Notation and transcription for the berimbau employed in capoeira

This paper discusses the importance of musical notationand transcription systems for the Brazilian berimbauwithin the context of Capoeira, a musical tradition towhich it is profoundly bound but that is undeniablybeing influenced by new media. In order to analyzeexisting notation and transcription sy...

Full description

Autores:
Díaz Meneses, Juan Diego
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2007
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50597
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50597
http://bdigital.unal.edu.co/44595/
Palabra clave:
Juan Diego Díaz Meneses
berimbau
notación y transcripción de capoeira
Juan Diego Díaz Meneses
berimbau
notation and transcription of capoeira.
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_b9c1fda61a47be796445680653dc58c6
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50597
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Díaz Meneses, Juan Diegoc62ebf0b-ea84-4370-9e25-144a9c3d11893002019-06-29T10:31:36Z2019-06-29T10:31:36Z2007https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50597http://bdigital.unal.edu.co/44595/This paper discusses the importance of musical notationand transcription systems for the Brazilian berimbauwithin the context of Capoeira, a musical tradition towhich it is profoundly bound but that is undeniablybeing influenced by new media. In order to analyzeexisting notation and transcription systems, this paperproposes categories of creators or users of such systemsalong a continuum of Capoeira insiders and amp; outsiders. Itplaces special emphasis on the role of the outsider inthe creation and use of these methods depending onhis/her immersion in Capoeira and his/her training inother written musical traditions.En este artículo se discute la importancia que han tomadolos sistemas de escritura musical para el berimbau hoyen día. Se proponen varias categorías para el análisis deesos métodos de escritura, según la visión de los insidersy outsiders de Capoeira, tradición musical a la cual estáíntimamente ligado. Se analiza con particular énfasis elpapel del outsider en la creación y uso de estos métodos,según su grado de inmersión en Capoeira y de entrenamientoen otras tradiciones musicales escritas.application/pdfspaEnsayos: Historia y teoría del artehttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/45841Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 13 (2007); 157-178 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 13 (2007); 157-178 1692-3502Díaz Meneses, Juan Diego (2007) Notation and transcription for the berimbau employed in capoeira. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 13 (2007); 157-178 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 13 (2007); 157-178 1692-3502 .Notation and transcription for the berimbau employed in capoeiraArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTJuan Diego Díaz Menesesberimbaunotación y transcripción de capoeiraJuan Diego Díaz Menesesberimbaunotation and transcription of capoeira.ORIGINAL45841-222451-1-SM.pdfapplication/pdf369922https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50597/1/45841-222451-1-SM.pdff84782058802f0ca75220082d19863c0MD51THUMBNAIL45841-222451-1-SM.pdf.jpg45841-222451-1-SM.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4213https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50597/2/45841-222451-1-SM.pdf.jpg9ad52c2334cc57583c195e975d4b9e95MD52unal/50597oai:repositorio.unal.edu.co:unal/505972022-12-20 23:07:11.744Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Notation and transcription for the berimbau employed in capoeira
title Notation and transcription for the berimbau employed in capoeira
spellingShingle Notation and transcription for the berimbau employed in capoeira
Juan Diego Díaz Meneses
berimbau
notación y transcripción de capoeira
Juan Diego Díaz Meneses
berimbau
notation and transcription of capoeira.
title_short Notation and transcription for the berimbau employed in capoeira
title_full Notation and transcription for the berimbau employed in capoeira
title_fullStr Notation and transcription for the berimbau employed in capoeira
title_full_unstemmed Notation and transcription for the berimbau employed in capoeira
title_sort Notation and transcription for the berimbau employed in capoeira
dc.creator.fl_str_mv Díaz Meneses, Juan Diego
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Díaz Meneses, Juan Diego
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Juan Diego Díaz Meneses
berimbau
notación y transcripción de capoeira
Juan Diego Díaz Meneses
berimbau
notation and transcription of capoeira.
topic Juan Diego Díaz Meneses
berimbau
notación y transcripción de capoeira
Juan Diego Díaz Meneses
berimbau
notation and transcription of capoeira.
description This paper discusses the importance of musical notationand transcription systems for the Brazilian berimbauwithin the context of Capoeira, a musical tradition towhich it is profoundly bound but that is undeniablybeing influenced by new media. In order to analyzeexisting notation and transcription systems, this paperproposes categories of creators or users of such systemsalong a continuum of Capoeira insiders and amp; outsiders. Itplaces special emphasis on the role of the outsider inthe creation and use of these methods depending onhis/her immersion in Capoeira and his/her training inother written musical traditions.
publishDate 2007
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2007
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-29T10:31:36Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-29T10:31:36Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50597
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/44595/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50597
http://bdigital.unal.edu.co/44595/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/45841
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arte
Ensayos: Historia y teoría del arte
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 13 (2007); 157-178 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 13 (2007); 157-178 1692-3502
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Díaz Meneses, Juan Diego (2007) Notation and transcription for the berimbau employed in capoeira. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 13 (2007); 157-178 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 13 (2007); 157-178 1692-3502 .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Ensayos: Historia y teoría del arte
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50597/1/45841-222451-1-SM.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50597/2/45841-222451-1-SM.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv f84782058802f0ca75220082d19863c0
9ad52c2334cc57583c195e975d4b9e95
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814089701823348736