Exploring teachers’ practices for assessing reading comprehension abilities in english as a foreign language

This paper reports the findings of an exploratory study that aimed at identifying the assessment practices that English teachers have in the reading comprehension program at Universidad de Antioquia. Data collection included documentary analysis and interviews of 15 teachers and of the head of the p...

Full description

Autores:
Muñoz Marín, Jorge Hugo
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25506
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25506
http://bdigital.unal.edu.co/16544/
http://bdigital.unal.edu.co/16544/2/
Palabra clave:
TESOL
Applied Linguistics
Foreign language reading
reading abilities
reading comprehension
assessment criteria
teachers’ assessment practices
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Description
Summary:This paper reports the findings of an exploratory study that aimed at identifying the assessment practices that English teachers have in the reading comprehension program at Universidad de Antioquia. Data collection included documentary analysis and interviews of 15 teachers and of the head of the program. Findings suggest diverse practices in assessing reading comprehension, the use of quantitative instruments to evaluate qualitatively, students’ lack of familiarity with qualitative assessment practices, teachers’ lack of familiarity with alternative assessment and teachers’ concern for verification of achievement of learning objectives. Conclusions highlight the need to expand the teachers’ assessment repertoire through in-service programs designed for the specificity of teaching reading comprehension skills. Key words: Foreign language reading, reading abilities, reading comprehension, assessment criteria, teachers’ assessment practices Este artículo reporta los hallazgos de un estudio exploratorio que buscó identificar las prácticas evaluativas de los profesores de inglés en el programa de comprensión lectora de la Universidad de Antioquia. La recolección de datos incluyó un análisis documental y entrevistas con 15 profesores y el coordinador del programa. Los hallazgos sugieren prácticas diversas en la evaluación de la comprensión lectora, el uso de instrumentos cuantitativos para evaluar cualitativamente, la falta de familiaridad de los estudiantes con las prácticas de evaluación cualitativa, la falta de familiaridad de los profesores con la evaluación alternativa y la preocupación de los profesores por verificar el cumplimiento de los objetivos de aprendizaje. Las conclusiones señalan la necesidad de expandir el repertorio evaluativo de los profesores por medio de programas de desarrollo profesional centrados en la enseñanza de habilidades en la comprensión lectora. Palabras clave: Lectura en lengua extranjera, comprensión de lectura, habilidades de lectura, criterios de evaluación, prácticas evaluativas