La musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musical
Identity is a dynamic, flexible and constantly changing construct, where what remains is the narrative, the self-narrative that the individual or group makes about who he/she is. The main objective of this project was to describe how music therapy facilitated the construction of an intergenerational...
- Autores:
-
Herrera Becerra, Ana María
- Tipo de recurso:
- Informe
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/75514
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75514
- Palabra clave:
- Filosofía y Psicología::Educación, investigación, temas relacionados
Musicoterapia
Identidad
Construcción de identidad
Relaciones intergeneracionales
Narrativa Verbal
Narrativa Musical
Modalidades expresivas
Musicoterapia
Identity construction
Intergenerational relationships
Music therapy
Musical narrative
Verbal Narrative
Expressive Modalities
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_8b38a1300b11871ed2aa766e9f5e23b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/75514 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
La musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musical |
dc.title.alternative.spa.fl_str_mv |
Music therapy as facilitator of the identity construction of an intergenerational group of the CREA-Roma center of Bogotá: parallel between verbal narrative and musical narrative |
title |
La musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musical |
spellingShingle |
La musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musical Filosofía y Psicología::Educación, investigación, temas relacionados Musicoterapia Identidad Construcción de identidad Relaciones intergeneracionales Narrativa Verbal Narrativa Musical Modalidades expresivas Musicoterapia Identity construction Intergenerational relationships Music therapy Musical narrative Verbal Narrative Expressive Modalities |
title_short |
La musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musical |
title_full |
La musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musical |
title_fullStr |
La musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musical |
title_full_unstemmed |
La musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musical |
title_sort |
La musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musical |
dc.creator.fl_str_mv |
Herrera Becerra, Ana María |
dc.contributor.advisor.spa.fl_str_mv |
Basabe, Miguel Ángel Ortíz Obando, Juan Alberto |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Herrera Becerra, Ana María |
dc.contributor.researchgroup.spa.fl_str_mv |
Semillero de Investigación Musicoterapia Intergeneracional |
dc.subject.ddc.spa.fl_str_mv |
Filosofía y Psicología::Educación, investigación, temas relacionados Musicoterapia Identidad |
topic |
Filosofía y Psicología::Educación, investigación, temas relacionados Musicoterapia Identidad Construcción de identidad Relaciones intergeneracionales Narrativa Verbal Narrativa Musical Modalidades expresivas Musicoterapia Identity construction Intergenerational relationships Music therapy Musical narrative Verbal Narrative Expressive Modalities |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Construcción de identidad Relaciones intergeneracionales Narrativa Verbal Narrativa Musical Modalidades expresivas Musicoterapia |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Identity construction Intergenerational relationships Music therapy Musical narrative Verbal Narrative Expressive Modalities |
description |
Identity is a dynamic, flexible and constantly changing construct, where what remains is the narrative, the self-narrative that the individual or group makes about who he/she is. The main objective of this project was to describe how music therapy facilitated the construction of an intergenerational group's identity, through an analysis of the musical and verbal narrative of the participants, in favor of healthy living. A 27-session music therapy process was carried out in favor of the construction of Identity in an intergenerational group (average of 24 participants between the ages of 8-38), within the context of the Musical Education sessions of the Hands to the Center line. Believe of Rome, of IDARTES. A qualitative research design was proposed, where various information gathering techniques are used, the quality systematized in a Triangulation Matrix to be integrated with the theory in a Therapeutic Narrative Analysis (Aldridge, 1996, 2005). It is concluded that music therapy encourages the transformation and discovery of new forms of expression through the co-creation of a safe, respectful, horizontal and creative space, where the encounter from the human, emotional, musical, bodily, contributes to the construction of identity, as an individual, as a group, as artists and as Colombians. All of the above in the framework of the realization of the project of work of the Master's Degree in Music Therapy of the National University of Colombia- Bogotá. