La problemática ambiental como hilo conductor de las prácticas experimentales en las aulas de Ciencias Naturales de secundaria

This paper presents the results of an experience in rural education. A sequence of classroom was designed, taking as a starting point environmental issues which are harmful to the surroundings of an educational institution located in a peasant area, and its students’ appropriation of the ancestral a...

Full description

Autores:
Amaya-Ramírez, Jorge Ricardo
Tipo de recurso:
Informe
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/75828
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75828
Palabra clave:
Educación
Educación ambiental
Práctica pedagógica
Educación permanente
Conocimientos tradicionales
Experimento educacional
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Teaching practice
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description This paper presents the results of an experience in rural education. A sequence of classroom was designed, taking as a starting point environmental issues which are harmful to the surroundings of an educational institution located in a peasant area, and its students’ appropriation of the ancestral and day-to-day wisdom. The action research carried out aimed at identifying the existing relationships between the paramuno ecosystem environmental reality, the peasant ancestral wisdom and the school community’s thinking. This research was developed within the Cooperative and Collaborative Learning framework and from a qualitative approach. The use of direct observation, interviews, the dialog of knowledge’s, and diagnostic tests disclosed information concerning the students’ knowledge about their ecosystem. Based on the analysis of the information obtained, field and laboratory activities were undertaken, allowing to transform the traditional teaching practices. This experience shows it is possible to promote situated environmental education in rural contexts as a pertinent approach to the teaching-learning processes in the Natural Sciences.
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A sequence of classroom was designed, taking as a starting point environmental issues which are harmful to the surroundings of an educational institution located in a peasant area, and its students’ appropriation of the ancestral and day-to-day wisdom. The action research carried out aimed at identifying the existing relationships between the paramuno ecosystem environmental reality, the peasant ancestral wisdom and the school community’s thinking. This research was developed within the Cooperative and Collaborative Learning framework and from a qualitative approach. The use of direct observation, interviews, the dialog of knowledge’s, and diagnostic tests disclosed information concerning the students’ knowledge about their ecosystem. Based on the analysis of the information obtained, field and laboratory activities were undertaken, allowing to transform the traditional teaching practices. This experience shows it is possible to promote situated environmental education in rural contexts as a pertinent approach to the teaching-learning processes in the Natural Sciences.En este documento se presentan los resultados de una experiencia en educación rural. Se diseñó una secuencia de aula, tomando como punto de partida, la problemática ambiental que afecta el entorno de una institución educativa ubicada en zona campesina y la apropiación de saberes ancestrales y cotidianos que tenían los estudiantes. La investigación-acción realizada buscó identificar las relaciones existentes entre la realidad ambiental del ecosistema paramuno, los saberes ancestrales campesinos y el pensamiento de la comunidad de la escuela. Se desarrolló dentro del marco del Aprendizaje Cooperativo-Colaborativo, y desde un enfoque cualitativo que incluyó actividades como: la observación directa, la realización de entrevistas, diálogo de saberes y test diagnósticos que mostraron información sobre el conocimiento de los estudiantes sobre su ecosistema. A partir del análisis de la información obtenida, se desarrollaron actividades en campo y en el laboratorio, que permitieron transformar las prácticas educativas tradicionales. La experiencia muestra cómo es posible promover la educación ambiental situada en los contextos rurales como un enfoque pertinente en los procesos de enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Naturales.Magíster en la Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales. Línea de Investigación: Ciencia, Tecnología, Sociedad y Ambiente (CTS-A)Maestría149application/pdfspaEducaciónEducación ambientalPráctica pedagógicaEducación permanenteConocimientos tradicionalesExperimento educacionalEnvironmental educationTeaching practiceLifelong educationTraditional knowledgeExperimental educationLa problemática ambiental como hilo conductor de las prácticas experimentales en las aulas de Ciencias Naturales de secundariaEnvironmental problems as a common thread of experimental practices in high school Natural Science classroomsReporteinfo:eu-repo/semantics/reportinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fcTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTCASOUniversidad Nacional de Colombia - Sede BogotáAlcaldía Municipal de Soacha (2017). Nuestro municipio. Disponible en: http://www.soacha-cundinamarca.gov.co/documentos_municipio.shtml?apc=bfx-1-&r=Medio%20Ambiente. [Consultado 07-03-2018].Alméciga A., Muñoz M. (2012) “Controversia socio-cientifica en la enseñanza del concepto mezcla. unidad didáctica para la educación media”, MaDoQuim: Maestría en Docencia de la Química. Disponible en: https://es.slideshare.net/MaryluzMartnez/innov-controversiasociocientifica [Consultado 15-04-2018].Avellaneda A. (2013). Gestión Ambiental y planificación del desarrollo. Tercera Edición. Bogotá D.C.: Ed. Ecoe Ediciones.Borsese, A. (2000). Comunicación, lenguaje y enseñanza. Educación Química. Revista de Educación Química. Genova: Centro de Ateneo de Investigación Educativa y Didáctica.Brown, T. (2004). Química. La ciencia central. Novena edición. México D.F.: Ed. Pearson Education.Chamizo, J., Izquierdo M. (2005) “Ciencia en contexto: una reflexión desde la filosofía”, Alambique: didáctica de las ciencias experimentales, 46 (1), pp 9-17.Chang, R., & College, W. (2010). Química Décima edición. México D.F.: Ed. Mc-Grawhill.Congreso de la República de Colombia (2018). Ley No. 1930 del 27 de Julio de 2018. 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Pensamiento Ambiental, diálogo de saberes para comprender el actuar del Indígena Pasto. Tesis de maestría. San Juan de Pasto: Universidad de Manizales, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas.ORIGINAL1012340397.2019.pdf1012340397.2019.pdfapplication/pdf6293167https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75828/1/1012340397.2019.pdf2eb541bb7959543b905728f27e4123e5MD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83991https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75828/2/license.txt6f3f13b02594d02ad110b3ad534cd5dfMD52CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8805https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75828/3/license_rdfdab767be7a093b539031785b3bf95490MD53THUMBNAIL1012340397.2019.pdf.jpg1012340397.2019.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg5006https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75828/4/1012340397.2019.pdf.jpg4d1d8b1b24e2479036d0099b46c87e9dMD54unal/75828oai:repositorio.unal.edu.co:unal/758282024-07-10 23:22:08.931Repositorio Institucional Universidad Nacional de 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