The object in the museum: some ideas on its semiotic status
This essay was originally written as a presentation for the seminar titled Museum: history, Memory, Thought (March-May 2003), organied by the Philosophy Department of the Pontificia Universidad Javeriana and the Museo Nacional de Colombia. It describes a fundarnent of museography: the minimum syntax...
- Autores:
-
López, William Alfonso
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2003
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50643
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50643
http://bdigital.unal.edu.co/44641/
- Palabra clave:
- William Alfonso López
museography
museum space
museum and pedagogy
William Alfonso López
museografía
espacio museal
pedagogía y museo
- Rights
- closedAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_bf46911c2688f2b05a96c20a98b5a3c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50643 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
spelling |
Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/closedAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_14cbLópez, William Alfonso79f6fb27-958c-4652-90b2-00aeaaf32be73002019-06-29T10:35:35Z2019-06-29T10:35:35Z2003https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50643http://bdigital.unal.edu.co/44641/This essay was originally written as a presentation for the seminar titled Museum: history, Memory, Thought (March-May 2003), organied by the Philosophy Department of the Pontificia Universidad Javeriana and the Museo Nacional de Colombia. It describes a fundarnent of museography: the minimum syntax of the object language. After contemplating a definition of museography from the viewpoints of the nature of the objects that are collected the space of the museum, the staging resources and the curator's communicative intentions, the essay proceeds to deal with the pedagogical implications of museography in the context of Umberto Eco 's semiotics. The author analizes some strategies and pedagogical pratices used by the team of the Educational and Cutural Section of the Colombian National Museum.Este ensayo escrito originalmente como una ponencia que se presentó en el seminario Museo: historia, memoria, pensamiento (marzo-mayo de 2003), organizado por la Facultad de filosofía de la Pontificia Universidad Javeriana y el Museo Nacional de Colombia describe la sintaxis mínima del lenguaje objetual que es fundamento de la museografía. Después de reflexionar sobre una definición de la museografía vista según la naturaleza de los objetos coleccionados, el espacio museal, los recursos escenográficos y la intención comunicativa de los curadores, el ensayo aborda las implicaciones pedagógicas de la museografía en el ámbito de las teorías de la lectura elaborada por la semiótica de Umberto Eco. Para terminar el autor analiza algunas estrategias y prácticas pedagógicas del equipo de la División Educativa y Cultural del Museo Nacional de Colombia.spaEnsayos: Historia y teoría del artehttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46206Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y Teoría del Arte; Vol. 9, núm. 8 (2003); 27-50 Ensayos: Historia y teoría del arte; Vol. 9, núm. 8 (2003); 27-50 1692-3502López, William Alfonso (2003) The object in the museum: some ideas on its semiotic status. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; Vol. 9, núm. 8 (2003); 27-50 Ensayos: Historia y teoría del arte; Vol. 9, núm. 8 (2003); 27-50 1692-3502 .The object in the museum: some ideas on its semiotic statusArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTWilliam Alfonso Lópezmuseographymuseum spacemuseum and pedagogyWilliam Alfonso Lópezmuseografíaespacio musealpedagogía y museounal/50643oai:repositorio.unal.edu.co:unal/506432021-04-21 16:20:52.069Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
The object in the museum: some ideas on its semiotic status |
title |
The object in the museum: some ideas on its semiotic status |
spellingShingle |
The object in the museum: some ideas on its semiotic status William Alfonso López museography museum space museum and pedagogy William Alfonso López museografía espacio museal pedagogía y museo |
title_short |
The object in the museum: some ideas on its semiotic status |
title_full |
The object in the museum: some ideas on its semiotic status |
title_fullStr |
The object in the museum: some ideas on its semiotic status |
title_full_unstemmed |
The object in the museum: some ideas on its semiotic status |
title_sort |
The object in the museum: some ideas on its semiotic status |
dc.creator.fl_str_mv |
López, William Alfonso |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
López, William Alfonso |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
William Alfonso López museography museum space museum and pedagogy William Alfonso López museografía espacio museal pedagogía y museo |
topic |
William Alfonso López museography museum space museum and pedagogy William Alfonso López museografía espacio museal pedagogía y museo |
description |
This essay was originally written as a presentation for the seminar titled Museum: history, Memory, Thought (March-May 2003), organied by the Philosophy Department of the Pontificia Universidad Javeriana and the Museo Nacional de Colombia. It describes a fundarnent of museography: the minimum syntax of the object language. After contemplating a definition of museography from the viewpoints of the nature of the objects that are collected the space of the museum, the staging resources and the curator's communicative intentions, the essay proceeds to deal with the pedagogical implications of museography in the context of Umberto Eco 's semiotics. The author analizes some strategies and pedagogical pratices used by the team of the Educational and Cutural Section of the Colombian National Museum. |
publishDate |
2003 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2003 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-06-29T10:35:35Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-06-29T10:35:35Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50643 |
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv |
http://bdigital.unal.edu.co/44641/ |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50643 http://bdigital.unal.edu.co/44641/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46206 |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arte Ensayos: Historia y teoría del arte |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Ensayos: Historia y Teoría del Arte; Vol. 9, núm. 8 (2003); 27-50 Ensayos: Historia y teoría del arte; Vol. 9, núm. 8 (2003); 27-50 1692-3502 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
López, William Alfonso (2003) The object in the museum: some ideas on its semiotic status. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; Vol. 9, núm. 8 (2003); 27-50 Ensayos: Historia y teoría del arte; Vol. 9, núm. 8 (2003); 27-50 1692-3502 . |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/closedAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_14cb |
eu_rights_str_mv |
closedAccess |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Ensayos: Historia y teoría del arte |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814089786819870720 |