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2019-09 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2020-01-23T19:46:35Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2020-01-23T19:46:35Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Reporte |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/report |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_93fc |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ARTCASO |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_93fc |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75514 |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75514 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Aigen, Kenneth (1995). Interpretational Research. In Barbara L. Wheeler (ed.): Music Therapy Research: Quantitative and Qualitative Perspectives. Phoenixville, PA: Barcelona Publishers. Akhtar, Samuel (1996) The concept of identity: developmental origins, phenomenology, clinical relevance, and measurement. Psychology, Medicine.Published in Harvard review of psychiatry 1996. DOI:10.3109/10673229609017193. Alcaldía de Bogotá, (1993) Desarrollo Cultural. Articulo 42. El Derecho A La Cultura. Acuerdo 31 de 1992 Concejo de Bogotá D.C. Consultado en: https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=7192 Aldridge, D.(sf) Expressing the unthinkable. Research methods suitable for understanding the meaning and expression of therapeutic change. .Paper Of Musictherapy World Feration. Disponible en http://www.wfmt.info/Musictherapyworld/modules/archive/stuff/papers/Express.pdf (p.1-29). Aldridge, D. and Aldridge, G (1996) A personal construct methodology for validating subjectivity in qualitative research. The Arts in Psychotherapy 25, 3,225-236. Aldridge, D. (2000) Music Therapy, performances and narratives. Musictherapy world “Research News 1” (p.1-8) Aldridge, D and Aldridge, G. (2002) Therapeutic narrative analysis: A methodological proposal for the interpretation of music therapy traces. Music Therapy Today (online), December, available at http://musictherapyworld.net Aldridge,D. & Aldridge, G. (2008) Melody in Music Therapy: A Therapeutic Narrative Analysis. Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia:UK (Pp.41-76). Basabe,M.;Herrera,A.; Moreno,A.; Llanos, J.; Quiroga, M. & Riascos, V. (2018) Musicoterapia En Las Relaciones Intergeneracionales.Maestría En Musicoterapia , Facultad de Artes. Universidad Nacional De Colombia y Crea Idartes - Alcaldía Mayor De Bogotá. Bogotá: Colombia (1-7) Bardi, Anat & Jaspal, Rusi & Polek, Ela & Schwartz, Shalom. (2014). Values and Identity Process Theory: theoretical integration and empirical interactions. 10.1017/CBO9781139136983.013. Bloch-Wrobel, V. (2002)Music Therapy And Identity: A Cultural Approach With A Child With Special Needs.X Congreso Mundial de Musicoterapia Oxford:Reino Unido(p.154-177). Breakwell, G. M. (1992). Processes of self-evaluation: ef cacy and estrangement.In Breakwell, G. M. (ed.), Social psychology of identity and the self concept (pp.35–55). London: Academic Press/Surrey University Press. Breakwell, G. M. (2014). Identity process theory: clarifications and elaborations. In R. Jaspal, & G. M. Breakwell (Eds.), Identity Process Theory (pp. 20-38). Cambridge, U. K.: Cambridge University Press. Bruscia, K. (2007) Musicoterapia: Métodos y Prácticas. México D.F.:Editorial Pax. Bucholtz, M., & Hall, K. (2005). Identity and interaction: a sociocultural linguistic approach. Discourse Studies, 7(4–5), 585–614. https://doi.org/10.1177/1461445605054407 Chao, R., Mato, M., López, V. (2015) Beneficios de la música en conductas disruptivas en la adolescencia. Revista actualidades investigativas en educación. Universidad de Costa Rica. CREA(2017) Líneas estratégicas del programa CREA, Instituto Distrital de las Artes. Alcaldía Mayor de Bogotá. Colombia. http://www.idartes.gov.co/es/crea/quienes-somos Constitución Política de Colombia [Const]. Art.1º Título 1 Constitución Política de Colombia, Gaceta Constitucional No. 116 de 20 de julio de 1991 (Colombia) DANE(2018) Boletín Técnico Pobreza Monetaria en Colombia Año 2018. Consultado en: https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/pobreza/2018/bt_pobreza_monetaria_18.pdf (1-33) Davies, A. & Richards, E.(2002) Music Therapy and Group Work: Sound Company. Chapter 17:Some Observations on Music Therapy Training Groups by Elaine Streeter. Jessica Kingsley Publishers. New York: USA.Pp.262-273. DNP (2019), Plan Nacional de Desarrollo. Departamento Nacional de Planeación. Consultado en: https://www.dnp.gov.co/Plan-Nacional-de-Desarrollo/Paginas/Bases-del-Plan-Nacional-de-Desarrollo-2018-2022.aspx DNP(2019a) Plan Nacional de Desarrollo. Departamento Nacional de Planeación. Plan Nacional de desarrollo 2018-2022. Todo lo que no le han contado del plan. Consultado en: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/Resumen-PND2018-2022-final.pdf DNP(2019b) Plan Nacional de Desarrollo. Departamento Nacional de Planeación. Bases Plan Nacional de desarrollo 2018-2022. Consultado en: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/PND-2018-2022.pdf Domínguez, A. (2015) El poder vinculante del sonido. La construcción de la identidad y la diferencia en el espacio sonoro.Alteridades, vol. 25, núm. 50.UAM, Unidad Iztapalapa, División de Ciencias Sociales y Humanidades. Duero, D.