Lineamientos generales para el diseño de rutas troncales en el Sistema Integrado de Transporte Público de Bogotá
diagramas, ilustraciones a color, mapas, tablas
- Autores:
-
Moreno Triviño, John Vicente
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/79596
- Palabra clave:
- 620 - Ingeniería y operaciones afines::624 - Ingeniería civil
Diseño
Rutas
TransMilenio
SITP
Modelación
Transporte
BRT
Design
Routes
TransMilenio
Modeling
Transportation
Transporte urbano
Urban transport
Planificación urbana
Urban planning
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_68e1bee7979967f9cb70c5c5c8c9fb2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/79596 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Lineamientos generales para el diseño de rutas troncales en el Sistema Integrado de Transporte Público de Bogotá |
dc.title.translated.eng.fl_str_mv |
General guidelines for the design of BRT routes in the Public Transport Integrated System of Bogota |
title |
Lineamientos generales para el diseño de rutas troncales en el Sistema Integrado de Transporte Público de Bogotá |
spellingShingle |
Lineamientos generales para el diseño de rutas troncales en el Sistema Integrado de Transporte Público de Bogotá 620 - Ingeniería y operaciones afines::624 - Ingeniería civil Diseño Rutas TransMilenio SITP Modelación Transporte BRT Design Routes TransMilenio Modeling Transportation Transporte urbano Urban transport Planificación urbana Urban planning |
title_short |
Lineamientos generales para el diseño de rutas troncales en el Sistema Integrado de Transporte Público de Bogotá |
title_full |
Lineamientos generales para el diseño de rutas troncales en el Sistema Integrado de Transporte Público de Bogotá |
title_fullStr |
Lineamientos generales para el diseño de rutas troncales en el Sistema Integrado de Transporte Público de Bogotá |
title_full_unstemmed |
Lineamientos generales para el diseño de rutas troncales en el Sistema Integrado de Transporte Público de Bogotá |
title_sort |
Lineamientos generales para el diseño de rutas troncales en el Sistema Integrado de Transporte Público de Bogotá |
dc.creator.fl_str_mv |
Moreno Triviño, John Vicente |
dc.contributor.advisor.none.fl_str_mv |
Castro García, William |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Moreno Triviño, John Vicente |
dc.contributor.researchgroup.spa.fl_str_mv |
Observatorio de Logistica, Movilidad y Territorio |
dc.subject.ddc.spa.fl_str_mv |
620 - Ingeniería y operaciones afines::624 - Ingeniería civil |
topic |
620 - Ingeniería y operaciones afines::624 - Ingeniería civil Diseño Rutas TransMilenio SITP Modelación Transporte BRT Design Routes TransMilenio Modeling Transportation Transporte urbano Urban transport Planificación urbana Urban planning |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Diseño Rutas TransMilenio SITP Modelación Transporte |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
BRT Design Routes TransMilenio Modeling Transportation |
dc.subject.unesco.none.fl_str_mv |
Transporte urbano Urban transport Planificación urbana Urban planning |
description |
diagramas, ilustraciones a color, mapas, tablas |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-06-02T16:19:22Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-06-02T16:19:22Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Trabajo de grado - Maestría |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/acceptedVersion |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/TM |
status_str |
acceptedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/79596 |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
dc.identifier.repourl.spa.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/ |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/79596 https://repositorio.unal.edu.co/ |
identifier_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
[1] TransMilenio S.A., «Estadísticas de oferta y demanda del Sistema Integrado de Transporte Público -SITP 2019,» 2019. [En línea]. Available: https://www.transmilenio.gov.co/publicaciones/149180/estadisticas-de-oferta-y-demanda-del-sistema-integrado-de-transporte-publico-sitp/. [Último acceso: 16 02 2020]. [2] TransMilenio S.A., «Mapa Interactivo de TransMilenio,» 2020. [En línea]. Available: https://www.transmilenio.gov.co/publicaciones/150402/publicacionesmapa_interactivo_de_transmilenio/. [Último acceso: 25 07 2020]. [3] TransMilenio S.A., «GTFS Estáticos 2020-02-20,» 2020. [En línea]. Available: https://datosabiertos-transmilenio.hub.arcgis.com/datasets/gtfs-est%C3%A1ticos-2020-02-20. [Último acceso: 17 04 2020]. [4] H. Scorcia, Design and evaluation of BRT and limited-stop services, Boston: MIT, 2010. [5] A. Ceder, Public Transit Planning and Operation, Oxford: Elsevier, 2007. [6] K. Kepaptsoglou y M. Karlaftis, «Transit Route Network Design Problem: Review,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 135, nº 8, pp. 491-505, 2009. [7] W. Fan y R. Machemehl, Optimal transit route network design problem: Algorithms, implementations, and numerical results, Austin: Center for Transportation Research, Univ. of Texas, 2004. [8] Y. Lee y V. Vuchic, «Transit network design with variable demand,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 131, nº 1, pp. 1-10, 2005. [9] F. Zhao y X. Zeng, «Optimization of transit network layout and headway with a combined genetic algorithm and simulated annealing method,» Engineering Optimization, vol. 38, nº 6, p. 701–722, 2006. [10] A. Ceder y Y. Israeli, «User and operator perspectives in transit network design,» Transportation Research Record., vol. 1623, p. 3–7, 1997. [11] E. Morlok y P. Viton, «Feasibility of profitable transit service in radial urban corridors,» Transportation Research Record, vol. 980, pp. 46-54, 1984. [12] W. Fan y R. Machemehl, «Optimal transit route network design problem with variable transit demand: A genetic algorithm approach,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 132, nº 1, p. 40–51, 2006. [13] F. Zhao y X. Zeng, «Optimization of user and operator cost for large scale transit networks,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 133, nº 1, p. 240–251, 2007. [14] R. Van Nes, R. Hamerslag y B. Immers, «Design of public transport networks,» Transportation Research Record, vol. 1202, p. 74–83, 1988. [15] P. Delle Site y F. Filippi, «Bus