PB.pdf.jpgfc945f41582c80df16b7ee97a53b48c0MD52unal/48201oai:repositorio.unal.edu.co:unal/482012022-11-09 23:04:10.346Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Tbe religion of the market
title Tbe religion of the market
spellingShingle Tbe religion of the market
Mercado
religión
economía
teología
éxito económico
deísmo
utilitarismo
injusticia
desigualdad
crisis ambiental
dimensión religiosa
necesidad
satisfacción
title_short Tbe religion of the market
title_full Tbe religion of the market
title_fullStr Tbe religion of the market
title_full_unstemmed Tbe religion of the market
title_sort Tbe religion of the market
dc.creator.fl_str_mv Loy, David R.
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Loy, David R.
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Mercado
religión
economía
teología
éxito económico
deísmo
utilitarismo
injusticia
desigualdad
crisis ambiental
dimensión religiosa
necesidad
satisfacción
topic Mercado
religión
economía
teología
éxito económico
deísmo
utilitarismo
injusticia
desigualdad
crisis ambiental
dimensión religiosa
necesidad
satisfacción
description This article suggests that more than an economic system, the market is a religion, and that economics is its theology, even though it claims to be a science. The author analyzes, in light of the work of Weber, Polanyi, and Tawney, the problems caused by che individualistic and atomistic vision, inherited by economics from the deist and utilitarian traditions --which equated economic success with divine favor-- and suggests that those problems --extreme injustice and inequali ty or the environmental crisis, for example-- and their possible solutions also have a religious dimensiono He proposes afusion of the sensitivity of the Semitic religions to justice withthe emphasis in the Asiatic traditions on Enlightenment in the transcendence of delusion. This would not mean a return to religious values, but rather a recognition that the secular obsessions created by the religion of the market are symptoms of a spiritual need that it cannot satisfy.
publishDate 1997
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 1997
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-29T07:38:48Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-29T07:38:48Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/48201
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/41561/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/48201
http://bdigital.unal.edu.co/41561/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/12681
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Cuadernos de Economía
Cuadernos de Economía
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Cuadernos de Economía; Vol. 16, núm. 27 (1997); 199-217 2248-4337 0121-4772
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Loy, David R. (1997) Tbe religion of the market. Cuadernos de Economía; Vol. 16, núm. 27 (1997); 199-217 2248-4337 0121-4772 .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Facultad de Ciencias Economicas - Universidad Nacional de Colombia
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/48201/1/12681-64817-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/48201/2/12681-64817-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 76cc46b25b0fe453b2d307abf673f1fa
fc945f41582c80df16b7ee97a53b48c0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1806886576542711808