Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism?

This article is a partial research report of a critical discourse analysis of the document “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras: ¡el reto!” (Basic standards for competences in foreign languages: English. Teaching in foreign languages: The...

Full description

Autores:
Helena Guerrero, Carmen
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2008
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/24799
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24799
http://bdigital.unal.edu.co/15836/
Palabra clave:
Bilingual Colombia
bilingualism
critical discourse analysis (CDA)
symbolic power
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_6be08e1741a804c33f814b02b6d3b639
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/24799
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Helena Guerrero, Carmen011008d0-0083-4100-9fec-41ec374e6f5c3002019-06-25T22:43:29Z2019-06-25T22:43:29Z2008https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24799http://bdigital.unal.edu.co/15836/This article is a partial research report of a critical discourse analysis of the document “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras: ¡el reto!” (Basic standards for competences in foreign languages: English. Teaching in foreign languages: The challenge!). The analysis was informed by theory on critical discourse analysis (CDA) and on symbolic power (particularly language as symbolic power). In an attempt to interpret what it means to be bilingual in Colombia according to this document, the data show that 1) Being bilingual means speaking English; and 2) Bilingualism is constructed as a packed, monolithic and homogeneous concept. Key words: Bilingual Colombia, bilingualism, critical discourse analysis (CDA), symbolic power El presente artículo es un reporte parcial de un análisis crítico del discurso del documento “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras: ¡el reto!”. El análisis estuvo iluminado por teorías en análisis crítico del discurso (ACD) y la teoría de poder simbólico, particularmente la lengua como poder simbólico. En el intento por interpretar qué significa el bilingüismo en Colombia de acuerdo a este documento, los datos muestran lo siguiente: 1) Ser bilingüe significa hablar inglés y, 2) El bilingüismo se presenta como un concepto monolítico y homogéneo. Palabras clave: Colombia Bilingüe, bilingüismo, ACD (análisis crítico del discurso), poder simbólicoapplication/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/10563Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentHelena Guerrero, Carmen (2008) Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism? PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 10, núm. 1 (2008): PROFILE 10, No.1. Issues in Teacher's Professional Development; 27-45 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 10, núm. 1 (2008): PROFILE 10, No.1. Issues in T .Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism?Artículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTBilingual Colombiabilingualismcritical discourse analysis (CDA)symbolic powerORIGINAL10563-20370-1-PB.pdfapplication/pdf773691https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24799/1/10563-20370-1-PB.pdf787431ad23226a20d19179c51ae17786MD51THUMBNAIL10563-20370-1-PB.pdf.jpg10563-20370-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg5634https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24799/2/10563-20370-1-PB.pdf.jpg65db2e7fc3b264c1862cefd6f4231be0MD52unal/24799oai:repositorio.unal.edu.co:unal/247992022-10-26 23:03:54.83Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism?
title Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism?
spellingShingle Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism?
Bilingual Colombia
bilingualism
critical discourse analysis (CDA)
symbolic power
title_short Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism?
title_full Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism?
title_fullStr Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism?
title_full_unstemmed Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism?
title_sort Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism?
dc.creator.fl_str_mv Helena Guerrero, Carmen
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Helena Guerrero, Carmen
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Bilingual Colombia
bilingualism
critical discourse analysis (CDA)
symbolic power
topic Bilingual Colombia
bilingualism
critical discourse analysis (CDA)
symbolic power
description This article is a partial research report of a critical discourse analysis of the document “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras: ¡el reto!” (Basic standards for competences in foreign languages: English. Teaching in foreign languages: The challenge!). The analysis was informed by theory on critical discourse analysis (CDA) and on symbolic power (particularly language as symbolic power). In an attempt to interpret what it means to be bilingual in Colombia according to this document, the data show that 1) Being bilingual means speaking English; and 2) Bilingualism is constructed as a packed, monolithic and homogeneous concept. Key words: Bilingual Colombia, bilingualism, critical discourse analysis (CDA), symbolic power El presente artículo es un reporte parcial de un análisis crítico del discurso del documento “Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras: ¡el reto!”. El análisis estuvo iluminado por teorías en análisis crítico del discurso (ACD) y la teoría de poder simbólico, particularmente la lengua como poder simbólico. En el intento por interpretar qué significa el bilingüismo en Colombia de acuerdo a este documento, los datos muestran lo siguiente: 1) Ser bilingüe significa hablar inglés y, 2) El bilingüismo se presenta como un concepto monolítico y homogéneo. Palabras clave: Colombia Bilingüe, bilingüismo, ACD (análisis crítico del discurso), poder simbólico
publishDate 2008
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2008
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-25T22:43:29Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-25T22:43:29Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24799
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/15836/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/24799
http://bdigital.unal.edu.co/15836/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/10563
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Helena Guerrero, Carmen (2008) Bilingual colombia: what does it mean to be bilingual within the framework of the national plan of bilingualism? PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 10, núm. 1 (2008): PROFILE 10, No.1. Issues in Teacher's Professional Development; 27-45 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 10, núm. 1 (2008): PROFILE 10, No.1. Issues in T .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24799/1/10563-20370-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/24799/2/10563-20370-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 787431ad23226a20d19179c51ae17786
65db2e7fc3b264c1862cefd6f4231be0
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1814089893854314496