Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazonía

The following article summarizes the research study which sought to examine the process of evaluation in the teaching practicum of the undergraduate program in English language teaching at Universidad de la Amazonía, in Florencia, Caquetá, Colombia. The purpose of this project was to establish which...

Full description

Autores:
Rodríguez Ferreira, Claudia
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/24786
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24786
http://bdigital.unal.edu.co/15823/
http://bdigital.unal.edu.co/15823/2/
Palabra clave:
Critical evaluation
professional teacher development
teaching practicum
action research
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_6e59c6f3dbc82128667405999630f700
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/24786
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazonía
title Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazonía
spellingShingle Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazonía
Critical evaluation
professional teacher development
teaching practicum
action research
title_short Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazonía
title_full Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazonía
title_fullStr Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazonía
title_full_unstemmed Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazonía
title_sort Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazonía
dc.creator.fl_str_mv Rodríguez Ferreira, Claudia
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Rodríguez Ferreira, Claudia
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Critical evaluation
professional teacher development
teaching practicum
action research
topic Critical evaluation
professional teacher development
teaching practicum
action research
description The following article summarizes the research study which sought to examine the process of evaluation in the teaching practicum of the undergraduate program in English language teaching at Universidad de la Amazonía, in Florencia, Caquetá, Colombia. The purpose of this project was to establish which evaluation paradigm promotes the professional development of the student teacher whilst inside the actual conditions of her/his work. The research process was based on participant, non- participant observations and interviews with a group of 17 student teachers and their counsellor. The results showed some features of the critical paradigm of evaluation that contributed to the professional development of the subjects involved in the practicum (student teachers and counsellor). It was also found that it is very important to encourage the formation of critical and progressive professionals. Key words: Critical evaluation, professional teacher development, teaching practicum, action research El siguiente artículo resume la investigación que buscó examinar el proceso de evaluación en las prácticas de formación profesional docente en el programa de Licenciatura en Inglés de la Universidad de la Amazonía, en Florencia (Caquetá - Colombia). El propósito de este proyecto fue establecer qué paradigma de evaluación promueve el desarrollo profesional del maestro en formación en medio de las condiciones en las cuales desarrolla su labor. El proceso de investigación se basó en las observaciones participantes y no participantes, y en una entrevista a profundidad con un grupo de 17 maestros en formación y su consejero. Los resultados mostraron algunas características del paradigma crítico de evaluación que contribuyeron al desarrollo profesional de los sujetos involucrados en la práctica (maestros en formación y consejero). También se encontró que es muy importante promover la formación de profesionales críticos y progresivos. Palabras clave: Evaluación crítica, desarrollo profesional docente, prácticas de formación docente, investigación acción
publishDate 2009
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2009
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-25T22:43:11Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-25T22:43:11Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24786
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/15823/
http://bdigital.unal.edu.co/15823/2/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24786
http://bdigital.unal.edu.co/15823/
http://bdigital.unal.edu.co/15823/2/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/10546
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Rodríguez Ferreira, Claudia (2009) Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazonía. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 1 (2009): PROFILE 11, No1. Issues in Teachers' Professional Development; 79-90 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 1 (2009): PROFILE 11, No1. Issues in Tea .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24786/1/10546-20274-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24786/2/10546-20274-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 0db9e8b34911d59d8a5db7fe6d7f795e
b1d7436399907ba7e5f27da562b420c5
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1812169388277628928
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Rodríguez Ferreira, Claudia3263df3f-34b3-49a4-940d-c8f56629f2fc3002019-06-25T22:43:11Z2019-06-25T22:43:11Z2009https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24786http://bdigital.unal.edu.co/15823/http://bdigital.unal.edu.co/15823/2/The following article summarizes the research study which sought to examine the process of evaluation in the teaching practicum of the undergraduate program in English language teaching at Universidad de la Amazonía, in Florencia, Caquetá, Colombia. The purpose of this project was to establish which evaluation paradigm promotes the professional development of the student teacher whilst inside the actual conditions of her/his work. The research process was based on participant, non- participant observations and interviews with a group of 17 student teachers and their counsellor. The results showed some features of the critical paradigm of evaluation that contributed to the professional development of the subjects involved in the practicum (student teachers and counsellor). It was also found that it is very important to encourage the formation of critical and progressive professionals. Key words: Critical evaluation, professional teacher development, teaching practicum, action research El siguiente artículo resume la investigación que buscó examinar el proceso de evaluación en las prácticas de formación profesional docente en el programa de Licenciatura en Inglés de la Universidad de la Amazonía, en Florencia (Caquetá - Colombia). El propósito de este proyecto fue establecer qué paradigma de evaluación promueve el desarrollo profesional del maestro en formación en medio de las condiciones en las cuales desarrolla su labor. El proceso de investigación se basó en las observaciones participantes y no participantes, y en una entrevista a profundidad con un grupo de 17 maestros en formación y su consejero. Los resultados mostraron algunas características del paradigma crítico de evaluación que contribuyeron al desarrollo profesional de los sujetos involucrados en la práctica (maestros en formación y consejero). También se encontró que es muy importante promover la formación de profesionales críticos y progresivos. Palabras clave: Evaluación crítica, desarrollo profesional docente, prácticas de formación docente, investigación acciónapplication/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/10546Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentRodríguez Ferreira, Claudia (2009) Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazonía. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 1 (2009): PROFILE 11, No1. Issues in Teachers' Professional Development; 79-90 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 1 (2009): PROFILE 11, No1. Issues in Tea .Evaluation in the teaching practicum of the english program at the universidad de la amazoníaArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTCritical evaluationprofessional teacher developmentteaching practicumaction researchORIGINAL10546-20274-1-PB.pdfapplication/pdf176243https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24786/1/10546-20274-1-PB.pdf0db9e8b34911d59d8a5db7fe6d7f795eMD51THUMBNAIL10546-20274-1-PB.pdf.jpg10546-20274-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7396https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24786/2/10546-20274-1-PB.pdf.jpgb1d7436399907ba7e5f27da562b420c5MD52unal/24786oai:repositorio.unal.edu.co:unal/247862023-10-19 23:04:49.272Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co