Tbe religion of the market
This article suggests that more than an economic system, the market is a religion, and that economics is its theology, even though it claims to be a science. The author analyzes, in light of the work of Weber, Polanyi, and Tawney, the problems caused by che individualistic and atomistic vision, inhe...
- Autores:
-
Loy, David R.
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 1997
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/48201
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/48201
http://bdigital.unal.edu.co/41561/
- Palabra clave:
- Mercado
religión
economía
teología
éxito económico
deísmo
utilitarismo
injusticia
desigualdad
crisis ambiental
dimensión religiosa
necesidad
satisfacción
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_d6ccbe15c1b77bc329b6d5379a5fddc4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/48201 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
spelling |
Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Loy, David R.ad641fa7-ead4-4e06-8440-39ac1827a5b13002019-06-29T07:38:48Z2019-06-29T07:38:48Z1997https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/48201http://bdigital.unal.edu.co/41561/This article suggests that more than an economic system, the market is a religion, and that economics is its theology, even though it claims to be a science. The author analyzes, in light of the work of Weber, Polanyi, and Tawney, the problems caused by che individualistic and atomistic vision, inherited by economics from the deist and utilitarian traditions --which equated economic success with divine favor-- and suggests that those problems --extreme injustice and inequali ty or the environmental crisis, for example-- and their possible solutions also have a religious dimensiono He proposes afusion of the sensitivity of the Semitic religions to justice withthe emphasis in the Asiatic traditions on Enlightenment in the transcendence of delusion. This would not mean a return to religious values, but rather a recognition that the secular obsessions created by the religion of the market are symptoms of a spiritual need that it cannot satisfy.En este artículo se sugiere que más que un sistema económico, el mercado es una religión y la economía es su teologia, aunque pretenda ser una ciencia. Su autor analiza, a la luz de sus trabajos de Weber, Polanyi y Tawney, los problemas causados por la visión individualista y atomista heredada por la economía de las tradiciones que equiparaban el éxito económico con el favor divino --el deísmo y el utilitarismo-- y sugiere que la injusticia y la desigualdad extremas o la crisis ambiental y sus posibles soluciones tienen, también una dimensión religiosa. Prpopone fundir la sensibilidad por la justicia propia de las religiones semíticas con el énfasis en la superación de la ilusión que enseñan las tradiciones asiáticas de iluminación. No se trata de un retorno de los valores religiosos sino reconocer que las obsesiones seculares creadas por la religión del mercado son síntomas de una necesidad espiritual que éste no puede satisfacer.application/pdfspaFacultad de Ciencias Economicas - Universidad Nacional de Colombiahttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/12681Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Cuadernos de EconomíaCuadernos de EconomíaCuadernos de Economía; Vol. 16, núm. 27 (1997); 199-217 2248-4337 0121-4772Loy, David R. (1997) Tbe religion of the market. Cuadernos de Economía; Vol. 16, núm. 27 (1997); 199-217 2248-4337 0121-4772 .Tbe religion of the marketArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTMercadoreligióneconomíateologíaéxito económicodeísmoutilitarismoinjusticiadesigualdadcrisis ambientaldimensión religiosanecesidadsatisfacciónORIGINAL12681-64817-1-PB.pdfapplication/pdf1067071https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/48201/1/12681-64817-1-PB.pdf76cc46b25b0fe453b2d307abf673f1faMD51THUMBNAIL12681-64817-1-PB.pdf.jpg12681-64817-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4172https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/48201/2/12681-64817-1-PB.pdf.jpgfc945f41582c80df16b7ee97a53b48c0MD52unal/48201oai:repositorio.unal.edu.co:unal/482012022-11-09 23:04:10.346Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Tbe religion of the market |
title |
Tbe religion of the market |
spellingShingle |
Tbe religion of the market Mercado religión economía teología éxito económico deísmo utilitarismo injusticia desigualdad crisis ambiental dimensión religiosa necesidad satisfacción |
title_short |
Tbe religion of the market |
title_full |
Tbe religion of the market |
title_fullStr |
Tbe religion of the market |
title_full_unstemmed |
Tbe religion of the market |
title_sort |
Tbe religion of the market |
dc.creator.fl_str_mv |
Loy, David R. |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Loy, David R. |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Mercado religión economía teología éxito económico deísmo utilitarismo injusticia desigualdad crisis ambiental dimensión religiosa necesidad satisfacción |
topic |
Mercado religión economía teología éxito económico deísmo utilitarismo injusticia desigualdad crisis ambiental dimensión religiosa necesidad satisfacción |
description |
This article suggests that more than an economic system, the market is a religion, and that economics is its theology, even though it claims to be a science. The author analyzes, in light of the work of Weber, Polanyi, and Tawney, the problems caused by che individualistic and atomistic vision, inherited by economics from the deist and utilitarian traditions --which equated economic success with divine favor-- and suggests that those problems --extreme injustice and inequali ty or the environmental crisis, for example-- and their possible solutions also have a religious dimensiono He proposes afusion of the sensitivity of the Semitic religions to justice withthe emphasis in the Asiatic traditions on Enlightenment in the transcendence of delusion. This would not mean a return to religious values, but rather a recognition that the secular obsessions created by the religion of the market are symptoms of a spiritual need that it cannot satisfy. |
publishDate |
1997 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
1997 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-06-29T07:38:48Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-06-29T07:38:48Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/48201 |
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv |
http://bdigital.unal.edu.co/41561/ |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/48201 http://bdigital.unal.edu.co/41561/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.unal.edu.co/index.php/ceconomia/article/view/12681 |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Cuadernos de Economía Cuadernos de Economía |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Cuadernos de Economía; Vol. 16, núm. 27 (1997); 199-217 2248-4337 0121-4772 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Loy, David R. (1997) Tbe religion of the market. Cuadernos de Economía; Vol. 16, núm. 27 (1997); 199-217 2248-4337 0121-4772 . |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias Economicas - Universidad Nacional de Colombia |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/48201/1/12681-64817-1-PB.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/48201/2/12681-64817-1-PB.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
76cc46b25b0fe453b2d307abf673f1fa fc945f41582c80df16b7ee97a53b48c0 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814090028781928448 |