Speculative music
Speculative music, or music theory with an esoteric base,has existed since ancient times in parallel with moremainstream aspects of music theory and musicology. Farfrom becoming extinct after the scientific revolution ofthe 16th and 17th centuries, speculative music has survivedmodernity, and recurs...
- Autores:
-
Hasler, Johann
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2005
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50509
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50509
http://bdigital.unal.edu.co/44507/
- Palabra clave:
- Johann Hasler
pitagorismo musical
Joscelyn Godwin
teoría musical en la posmodernidad
Johann Hasler
musical pythagoreanism
Joscelyn Godwin
music theory in postmodernism
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_7818a23af70a3b0eae595ad1abf28bdc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50509 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
spelling |
Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Hasler, Johann06db2d6a-7a4c-48cf-a462-2b2dd858aa7b3002019-06-29T10:23:57Z2019-06-29T10:23:57Z2005https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50509http://bdigital.unal.edu.co/44507/Speculative music, or music theory with an esoteric base,has existed since ancient times in parallel with moremainstream aspects of music theory and musicology. Farfrom becoming extinct after the scientific revolution ofthe 16th and 17th centuries, speculative music has survivedmodernity, and recurs in times of cultural crises,repeatedly offering hopes of a spiritual and humanisticrenewal through the return to more “natural” forms ofmusic, closer to the physical and acoustical bases of soundthan the elaborate and “artificial” intellectual constructsdeveloped during “high modernism”. This article offers ageneral overview of this less known aspect of musicologyand musical theory, in its conceptual, historical, andcurrent aspects.La música especulativa, o teoría musical con base en conceptosesotéricos, ha existido paralelamente con la teoría musical científica y cultural desde la antigüedad clásica. Lejos de haberse extinguido tras la revolución científica, la música especulativa ha sobrevivido de manera un tanto subterránea durante toda la modernidad y en tiempos de crisis culturales ha resurgido repetidamente con esperanzas de renovación espiritual y un retorno a una música más “natural”, leal a sus fuentes físicas y acústicas y menos “contaminada” por elaboradas construcciones “artificiales” del tipo de las surgidasen la “alta modernidad”. Este artículo ofrece una visión general de la música especulativa y de la actual investigaciónmusicológica, artística y científica en este campo.application/pdfspaEnsayos: Historia y teoría del artehttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/44980Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 241-260 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 241-260 1692-3502Hasler, Johann (2005) Speculative music. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 241-260 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 241-260 1692-3502 .Speculative musicArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTJohann Haslerpitagorismo musicalJoscelyn Godwinteoría musical en la posmodernidadJohann Haslermusical pythagoreanismJoscelyn Godwinmusic theory in postmodernismORIGINAL44980-215656-1-SM.pdfapplication/pdf134470https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50509/1/44980-215656-1-SM.pdf66ab6013d50e3251288f7c3a0ca5d8deMD51THUMBNAIL44980-215656-1-SM.pdf.jpg44980-215656-1-SM.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4528https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50509/2/44980-215656-1-SM.pdf.jpgd33d74357176a812ffb806570f8def5aMD52unal/50509oai:repositorio.unal.edu.co:unal/505092022-12-20 23:06:25.534Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Speculative music |
title |
Speculative music |
spellingShingle |
Speculative music Johann Hasler pitagorismo musical Joscelyn Godwin teoría musical en la posmodernidad Johann Hasler musical pythagoreanism Joscelyn Godwin music theory in postmodernism |
title_short |
Speculative music |
title_full |
Speculative music |
title_fullStr |
Speculative music |
title_full_unstemmed |
Speculative music |
title_sort |
Speculative music |
dc.creator.fl_str_mv |
Hasler, Johann |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Hasler, Johann |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Johann Hasler pitagorismo musical Joscelyn Godwin teoría musical en la posmodernidad Johann Hasler musical pythagoreanism Joscelyn Godwin music theory in postmodernism |
topic |
Johann Hasler pitagorismo musical Joscelyn Godwin teoría musical en la posmodernidad Johann Hasler musical pythagoreanism Joscelyn Godwin music theory in postmodernism |
description |
Speculative music, or music theory with an esoteric base,has existed since ancient times in parallel with moremainstream aspects of music theory and musicology. Farfrom becoming extinct after the scientific revolution ofthe 16th and 17th centuries, speculative music has survivedmodernity, and recurs in times of cultural crises,repeatedly offering hopes of a spiritual and humanisticrenewal through the return to more “natural” forms ofmusic, closer to the physical and acoustical bases of soundthan the elaborate and “artificial” intellectual constructsdeveloped during “high modernism”. This article offers ageneral overview of this less known aspect of musicologyand musical theory, in its conceptual, historical, andcurrent aspects. |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2005 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-06-29T10:23:57Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-06-29T10:23:57Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50509 |
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv |
http://bdigital.unal.edu.co/44507/ |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50509 http://bdigital.unal.edu.co/44507/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/44980 |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arte Ensayos: Historia y teoría del arte |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 241-260 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 241-260 1692-3502 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Hasler, Johann (2005) Speculative music. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 10 (2005); 241-260 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 10 (2005); 241-260 1692-3502 . |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Ensayos: Historia y teoría del arte |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50509/1/44980-215656-1-SM.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50509/2/44980-215656-1-SM.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
66ab6013d50e3251288f7c3a0ca5d8de d33d74357176a812ffb806570f8def5a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814089497368854528 |