Eco de un baile
In the 1890's music composition in Colombia was still in the realm ofsocial dance music. A few interesting attempts were made in the field ofthe religious repertoire, opera and zarzuela. But, the waltz, the polka, themarch and the recently imported "danza" in the style of the Cuban ha...
- Autores:
-
Duque, Ellie Anne
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 1998
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50777
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50777
http://bdigital.unal.edu.co/44778/
- Palabra clave:
- Ellie Anne Duque
baile
Jorge Pombo
danza habanera
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_6c8ca92f4fcdf52fedd1ff3a88a7592b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50777 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
spelling |
Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Duque, Ellie Anne2cb0b26c-a5e9-4fb2-82fb-6eaf3686f92c3002019-06-29T10:46:56Z2019-06-29T10:46:56Z1998https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50777http://bdigital.unal.edu.co/44778/In the 1890's music composition in Colombia was still in the realm ofsocial dance music. A few interesting attempts were made in the field ofthe religious repertoire, opera and zarzuela. But, the waltz, the polka, themarch and the recently imported "danza" in the style of the Cuban habanera, reigned. On August the 8th , 1891, an extraordinary dance was organized by a group of eight young men; a dance that was condemned by the Catholic Church for its luxurious expense. Jorge Pombo ( 1847-1912 ), a successful business man, poet and compositor wrote a set of waltzes for the occasion, Brisas del Funza, played in an orchestral version by 27 musicians, the night of the ball. We found the publisched piece (a version for the piano) in the archives of the Centro de Documentación Musical in Bogotá and were able lo glimpse at the late19th century society of Bogotá through the waltz and the ball it was written for.Hacia 1890 la composición musicalen Colombia todavía se desarrollabaen el mundo de la danza de caráctersocial. Si bien se habían realizado algunosintentos interesantes en el campode la música religiosa, la ópera y la zarzuela,reinaban el vals, la polca, lamarcha y la recién importada danzahabanera. El 8 de agosto de 1891, ochojóvenes bogotanos organizaron un baileextraordinario, condenado por laIglesia Católica, por sus lujos. JorgePombo (1847-1912), un exitoso hombrede negocios, poeta y compositor,escribió para la ocasión un conjun tode seis valses titulado, Brisas delFunza, que la noche del baile se escuchóen la versión interpretada por laorquesta de 27 músicos. Hemos encontradoen los archivos del Centrode Documentación Musical en Bogotá,una copia publicada (en versiónpara piano) de la obra y a través dela misma hemos echado una ojeadaa la sociedad bogotana de fines delsiglo XIX y al baile para el cual fuepensada.application/pdfspaEnsayos: Historia y teoría del artehttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46705Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 5 (1998); 126-141 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 5 (1998); 126-141 1692-3502Duque, Ellie Anne (1998) Eco de un baile. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 5 (1998); 126-141 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 5 (1998); 126-141 1692-3502 .Eco de un baileArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTEllie Anne DuquebaileJorge Pombodanza habaneraORIGINAL46705-226627-1-SM.pdfapplication/pdf5440985https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50777/1/46705-226627-1-SM.pdfc65d38c9ff2820b9d7527a17050a722bMD51THUMBNAIL46705-226627-1-SM.pdf.jpg46705-226627-1-SM.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3124https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50777/2/46705-226627-1-SM.pdf.jpg206ad24197bb0b985b8cc26e66945af3MD52unal/50777oai:repositorio.unal.edu.co:unal/507772022-12-21 23:04:48.396Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Eco de un baile |
title |
Eco de un baile |
spellingShingle |
Eco de un baile Ellie Anne Duque baile Jorge Pombo danza habanera |
title_short |
Eco de un baile |
title_full |
Eco de un baile |
title_fullStr |
Eco de un baile |
title_full_unstemmed |
Eco de un baile |
title_sort |
Eco de un baile |
dc.creator.fl_str_mv |
Duque, Ellie Anne |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Duque, Ellie Anne |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Ellie Anne Duque baile Jorge Pombo danza habanera |
topic |
Ellie Anne Duque baile Jorge Pombo danza habanera |
description |
In the 1890's music composition in Colombia was still in the realm ofsocial dance music. A few interesting attempts were made in the field ofthe religious repertoire, opera and zarzuela. But, the waltz, the polka, themarch and the recently imported "danza" in the style of the Cuban habanera, reigned. On August the 8th , 1891, an extraordinary dance was organized by a group of eight young men; a dance that was condemned by the Catholic Church for its luxurious expense. Jorge Pombo ( 1847-1912 ), a successful business man, poet and compositor wrote a set of waltzes for the occasion, Brisas del Funza, played in an orchestral version by 27 musicians, the night of the ball. We found the publisched piece (a version for the piano) in the archives of the Centro de Documentación Musical in Bogotá and were able lo glimpse at the late19th century society of Bogotá through the waltz and the ball it was written for. |
publishDate |
1998 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
1998 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-06-29T10:46:56Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-06-29T10:46:56Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50777 |
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv |
http://bdigital.unal.edu.co/44778/ |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50777 http://bdigital.unal.edu.co/44778/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46705 |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arte Ensayos: Historia y teoría del arte |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 5 (1998); 126-141 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 5 (1998); 126-141 1692-3502 |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Duque, Ellie Anne (1998) Eco de un baile. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 5 (1998); 126-141 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 5 (1998); 126-141 1692-3502 . |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Ensayos: Historia y teoría del arte |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50777/1/46705-226627-1-SM.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50777/2/46705-226627-1-SM.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c65d38c9ff2820b9d7527a17050a722b 206ad24197bb0b985b8cc26e66945af3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814089763280388096 |