Dance and power in bolivar’s colombia
Far from being a frivolous and banal activity, dance isa powerful political weapon in times of war and peace.Trying to prove this assertion, we discuss specificallythe use of dance in the period from the beginning of theindependence process in New Granada and Venezuelain 1810, to the end of the Colo...
- Autores:
-
Sans, Juan Francisco
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2012
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50278
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50278
http://bdigital.unal.edu.co/44255/
- Palabra clave:
- Baile
música
Simón Bolívar
Guerra de Independencia
Dance
music
Simon Bolívar
Independence War
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_846705f1646ebeaedf880dd063d27def |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50278 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
spelling |
Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Sans, Juan Francisco88016548-e80f-4d3c-952f-81b42e4faf443002019-06-29T10:00:20Z2019-06-29T10:00:20Z2012https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50278http://bdigital.unal.edu.co/44255/Far from being a frivolous and banal activity, dance isa powerful political weapon in times of war and peace.Trying to prove this assertion, we discuss specificallythe use of dance in the period from the beginning of theindependence process in New Granada and Venezuelain 1810, to the end of the Colombian project with thedeath of Simon Bolivar in 1830. To do that, we referto the theories of political economy of music of JacquesAttali and the imposed musical events concept of VéroniqueHébrard.Lejos de ser una actividad frívola y banal, el baile constituyeuna poderosa arma política en tiempos de guerray de paz. Intentando demostrar este aserto, se revisaespecíficamente la utilización del baile en el periodoque va desde el comienzo del proceso independentistaen Nueva Granada y Venezuela, en 1810, hasta el fin delproyecto colombiano con la muerte de Simón Bolívar,en1830. Para ello se apela a las teorías de la economíapolítica de la música de Jacques Attali y el conceptode manifestaciones musicales impuestas de VéroniqueHébrard.application/pdfspaEnsayos: Historia y teoría del artehttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46167Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 22 (2012); 136-168 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 22 (2012); 136-168 1692-3502Sans, Juan Francisco (2012) Dance and power in bolivar’s colombia. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 22 (2012); 136-168 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 22 (2012); 136-168 1692-3502 .Dance and power in bolivar’s colombiaArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTBailemúsicaSimón BolívarGuerra de IndependenciaDancemusicSimon BolívarIndependence WarORIGINAL46167-224255-1-SM.pdfapplication/pdf289210https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50278/1/46167-224255-1-SM.pdfcc32ad5098503e0e636d066108418e64MD51THUMBNAIL46167-224255-1-SM.pdf.jpg46167-224255-1-SM.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4602https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50278/2/46167-224255-1-SM.pdf.jpg23c439d8ca96375a3f8ba9c25166d3b1MD52unal/50278oai:repositorio.unal.edu.co:unal/502782022-12-19 23:05:00.255Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Dance and power in bolivar’s colombia |
title |
Dance and power in bolivar’s colombia |
spellingShingle |
Dance and power in bolivar’s colombia Baile música Simón Bolívar Guerra de Independencia Dance music Simon Bolívar Independence War |
title_short |
Dance and power in bolivar’s colombia |
title_full |
Dance and power in bolivar’s colombia |
title_fullStr |
Dance and power in bolivar’s colombia |
title_full_unstemmed |
Dance and power in bolivar’s colombia |
title_sort |
Dance and power in bolivar’s colombia |
dc.creator.fl_str_mv |
Sans, Juan Francisco |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Sans, Juan Francisco |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Baile música Simón Bolívar Guerra de Independencia Dance music Simon Bolívar Independence War |
topic |
Baile música Simón Bolívar Guerra de Independencia Dance music Simon Bolívar Independence War |
description |
Far from being a frivolous and banal activity, dance isa powerful political weapon in times of war and peace.Trying to prove this assertion, we discuss specificallythe use of dance in the period from the beginning of theindependence process in New Granada and Venezuelain 1810, to the end of the Colombian project with thedeath of Simon Bolivar in 1830. To do that, we referto the theories of political economy of music of JacquesAttali and the imposed musical events concept of VéroniqueHébrard. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2012 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-06-29T10:00:20Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-06-29T10:00:20Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50278 |
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv |
http://bdigital.unal.edu.co/44255/ |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50278 http://bdigital.unal.edu.co/44255/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46167 |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arte Ensayos: Historia y teoría del arte |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 22 (2012); 136-168 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 22 (2012); 136-168 1692-3502 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Sans, Juan Francisco (2012) Dance and power in bolivar’s colombia. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 22 (2012); 136-168 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 22 (2012); 136-168 1692-3502 . |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Ensayos: Historia y teoría del arte |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50278/1/46167-224255-1-SM.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50278/2/46167-224255-1-SM.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cc32ad5098503e0e636d066108418e64 23c439d8ca96375a3f8ba9c25166d3b1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814089462675668992 |