(2006)Relato autobiográfico e interpretación: una concepción narrativa de la identidad personal. Athenea Digital - num. 9: 131-151. ISSN: 1578-8946 ECV (2016) Encuesta Nacional de Calidad de Vida. DANE. Departamento Administrativo Nacional de Estadística. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/calidad_vida/Boletin_Tecnico_ECV_2016.pdf Ferrari (2013) Musicoterapia. Aspectos de la sistematización y la evaluación de la práctica clínica. MTD Ediciones. Gardstrom, S. (2007)Music Therapy Improvisation for groups. Barcelona Publishers, Gilsum. NH. (50-83).Music Faculty Publications. Gardstrom, S. (2007)Music Therapy Improvisation for groups. Chapter four. Musical Elements of Improvisation. Barcelona Publishers, Gilsum. NH. (50-68))http://ecommons.udayton.edu/mus_fac_pub/2. Gardstrom, S. (2007)Music Therapy Improvisation for groups: Essential Leadership Competencies. Barcelona Publishers, Gilsum. NH. (69-83). Gergen Kenneth J. (2007) Construccionismo social, aportes para el debate y la práctica / Kenneth Gergen; traductoras y compiladoras, Angela María Estrada Mesa, Silvia Diazgranados Ferráns — Bogotá: Universidad de los Andes, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Psicología, CESO, Ediciones Uniandes, 2007.366 p. Gil, J. (2019) Ponencia Mediación Cultural.III Seminario Internacional Cultura & Arte para la Transformación social. Simposio dirigido por IDARTES.Alcaldía de Bogotá, Bogotá. Gómez, G., Carrasco, N. (2011) Construcción de la identidad adolescente en los contextos sociohistóricos y culturales contemporáneos.Revista de la Facultad de Psicología Universidad Cooperativa de Colombia - Volumen 6, Número 1. Bogotá: Colombia. (95-102) Goth, K., Foelsch, P., Schluter-Muller S. et al. (2012) Assessment of identity development and identity diffusion in adolescence – Theoretical basis and psychometric properties of the self-report questionnaire AIDA. Child Adolescent Psychiatry Mental Health, 6(1): 27. Grocke,D. & Wigram, T. (2011) Métodos receptivos en musicoterapia:Técnicas y aplicaciones clínicas para musicoterapeutas, educadores y estudiantes. Capítulo 9 “Terapia Vibroacustica en la Musicoterapia Receptiva”.Editorial AgrupArte producciones.(p.247-270). Hasler, J. (2008) Chapter 9.A Piece of the Puzzle.Music Therapy with Looked-after Teenagers and their Carers.Libro Music Therapy with children and their families.pdf Hessenberg, C. & Schmid, W. (2013) Sounding Bridges – An Intergenerational Music Therapy Group With Persons With Dementia and Children and Adolescents in Psychiatric Care. Voices: A World Forum for Music Therapy, 13(2). Consultado en: https://doi.org/10.15845/voices.v13i2.692 IDARTES (2017) Quiénes somos. Instituto Distrital de las Artes. Alcaldía Mayor de Bogotá. Colombia. Consultado en: http://www.idartes.gov.co/es/idartes-quienes-somos IDARTES (2017) Líneas estratégicas: Arte para la transformación. Instituto Distrital de las Artes Alcaldía Mayor de Bogotá. Colombia.. Consultado en: http://www.idartes.gov.co/es/lineas-estrategicas/arte-transformacion-social IDARTES (2017a) Desarrollos e impactos de los Centros de Formación Artística. Estudio en el campo artístico, educativo y social. Insituto Distrital de las Artes- IDARTES. Asociación los Danzantes Industria Creativa y Cultural. Bogotá, D.C. P.19-29. IDARTES (2018) Transformaciones de los Artistas Formadores (AF) que participan en el programa CREA de IDARTES. Insituto Distrital de las Artes- IDARTES.P.12-33; p.64-74. Jaspal, R., & Breakwell, G. M. (Eds.) (2014). Identity Process Theory: Identity, Social Action and Social Change. Cambridge, U. K.: Cambridge University Press. Kazdin, A. E., & Whitley, M. K. (2003). Treatment of parental stress to enhance therapeutic change among children referred for aggressive and antisocial behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71(3), 504–515. https://doi.org/10.1037/0022-006X.71.3.504 Lafortune, J. (2019) Ponencia Mediación Cultural.III Seminario Internacional Cultura & Arte para la Transformación social. Simposio dirigido por IDARTES.Alcaldía de Bogotá, Bogotá. Mincultura, (2018). Plan Nacional de Cultura. Ministerio de Cultura.Consultado en https://www.mincultura.gov.co/planes-y-programas/Planes/plan%20nacional%20de%20cultura/Paginas/default.aspx Minsalud (2019)Plan Decenal Ministerio de Salud 2012-2021. Dimensión de Convivencia social y salud mental. Consultado en: https://www.minsalud.gov.co/plandecenal/Documents/dimensiones/convivenciasocial-ysalud-mental.pdf Moreno(2019) Ponencia Mediación Cultural.III Seminario Internacional Cultura & Arte para la Transformación social. Simposio dirigido por IDARTES.Alcaldía de Bogotá, Bogotá. Morris, C. & Maisto, A. (2005) Introducción a la Psicología. Cap. 9 “Desarrollo del ciclo vital”.Duodécima edición: Pearson Educación: México. (Pp.351-358) Páramo, María de los Ángeles. (2011). Factores de Riesgo y Factores de Protección en la Adolescencia: Análisis de Contenido a través de Grupos de Discusión. Terapia psicológica, 29(1), 85-95. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082011000100009 Papalia, D., Feldman, R. & Martorell, G. (2012). Desarrollo Humano. Duodécima Edición.Editorial McGrawHill Education. México. (Pp.376-417). Pearson, M. & Wilson, H.