Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences

This study took place at Universidad Nacional de Colombia in the Foreign Languages Department. Concerns coming from the area of pedagogy and teaching Practice guided our efforts to seek opportunities to uphold pedagogical research as an enriching component for the preparation of prospective teachers...

Full description

Autores:
Viáfara González, John Jairo
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2008
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/24921
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24921
http://bdigital.unal.edu.co/15958/
Palabra clave:
Pedagogical research
foreign language classroom
pre-service teachers’ preparation
teaching practicum
preparación de estudiantes-profesores
práctica docente
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_ba973410ea24005a5683e3358cfb6d63
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/24921
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences
title Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences
spellingShingle Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences
Pedagogical research
foreign language classroom
pre-service teachers’ preparation
teaching practicum
preparación de estudiantes-profesores
práctica docente
title_short Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences
title_full Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences
title_fullStr Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences
title_full_unstemmed Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences
title_sort Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences
dc.creator.fl_str_mv Viáfara González, John Jairo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Viáfara González, John Jairo
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Pedagogical research
foreign language classroom
pre-service teachers’ preparation
teaching practicum
preparación de estudiantes-profesores
práctica docente
topic Pedagogical research
foreign language classroom
pre-service teachers’ preparation
teaching practicum
preparación de estudiantes-profesores
práctica docente
description This study took place at Universidad Nacional de Colombia in the Foreign Languages Department. Concerns coming from the area of pedagogy and teaching Practice guided our efforts to seek opportunities to uphold pedagogical research as an enriching component for the preparation of prospective teachers in EFL (English as a foreign language). Student teachers, who had studied the basis of pedagogical research, planned and implemented projects to solve problematic situations along their practicum. After analyzing participants’ testimonies, results provided valuable information in relation to the conceptions student teachers held towards research as well as the professional attitudes they seemed to develop. Likewise, this study evidences how conducting research posed several challenges for these future teachers.Key words: Pedagogical research, foreign language classroom, pre-service teachers’ preparation, teachingpracticumEste estudio se llevó a cabo en el Departamento de Lenguas Extranjeras de la Universidad Nacional de Colombia. Inquietudes surgidas de las áreas de pedagogía y práctica docente nos motivaron a buscar oportunidades para hacer de lainvestigación pedagógica en la enseñanza y el aprendizaje del inglés como lengua extranjera un componente enriquecedor enla preparación de futuros docentes. Estudiantes practicantes que conocían las bases de la investigación pedagógica,planearon e implementaron proyectos para resolver situaciones problemáticas a lo largo de su práctica. Después de analizarlos testimonios de los participantes, los resultados revelaron información importante respecto a la forma como los futurosdocentes concebían la investigación y las actitudes profesionales que éstos parecían adoptar. Además, este estudio proporciona datos relacionados con los retos asumidos por estos futuros profesores al involucrarse en investigación.Palabras Clave: Investigación pedagógica, salón de lenguas extranjeras, preparación de estudiantes-profesores, práctica docente.
publishDate 2008
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2008
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-25T22:46:43Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-25T22:46:43Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24921
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/15958/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24921
http://bdigital.unal.edu.co/15958/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/10704
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Matices en Lenguas Extranjeras
Matices en Lenguas Extranjeras
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv MATICES EN LENGUAS EXTRANJERAS; núm. 2 (2008) Matices en Lenguas Extranjeras; núm. 2 (2008) 2011-1177
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Viáfara González, John Jairo (2008) Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences. MATICES EN LENGUAS EXTRANJERAS; núm. 2 (2008) Matices en Lenguas Extranjeras; núm. 2 (2008) 2011-1177 .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/1/10704-22388-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/2/10704-22299-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/3/10704-22379-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/4/10704-98363-1-PB.html
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/5/10704-21177-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/6/10704-22388-1-PB.pdf.jpg
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/7/10704-22299-1-PB.pdf.jpg