service optimization with fuel saving objective and various financial constraints,» Transportation Research Record, vol. 35, nº 2, p. 163–182, 2001. [16] S. Chang y P. Schonfeld, «Optimal dimensions of bus service zones,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 119, nº 4, p. 567–585, 1993. [17] R. Van Nes, «Multi user-class urban transit network design,» Transportation Research Record, vol. 1835, p. 25–33, 2003. [18] E. Cipriani, G. Fusco, S. Gori y M. Petrelli, «A procedure for the solution of the urban bus network design problem with elastic demand,» de Proc. 10th Meeting of the EURO Working Group on Transportation, Poznan, Poland, 2005. [19] V. Tom y S. Mohan, «Transit route network design using frequency coded genetic algorithm,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 129, nº 2, pp. 186-195, 2003. [20] P.Chakroborty y T. Dwivedi, «Optimal route network design for transit systems using genetic algorithms,» Engineering Optimization, vol. 34, nº 1, pp. 83-100, 2002. [21] S. Carrese y S. Gori, «An urban bus network design procedure,» de Transportation planning, The Netherlands, Kluwer Academic, 2002, p. 177–195. [22] J. Hu, X. Shi, J. Song y Y. Xu, «Optimal design for urban mass transit network based on evolutionary algorithm,» de Lecture notes in computer science 3611, vol. 3611, Berlin-Heidelberg, Springer, 2005. [23] B. Yu y Z. Yang, «Model and algorithm for iterative design of bus network,» de Proc., 9th Int. Conf. on the Applications of Advanced Technologies in Transportation, Chicago, 2006. [24] Z. Yang, B. Yu y C. Cheng, «A parallel ant colony algorithm for bus network optimization,» Computer Aided Civil and Environmental Engineering, vol. 22, nº 1, p. 44–55, 2007. [25] C. Mandl, «Evaluation and optimization of urban public transportation networks,» European Journal of Operational Research, vol. 5, nº 6, p. 396–404, 1980. [26] I. Norambuena, Diseño óptimo de sistemas de transporte público urbano, Santiago: Universidad Católica de Chile, 2002. [27] C. Leiva, J. Muñoz, R. Giesen y H. Larrain, «Design of limited-stop services for an urban bus corridor with capacity constraints,» Transportation Research, vol. B, nº 44, pp. 1186-1201, 2010. [28] H. Larrain, R. Giesen y J. Muñoz, «Choosing the right express services for bus corridor with capacity restrictions,» Transportation Research Record, vol. 2197, pp. 63-70, 2010. [29] H. Larrain y J. C. Muñoz, «The danger zone of express services: when increasing frequencies can deteriorate the level of service,» Transportation Research Procedia 38, 341–358, vol. 38, pp. 341-358, 2019. [30] D. Arana, Herramienta para el diseño optimo de la red de rutas en sistemas de transporte masivo con aplicacion a TransMilenio SA, Bogotá: Universidad de los Andes, 2004. [31] N. Hart, «Methodology for Evaluating Potential for Limited-Stop Bus Service Along Existing Local Bus Corridors,» Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, nº 2543, pp. 91-100, 2016. [32] G. Ghaderi, M. Brussel, F. v. d. Bosch y A. B. Grigolon, «Reducing travel time in Bus Rapid Transit through limited stop services, a GIS based approach,» de Proceedings of the 15th International Conference on Computers in Urban Planning and Urban Management , Adelaide, Australia, 2017. [33] X. Luo, Y. Jiang, Z. Yao, Youhua Tang y Y. Liu, «Designing Limited-Stop Transit Service with Fixed Fleet Size in Peak Hours by Exploiting Transit Data,» Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, nº 2647, pp. 134-141, 2017. [34] A. F. García y D. Jaramillo, «Limited-Stop High-Frequency Service Design: Reducing In-Vehicle Congestion,» Journal of Advanced Transportation: Article ID 5745870, vol. 2019, p. 9 pages, 2019. [35] M. R. Campos, Strategies for Modelling BRT Massive Transportation Systems-TransMilenio Case, Bogotá: Universidad de los Andes, 2016. [36] F. Peña, A. Jiménez y A. Mateos, «Optimising TransMilenio BRT system operation: a mathematical model,» International Journal of Operational Research, vol. 25, nº 4, pp. 416-436, 2016. [37] F. Martínez, M. Gulnara y A. Mauttone, «Model and solution method to a simultaneous route design and frequency setting problem for a bus rapid transit system in Colombia,» Pesquisa Operacional, Vol. 37(2), vol. 37, nº 2, pp. 403-434, 2017. [38] G. B. Soto, Un Algoritmo Bi-Nivel De Diseño De Servicios Limited-Stop Con Asignación Determinística Y Estocástica, Santiago: Pontificia Universidad Catolica De Chile, 2017. [39] J. D. Páez, Planeación dinámica e inteligente de rutas para sistemas de transporte BRT, Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2017. [40] DNP, «Conpes 3945: Apoyo del Gobierno nacional al sistema de transporte público de Bogotá y declaración de importancia estratégica del proyecto “Construcción del tramo 1 de la Primera Línea de Metro de Bogotá...,» Bogotá, 2018. [41] DNP, «Conpes 3899: Apoyo del Gobierno nacional a la política de movilidad de la Región Capital Bogotá-Cundinamarca y declaratoria de importancia estratégica del proyecto Sistema Integrado de Transporte Masivo – Soacha fases II y III,» Bogotá, 2017. [42] DNP, «Conpes 3900: Apoyo del Gobierno nacional al sistema de transporte Público de Bogotá y declaratoria de importancia estratégica del proyecto Primera Línea de Metro-Tramo 1,» Bogotá, 2017. [43] DNP, «Conpes 3902: Declaración de importancia estratégica del proyecto Regiotram de Occidente,» Bogotá, 2017. [44] TransMilenio S.A., «Parámetros Técnicos Operacionales de la Troncal Avenida Ciudad de Cali desde la Calle 170 hasta el Límite de Soacha, para el Sistema TransMilenio v5,» Bogotá, 2017. [45] TransMilenio S.A., «Parámetros Técnicos Operacionales de la Troncal Avenida Boyacá entre Yomasa y la Calle 183, para el Sistema TransMilenio v3,» Bogotá, 2017. [46] TransMilenio S.A., «Parámetros Técnicos Operacionales de la Troncal Avenida 68 entre la Carrera 7 y la Autopista Sur (Av. NQS), para el Sistema TransMilenio v4.,» Bogotá, 2017. [47] TransMilenio S.A., «Parametros técnicos operacionales de la interaccion de la Primera Linea de Metro con el sistema TransMilenio,» Bogotá, 2016. [48] S. D. d. Movilidad, «Resumen ejecutivo supuestos y resultados de modelación,» Bogotá, 2017. [49] Secretaría Distrital de Movilidad, «Informe ejecutivo de modelación de la demanda,» Bogotá, 2017. [50] Secretaría Distrital de Movilidad, «Informe de integración