(2009) Using Expressive Arts to Work With the Mind Body and Emotions Theory and Practice. Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia. Pellizzari y Colaboradores ICMus (2011): “Crear Salud”. Aportes de la musicoterapia Preventiva y Comunitaria. Ed.ICMus. Argentina. Rolvsjord,R. & Stige, B. (2015) Concepts of context in music therapy.Nordic Journal of Music Therapy, Vol. 24, No. 1, 44–66, http://dx.doi.org/10.1080/08098131.2013.861502 Aldridge, D. (2005) Case Study Designs in Music Therapy. Therapeutic Narrative. Analysis as a Narrative Case Study Approach.Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia:UK (Pp.31-51) Ruud, E. (1993) Los caminos de la Musicoterapia. La musicoterapia y su relación con las Teorías terapéuticas actuales.Buenos Aires:Bonum. Ruud, E. (1998) Music Therapy Improvisation, Communication and Culture. Barcelona Publishers. Sabbatella, P.(2014) Musicoterapia en la infancia: Perspectivas desde la práctica y la investigación. Universidad de Cadíz. España. Parte de las Memorias. Musicoterapia en los Problemas Psicosociales de la niñez y la juventud en cuatro países de Latinoamérica. Editores: Carmen Barbosa Luna, Miguel Suarez Russi.(41-57) Scherf, I & Severini (2018). Las Artes Expresivas como fuerza de cambio y transformación. Capítulo del libro Lo que no te contaron acerca del autismo. de la Ed. Bonum.. SADCP (2007), Decreto 627 de 2007. Sistema Distrital de Arte, Cultura y Patrimonio. Secretaría de Cultura, Recreación y Deporte. Alcaldía Mayor de Bogotá.Consultado en: https://www.culturarecreacionydeporte.gov.co/es/decreto-627-de-2007-estructura-sdacp SDIS, (2017) Secretaría de Integración Social. Portafolio de Servicios. Alcaldía de Bogotá.http://old.integracionsocial.gov.co/anexos/documentos/2019documentos/05082019_Portafolio.pdf SDP (2016) Plan de Desarrollo Bogotá Mejor Para Todos 2016-2020. Secretaría Distrital de Planeación. http://www.sdp.gov.co/sites/default/files/20160429_proyecto_pdd.pdf Small, C. (1999) Musicking, the meanings of performing and listening. A lecture, Music Education Research, 1:1, 9-22, DOI: 10.1080/1461380990010102 Srur, J., Gutiérrez, M., Núñez, A., Mena, H. & Medina, J.(2014) Reporte Regional de Indicadores Estandarizados de los países miembros del Sistema Regional de Indicadores Estandarizados de Convivencia y Seguridad Ciudadana SES 2008-2013. Instituto Cisalva y Banco Interamericano de Desarrollo. Cali: Colombia (2-84). Smeijsters, H. (2006) Research in practice. Music Therapy Today (Online 22nd December) Vol.VII (4) 781-838. available at http://musictherapyworld.net Stige,B. & Aaro, L.(2012) Invitation to Community Music Therapy. Chapter 4. Community and Social Resources. Routledge Taylor & Francis Group. New York and London.(86-114). Torrico, E.; Santín, C.; Villas, M.; Menéndez, S. & López, M. (2002), El Modelo Ecológico de Bronfrenbrenner Como Marco Teórico de la Psicooncología. Anales de psicología 2002, vol. 18, nº 1 (junio), Universidad de Huelva. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia. España (Pp.45-59). Vaillancourt,G.; Da Costa, D., (Yi) Han, E., & Lipski, G. (2018) “An intergenerational singing group: A Community music therapy qualitative research project and graduate student mentoring initiative”.Voices: A World Forum for Music Therapy, 18(1). https://doi.org/10.15845/voices.v18i1.88317. Vignoles, V. L., Chryssochoou, X., & Breakwell, G. M. (2000). The distinctiveness principle: Identity, meaning and the bounds of cultural relativity. Personality and Social Psychology Review, 4, 337–354. Vignoles , V. L. , Chryssochoou , X. , and Breakwell , G. M. (2002). Evaluating models of identity motivation: self-esteem is not the whole story . Self and Identity, 1 , 201–218. Vignoles,V.L.; Regalia, C., Manzi, C., Golledge, J.; Scabini, E. (2006) Beyond self-esteem: influence of multiple motives on identity construction. Journal of Personality and Social Psychology;90(2):308-333. doi: 10.1037/0022-3514.90.2.308. UARIV (2008) Unidad para la Atención y Reparación Integral a las víctimas. Cap.3:Políticas públicas para las víctimas.Subdirección de Participación.(1-13) Wigram, T., Nygaard, I., Ole, L (2002) A Comprehensive Guide to Music Therapy. Jessica Kingsley Publishers: London. Wigram,T.; Pedersen, I.; Ole Bonde, L. (2005) Guía completa de musicoterapia : teoría, práctica clínica, investigación y formación.Editorial AgrupArte: España. World Federation of Music Therapy (2011). What is Music Therapy?. Wolrd Federation of Music Therapy. Recuperado de http://www.wfmt.info/wfmt-new-home/about-wfmt/ |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional |
dc.rights.spa.spa.fl_str_mv |
Acceso abierto |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia Acceso abierto http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
