La musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musical

Identity is a dynamic, flexible and constantly changing construct, where what remains is the narrative, the self-narrative that the individual or group makes about who he/she is. The main objective of this project was to describe how music therapy facilitated the construction of an intergenerational...

Full description

Autores:
Herrera Becerra, Ana María
Tipo de recurso:
Informe
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/75514
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75514
Palabra clave:
Filosofía y Psicología::Educación, investigación, temas relacionados
Musicoterapia
Identidad
Construcción de identidad
Relaciones intergeneracionales
Narrativa Verbal
Narrativa Musical
Modalidades expresivas
Musicoterapia
Identity construction
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description Identity is a dynamic, flexible and constantly changing construct, where what remains is the narrative, the self-narrative that the individual or group makes about who he/she is. The main objective of this project was to describe how music therapy facilitated the construction of an intergenerational group's identity, through an analysis of the musical and verbal narrative of the participants, in favor of healthy living. A 27-session music therapy process was carried out in favor of the construction of Identity in an intergenerational group (average of 24 participants between the ages of 8-38), within the context of the Musical Education sessions of the Hands to the Center line. Believe of Rome, of IDARTES. A qualitative research design was proposed, where various information gathering techniques are used, the quality systematized in a Triangulation Matrix to be integrated with the theory in a Therapeutic Narrative Analysis (Aldridge, 1996, 2005). It is concluded that music therapy encourages the transformation and discovery of new forms of expression through the co-creation of a safe, respectful, horizontal and creative space, where the encounter from the human, emotional, musical, bodily, contributes to the construction of identity, as an individual, as a group, as artists and as Colombians. All of the above in the framework of the realization of the project of work of the Master's Degree in Music Therapy of the National University of Colombia- Bogotá.
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The main objective of this project was to describe how music therapy facilitated the construction of an intergenerational group's identity, through an analysis of the musical and verbal narrative of the participants, in favor of healthy living. A 27-session music therapy process was carried out in favor of the construction of Identity in an intergenerational group (average of 24 participants between the ages of 8-38), within the context of the Musical Education sessions of the Hands to the Center line. Believe of Rome, of IDARTES. A qualitative research design was proposed, where various information gathering techniques are used, the quality systematized in a Triangulation Matrix to be integrated with the theory in a Therapeutic Narrative Analysis (Aldridge, 1996, 2005). It is concluded that music therapy encourages the transformation and discovery of new forms of expression through the co-creation of a safe, respectful, horizontal and creative space, where the encounter from the human, emotional, musical, bodily, contributes to the construction of identity, as an individual, as a group, as artists and as Colombians. All of the above in the framework of the realization of the project of work of the Master's Degree in Music Therapy of the National University of Colombia- Bogotá.La identidad es un constructo dinámico, flexible y en cambio constante, donde lo que permanece es la narrativa, el relato de sí que hace el individuo o grupo sobre quién es. El objetivo principal de este proyecto fue describir cómo la musicoterapia facilitó la construcción de identidad de un grupo intergeneracional, mediante un análisis de la narrativa musical y verbal de los participantes, en favor de la convivencia saludable. Se realizó un proceso musicoterapéutico de 27 sesiones en favor de la construcción de Identidad en un grupo intergeneracional (promedio de 24 participantes entre los 7-38 años), dentro del contexto de las sesiones de Educación Musical de la línea Manos a la obra del centro Crea de Roma, de IDARTES. Se planteó un diseño de investigación cualitativa, donde se utilizaron diversas técnicas de recolección de información, la cual fue sistematizada en una Matriz de Triangulación para ser integrada con la teoría en un Análisis Narrativo Terapéutico (Aldridge, 1996, 2005). Se concluye que la musicoterapia fomenta la transformación y el descubrimiento de nuevas formas de expresión mediante la co-creación de un espacio seguro, respetuoso, horizontal y creativo, donde el encuentro desde lo humano, lo emocional, lo musical, lo corporal, aporta a la construcción de la identidad, como individuo, como grupo, como artistas y como colombianos. Todo lo anterior en el marco de la realización del proyecto de trabajo de grado de la Maestría en Musicoterapia de la Universidad Nacional de Colombia- Sede Bogotá.Musicoterapia e Identidad- Semillero de Investigación Musicoterapia IntergeneracionalMagíster en MusicoterapiaAlgunos anexos que se encuentran en formato digital, requieren solicitud de acceso a la autora amherrerab@unal.edu.co, por confidencialidad de los participantes.199application/pdfspaFilosofía y Psicología::Educación, investigación, temas relacionadosMusicoterapiaIdentidadConstrucción de identidadRelaciones intergeneracionalesNarrativa VerbalNarrativa MusicalModalidades expresivasMusicoterapiaIdentity constructionIntergenerational relationshipsMusic therapyMusical narrativeVerbal NarrativeExpressive ModalitiesLa musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musicalMusic therapy as facilitator of the identity construction of an intergenerational group of the CREA-Roma center of Bogotá: parallel between verbal narrative and musical narrativeReporteinfo:eu-repo/semantics/reportinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fcTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTCASOUniversidad Nacional de Colombia - Sede BogotáAigen, Kenneth (1995). 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Recuperado de http://www.wfmt.info/wfmt-new-home/about-wfmt/LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83991https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75514/2/license.txt6f3f13b02594d02ad110b3ad534cd5dfMD52ORIGINALMusicoterapia e Identidad 2019 Ana María Herera Becerra .pdfMusicoterapia e Identidad 2019 Ana María Herera Becerra .pdfapplication/pdf3121231https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75514/1/Musicoterapia%20e%20Identidad%202019%20Ana%20Mari%cc%81a%20Herera%20Becerra%20.pdff3f499e121a84df5f02e17b177fb6caeMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-81031https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75514/3/license_rdf934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4MD53THUMBNAILMusicoterapia e Identidad 2019 Ana María Herera Becerra .pdf.jpgMusicoterapia e Identidad 2019 Ana María Herera Becerra .pdf.jpgGenerated 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