de proyectos de transporte masivo,» Bogotá, 2017. [51] TransMilenio S.A., «Anexo Técnico - Plan Marco del SITP,» Bogotá, 2019. [52] Secretaría Distrital de Movilidad, «Resultados de la Encuesta de Movilidad de Bogotá y municipios vecinos,» Bogotá, 2019. [53] DANE, «Proyecciones de población,» 2018. [En línea]. Available: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/proyecciones-de-poblacion. [Último acceso: 16 02 2020]. [54] Censo 2017, «Estimaciones y Proyecciones de la Población de Chile 1992-2050 (Total País),» 2017. [En línea]. Available: http://www.censo2017.cl/. [Último acceso: 16 02 2020]. [55] INEI, «Perú: Crecimiento y distribución de la población, 2017,» Lima, 2018. [56] Alcaldía de Bogotá, «Todo lo que debes saber sobre Bogotá en 2019,» 2019. [En línea]. Available: https://bogota.gov.co/mi-ciudad/turismo/informacion-de-bogota-en-2019. [Último acceso: 16 02 2020]. [57] INE; MINVU, «Metodología para medir el Crecimiento Urbano de las Ciudades de Chile,» 2017. [En línea]. Available: http://ine-chile.maps.arcgis.com/apps/Cascade/index.html?appid=cf0be9a196e24eaa9e6eafb970939f2a. [Último acceso: 16 02 2020]. [58] BCN, «Región Metropolitana de Santiago: Chile Nuestro País,» 2017. [En línea]. Available: https://www.bcn.cl/siit/nuestropais/nuestropais/region13/. [Último acceso: 16 02 2020]. [59] Red Metropolitana de Movilidad, «Información del sistema,» 2020. [En línea]. Available: https://www.red.cl/acerca-de-red/informacion-del-sistema. [Último acceso: 16 02 2020]. [60] Línea 1 Metro de Lima, «Comunicado 22,» 2019. [En línea]. Available: https://www.lineauno.pe/noticias/comunicado-22/. [Último acceso: 16 02 2020]. [61] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Conócenos: Sistema,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/sistema/. [Último acceso: 16 02 2020]. [62] Metro de Santiago, «Plano de Red,» 2019. [En línea]. Available: https://www.metro.cl/tu-viaje/plano-de-red. [Último acceso: 16 02 2020]. [63] Metro de Lima y Callao, «Rutas,» 2019. [En línea]. Available: https://www.metrodelima.gob.pe/rutas.php. [Último acceso: 16 02 2020]. [64] DTP Metropolitano, «Infraestructura Vial,» 2020. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/infraestructura-vial. [Último acceso: 16 02 2020]. [65] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Conócenos: Rutas Troncal,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/rutas/troncal-2-2/. [Último acceso: 16 02 2020]. [66] Recaudo Bogotá S.A., «Tullave: Tarifas,» 2019. [En línea]. Available: https://www.tullaveplus.com/web/public/tarifas. [Último acceso: 18 02 2020]. [67] Red Metropolitana de Movilidad, «Conoce las Tarifas,» 2019. [En línea]. Available: https://www.red.cl/tarifas-y-pagos/conoce-las-tarifas. [Último acceso: 16 02 2020]. [68] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Tarifas,» 2020. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/tarifas-y-puntos-de-recarga/tarifas/. [Último acceso: 16 02 2020]. [69] Zygomatic, «nubedepalabras.es,» 2020. [En línea]. Available: https://www.nubedepalabras.es/. [Último acceso: 14 05 2020]. [70] Caliper, «TransCad,» 2020. [En línea]. Available: https://www.caliper.com/transcad/introduccion.htm. [Último acceso: 12 05 2020]. [71] INRO, «Emme,» 2020. [En línea]. Available: https://www.inrosoftware.com/en/products/emme/. [Último acceso: 12 05 2020]. [72] PTV Group, «PTV Visum,» 2019. [En línea]. Available: https://www.ptvgroup.com/es/soluciones/productos/ptv-visum/. [Último acceso: 24 06 2020]. [73] ITDP, «BRT Standard,» New York, 2016. [74] MIO, «Rutas MIO CALI,» 2020. [En línea]. Available: http://www.mio.com.co/index.php/rutas.html. [Último acceso: 27 06 2020]. [75] Metroplús, «Metroplús Sitio Oficial,» 2020. [En línea]. Available: https://metroplus.gov.co/. [Último acceso: 27 06 2020]. [76] Sistema de Tren Eléctrico Urbano, «SITEUR Guadalajara: Macrobús,» 2020. [En línea]. Available: http://siteur.gob.mx/macrobus2/linea-1.html. [Último acceso: 27 06 2020]. [77] Transmetro, «Rutas Troncales,» 2019. [En línea]. Available: https://www.transmetro.gov.co/rutas-troncales. [Último acceso: 27 06 2020]. [78] PTV, «8.9 Headway-based assignment,» de PTV Visum 2021 Manual, Karlsruhe, Germany, PTV AG, 2020, pp. 542-566. [79] J. Ortuza y L. Willumsen, «5.1 Definition and Notations,» de Modelling Transport, Chichester, UK, John Wiley & Sons, 2001, pp. 176-179. [80] Transmilenio S.A., «Trazados Troncales de TRANSMILENIO,» 2019. [En línea]. Available: https://datosabiertos-transmilenio.hub.arcgis.com/datasets/trazados-troncales-de-transmilenio?geometry=-74.557%2C4.489%2C-73.690%2C4.728. [Último acceso: 17 04 2020]. [81] TransMilenio S.A., «Estaciones Troncales de TRANSMILENIO,» 2019. [En línea]. Available: https://datosabiertos-transmilenio.hub.arcgis.com/datasets/estaciones-troncales-de-transmilenio. [Último acceso: 17 04 2020]. [82] TransMilenio S.A., «Validaciones Tarjeta Tullave,» 2020. [En línea]. Available: https://datosabiertos-transmilenio.hub.arcgis.com/. [Último acceso: 25 05 2020]. [83] Universidad Nacional de Colombia - Facultad de Ingeniería, «Línea base de evasión al pago de la tarifa en el componente troncal del Sistema de Transporte Masivo de Bogotá, TransMilenio,» 2019, 2019. [84] Alcaldía Mayor de Bogotá D.C., «Portal SIMUR - Encuestas de Movilidad,» 2020. [En línea]. Available: https://www.simur.gov.co/portal-simur/datos-del-sector/encuestas-de-movilidad/. [Último acceso: 16 03 2020]. [85] TransMilenio S.A., «Buscador de rutas,» 2020. [En línea]. Available: https://www.transmilenio.gov.co/buscador_de_rutas. [Último acceso: 20 02 2020]. [86] PTV, «8.9.4 Choice models for boarding decisions,» de PTV Visum 2021 Manual, Karlsruhe, Germany, PTV AG, 2020, pp. 549-554. [87] TransMilenio S.A., «Nueva flota de TransMilenio es en su mayoría a gas,» 2018. [En línea]. Available: https://www.transmilenio.gov.co/publicaciones/151058/nueva-flota-de-transmilenio-es-en-su-mayoria-a-gas/#:~:text=La%20nueva%20flota%20de%. [Último acceso: 15 09 2020]. [88] Empresa de Renovación y Desarrollo Urbano de Bogotá, «Estación Central,» 2016. [En línea]. Available: http://www.eru.gov.co:81/en/node/171. [Último acceso: 16 11 2020]. [89] TransMileno S.A., «Planea el viaje de TransMilenio con TransMiApp,» 2020. [En línea]. Available: https://www.sitp.gov.co/publicaciones/40610/planea_un-_viaje_en_transmilenio_con_transmiapp/. [Último acceso: 21 11 2020]. [90] Banco Central de Chile, «PIB Regional,» 2019. [En línea]. Available: https://www.bcentral.cl/areas/estadisticas/pib-regional. [Último acceso: 18 02 2020]. [91] Gobierno Regional Metropolitano de Santiago, «Datos Geográficos,» 2018. [En línea]. Available: https://www.gobiernosantiago.cl/datos-geograficos/. [Último acceso: 18 02 2020]. [92] Municipalidad de Santiago, «Santiago y sus alcaldes,» 2018. [En línea]. Available: https://www.munistgo.cl/santiago-y-sus-alcaldes-2/. [Último acceso: 18 02 2020]. [93] Gobierno Regional Metropolitano de Santiago, «Estructura Orgánica Funcional,» 2019. [En línea]. Available: https://www.gobiernosantiago.cl/organigrama-GORERM/. [Último acceso: 18 02 2020]. [94] DTP Metropolitano, «Directorio de Transporte Público Metropolitano,» 2019. