“serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922

The article analizes the reception of European avantgardeart in Colombia through the analysis of the discussionsaroused by the exposition of Modern FrenchPainting, seen in Bogota and Medellin in 1922. RafaelTavera, Roberto Pizano and Gustavo Santos were themain voices in the debate. Their criticisms...

Full description

Autores:
Suárez, Sylvia Juliana
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2008
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50598
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50598
http://bdigital.unal.edu.co/44596/
Palabra clave:
Sylvia Suárez
arte colombiano moderno
pintura de vanguardia
Colombia y vanguardia
Sylvia Suárez
Colombian Modern Art
Vanguard Painting
Avant-garde in Colombia
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_8a086246aeb38bfb5d4be23f395b8af4
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50598
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Suárez, Sylvia Julianafcb6fcb6-d7e3-4eb1-8b81-8c14f17e201b3002019-06-29T10:31:41Z2019-06-29T10:31:41Z2008https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50598http://bdigital.unal.edu.co/44596/The article analizes the reception of European avantgardeart in Colombia through the analysis of the discussionsaroused by the exposition of Modern FrenchPainting, seen in Bogota and Medellin in 1922. RafaelTavera, Roberto Pizano and Gustavo Santos were themain voices in the debate. Their criticisms are studied inorder to shed light on some aspects pertaining the cultural,artistic and institutional contexts that characterizedthe conservative position assumed by national artistsagainst to the European avant-garde at the beginningof the twentieth century.En “Arte serio”: El arte colombiano frente a la vanguardiahistórica europea en 1922 se estudian los procesos derecepción de la vanguardia europea en el medio colombianoa través del análisis de la crítica publicada en tornoa la Exposición de Pintura Moderna Francesa, realizada en1922. Las principales figuras del debate fueron RafaelTavera, Roberto Pizano y Gustavo Santos, cuya crítica sedesglosa con el fin de comprender los contextos culturales,artísticos e institucionales que signaron la refractariaposición del arte nacional con respecto a la vanguardiahistórica europea en los albores del siglo XX.application/pdfspaEnsayos: Historia y teoría del artehttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/45846Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 14 (2008); 64-91 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 14 (2008); 64-91 1692-3502Suárez, Sylvia Juliana (2008) “serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 14 (2008); 64-91 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 14 (2008); 64-91 1692-3502 .“serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922Artículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTSylvia Suárezarte colombiano modernopintura de vanguardiaColombia y vanguardiaSylvia SuárezColombian Modern ArtVanguard PaintingAvant-garde in ColombiaORIGINAL45846-222461-1-SM.pdfapplication/pdf733622https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50598/1/45846-222461-1-SM.pdf09664c2f0fa23bb15d541c9dfef676c8MD51THUMBNAIL45846-222461-1-SM.pdf.jpg45846-222461-1-SM.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4873https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50598/2/45846-222461-1-SM.pdf.jpg5dd25280002382d628ec3cee1baa41d6MD52unal/50598oai:repositorio.unal.edu.co:unal/505982023-12-16 23:05:12.232Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv “serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922
title “serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922
spellingShingle “serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922
Sylvia Suárez
arte colombiano moderno
pintura de vanguardia
Colombia y vanguardia
Sylvia Suárez
Colombian Modern Art
Vanguard Painting
Avant-garde in Colombia
title_short “serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922
title_full “serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922
title_fullStr “serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922
title_full_unstemmed “serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922
title_sort “serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922
dc.creator.fl_str_mv Suárez, Sylvia Juliana
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Suárez, Sylvia Juliana
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Sylvia Suárez
arte colombiano moderno
pintura de vanguardia
Colombia y vanguardia
Sylvia Suárez
Colombian Modern Art
Vanguard Painting
Avant-garde in Colombia
topic Sylvia Suárez
arte colombiano moderno
pintura de vanguardia
Colombia y vanguardia
Sylvia Suárez
Colombian Modern Art
Vanguard Painting
Avant-garde in Colombia
description The article analizes the reception of European avantgardeart in Colombia through the analysis of the discussionsaroused by the exposition of Modern FrenchPainting, seen in Bogota and Medellin in 1922. RafaelTavera, Roberto Pizano and Gustavo Santos were themain voices in the debate. Their criticisms are studied inorder to shed light on some aspects pertaining the cultural,artistic and institutional contexts that characterizedthe conservative position assumed by national artistsagainst to the European avant-garde at the beginningof the twentieth century.
publishDate 2008
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2008
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-29T10:31:41Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-29T10:31:41Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50598
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/44596/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50598
http://bdigital.unal.edu.co/44596/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/45846
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arte
Ensayos: Historia y teoría del arte
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 14 (2008); 64-91 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 14 (2008); 64-91 1692-3502
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Suárez, Sylvia Juliana (2008) “serious art”: colombian art and the historical european vanguard in 1922. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 14 (2008); 64-91 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 14 (2008); 64-91 1692-3502 .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Ensayos: Historia y teoría del arte
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50598/1/45846-222461-1-SM.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50598/2/45846-222461-1-SM.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 09664c2f0fa23bb15d541c9dfef676c8
5dd25280002382d628ec3cee1baa41d6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1806886219854905344