Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar.

In 1958, Eduardo Ramírez-Villamizar created the mostambitious public artwork to date in modern Colombia:El Dorado, an entirely gilded monumental mural for thenew International Style building of the Banco de Bogotá.This paper constitutes the first effort to contextualizeand analyze it while discussin...

Full description

Autores:
Franco, Ana María
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50762
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50762
http://bdigital.unal.edu.co/44763/
Palabra clave:
Ramírez-Villamizar
El Dorado
mural
relief
geometric abstraction
pre-Columbian art
modernity
modernization
modern architecture
International Style.
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_b748f11636eee62a5a97a1cc8be5591f
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50762
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Franco, Ana Maríadb9ea759-cc0c-46e6-86d7-a937b52ecce23002019-06-29T10:45:38Z2019-06-29T10:45:38Z2013https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50762http://bdigital.unal.edu.co/44763/In 1958, Eduardo Ramírez-Villamizar created the mostambitious public artwork to date in modern Colombia:El Dorado, an entirely gilded monumental mural for thenew International Style building of the Banco de Bogotá.This paper constitutes the first effort to contextualizeand analyze it while discussing the strategies used tointegrate pre-Columbian motifs within internationalgeometric art and addresses the implications of thisjuxtaposition within the artist’s aesthetic program. Italso examines the sources and context in which thework was produced, arguing that El Dorado marked theinstitutionalization of geometric abstraction as a symbolof modernization and progress in Colombian art, whileat the same time reviving local artistic traditions.En 1958, Eduardo Ramírez-Villamizar realiza la obra dearte público más ambiciosa de Colombia hasta el momento:El Dorado, moderno mural monumental que seinstalaría en el igualmente moderno rascacielos del Bancode Bogotá. El presente ensayo es un primer esfuerzo porestudiar en detalle este mural y discutir en profundidadla manera como el artista integra motivos precolombinosen el lenguaje internacional de la abstracción geométricay las implicaciones de esta yuxtaposición en su programaestético, considerando El Dorado como la institucionalizaciónde la abstracción geométrica como símbolo demodernidad y progreso en el arte colombiano, al mismotiempo que revive tradiciones artísticas locales.application/pdfspaEnsayos: Historia y teoría del artehttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46662Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 24 (2013); 26-44 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 24 (2013); 26-44 1692-3502Franco, Ana María (2013) Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 24 (2013); 26-44 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 24 (2013); 26-44 1692-3502 .Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar.Artículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTRamírez-VillamizarEl Doradomuralreliefgeometric abstractionpre-Columbian artmodernitymodernizationmodern architectureInternational Style.ORIGINAL46662-226479-1-SM.pdfapplication/pdf373165https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50762/1/46662-226479-1-SM.pdfca4af49b237907911578f54af0dc4812MD51THUMBNAIL46662-226479-1-SM.pdf.jpg46662-226479-1-SM.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg5274https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50762/2/46662-226479-1-SM.pdf.jpg87f1197a5c31c87f94591907f71df597MD52unal/50762oai:repositorio.unal.edu.co:unal/507622022-12-21 23:04:40.065Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar.
title Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar.
spellingShingle Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar.
Ramírez-Villamizar
El Dorado
mural
relief
geometric abstraction
pre-Columbian art
modernity
modernization
modern architecture
International Style.
title_short Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar.
title_full Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar.
title_fullStr Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar.
title_full_unstemmed Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar.
title_sort Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar.
dc.creator.fl_str_mv Franco, Ana María
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Franco, Ana María
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Ramírez-Villamizar
El Dorado
mural
relief
geometric abstraction
pre-Columbian art
modernity
modernization
modern architecture
International Style.
topic Ramírez-Villamizar
El Dorado
mural
relief
geometric abstraction
pre-Columbian art
modernity
modernization
modern architecture
International Style.
description In 1958, Eduardo Ramírez-Villamizar created the mostambitious public artwork to date in modern Colombia:El Dorado, an entirely gilded monumental mural for thenew International Style building of the Banco de Bogotá.This paper constitutes the first effort to contextualizeand analyze it while discussing the strategies used tointegrate pre-Columbian motifs within internationalgeometric art and addresses the implications of thisjuxtaposition within the artist’s aesthetic program. Italso examines the sources and context in which thework was produced, arguing that El Dorado marked theinstitutionalization of geometric abstraction as a symbolof modernization and progress in Colombian art, whileat the same time reviving local artistic traditions.
publishDate 2013
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2013
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-29T10:45:38Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-29T10:45:38Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50762
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/44763/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50762
http://bdigital.unal.edu.co/44763/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46662
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arte
Ensayos: Historia y teoría del arte
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 24 (2013); 26-44 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 24 (2013); 26-44 1692-3502
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Franco, Ana María (2013) Modernity and tradition in colombian art in mid-20th century: el dorado by eduardo ramírez villamizar. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 24 (2013); 26-44 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 24 (2013); 26-44 1692-3502 .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Ensayos: Historia y teoría del arte
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50762/1/46662-226479-1-SM.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50762/2/46662-226479-1-SM.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv ca4af49b237907911578f54af0dc4812
87f1197a5c31c87f94591907f71df597
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814089200436248576