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/homepage/directorio-de-transporte-publico. [Último acceso: 18 02 2020]. [95] Presidencia de la República de Chile, «Instructivo Presidencial No. 002,» Santiago, 2013. [96] Municipalidad de Santiago, «Situación geográfica,» 2018. [En línea]. Available: https://www.munistgo.cl/situacion-geografica/. [Último acceso: 18 02 2020]. [97] DTP Metropolitano, «Programas de Operación,» 2020. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/noticias/pov2. [Último acceso: 20 02 2020]. [98] Red Metropolitana de Movilidad, «Detalle de empresas,» 2019. [En línea]. Available: https://www.red.cl/acerca-de-red/detalle-de-empresas. [Último acceso: 20 02 2020]. [99] Red Metropolitana de Movilidad, «Mapa general del Sistema,» 2020. [En línea]. Available: https://www.red.cl/mapas-y-recorridos/mapas-de-recorridos. [Último acceso: 20 02 2020]. [100] Cooperativa.cl, «Metro enfrentará aglomeraciones repotenciando buses clones,» 20 03 2007. [En línea]. Available: https://www.cooperativa.cl/noticias/pais/transportes/transantiago/metro-enfrentara-aglomeraciones-repotenciando-buses-clones/2007-03-20/204002.html. [Último acceso: 22 02 2020]. [101] Red Metropolitana de Movilidad, «Directorio de Transporte Público reforzará servicio de estaciones de Metro inoperativas con buses clones,» 22 07 2016. [En línea]. Available: http://www.red.cl/noticias/directorio-de-transporte-publico-reforzara-servicio-de-estaciones-de-metro-inoperativas-con-buses-clones. [Último acceso: 22 02 2020]. [102] Red Metropolitana de Movilidad, «Plan especial de buses para este martes 22 de octubre,» 2019. [En línea]. Available: http://www.red.cl/noticias/informate-aqui-del-plan-especial-de-buses-para-este-martes-22-de-octubre. [Último acceso: 22 02 2020]. [103] DTP Metropolitano, «Plan Maestro Infraestructura,» 2017. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/plan-maestro-infraestructura. [Último acceso: 22 02 2020]. [104] DTP Metropolitano, «Refugios y Puntos de Parada,» 2018. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/refugios-y-puntos-de-parada. [Último acceso: 22 02 2020]. [105] DTP Metropolitano, «Zonas Pagas,» 2020. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/zonas-pagas. [Último acceso: 22 02 2020]. [106] DTP Metropolitano, «Estaciones de Trasbordo,» 2018. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/estaciones-de-trasbordo. [Último acceso: 22 02 2020]. [107] DTP Metropolitano, «Infraestructura Metro,» 2019. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/infraestructura-metro. [Último acceso: 22 02 2020]. [108] DTP Metropolitano, «Estaciones de Intercambio Modal,» 2019. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/estaciones-de-intercambio-modal. [Último acceso: 22 02 2020]. [109] Sociedad Concesionaria Intermodal La Cisterna S.A., «Transporte,» 2018. [En línea]. Available: https://intermodales.cl/transporte/. [Último acceso: 22 02 2020]. [110] Sociedad Concesionaria Intermodal La Cisterna S.A., «Nuestra Empresa,» 2018. [En línea]. Available: https://intermodales.cl/nuestra-empresa/. [Último acceso: 22 02 2020]. [111] Sociedad Concesionaria Intermodal La Cisterna S.A., «Servicios y Comercio,» 2019. [En línea]. Available: https://intermodales.cl/locales/. [Último acceso: 22 02 2020]. [112] Fiscalización Transportes, «Listado de vías exclusivas y pistas sólo buses de la Región Metropolitana,» 2020. [En línea]. Available: http://www.fiscalizacion.cl/listado-de-vias-exclusivas-y-pistas-solo-buses-de-la-region-metropolitana/. [Último acceso: 22 02 2020]. [113] INEI, «Producto bruto interno por departamentos,» 2019. [En línea]. Available: https://www.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/producto-bruto-interno-por-departamentos-9089/. [Último acceso: 19 03 2020]. [114] Municipalidad de Lima, «Lima,» 2018. [En línea]. Available: http://www.munlima.gob.pe/lima. [Último acceso: 19 03 2020]. [115] Congreso de la Republica del Perú, «Ley 27972: Ley Orgánica de Municipalidades,» Lima, 2003. [116] Gobierno Regional del Callao, «Misión y Visión,» 2019. [En línea]. Available: http://www.regioncallao.gob.pe/Menu?opcion=misiVisiObje. [Último acceso: 20 03 2020]. [117] Congreso de la Republica del Perú, «Ley 39000: Ley que crea la Autoridad de Transporte Urbano para Lima y Callao,» Lima, 2018. [118] J.-C. Driant, Las barriadas de Lima 1940-1980: historia e interpretación, Lima: Institut français d’études andines, 1991. [119] L. Boudet, «La integración tarifaria y el sistema único de recaudo como pilar fundamental para el desarrollo de un sistema de transporte público integrado,» Lucile Boudet, CODATU, 2017. [120] Línea 1 Metro de Lima, «Tarifas,» 2020. [En línea]. Available: https://www.lineauno.pe/tarifas/. [Último acceso: 22 03 2020]. [121] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Tarjetas: Tipos,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/tarjetas/tipos/. [Último acceso: 22 03 2020]. [122] Línea 1 Metro de Lima, «Estaciones,» 2019. [En línea]. Available: https://www.lineauno.pe/estaciones/. [Último acceso: 22 03 2020]. [123] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Corredores Complementarios,» 2019. [En línea]. Available: http://www.protransporte.gob.pe/corredor-complementario/. [Último acceso: 26 03 2020]. [124] Wikipedia, «Corredores Complementarios Rutas,» 2019. [En línea]. Available: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Corredores_Complementarios_Rutas.svg. [Último acceso: 26 03 2020]. [125] Wikipedia, «Usuario:Alexis Eco,» 