Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences
This study took place at Universidad Nacional de Colombia in the Foreign Languages Department. Concerns coming from the area of pedagogy and teaching Practice guided our efforts to seek opportunities to uphold pedagogical research as an enriching component for the preparation of prospective teachers...
- Autores:
-
Viáfara González, John Jairo
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2008
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/24921
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24921
http://bdigital.unal.edu.co/15958/
- Palabra clave:
- Pedagogical research
foreign language classroom
pre-service teachers’ preparation
teaching practicum
preparación de estudiantes-profesores
práctica docente
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_ba973410ea24005a5683e3358cfb6d63 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/24921 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences |
title |
Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences |
spellingShingle |
Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences Pedagogical research foreign language classroom pre-service teachers’ preparation teaching practicum preparación de estudiantes-profesores práctica docente |
title_short |
Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences |
title_full |
Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences |
title_fullStr |
Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences |
title_full_unstemmed |
Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences |
title_sort |
Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences |
dc.creator.fl_str_mv |
Viáfara González, John Jairo |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Viáfara González, John Jairo |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Pedagogical research foreign language classroom pre-service teachers’ preparation teaching practicum preparación de estudiantes-profesores práctica docente |
topic |
Pedagogical research foreign language classroom pre-service teachers’ preparation teaching practicum preparación de estudiantes-profesores práctica docente |
description |
This study took place at Universidad Nacional de Colombia in the Foreign Languages Department. Concerns coming from the area of pedagogy and teaching Practice guided our efforts to seek opportunities to uphold pedagogical research as an enriching component for the preparation of prospective teachers in EFL (English as a foreign language). Student teachers, who had studied the basis of pedagogical research, planned and implemented projects to solve problematic situations along their practicum. After analyzing participants’ testimonies, results provided valuable information in relation to the conceptions student teachers held towards research as well as the professional attitudes they seemed to develop. Likewise, this study evidences how conducting research posed several challenges for these future teachers.Key words: Pedagogical research, foreign language classroom, pre-service teachers’ preparation, teachingpracticumEste estudio se llevó a cabo en el Departamento de Lenguas Extranjeras de la Universidad Nacional de Colombia. Inquietudes surgidas de las áreas de pedagogía y práctica docente nos motivaron a buscar oportunidades para hacer de lainvestigación pedagógica en la enseñanza y el aprendizaje del inglés como lengua extranjera un componente enriquecedor enla preparación de futuros docentes. Estudiantes practicantes que conocían las bases de la investigación pedagógica,planearon e implementaron proyectos para resolver situaciones problemáticas a lo largo de su práctica. Después de analizarlos testimonios de los participantes, los resultados revelaron información importante respecto a la forma como los futurosdocentes concebían la investigación y las actitudes profesionales que éstos parecían adoptar. Además, este estudio proporciona datos relacionados con los retos asumidos por estos futuros profesores al involucrarse en investigación.Palabras Clave: Investigación pedagógica, salón de lenguas extranjeras, preparación de estudiantes-profesores, práctica docente. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2008 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-06-25T22:46:43Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-06-25T22:46:43Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24921 |
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv |
http://bdigital.unal.edu.co/15958/ |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24921 http://bdigital.unal.edu.co/15958/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/10704 |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Matices en Lenguas Extranjeras Matices en Lenguas Extranjeras |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
MATICES EN LENGUAS EXTRANJERAS; núm. 2 (2008) Matices en Lenguas Extranjeras; núm. 2 (2008) 2011-1177 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Viáfara González, John Jairo (2008) Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences. MATICES EN LENGUAS EXTRANJERAS; núm. 2 (2008) Matices en Lenguas Extranjeras; núm. 2 (2008) 2011-1177 . |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/1/10704-22388-1-PB.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/2/10704-22299-1-PB.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/3/10704-22379-1-PB.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/4/10704-98363-1-PB.html https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/5/10704-21177-1-PB.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/6/10704-22388-1-PB.pdf.jpg https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/7/10704-22299-1-PB.pdf.jpg https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/8/10704-22379-1-PB.pdf.jpg https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/9/10704-21177-1-PB.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39e 7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39e 7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39e 829fa23ce82b8fae3bfabd44f455301f 7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39e c5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71 c5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71 c5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71 c5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814090156335955968 |
