Is colombia ready for “bilingualism”?

Currently, the Colombian government is attempting to implement programs such as “Colombia Bilingüe”. The effectiveness of this type of project depends on a number of factors, some of which do not have to do with policies or standardization, but with academic requirements and issues that might be neg...

Full description

Autores:
Sánchez Solarte, Ana Clara
Obando Guerrero, Gabriel Vicente
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2008
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/24931
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24931
http://bdigital.unal.edu.co/15968/
Palabra clave:
Foreign language teaching
bilingualism
language policy
methodology
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Description
Summary:Currently, the Colombian government is attempting to implement programs such as “Colombia Bilingüe”. The effectiveness of this type of project depends on a number of factors, some of which do not have to do with policies or standardization, but with academic requirements and issues that might be neglected while focusing on the outcome rather than on the process of expecting foreign language learners to become proficient in a second or foreign language (L2). This paper examines the academic needs that have to be met in order to achieve government goals in a fair and rewarding way for teachers, students and stakeholders. Also, the way similar foreign language policies have been implemented in other countries is briefly described. Key words: Foreign language teaching, bilingualism, language policy, methodology En la actualidad el gobierno colombiano está tratando de implementar el programa “Colombia Bilingüe”. El éxito de este tipo de iniciativas depende de varios factores, algunos de los cuales no están relacionados con políticas o con estándares, sino con factores y requisitos académicos que pueden estar siendo dejados a un lado. Este artículo trata sobre las necesidades académicas que deben resolverse para lograr las metas propuestas por el gobierno, pero de forma que el proceso sea justo y gratificante para estudiantes, profesores y directivas. Así mismo se aborda brevemente la forma como políticas sobre el aprendizaje de lenguas extranjeras se han puesto en marcha en otros países. Palabras clave: Enseñanza de lenguas extranjeras, bilingüismo, políticas lingüísticas, metodología