2018. [En línea]. Available: https://es.wikipedia.org/wiki/Usuario:Alexis_Eco. [Último acceso: 26 03 2020]. [126] Creative Commons, «Licencia Atribución/Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional,» 2019. [En línea]. Available: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.es. [Último acceso: 26 03 2020]. [127] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Conócenos: Rutas Alimentadora,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/rutas/ruta-alimentadora/. [Último acceso: 24 03 2020]. [128] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Conócenos: Infraestructura Terminales,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/infraestructura/terminales/. [Último acceso: 29 03 2020]. [129] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Conócenos: Infraestructura Estaciones,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/infraestructura/estaciones/. [Último acceso: 29 03 2020]. |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
1 recurso en línea (242 páginas) |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.city.none.fl_str_mv |
Bogotá |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Bogotá - Ingeniería - Maestría en Ingeniería - Transporte |
dc.publisher.department.spa.fl_str_mv |
Departamento de Ingeniería Civil y Agrícola |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería |
dc.publisher.place.spa.fl_str_mv |
Bogotá |
dc.publisher.branch.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/79596/1/license.txt https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/79596/2/80741048.2020.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/79596/3/license_rdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/79596/4/80741048.2020.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cccfe52f796b7c63423298c2d3365fc6 413b7cfab549baa80a0867ea72a1ba3a 4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347 928cb8241d9edf9a35873540a6c24273 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814090222885928960 |
spelling |
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacionalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Castro García, Williame0a2ee464d4cb6d643e07a1d0014c7b4Moreno Triviño, John Vicente0263fad0363982198fa211ca7b3ae345Observatorio de Logistica, Movilidad y Territorio2021-06-02T16:19:22Z2021-06-02T16:19:22Z2020https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/79596Universidad Nacional de ColombiaRepositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiahttps://repositorio.unal.edu.co/diagramas, ilustraciones a color, mapas, tablasEl objetivo es establecer lineamientos generales para el diseño de la red de rutas troncales en el SITP de Bogotá, en cuanto a trazados geográficos, puntos de parada y frecuencias. Se contempló la demanda de hábil típico en hora punta AM, antes del COVID-19. La investigación tuvo tres fases: elaboración del estado del arte (literatura, casos internacionales, entrevistas a expertos) para establecer los principios rectores de diseño de rutas en TransMilenio, y proponer algunos lineamientos candidatos; desarrollo de una metodología para evaluar distintos escenarios de rutas, basándose en un modelo de transporte; aplicación de dicha metodología para cuantificar el impacto operacional de los lineamientos candidatos, escogiendo así las mejores filosofías de diseño. Los resultados pueden dividirse en dos categorías. 1) Procesos heurísticos para el diseño sistemático de rutas en el sistema BRT. 2) Lineamientos seleccionados para el diseño de rutas en TransMilenio. Entre las conclusiones, se tiene que los servicios deberían diseñarse con un enfoque multicriterio, lo que implica una red de rutas relativamente compleja. Se ha probado que una red de rutas muy simplificada no es conveniente. Por otra parte, en el corto plazo se recomienda mantener el diseño de rutas diametrales. Sin embargo, en el mediano plazo el paradigma debe evolucionar hacia el diseño de rutas radiales. Este enfoque permitiría reducir notoriamente la flota mínima requerida, mejorando los intervalos de paso, aumentado la comodidad dentro de los buses y/o reduciendo la inversión en material rodante. Además, se ha mostrado que el enfoque de rutas radiales precisaría de cuatro nuevas estaciones centrales de intercambio en Bogotá.The objective is to establish general guidelines for the design of the trunk route network in the Bogotá SITP, in terms of geographical layouts, stop points and frequencies. The demand for the morning rush hour in a typical business day, before COVID-19, was contemplated. The research had three phases: elaboration of the state of the art (literature, international cases, interviews with experts) to establish the guiding principles of routes design in TransMilenio and propose some candidate guidelines; development of a methodology to evaluate different routes scenarios, based on a transport model; application of this methodology to quantify the operational impact of the candidate guidelines, thus choosing the best alternatives. The outputs can be divided into two categories. 1) Heuristic processes for the systematic design of routes in the BRT system. 2) Selected guidelines for the design of routes in TransMilenio. Among the conclusions, the services should be designed with a multi-criteria approach, which implies a relatively complex route network. A very simplified route network has proven to be inconvenient. On the other hand, in the short term it is recommended to maintain the design of diametrical routes. However, in the medium term the paradigm must evolve to radial routes design. This approach would make it possible to significantly reduce the minimum required fleet, improving headways, increasing comfort within buses and / or reducing investment in rolling stock. Furthermore, it has been shown that the radial routes approach would require four new interchange central stations in Bogotá.MaestríaMagíster en Ingeniería - TransportePlanificación y modelamiento de transporte público1 recurso en línea (242 páginas)application/pdfspaUniversidad Nacional de ColombiaBogotá - Ingeniería - Maestría en Ingeniería - TransporteDepartamento de Ingeniería Civil y AgrícolaFacultad de IngenieríaBogotáUniversidad Nacional de Colombia - Sede Bogotá620 - Ingeniería y operaciones afines::624 - Ingeniería