199 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.branch.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75514/2/license.txt https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75514/1/Musicoterapia%20e%20Identidad%202019%20Ana%20Mari%cc%81a%20Herera%20Becerra%20.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75514/3/license_rdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75514/4/Musicoterapia%20e%20Identidad%202019%20Ana%20Mari%cc%81a%20Herera%20Becerra%20.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6f3f13b02594d02ad110b3ad534cd5df f3f499e121a84df5f02e17b177fb6cae 934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4 61f76604fa729909b467d664fa89c02a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814089931728879616 |
spelling |
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de ColombiaAcceso abiertohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Basabe, Miguel Ángel6b9d2e08-da8c-4e79-94c5-9401a0c979fd-1Ortíz Obando, Juan Alberto0e14d8df-3ee4-4b01-889c-939232b28f28-1Herrera Becerra, Ana María8489986d-94d3-45c9-939b-b2b8d292ffb8Semillero de Investigación Musicoterapia Intergeneracional2020-01-23T19:46:35Z2020-01-23T19:46:35Z2019-09https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/75514Identity is a dynamic, flexible and constantly changing construct, where what remains is the narrative, the self-narrative that the individual or group makes about who he/she is. The main objective of this project was to describe how music therapy facilitated the construction of an intergenerational group's identity, through an analysis of the musical and verbal narrative of the participants, in favor of healthy living. A 27-session music therapy process was carried out in favor of the construction of Identity in an intergenerational group (average of 24 participants between the ages of 8-38), within the context of the Musical Education sessions of the Hands to the Center line. Believe of Rome, of IDARTES. A qualitative research design was proposed, where various information gathering techniques are used, the quality systematized in a Triangulation Matrix to be integrated with the theory in a Therapeutic Narrative Analysis (Aldridge, 1996, 2005). It is concluded that music therapy encourages the transformation and discovery of new forms of expression through the co-creation of a safe, respectful, horizontal and creative space, where the encounter from the human, emotional, musical, bodily, contributes to the construction of identity, as an individual, as a group, as artists and as Colombians. All of the above in the framework of the realization of the project of work of the Master's Degree in Music Therapy of the National University of Colombia- Bogotá.La identidad es un constructo dinámico, flexible y en cambio constante, donde lo que permanece es la narrativa, el relato de sí que hace el individuo o grupo sobre quién es. El objetivo principal de este proyecto fue describir cómo la musicoterapia facilitó la construcción de identidad de un grupo intergeneracional, mediante un análisis de la narrativa musical y verbal de los participantes, en favor de la convivencia saludable. Se realizó un proceso musicoterapéutico de 27 sesiones en favor de la construcción de Identidad en un grupo intergeneracional (promedio de 24 participantes entre los 7-38 años), dentro del contexto de las sesiones de Educación Musical de la línea Manos a la obra del centro Crea de Roma, de IDARTES. Se planteó un diseño de investigación cualitativa, donde se utilizaron diversas técnicas de recolección de información, la cual fue sistematizada en una Matriz de Triangulación para ser integrada con la teoría en un Análisis Narrativo Terapéutico (Aldridge, 1996, 2005). Se concluye que la musicoterapia fomenta la transformación y el descubrimiento de nuevas formas de expresión mediante la co-creación de un espacio seguro, respetuoso, horizontal y creativo, donde el encuentro desde lo humano, lo emocional, lo musical, lo corporal, aporta a la construcción de la identidad, como individuo, como grupo, como artistas y como colombianos. Todo lo anterior en el marco de la realización del proyecto de trabajo de grado de la Maestría en Musicoterapia de la Universidad Nacional de Colombia- Sede Bogotá.Musicoterapia e Identidad- Semillero de Investigación Musicoterapia IntergeneracionalMagíster en MusicoterapiaAlgunos anexos que se encuentran en formato digital, requieren solicitud de acceso a la autora amherrerab@unal.edu.co, por confidencialidad de los participantes.199application/pdfspaFilosofía y Psicología::Educación, investigación, temas relacionadosMusicoterapiaIdentidadConstrucción de identidadRelaciones intergeneracionalesNarrativa VerbalNarrativa MusicalModalidades expresivasMusicoterapiaIdentity constructionIntergenerational relationshipsMusic therapyMusical narrativeVerbal NarrativeExpressive ModalitiesLa musicoterapia como facilitadora de la construcción de identidad de un grupo intergeneracional del centro CREA- Roma de Bogotá: paralelo entre la narrativa verbal y la narrativa musicalMusic therapy as facilitator of the identity construction of an intergenerational group of the CREA-Roma center of Bogotá: parallel between verbal narrative and musical narrativeReporteinfo:eu-repo/semantics/reportinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_93fcTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTCASOUniversidad Nacional de Colombia - Sede BogotáAigen, Kenneth (1995). Interpretational Research. In Barbara L. Wheeler (ed.): Music Therapy Research: Quantitative and Qualitative Perspectives. Phoenixville, PA: Barcelona Publishers.Akhtar, Samuel (1996) The concept of identity: developmental origins, phenomenology, clinical relevance, and measurement. Psychology, Medicine.Published in Harvard review of psychiatry 1996. DOI:10.3109/10673229609017193.Alcaldía de Bogotá, (1993) Desarrollo Cultural. Articulo 42. El Derecho A La Cultura. Acuerdo 31 de 1992 Concejo de Bogotá D.C. Consultado en: https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=7192Aldridge, D.