Building up autonomy through reading strategies

This article reports on an action research project conducted with six ninth grade students in a rural public school in Colombia. The purpose of the study was to determine how the implementation of three reading strategies (skimming, scanning, and making predictions), when reading topics selected by...

Full description

Autores:
Izquierdo Castillo, Alexander
Jiménez Bonilla, Sonia
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50166
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50166
http://bdigital.unal.edu.co/44142/
http://bdigital.unal.edu.co/44142/2/
Palabra clave:
TESOL
EFL
Autonomy
motivation
reading
reading strategies.
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_8ac7d08a5ecad078b0a9718c34936f92
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50166
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Izquierdo Castillo, Alexander4bad909a-f455-47e7-b530-7cc775832c02300Jiménez Bonilla, Sonia3f5e7f93-de77-4221-a6e1-0a84c088146a3002019-06-29T09:50:04Z2019-06-29T09:50:04Z2014-10-13https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50166http://bdigital.unal.edu.co/44142/http://bdigital.unal.edu.co/44142/2/This article reports on an action research project conducted with six ninth grade students in a rural public school in Colombia. The purpose of the study was to determine how the implementation of three reading strategies (skimming, scanning, and making predictions), when reading topics selected by learners, helps them to improve their reading comprehension and promotes their autonomy in the learning process. The results show that these learners developed some autonomous features such as making decisions for learning and doing assigned homework, increasing reading awareness and motivation. Additionally, the training on reading strategies allowed them to succeed in their reading comprehension. We conclude that these reading strategies are tools that take learners along the path of autonomy.En este artículo se reportan los resultados de un proyecto de investigación-acción llevado a cabo con seis estudiantes de noveno grado en un colegio público rural. El propósito fue determinar el impacto de tres estrategias de lectura en inglés (identificar información específica, entender la idea principal y hacer predicciones) en la promoción de la autonomía y la compresión lectora. Los resultados evidenciaron que los estudiantes adquirieron algunos rasgos de autonomía, tales como tomar decisiones para aprender y hacer sus tareas asignadas, ser más conscientes de su proceso de lectura y estar más motivados para el aprendizaje. Así mismo, la capacitación referente a las estrategias de lectura les permitió mejorar su comprensión lectora. Se puede concluir que estas estrategias son herramientas que le sirven al estudiante para su formación en autonomía.application/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/39904Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentIzquierdo Castillo, Alexander and Jiménez Bonilla, Sonia (2014) Building up autonomy through reading strategies. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 16, núm. 2 (2014): PROFILE Journal Vol. 16 No. 2: Issues in Teachers' Professional Development; 67-85 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 16, núm. 2 (2014): PROFILE Journal .Building up autonomy through reading strategiesArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTTESOLEFLAutonomymotivationreadingreading strategies.ORIGINAL39904-178521-1-SP.docxapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document651587https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50166/1/39904-178521-1-SP.docx5de8b50e1636f9a199f85565b7278933MD5139904-224130-1-PB.pdfapplication/pdf220396https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50166/2/39904-224130-1-PB.pdfa3f3db80b6c6b6433ce48c6d49e3e035MD52THUMBNAIL39904-224130-1-PB.pdf.jpg39904-224130-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg6498https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50166/3/39904-224130-1-PB.pdf.jpgadd7c93e1d2a906a6b5dc44ce34d827fMD53unal/50166oai:repositorio.unal.edu.co:unal/501662022-12-18 23:08:45.448Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Building up autonomy through reading strategies
title Building up autonomy through reading strategies
spellingShingle Building up autonomy through reading strategies
TESOL
EFL
Autonomy
motivation
reading
reading strategies.
title_short Building up autonomy through reading strategies
title_full Building up autonomy through reading strategies
title_fullStr Building up autonomy through reading strategies
title_full_unstemmed Building up autonomy through reading strategies
title_sort Building up autonomy through reading strategies
dc.creator.fl_str_mv Izquierdo Castillo, Alexander
Jiménez Bonilla, Sonia
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Izquierdo Castillo, Alexander
Jiménez Bonilla, Sonia
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv TESOL
EFL
Autonomy
motivation
reading
reading strategies.
topic TESOL
EFL
Autonomy
motivation
reading
reading strategies.
description This article reports on an action research project conducted with six ninth grade students in a rural public school in Colombia. The purpose of the study was to determine how the implementation of three reading strategies (skimming, scanning, and making predictions), when reading topics selected by learners, helps them to improve their reading comprehension and promotes their autonomy in the learning process. The results show that these learners developed some autonomous features such as making decisions for learning and doing assigned homework, increasing reading awareness and motivation. Additionally, the training on reading strategies allowed them to succeed in their reading comprehension. We conclude that these reading strategies are tools that take learners along the path of autonomy.En este artículo se reportan los resultados de un proyecto de investigación-acción llevado a cabo con seis estudiantes de noveno grado en un colegio público rural. El propósito fue determinar el impacto de tres estrategias de lectura en inglés (identificar información específica, entender la idea principal y hacer predicciones) en la promoción de la autonomía y la compresión lectora. Los resultados evidenciaron que los estudiantes adquirieron algunos rasgos de autonomía, tales como tomar decisiones para aprender y hacer sus tareas asignadas, ser más conscientes de su proceso de lectura y estar más motivados para el aprendizaje. Así mismo, la capacitación referente a las estrategias de lectura les permitió mejorar su comprensión lectora. Se puede concluir que estas estrategias son herramientas que le sirven al estudiante para su formación en autonomía.
publishDate 2014
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2014-10-13
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-29T09:50:04Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-29T09:50:04Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50166
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/44142/
http://bdigital.unal.edu.co/44142/2/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50166
http://bdigital.unal.edu.co/44142/
http://bdigital.unal.edu.co/44142/2/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/39904
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Izquierdo Castillo, Alexander and Jiménez Bonilla, Sonia (2014) Building up autonomy through reading strategies. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 16, núm. 2 (2014): PROFILE Journal Vol. 16 No. 2: Issues in Teachers' Professional Development; 67-85 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 16, núm. 2 (2014): PROFILE Journal .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50166/1/39904-178521-1-SP.docx
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50166/2/39904-224130-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50166/3/39904-224130-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5de8b50e1636f9a199f85565b7278933
a3f3db80b6c6b6433ce48c6d49e3e035
add7c93e1d2a906a6b5dc44ce34d827f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814089407749160960