civilDiseñoRutasTransMilenioSITPModelaciónTransporteBRTDesignRoutesTransMilenioModelingTransportationTransporte urbanoUrban transportPlanificación urbanaUrban planningLineamientos generales para el diseño de rutas troncales en el Sistema Integrado de Transporte Público de BogotáGeneral guidelines for the design of BRT routes in the Public Transport Integrated System of BogotaTrabajo de grado - Maestríainfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionTexthttp://purl.org/redcol/resource_type/TMBogotá[1] TransMilenio S.A., «Estadísticas de oferta y demanda del Sistema Integrado de Transporte Público -SITP 2019,» 2019. [En línea]. Available: https://www.transmilenio.gov.co/publicaciones/149180/estadisticas-de-oferta-y-demanda-del-sistema-integrado-de-transporte-publico-sitp/. [Último acceso: 16 02 2020]. [2] TransMilenio S.A., «Mapa Interactivo de TransMilenio,» 2020. [En línea]. Available: https://www.transmilenio.gov.co/publicaciones/150402/publicacionesmapa_interactivo_de_transmilenio/. [Último acceso: 25 07 2020].[3] TransMilenio S.A., «GTFS Estáticos 2020-02-20,» 2020. [En línea]. Available: https://datosabiertos-transmilenio.hub.arcgis.com/datasets/gtfs-est%C3%A1ticos-2020-02-20. [Último acceso: 17 04 2020].[4] H. Scorcia, Design and evaluation of BRT and limited-stop services, Boston: MIT, 2010.[5] A. Ceder, Public Transit Planning and Operation, Oxford: Elsevier, 2007.[6] K. Kepaptsoglou y M. Karlaftis, «Transit Route Network Design Problem: Review,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 135, nº 8, pp. 491-505, 2009.[7] W. Fan y R. Machemehl, Optimal transit route network design problem: Algorithms, implementations, and numerical results, Austin: Center for Transportation Research, Univ. of Texas, 2004.[8] Y. Lee y V. Vuchic, «Transit network design with variable demand,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 131, nº 1, pp. 1-10, 2005.[9] F. Zhao y X. Zeng, «Optimization of transit network layout and headway with a combined genetic algorithm and simulated annealing method,» Engineering Optimization, vol. 38, nº 6, p. 701–722, 2006.[10] A. Ceder y Y. Israeli, «User and operator perspectives in transit network design,» Transportation Research Record., vol. 1623, p. 3–7, 1997.[11] E. Morlok y P. Viton, «Feasibility of profitable transit service in radial urban corridors,» Transportation Research Record, vol. 980, pp. 46-54, 1984.[12] W. Fan y R. Machemehl, «Optimal transit route network design problem with variable transit demand: A genetic algorithm approach,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 132, nº 1, p. 40–51, 2006.[13] F. Zhao y X. Zeng, «Optimization of user and operator cost for large scale transit networks,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 133, nº 1, p. 240–251, 2007.[14] R. Van Nes, R. Hamerslag y B. Immers, «Design of public transport networks,» Transportation Research Record, vol. 1202, p. 74–83, 1988.[15] P. Delle Site y F. Filippi, «Bus service optimization with fuel saving objective and various financial constraints,» Transportation Research Record, vol. 35, nº 2, p. 163–182, 2001.[16] S. Chang y P. Schonfeld, «Optimal dimensions of bus service zones,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 119, nº 4, p. 567–585, 1993.[17] R. Van Nes, «Multi user-class urban transit network design,» Transportation Research Record, vol. 1835, p. 25–33, 2003.[18] E. Cipriani, G. Fusco, S. Gori y M. Petrelli, «A procedure for the solution of the urban bus network design problem with elastic demand,» de Proc. 10th Meeting of the EURO Working Group on Transportation, Poznan, Poland, 2005.[19] V. Tom y S. Mohan, «Transit route network design using frequency coded genetic algorithm,» Journal Of Transportation Engineering, vol. 129, nº 2, pp. 186-195, 2003.[20] P.Chakroborty y T. Dwivedi, «Optimal route network design for transit systems using genetic algorithms,» Engineering Optimization, vol. 34, nº 1, pp. 83-100, 2002.[21] S. Carrese y S. Gori, «An urban bus network design procedure,» de Transportation planning, The Netherlands, Kluwer Academic, 2002, p. 177–195.[22] J. Hu, X. Shi, J. Song y Y. Xu, «Optimal design for urban mass transit network based on evolutionary algorithm,» de Lecture notes in computer science 3611, vol. 3611, Berlin-Heidelberg, Springer, 2005.[23] B. Yu y Z. Yang, «Model and algorithm for iterative design of bus network,» de Proc., 9th Int. Conf. on the Applications of Advanced Technologies in Transportation, Chicago, 2006.[24] Z. Yang, B. Yu y C. Cheng, «A parallel ant colony algorithm for bus network optimization,» Computer Aided Civil and Environmental Engineering, vol. 22, nº 1, p. 44–55, 2007.[25] C. Mandl, «Evaluation and optimization of urban public transportation networks,» European Journal of Operational Research, vol. 5, nº 6, p. 396–404, 1980.[26] I. Norambuena, Diseño óptimo de sistemas de transporte público urbano, Santiago: Universidad Católica de Chile, 2002.[27] C. Leiva, J. Muñoz, R. Giesen y H. Larrain, «Design of limited-stop services for an urban bus corridor with capacity constraints,» Transportation Research, vol. B, nº 44, pp. 1186-1201, 2010.[28] H. Larrain, R. Giesen y J. Muñoz, «Choosing the right express services for bus corridor with capacity restrictions,» Transportation Research Record, vol. 2197, pp. 63-70, 2010.[29] H. Larrain y J. C. Muñoz, «The danger zone of express services: when increasing frequencies can deteriorate the level of service,» Transportation Research Procedia 38, 341–358, vol. 38, pp. 341-358, 2019.[30] D. Arana, Herramienta para el diseño optimo de la red de rutas en sistemas de transporte masivo con aplicacion a TransMilenio SA, Bogotá: Universidad de los Andes, 2004.[31] N. Hart, «Methodology for Evaluating Potential for Limited-Stop Bus Service Along Existing Local Bus Corridors,» Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, nº 2543, pp. 91-100, 2016.[32] G. Ghaderi, M. Brussel, F. v. d. Bosch y A. B. Grigolon, «Reducing travel time in Bus Rapid Transit through limited stop services, a GIS based approach,» de Proceedings of the 15th International Conference on Computers in Urban Planning and Urban Management , Adelaide, Australia, 2017.[33] X. Luo, Y. Jiang, Z. Yao, Youhua Tang y Y. Liu, «Designing Limited-Stop Transit Service with Fixed Fleet Size in Peak Hours by Exploiting Transit Data,» Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, nº 2647, pp. 134-141, 2017.