(sf) Expressing the unthinkable. Research methods suitable for understanding the meaning and expression of therapeutic change. .Paper Of Musictherapy World Feration. Disponible en http://www.wfmt.info/Musictherapyworld/modules/archive/stuff/papers/Express.pdf (p.1-29).Aldridge, D. and Aldridge, G (1996) A personal construct methodology for validating subjectivity in qualitative research. The Arts in Psychotherapy 25, 3,225-236.Aldridge, D. (2000) Music Therapy, performances and narratives. Musictherapy world “Research News 1” (p.1-8)Aldridge, D and Aldridge, G. (2002) Therapeutic narrative analysis: A methodological proposal for the interpretation of music therapy traces. Music Therapy Today (online), December, available at http://musictherapyworld.netAldridge,D. & Aldridge, G. (2008) Melody in Music Therapy: A Therapeutic Narrative Analysis. Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia:UK (Pp.41-76).Basabe,M.;Herrera,A.; Moreno,A.; Llanos, J.; Quiroga, M. & Riascos, V. (2018) Musicoterapia En Las Relaciones Intergeneracionales.Maestría En Musicoterapia , Facultad de Artes. Universidad Nacional De Colombia y Crea Idartes - Alcaldía Mayor De Bogotá. Bogotá: Colombia (1-7)Bardi, Anat & Jaspal, Rusi & Polek, Ela & Schwartz, Shalom. (2014). Values and Identity Process Theory: theoretical integration and empirical interactions. 10.1017/CBO9781139136983.013.Bloch-Wrobel, V. (2002)Music Therapy And Identity: A Cultural Approach With A Child With Special Needs.X Congreso Mundial de Musicoterapia Oxford:Reino Unido(p.154-177).Breakwell, G. M. (1992). Processes of self-evaluation: ef cacy and estrangement.In Breakwell, G. M. (ed.), Social psychology of identity and the self concept (pp.35–55). London: Academic Press/Surrey University Press.Breakwell, G. M. (2014). Identity process theory: clarifications and elaborations. In R. Jaspal, & G. M. Breakwell (Eds.), Identity Process Theory (pp. 20-38). Cambridge, U. K.: Cambridge University Press.Bruscia, K. (2007) Musicoterapia: Métodos y Prácticas. México D.F.:Editorial Pax.Bucholtz, M., & Hall, K. (2005). Identity and interaction: a sociocultural linguistic approach. Discourse Studies, 7(4–5), 585–614. https://doi.org/10.1177/1461445605054407Chao, R., Mato, M., López, V. (2015) Beneficios de la música en conductas disruptivas en la adolescencia. Revista actualidades investigativas en educación. Universidad de Costa Rica.CREA(2017) Líneas estratégicas del programa CREA, Instituto Distrital de las Artes. Alcaldía Mayor de Bogotá. Colombia. http://www.idartes.gov.co/es/crea/quienes-somosConstitución Política de Colombia [Const]. Art.1º Título 1 Constitución Política de Colombia, Gaceta Constitucional No. 116 de 20 de julio de 1991 (Colombia)DANE(2018) Boletín Técnico Pobreza Monetaria en Colombia Año 2018. Consultado en: https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/pobreza/2018/bt_pobreza_monetaria_18.pdf (1-33)Davies, A. & Richards, E.(2002) Music Therapy and Group Work: Sound Company. Chapter 17:Some Observations on Music Therapy Training Groups by Elaine Streeter. Jessica Kingsley Publishers. New York: USA.Pp.262-273.DNP (2019), Plan Nacional de Desarrollo. Departamento Nacional de Planeación. Consultado en: https://www.dnp.gov.co/Plan-Nacional-de-Desarrollo/Paginas/Bases-del-Plan-Nacional-de-Desarrollo-2018-2022.aspxDNP(2019a) Plan Nacional de Desarrollo. Departamento Nacional de Planeación. Plan Nacional de desarrollo 2018-2022. Todo lo que no le han contado del plan. Consultado en: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/Resumen-PND2018-2022-final.pdfDNP(2019b) Plan Nacional de Desarrollo. Departamento Nacional de Planeación. Bases Plan Nacional de desarrollo 2018-2022. Consultado en: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/PND-2018-2022.pdfDomínguez, A. (2015) El poder vinculante del sonido. La construcción de la identidad y la diferencia en el espacio sonoro.Alteridades, vol. 25, núm. 50.UAM, Unidad Iztapalapa, División de Ciencias Sociales y Humanidades.Duero, D.(2006)Relato autobiográfico e interpretación: una concepción narrativa de la identidad personal. Athenea Digital - num. 9: 131-151. ISSN: 1578-8946ECV (2016) Encuesta Nacional de Calidad de Vida. DANE. Departamento Administrativo Nacional de Estadística. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/calidad_vida/Boletin_Tecnico_ECV_2016.pdfFerrari (2013) Musicoterapia. Aspectos de la sistematización y la evaluación de la práctica clínica. MTD Ediciones.Gardstrom, S. (2007)Music Therapy Improvisation for groups. Barcelona Publishers, Gilsum. NH. (50-83).Music Faculty Publications.Gardstrom, S. (2007)Music Therapy Improvisation for groups. Chapter four. Musical Elements of Improvisation. Barcelona Publishers, Gilsum. NH. (50-68))http://ecommons.udayton.edu/mus_fac_pub/2.Gardstrom, S. (2007)Music Therapy Improvisation for groups: Essential Leadership Competencies. Barcelona Publishers, Gilsum. NH. (69-83).Gergen Kenneth J. (2007) Construccionismo social, aportes para el debate y la práctica / Kenneth Gergen; traductoras y compiladoras, Angela María Estrada Mesa, Silvia Diazgranados Ferráns — Bogotá: Universidad de los Andes, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Psicología, CESO, Ediciones Uniandes, 2007.366 p.Gil, J. (2019) Ponencia Mediación Cultural.III Seminario Internacional Cultura & Arte para la Transformación social. Simposio dirigido por IDARTES.Alcaldía de Bogotá, Bogotá.Gómez, G., Carrasco, N. (2011) Construcción de la identidad adolescente en los contextos sociohistóricos y culturales contemporáneos.Revista de la Facultad de Psicología Universidad Cooperativa de Colombia - Volumen 6, Número 1. Bogotá: Colombia. (95-102)Goth, K., Foelsch, P., Schluter-Muller S. et al. (2012) Assessment of identity development and identity diffusion in adolescence – Theoretical basis and psychometric properties of the self-report questionnaire AIDA. Child Adolescent Psychiatry Mental Health, 6(1): 27.Grocke,D. & Wigram, T. (2011) Métodos receptivos en musicoterapia:Técnicas y aplicaciones clínicas para musicoterapeutas, educadores y estudiantes. Capítulo 9 “Terapia Vibroacustica en la Musicoterapia Receptiva”.Editorial AgrupArte producciones.(p.247-270).Hasler, J. (2008) Chapter 9.A Piece of the Puzzle.Music Therapy with Looked-after Teenagers and their Carers.Libro Music Therapy with children and their families.pdfHessenberg, C. & Schmid, W. (2013) Sounding Bridges – An Intergenerational Music Therapy Group With Persons With Dementia and Children and Adolescents in Psychiatric Care. Voices: A World Forum for Music Therapy, 13(2). Consultado en: https://doi.org/10.15845/voices.v13i2.692IDARTES (2017) Quiénes somos. Instituto Distrital de las Artes. Alcaldía Mayor de Bogotá. Colombia. Consultado en: http://www.idartes.gov.co/es/idartes-quienes-somosIDARTES (2017) Líneas estratégicas: Arte para la transformación. Instituto Distrital de las Artes Alcaldía Mayor de Bogotá. Colombia.. Consultado en: http://www.idartes.gov.co/es/lineas-estrategicas/arte-transformacion-socialIDARTES (2017a) Desarrollos e impactos de los Centros de Formación Artística. Estudio en el campo artístico, educativo y social. Insituto Distrital de las Artes- IDARTES. Asociación los Danzantes Industria Creativa y Cultural. Bogotá, D.C. P.19-29.IDARTES (2018) Transformaciones de los Artistas Formadores (AF) que participan en el programa CREA deIDARTES. Insituto Distrital de las Artes- IDARTES.P.12-33; p.64-74.Jaspal, R., & Breakwell, G. M. (Eds.) (2014). Identity Process Theory: Identity, Social Action and Social Change. Cambridge, U. K.: Cambridge University Press.Kazdin, A. E., & Whitley, M. K. (2003). Treatment of parental stress to enhance therapeutic change among children referred for aggressive and antisocial behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71(3), 504–515. https://doi.org/10.1037/0022-006X.71.3.504Lafortune, J. (2019) Ponencia Mediación Cultural.III Seminario Internacional Cultura & Arte para la Transformación social. Simposio dirigido por IDARTES.Alcaldía de Bogotá, Bogotá.Mincultura, (2018). Plan Nacional de Cultura. Ministerio de Cultura.Consultado en https://www.mincultura.gov.co/planes-y-programas/Planes/plan%20nacional%20de%20cultura/Paginas/default.aspxMinsalud (2019)Plan Decenal Ministerio de Salud 2012-2021. Dimensión de Convivencia social y salud mental. Consultado en: https://www.minsalud.gov.co/plandecenal/Documents/dimensiones/convivenciasocial-ysalud-mental.pdfMoreno(2019) Ponencia Mediación Cultural.III Seminario Internacional Cultura & Arte para la Transformación social. Simposio dirigido por IDARTES.Alcaldía de Bogotá, Bogotá.Morris, C. & Maisto, A. (2005) Introducción a la Psicología. Cap. 9 “Desarrollo del ciclo vital”.Duodécima edición: Pearson Educación: México. (Pp.351-358)Páramo, María de los Ángeles. (2011). Factores de Riesgo y Factores de Protección en la Adolescencia: Análisis de Contenido a través de Grupos de Discusión. Terapia psicológica, 29(1), 85-95. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082011000100009Papalia, D., Feldman, R. & Martorell, G. (2012). Desarrollo Humano. Duodécima Edición.Editorial McGrawHill Education. México. (Pp.376-417).Pearson, M. & Wilson, H.(2009) Using Expressive Arts to Work With the Mind Body and Emotions Theory and Practice. Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia.Pellizzari y Colaboradores ICMus (2011): “Crear Salud”. Aportes de la musicoterapia Preventiva y Comunitaria. Ed.ICMus. Argentina.Rolvsjord,R. & Stige, B. (2015) Concepts of context in music therapy.Nordic Journal of Music Therapy, Vol. 24, No. 1, 44–66, http://dx.doi.org/10.1080/08098131.2013.861502Aldridge, D. (2005) Case Study Designs in Music Therapy. Therapeutic Narrative. Analysis as a Narrative Case Study Approach.Jessica Kingsley Publishers London and Philadelphia:UK (Pp.31-51)Ruud, E. (1993) Los caminos de la Musicoterapia. La musicoterapia y su relación con las Teorías terapéuticas actuales.Buenos Aires:Bonum.Ruud, E. (1998) Music Therapy Improvisation, Communication and Culture. Barcelona Publishers.Sabbatella, P.