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/8/10704-22379-1-PB.pdf.jpg
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/9/10704-21177-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39e
7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39e
7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39e
829fa23ce82b8fae3bfabd44f455301f
7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39e
c5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71
c5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71
c5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71
c5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814090156335955968
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Viáfara González, John Jairo5e2ee9ed-0dc0-47f4-8eab-186f7d56c65e3002019-06-25T22:46:43Z2019-06-25T22:46:43Z2008https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24921http://bdigital.unal.edu.co/15958/This study took place at Universidad Nacional de Colombia in the Foreign Languages Department. Concerns coming from the area of pedagogy and teaching Practice guided our efforts to seek opportunities to uphold pedagogical research as an enriching component for the preparation of prospective teachers in EFL (English as a foreign language). Student teachers, who had studied the basis of pedagogical research, planned and implemented projects to solve problematic situations along their practicum. After analyzing participants’ testimonies, results provided valuable information in relation to the conceptions student teachers held towards research as well as the professional attitudes they seemed to develop. Likewise, this study evidences how conducting research posed several challenges for these future teachers.Key words: Pedagogical research, foreign language classroom, pre-service teachers’ preparation, teachingpracticumEste estudio se llevó a cabo en el Departamento de Lenguas Extranjeras de la Universidad Nacional de Colombia. Inquietudes surgidas de las áreas de pedagogía y práctica docente nos motivaron a buscar oportunidades para hacer de lainvestigación pedagógica en la enseñanza y el aprendizaje del inglés como lengua extranjera un componente enriquecedor enla preparación de futuros docentes. Estudiantes practicantes que conocían las bases de la investigación pedagógica,planearon e implementaron proyectos para resolver situaciones problemáticas a lo largo de su práctica. Después de analizarlos testimonios de los participantes, los resultados revelaron información importante respecto a la forma como los futurosdocentes concebían la investigación y las actitudes profesionales que éstos parecían adoptar. Además, este estudio proporciona datos relacionados con los retos asumidos por estos futuros profesores al involucrarse en investigación.Palabras Clave: Investigación pedagógica, salón de lenguas extranjeras, preparación de estudiantes-profesores, práctica docente.application/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/10704Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Matices en Lenguas ExtranjerasMatices en Lenguas ExtranjerasMATICES EN LENGUAS EXTRANJERAS; núm. 2 (2008) Matices en Lenguas Extranjeras; núm. 2 (2008) 2011-1177Viáfara González, John Jairo (2008) Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences. MATICES EN LENGUAS EXTRANJERAS; núm. 2 (2008) Matices en Lenguas Extranjeras; núm. 2 (2008) 2011-1177 .Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiencesArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTPedagogical researchforeign language classroompre-service teachers’ preparationteaching practicumpreparación de estudiantes-profesorespráctica docenteORIGINAL10704-22388-1-PB.pdfapplication/pdf144180https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/1/10704-22388-1-PB.pdf7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39eMD5110704-22299-1-PB.pdfapplication/pdf144180https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/2/10704-22299-1-PB.pdf7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39eMD5210704-22379-1-PB.pdfapplication/pdf144180https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/3/10704-22379-1-PB.pdf7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39eMD5310704-98363-1-PB.htmltext/html65135https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/4/10704-98363-1-PB.html829fa23ce82b8fae3bfabd44f455301fMD5410704-21177-1-PB.pdfapplication/pdf144180https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/5/10704-21177-1-PB.pdf7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39eMD55THUMBNAIL10704-22388-1-PB.pdf.jpg10704-22388-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6917https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/6/10704-22388-1-PB.pdf.jpgc5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71MD5610704-22299-1-PB.pdf.jpg10704-22299-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6917https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/7/10704-22299-1-PB.pdf.jpgc5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71MD5710704-22379-1-PB.pdf.jpg10704-22379-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6917https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/8/10704-22379-1-PB.pdf.jpgc5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71MD5810704-21177-1-PB.pdf.jpg10704-21177-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6917https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/9/10704-21177-1-PB.pdf.jpgc5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71MD59unal/24921oai:repositorio.unal.edu.co:unal/249212022-10-27 23:04:15.416Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co