[34] A. F. García y D. Jaramillo, «Limited-Stop High-Frequency Service Design: Reducing In-Vehicle Congestion,» Journal of Advanced Transportation: Article ID 5745870, vol. 2019, p. 9 pages, 2019.[35] M. R. Campos, Strategies for Modelling BRT Massive Transportation Systems-TransMilenio Case, Bogotá: Universidad de los Andes, 2016.[36] F. Peña, A. Jiménez y A. Mateos, «Optimising TransMilenio BRT system operation: a mathematical model,» International Journal of Operational Research, vol. 25, nº 4, pp. 416-436, 2016.[37] F. Martínez, M. Gulnara y A. Mauttone, «Model and solution method to a simultaneous route design and frequency setting problem for a bus rapid transit system in Colombia,» Pesquisa Operacional, Vol. 37(2), vol. 37, nº 2, pp. 403-434, 2017.[38] G. B. Soto, Un Algoritmo Bi-Nivel De Diseño De Servicios Limited-Stop Con Asignación Determinística Y Estocástica, Santiago: Pontificia Universidad Catolica De Chile, 2017.[39] J. D. Páez, Planeación dinámica e inteligente de rutas para sistemas de transporte BRT, Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2017.[40] DNP, «Conpes 3945: Apoyo del Gobierno nacional al sistema de transporte público de Bogotá y declaración de importancia estratégica del proyecto “Construcción del tramo 1 de la Primera Línea de Metro de Bogotá...,» Bogotá, 2018.[41] DNP, «Conpes 3899: Apoyo del Gobierno nacional a la política de movilidad de la Región Capital Bogotá-Cundinamarca y declaratoria de importancia estratégica del proyecto Sistema Integrado de Transporte Masivo – Soacha fases II y III,» Bogotá, 2017.[42] DNP, «Conpes 3900: Apoyo del Gobierno nacional al sistema de transporte Público de Bogotá y declaratoria de importancia estratégica del proyecto Primera Línea de Metro-Tramo 1,» Bogotá, 2017.[43] DNP, «Conpes 3902: Declaración de importancia estratégica del proyecto Regiotram de Occidente,» Bogotá, 2017.[44] TransMilenio S.A., «Parámetros Técnicos Operacionales de la Troncal Avenida Ciudad de Cali desde la Calle 170 hasta el Límite de Soacha, para el Sistema TransMilenio v5,» Bogotá, 2017.[45] TransMilenio S.A., «Parámetros Técnicos Operacionales de la Troncal Avenida Boyacá entre Yomasa y la Calle 183, para el Sistema TransMilenio v3,» Bogotá, 2017.[46] TransMilenio S.A., «Parámetros Técnicos Operacionales de la Troncal Avenida 68 entre la Carrera 7 y la Autopista Sur (Av. NQS), para el Sistema TransMilenio v4.,» Bogotá, 2017.[47] TransMilenio S.A., «Parametros técnicos operacionales de la interaccion de la Primera Linea de Metro con el sistema TransMilenio,» Bogotá, 2016.[48] S. D. d. Movilidad, «Resumen ejecutivo supuestos y resultados de modelación,» Bogotá, 2017.[49] Secretaría Distrital de Movilidad, «Informe ejecutivo de modelación de la demanda,» Bogotá, 2017.[50] Secretaría Distrital de Movilidad, «Informe de integración de proyectos de transporte masivo,» Bogotá, 2017.[51] TransMilenio S.A., «Anexo Técnico - Plan Marco del SITP,» Bogotá, 2019.[52] Secretaría Distrital de Movilidad, «Resultados de la Encuesta de Movilidad de Bogotá y municipios vecinos,» Bogotá, 2019.[53] DANE, «Proyecciones de población,» 2018. [En línea]. Available: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/proyecciones-de-poblacion. [Último acceso: 16 02 2020].[54] Censo 2017, «Estimaciones y Proyecciones de la Población de Chile 1992-2050 (Total País),» 2017. [En línea]. Available: http://www.censo2017.cl/. [Último acceso: 16 02 2020].[55] INEI, «Perú: Crecimiento y distribución de la población, 2017,» Lima, 2018.[56] Alcaldía de Bogotá, «Todo lo que debes saber sobre Bogotá en 2019,» 2019. [En línea]. Available: https://bogota.gov.co/mi-ciudad/turismo/informacion-de-bogota-en-2019. [Último acceso: 16 02 2020].[57] INE; MINVU, «Metodología para medir el Crecimiento Urbano de las Ciudades de Chile,» 2017. [En línea]. Available: http://ine-chile.maps.arcgis.com/apps/Cascade/index.html?appid=cf0be9a196e24eaa9e6eafb970939f2a. [Último acceso: 16 02 2020].[58] BCN, «Región Metropolitana de Santiago: Chile Nuestro País,» 2017. [En línea]. Available: https://www.bcn.cl/siit/nuestropais/nuestropais/region13/. [Último acceso: 16 02 2020].[59] Red Metropolitana de Movilidad, «Información del sistema,» 2020. [En línea]. Available: https://www.red.cl/acerca-de-red/informacion-del-sistema. [Último acceso: 16 02 2020].[60] Línea 1 Metro de Lima, «Comunicado 22,» 2019. [En línea]. Available: https://www.lineauno.pe/noticias/comunicado-22/. [Último acceso: 16 02 2020].[61] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Conócenos: Sistema,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/sistema/. [Último acceso: 16 02 2020].[62] Metro de Santiago, «Plano de Red,» 2019. [En línea]. Available: https://www.metro.cl/tu-viaje/plano-de-red. [Último acceso: 16 02 2020].[63] Metro de Lima y Callao, «Rutas,» 2019. [En línea]. Available: https://www.metrodelima.gob.pe/rutas.php. [Último acceso: 16 02 2020].[64] DTP Metropolitano, «Infraestructura Vial,» 2020. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/infraestructura-vial. [Último acceso: 16 02 2020].[65] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Conócenos: Rutas Troncal,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/rutas/troncal-2-2/. [Último acceso: 16 02 2020].[66] Recaudo Bogotá S.A., «Tullave: Tarifas,» 2019. [En línea]. Available: https://www.tullaveplus.com/web/public/tarifas. [Último acceso: 18 02 2020].[67] Red Metropolitana de Movilidad, «Conoce las Tarifas,» 2019. [En línea]. Available: https://www.red.cl/tarifas-y-pagos/conoce-las-tarifas. [Último acceso: 16 02 2020].[68] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Tarifas,» 2020. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/tarifas-y-puntos-de-recarga/tarifas/. [Último acceso: 16 02 2020].[69] Zygomatic, «nubedepalabras.es,» 2020. [En línea]. Available: https://www.nubedepalabras.es/. [Último acceso: 14 05 2020].[70] Caliper, «TransCad,» 2020. [En línea]. Available: https://www.caliper.com/transcad/introduccion.htm. [Último acceso: 12 05 2020].[71] INRO, «Emme,» 2020. [En línea]. Available: https://www.inrosoftware.com/en/products/emme/. [Último acceso: 12 05 2020].[72] PTV Group, «PTV Visum,» 2019. [En línea]. Available: https://www.ptvgroup.com/es/soluciones/productos/ptv-visum/. [Último acceso: 24 06 2020].