(2014) Musicoterapia en la infancia: Perspectivas desde la práctica y la investigación. Universidad de Cadíz. España. Parte de las Memorias. Musicoterapia en los Problemas Psicosociales de la niñez y la juventud en cuatro países de Latinoamérica. Editores: Carmen Barbosa Luna, Miguel Suarez Russi.(41-57)Scherf, I & Severini (2018). Las Artes Expresivas como fuerza de cambio y transformación. Capítulo del libro Lo que no te contaron acerca del autismo. de la Ed. Bonum..SADCP (2007), Decreto 627 de 2007. Sistema Distrital de Arte, Cultura y Patrimonio. Secretaría de Cultura, Recreación y Deporte. Alcaldía Mayor de Bogotá.Consultado en: https://www.culturarecreacionydeporte.gov.co/es/decreto-627-de-2007-estructura-sdacpSDIS, (2017) Secretaría de Integración Social. Portafolio de Servicios. Alcaldía de Bogotá.http://old.integracionsocial.gov.co/anexos/documentos/2019documentos/05082019_Portafolio.pdfSDP (2016) Plan de Desarrollo Bogotá Mejor Para Todos 2016-2020. Secretaría Distrital de Planeación. http://www.sdp.gov.co/sites/default/files/20160429_proyecto_pdd.pdfSmall, C. (1999) Musicking, the meanings of performing and listening. A lecture, Music Education Research, 1:1, 9-22, DOI: 10.1080/1461380990010102Srur, J., Gutiérrez, M., Núñez, A., Mena, H. & Medina, J.(2014) Reporte Regional de Indicadores Estandarizados de los países miembros del Sistema Regional de Indicadores Estandarizados de Convivencia y Seguridad Ciudadana SES 2008-2013. Instituto Cisalva y Banco Interamericano de Desarrollo. Cali: Colombia (2-84).Smeijsters, H. (2006) Research in practice. Music Therapy Today (Online 22nd December) Vol.VII (4) 781-838. available at http://musictherapyworld.netStige,B. & Aaro, L.(2012) Invitation to Community Music Therapy. Chapter 4. Community and Social Resources. Routledge Taylor & Francis Group. New York and London.(86-114).Torrico, E.; Santín, C.; Villas, M.; Menéndez, S. & López, M. (2002), El Modelo Ecológico de Bronfrenbrenner Como Marco Teórico de la Psicooncología. Anales de psicología 2002, vol. 18, nº 1 (junio), Universidad de Huelva. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia. España (Pp.45-59).Vaillancourt,G.; Da Costa, D., (Yi) Han, E., & Lipski, G. (2018) “An intergenerational singing group: A Community music therapy qualitative research project and graduate student mentoring initiative”.Voices: A World Forum for Music Therapy, 18(1). https://doi.org/10.15845/voices.v18i1.88317.Vignoles, V. L., Chryssochoou, X., & Breakwell, G. M. (2000). The distinctiveness principle: Identity, meaning and the bounds of cultural relativity. Personality and Social Psychology Review, 4, 337–354.Vignoles , V. L. , Chryssochoou , X. , and Breakwell , G. M. (2002). Evaluating models of identity motivation: self-esteem is not the whole story . Self and Identity, 1 , 201–218.Vignoles,V.L.; Regalia, C., Manzi, C., Golledge, J.; Scabini, E. (2006) Beyond self-esteem: influence of multiple motives on identity construction. Journal of Personality and Social Psychology;90(2):308-333. doi: 10.1037/0022-3514.90.2.308.UARIV (2008) Unidad para la Atención y Reparación Integral a las víctimas. Cap.3:Políticas públicas para las víctimas.Subdirección de Participación.(1-13)Wigram, T., Nygaard, I., Ole, L (2002) A Comprehensive Guide to Music Therapy. Jessica Kingsley Publishers: London.Wigram,T.; Pedersen, I.; Ole Bonde, L. (2005) Guía completa de musicoterapia : teoría, práctica clínica, investigación y formación.Editorial AgrupArte: España.World Federation of Music Therapy (2011). What is Music Therapy?. Wolrd Federation of Music Therapy. Recuperado de http://www.wfmt.info/wfmt-new-home/about-wfmt/LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83991https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75514/2/license.txt6f3f13b02594d02ad110b3ad534cd5dfMD52ORIGINALMusicoterapia e Identidad 2019 Ana María Herera Becerra .pdfMusicoterapia e Identidad 2019 Ana María Herera Becerra .pdfapplication/pdf3121231https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75514/1/Musicoterapia%20e%20Identidad%202019%20Ana%20Mari%cc%81a%20Herera%20Becerra%20.pdff3f499e121a84df5f02e17b177fb6caeMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-81031https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75514/3/license_rdf934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4MD53THUMBNAILMusicoterapia e Identidad 2019 Ana María Herera Becerra .pdf.jpgMusicoterapia e Identidad 2019 Ana María Herera Becerra .pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4309https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/75514/4/Musicoterapia%20e%20Identidad%202019%20Ana%20Mari%cc%81a%20Herera%20Becerra%20.pdf.jpg61f76604fa729909b467d664fa89c02aMD54unal/75514oai:repositorio.unal.edu.co:unal/755142024-04-09 23:09:46.137Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.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 |