spelling |
Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Viáfara González, John Jairo5e2ee9ed-0dc0-47f4-8eab-186f7d56c65e3002019-06-25T22:46:43Z2019-06-25T22:46:43Z2008https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24921http://bdigital.unal.edu.co/15958/This study took place at Universidad Nacional de Colombia in the Foreign Languages Department. Concerns coming from the area of pedagogy and teaching Practice guided our efforts to seek opportunities to uphold pedagogical research as an enriching component for the preparation of prospective teachers in EFL (English as a foreign language). Student teachers, who had studied the basis of pedagogical research, planned and implemented projects to solve problematic situations along their practicum. After analyzing participants’ testimonies, results provided valuable information in relation to the conceptions student teachers held towards research as well as the professional attitudes they seemed to develop. Likewise, this study evidences how conducting research posed several challenges for these future teachers.Key words: Pedagogical research, foreign language classroom, pre-service teachers’ preparation, teachingpracticumEste estudio se llevó a cabo en el Departamento de Lenguas Extranjeras de la Universidad Nacional de Colombia. Inquietudes surgidas de las áreas de pedagogía y práctica docente nos motivaron a buscar oportunidades para hacer de lainvestigación pedagógica en la enseñanza y el aprendizaje del inglés como lengua extranjera un componente enriquecedor enla preparación de futuros docentes. Estudiantes practicantes que conocían las bases de la investigación pedagógica,planearon e implementaron proyectos para resolver situaciones problemáticas a lo largo de su práctica. Después de analizarlos testimonios de los participantes, los resultados revelaron información importante respecto a la forma como los futurosdocentes concebían la investigación y las actitudes profesionales que éstos parecían adoptar. Además, este estudio proporciona datos relacionados con los retos asumidos por estos futuros profesores al involucrarse en investigación.Palabras Clave: Investigación pedagógica, salón de lenguas extranjeras, preparación de estudiantes-profesores, práctica docente.application/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/male/article/view/10704Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Matices en Lenguas ExtranjerasMatices en Lenguas ExtranjerasMATICES EN LENGUAS EXTRANJERAS; núm. 2 (2008) Matices en Lenguas Extranjeras; núm. 2 (2008) 2011-1177Viáfara González, John Jairo (2008) Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiences. MATICES EN LENGUAS EXTRANJERAS; núm. 2 (2008) Matices en Lenguas Extranjeras; núm. 2 (2008) 2011-1177 .Pedagogical research in the practicum at universidad nacional: efl pre- service teachers’ conceptions and experiencesArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTPedagogical researchforeign language classroompre-service teachers’ preparationteaching practicumpreparación de estudiantes-profesorespráctica docenteORIGINAL10704-22388-1-PB.pdfapplication/pdf144180https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/1/10704-22388-1-PB.pdf7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39eMD5110704-22299-1-PB.pdfapplication/pdf144180https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/2/10704-22299-1-PB.pdf7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39eMD5210704-22379-1-PB.pdfapplication/pdf144180https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/3/10704-22379-1-PB.pdf7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39eMD5310704-98363-1-PB.htmltext/html65135https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/4/10704-98363-1-PB.html829fa23ce82b8fae3bfabd44f455301fMD5410704-21177-1-PB.pdfapplication/pdf144180https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/5/10704-21177-1-PB.pdf7f2a22550497e6aab870ffcc69faf39eMD55THUMBNAIL10704-22388-1-PB.pdf.jpg10704-22388-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6917https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/6/10704-22388-1-PB.pdf.jpgc5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71MD5610704-22299-1-PB.pdf.jpg10704-22299-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6917https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/7/10704-22299-1-PB.pdf.jpgc5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71MD5710704-22379-1-PB.pdf.jpg10704-22379-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6917https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/8/10704-22379-1-PB.pdf.jpgc5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71MD5810704-21177-1-PB.pdf.jpg10704-21177-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6917https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24921/9/10704-21177-1-PB.pdf.jpgc5dfed4432bb3e18704d4e50d0e3ee71MD59unal/24921oai:repositorio.unal.edu.co:unal/249212022-10-27 23:04:15.416Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co |