Profiles of autonomy in the field of foreign languages

This paper describes the characteristics of the autonomous learner, especially in the foreign language classroom and identifies the most common profiles observed in a particular group of students training to be teachers at the University of Pamplona. Structured observations, questionnaires and inter...

Full description

Autores:
Cortés, Myriam Luna
Sánchez Lujan, Diana K.
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2005
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25269
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25269
http://bdigital.unal.edu.co/16306/
Palabra clave:
TESOL
TEFL
Autonomy
autonomous learning
profile
behavior
autonomous learner
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_7cc551bb384be0dde0985dc635099ac8
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25269
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Cortés, Myriam Lunafd2406ec-6bad-46a8-8ed4-6a491e742ad4300Sánchez Lujan, Diana K.1a54187b-f2d8-407a-bf01-1b57768a04943002019-06-25T23:13:25Z2019-06-25T23:13:25Z2005https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25269http://bdigital.unal.edu.co/16306/This paper describes the characteristics of the autonomous learner, especially in the foreign language classroom and identifies the most common profiles observed in a particular group of students training to be teachers at the University of Pamplona. Structured observations, questionnaires and interviews were used as data collection techniques. The study reported on this paper takes its source from the research, “La autonomía en el proceso de aprendizaje del Inglés como Lengua Extranjera: Un estudio de perfiles y prácticas de estudiantes y profesores”* , undertaken by the Grupo Interinstitucional de Evaluación e Investigación (GIEI), which consisted of six teachers from various universities in Colombia. It reports on the study carried out at one of the participating universities. Key words: Autonomy, autonomous learning, profile, behavior, autonomous learner El presente artículo considera el perfil que caracteriza al aprendiz autónomo a la luz del concepto de autonomía en el aula de lenguas extranjeras y describe los perfiles identificados en un grupo de futuros profesores observados en la Universidad de Pamplona. Para la recolección de datos se emplearon observaciones, cuestionarios y entrevistas. El estudio que aquí se reporta nace de la investigación “La Autonomía en el Proceso de Aprendizaje del Inglés como Lengua Extranjera: Un estudio de perfiles y prácticas de estudiantes y profesores”, realizado por el Grupo Interinstitucional de Evaluación e Investigación (GIEI), integrado por seis docentes de diversas universidades de Colombia. Este texto reporta el estudio realizado en una de las universidades participantes. Palabras claves: Autonomía, Aprendizaje Autónomo, Perfil, Comportamiento, AprendizAutónomoapplication/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11189Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentCortés, Myriam Luna and Sánchez Lujan, Diana K. (2005) Profiles of autonomy in the field of foreign languages. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 6, núm. 1 (2005): PROFILE 6, No 1. Issues in Teachers' Professional Development; 133-140 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 6, núm. 1 (2005): PROFILE 6, No 1. Issues in Tea .Profiles of autonomy in the field of foreign languagesArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTTESOLTEFLAutonomyautonomous learningprofilebehaviorautonomous learnerORIGINAL11189-26872-1-PB.pdfapplication/pdf58491https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25269/1/11189-26872-1-PB.pdf59d5c80aea0931e6046364760dc6d1dbMD51THUMBNAIL11189-26872-1-PB.pdf.jpg11189-26872-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7188https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25269/2/11189-26872-1-PB.pdf.jpg9420a8570c1eddad47c551f11bdff81eMD52unal/25269oai:repositorio.unal.edu.co:unal/252692022-10-29 23:02:15.489Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Profiles of autonomy in the field of foreign languages
title Profiles of autonomy in the field of foreign languages
spellingShingle Profiles of autonomy in the field of foreign languages
TESOL
TEFL
Autonomy
autonomous learning
profile
behavior
autonomous learner
title_short Profiles of autonomy in the field of foreign languages
title_full Profiles of autonomy in the field of foreign languages
title_fullStr Profiles of autonomy in the field of foreign languages
title_full_unstemmed Profiles of autonomy in the field of foreign languages
title_sort Profiles of autonomy in the field of foreign languages
dc.creator.fl_str_mv Cortés, Myriam Luna
Sánchez Lujan, Diana K.
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Cortés, Myriam Luna
Sánchez Lujan, Diana K.
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv TESOL
TEFL
Autonomy
autonomous learning
profile
behavior
autonomous learner
topic TESOL
TEFL
Autonomy
autonomous learning
profile
behavior
autonomous learner
description This paper describes the characteristics of the autonomous learner, especially in the foreign language classroom and identifies the most common profiles observed in a particular group of students training to be teachers at the University of Pamplona. Structured observations, questionnaires and interviews were used as data collection techniques. The study reported on this paper takes its source from the research, “La autonomía en el proceso de aprendizaje del Inglés como Lengua Extranjera: Un estudio de perfiles y prácticas de estudiantes y profesores”* , undertaken by the Grupo Interinstitucional de Evaluación e Investigación (GIEI), which consisted of six teachers from various universities in Colombia. It reports on the study carried out at one of the participating universities. Key words: Autonomy, autonomous learning, profile, behavior, autonomous learner El presente artículo considera el perfil que caracteriza al aprendiz autónomo a la luz del concepto de autonomía en el aula de lenguas extranjeras y describe los perfiles identificados en un grupo de futuros profesores observados en la Universidad de Pamplona. Para la recolección de datos se emplearon observaciones, cuestionarios y entrevistas. El estudio que aquí se reporta nace de la investigación “La Autonomía en el Proceso de Aprendizaje del Inglés como Lengua Extranjera: Un estudio de perfiles y prácticas de estudiantes y profesores”, realizado por el Grupo Interinstitucional de Evaluación e Investigación (GIEI), integrado por seis docentes de diversas universidades de Colombia. Este texto reporta el estudio realizado en una de las universidades participantes. Palabras claves: Autonomía, Aprendizaje Autónomo, Perfil, Comportamiento, AprendizAutónomo
publishDate 2005
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2005
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-25T23:13:25Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-25T23:13:25Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25269
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/16306/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25269
http://bdigital.unal.edu.co/16306/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11189
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Cortés, Myriam Luna and Sánchez Lujan, Diana K. (2005) Profiles of autonomy in the field of foreign languages. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 6, núm. 1 (2005): PROFILE 6, No 1. Issues in Teachers' Professional Development; 133-140 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 6, núm. 1 (2005): PROFILE 6, No 1. Issues in Tea .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25269/1/11189-26872-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25269/2/11189-26872-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 59d5c80aea0931e6046364760dc6d1db
9420a8570c1eddad47c551f11bdff81e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814089237107048448