Eco de un baile

In the 1890's music composition in Colombia was still in the realm ofsocial dance music. A few interesting attempts were made in the field ofthe religious repertoire, opera and zarzuela. But, the waltz, the polka, themarch and the recently imported "danza" in the style of the Cuban ha...

Full description

Autores:
Duque, Ellie Anne
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
1998
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50777
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50777
http://bdigital.unal.edu.co/44778/
Palabra clave:
Ellie Anne Duque
baile
Jorge Pombo
danza habanera
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_6c8ca92f4fcdf52fedd1ff3a88a7592b
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/50777
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Duque, Ellie Anne2cb0b26c-a5e9-4fb2-82fb-6eaf3686f92c3002019-06-29T10:46:56Z2019-06-29T10:46:56Z1998https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50777http://bdigital.unal.edu.co/44778/In the 1890's music composition in Colombia was still in the realm ofsocial dance music. A few interesting attempts were made in the field ofthe religious repertoire, opera and zarzuela. But, the waltz, the polka, themarch and the recently imported "danza" in the style of the Cuban habanera, reigned. On  August the 8th , 1891, an extraordinary dance was organized by a group of eight young men; a dance that was condemned by the Catholic Church for its luxurious expense. Jorge Pombo ( 1847-1912 ), a successful business man, poet and compositor wrote a set of waltzes for the occasion, Brisas del Funza, played in an orchestral version by 27 musicians, the night of the ball. We found the publisched piece (a version for the piano) in the archives of the Centro de Documentación Musical in Bogotá and were able lo glimpse at the late19th century society of Bogotá through the waltz and the ball it was written for.Hacia 1890 la composición musicalen Colombia todavía se desarrollabaen el mundo de la danza de caráctersocial. Si bien se habían realizado algunosintentos interesantes en el campode la música religiosa, la ópera y la zarzuela,reinaban el vals, la polca, lamarcha y la recién importada danzahabanera. El 8 de agosto de 1891, ochojóvenes bogotanos organizaron un baileextraordinario, condenado por laIglesia Católica, por sus lujos. JorgePombo (1847-1912), un exitoso hombrede negocios, poeta y compositor,escribió para la ocasión un conjun tode seis valses titulado, Brisas delFunza, que la noche del baile se escuchóen la versión interpretada por laorquesta de 27 músicos. Hemos encontradoen los archivos del Centrode Documentación Musical en Bogotá,una copia publicada (en versiónpara piano) de la obra y a través dela misma hemos echado una ojeadaa la sociedad bogotana de fines delsiglo XIX y al baile para el cual fuepensada.application/pdfspaEnsayos: Historia y teoría del artehttp://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46705Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y teoría del arteEnsayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 5 (1998); 126-141 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 5 (1998); 126-141 1692-3502Duque, Ellie Anne (1998) Eco de un baile. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 5 (1998); 126-141 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 5 (1998); 126-141 1692-3502 .Eco de un baileArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTEllie Anne DuquebaileJorge Pombodanza habaneraORIGINAL46705-226627-1-SM.pdfapplication/pdf5440985https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50777/1/46705-226627-1-SM.pdfc65d38c9ff2820b9d7527a17050a722bMD51THUMBNAIL46705-226627-1-SM.pdf.jpg46705-226627-1-SM.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3124https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50777/2/46705-226627-1-SM.pdf.jpg206ad24197bb0b985b8cc26e66945af3MD52unal/50777oai:repositorio.unal.edu.co:unal/507772022-12-21 23:04:48.396Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Eco de un baile
title Eco de un baile
spellingShingle Eco de un baile
Ellie Anne Duque
baile
Jorge Pombo
danza habanera
title_short Eco de un baile
title_full Eco de un baile
title_fullStr Eco de un baile
title_full_unstemmed Eco de un baile
title_sort Eco de un baile
dc.creator.fl_str_mv Duque, Ellie Anne
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Duque, Ellie Anne
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Ellie Anne Duque
baile
Jorge Pombo
danza habanera
topic Ellie Anne Duque
baile
Jorge Pombo
danza habanera
description In the 1890's music composition in Colombia was still in the realm ofsocial dance music. A few interesting attempts were made in the field ofthe religious repertoire, opera and zarzuela. But, the waltz, the polka, themarch and the recently imported "danza" in the style of the Cuban habanera, reigned. On  August the 8th , 1891, an extraordinary dance was organized by a group of eight young men; a dance that was condemned by the Catholic Church for its luxurious expense. Jorge Pombo ( 1847-1912 ), a successful business man, poet and compositor wrote a set of waltzes for the occasion, Brisas del Funza, played in an orchestral version by 27 musicians, the night of the ball. We found the publisched piece (a version for the piano) in the archives of the Centro de Documentación Musical in Bogotá and were able lo glimpse at the late19th century society of Bogotá through the waltz and the ball it was written for.
publishDate 1998
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 1998
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-29T10:46:56Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-29T10:46:56Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50777
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/44778/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/50777
http://bdigital.unal.edu.co/44778/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/ensayo/article/view/46705
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN Ensayos: Historia y teoría del arte
Ensayos: Historia y teoría del arte
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 5 (1998); 126-141 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 5 (1998); 126-141 1692-3502
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Duque, Ellie Anne (1998) Eco de un baile. Ensayos: Historia y Teoría del Arte; núm. 5 (1998); 126-141 Ensayos: Historia y teoría del arte; núm. 5 (1998); 126-141 1692-3502 .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Ensayos: Historia y teoría del arte
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50777/1/46705-226627-1-SM.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/50777/2/46705-226627-1-SM.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv c65d38c9ff2820b9d7527a17050a722b
206ad24197bb0b985b8cc26e66945af3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814089763280388096