[73] ITDP, «BRT Standard,» New York, 2016.[74] MIO, «Rutas MIO CALI,» 2020. [En línea]. Available: http://www.mio.com.co/index.php/rutas.html. [Último acceso: 27 06 2020].[75] Metroplús, «Metroplús Sitio Oficial,» 2020. [En línea]. Available: https://metroplus.gov.co/. [Último acceso: 27 06 2020].[76] Sistema de Tren Eléctrico Urbano, «SITEUR Guadalajara: Macrobús,» 2020. [En línea]. Available: http://siteur.gob.mx/macrobus2/linea-1.html. [Último acceso: 27 06 2020].[77] Transmetro, «Rutas Troncales,» 2019. [En línea]. Available: https://www.transmetro.gov.co/rutas-troncales. [Último acceso: 27 06 2020].[78] PTV, «8.9 Headway-based assignment,» de PTV Visum 2021 Manual, Karlsruhe, Germany, PTV AG, 2020, pp. 542-566.[79] J. Ortuza y L. Willumsen, «5.1 Definition and Notations,» de Modelling Transport, Chichester, UK, John Wiley & Sons, 2001, pp. 176-179.[80] Transmilenio S.A., «Trazados Troncales de TRANSMILENIO,» 2019. [En línea]. Available: https://datosabiertos-transmilenio.hub.arcgis.com/datasets/trazados-troncales-de-transmilenio?geometry=-74.557%2C4.489%2C-73.690%2C4.728. [Último acceso: 17 04 2020].[81] TransMilenio S.A., «Estaciones Troncales de TRANSMILENIO,» 2019. [En línea]. Available: https://datosabiertos-transmilenio.hub.arcgis.com/datasets/estaciones-troncales-de-transmilenio. [Último acceso: 17 04 2020].[82] TransMilenio S.A., «Validaciones Tarjeta Tullave,» 2020. [En línea]. Available: https://datosabiertos-transmilenio.hub.arcgis.com/. [Último acceso: 25 05 2020].[83] Universidad Nacional de Colombia - Facultad de Ingeniería, «Línea base de evasión al pago de la tarifa en el componente troncal del Sistema de Transporte Masivo de Bogotá, TransMilenio,» 2019, 2019.[84] Alcaldía Mayor de Bogotá D.C., «Portal SIMUR - Encuestas de Movilidad,» 2020. [En línea]. Available: https://www.simur.gov.co/portal-simur/datos-del-sector/encuestas-de-movilidad/. [Último acceso: 16 03 2020].[85] TransMilenio S.A., «Buscador de rutas,» 2020. [En línea]. Available: https://www.transmilenio.gov.co/buscador_de_rutas. [Último acceso: 20 02 2020].[86] PTV, «8.9.4 Choice models for boarding decisions,» de PTV Visum 2021 Manual, Karlsruhe, Germany, PTV AG, 2020, pp. 549-554.[87] TransMilenio S.A., «Nueva flota de TransMilenio es en su mayoría a gas,» 2018. [En línea]. Available: https://www.transmilenio.gov.co/publicaciones/151058/nueva-flota-de-transmilenio-es-en-su-mayoria-a-gas/#:~:text=La%20nueva%20flota%20de%. [Último acceso: 15 09 2020].[88] Empresa de Renovación y Desarrollo Urbano de Bogotá, «Estación Central,» 2016. [En línea]. Available: http://www.eru.gov.co:81/en/node/171. [Último acceso: 16 11 2020].[89] TransMileno S.A., «Planea el viaje de TransMilenio con TransMiApp,» 2020. [En línea]. Available: https://www.sitp.gov.co/publicaciones/40610/planea_un-_viaje_en_transmilenio_con_transmiapp/. [Último acceso: 21 11 2020].[90] Banco Central de Chile, «PIB Regional,» 2019. [En línea]. Available: https://www.bcentral.cl/areas/estadisticas/pib-regional. [Último acceso: 18 02 2020].[91] Gobierno Regional Metropolitano de Santiago, «Datos Geográficos,» 2018. [En línea]. Available: https://www.gobiernosantiago.cl/datos-geograficos/. [Último acceso: 18 02 2020].[92] Municipalidad de Santiago, «Santiago y sus alcaldes,» 2018. [En línea]. Available: https://www.munistgo.cl/santiago-y-sus-alcaldes-2/. [Último acceso: 18 02 2020].[93] Gobierno Regional Metropolitano de Santiago, «Estructura Orgánica Funcional,» 2019. [En línea]. Available: https://www.gobiernosantiago.cl/organigrama-GORERM/. [Último acceso: 18 02 2020].[94] DTP Metropolitano, «Directorio de Transporte Público Metropolitano,» 2019. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/homepage/directorio-de-transporte-publico. [Último acceso: 18 02 2020].[95] Presidencia de la República de Chile, «Instructivo Presidencial No. 002,» Santiago, 2013.[96] Municipalidad de Santiago, «Situación geográfica,» 2018. [En línea]. Available: https://www.munistgo.cl/situacion-geografica/. [Último acceso: 18 02 2020].[97] DTP Metropolitano, «Programas de Operación,» 2020. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/noticias/pov2. [Último acceso: 20 02 2020].[98] Red Metropolitana de Movilidad, «Detalle de empresas,» 2019. [En línea]. Available: https://www.red.cl/acerca-de-red/detalle-de-empresas. [Último acceso: 20 02 2020].[99] Red Metropolitana de Movilidad, «Mapa general del Sistema,» 2020. [En línea]. Available: https://www.red.cl/mapas-y-recorridos/mapas-de-recorridos. [Último acceso: 20 02 2020].[100] Cooperativa.cl, «Metro enfrentará aglomeraciones repotenciando buses clones,» 20 03 2007. [En línea]. Available: https://www.cooperativa.cl/noticias/pais/transportes/transantiago/metro-enfrentara-aglomeraciones-repotenciando-buses-clones/2007-03-20/204002.html. [Último acceso: 22 02 2020].[101] Red Metropolitana de Movilidad, «Directorio de Transporte Público reforzará servicio de estaciones de Metro inoperativas con buses clones,» 22 07 2016. [En línea]. Available: http://www.red.cl/noticias/directorio-de-transporte-publico-reforzara-servicio-de-estaciones-de-metro-inoperativas-con-buses-clones. [Último acceso: 22 02 2020].[102] Red Metropolitana de Movilidad, «Plan especial de buses para este martes 22 de octubre,» 2019. [En línea]. Available: http://www.red.cl/noticias/informate-aqui-del-plan-especial-de-buses-para-este-martes-22-de-octubre. [Último acceso: 22 02 2020].[103] DTP Metropolitano, «Plan Maestro Infraestructura,» 2017. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/plan-maestro-infraestructura. [Último acceso: 22 02 2020].[104] DTP Metropolitano, «Refugios y Puntos de Parada,» 2018. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/refugios-y-puntos-de-parada. [Último acceso: 22 02 2020].[105] DTP Metropolitano, «Zonas Pagas,» 2020. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/zonas-pagas. [Último acceso: 22 02 2020].[106] DTP Metropolitano, «Estaciones de Trasbordo,» 2018. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/estaciones-de-trasbordo. [Último acceso: 22 02 2020].[107] DTP Metropolitano, «Infraestructura Metro,» 2019. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/infraestructura-metro. [Último acceso: 22 02 2020].[108] DTP Metropolitano, «Estaciones de Intercambio Modal,» 2019. [En línea]. Available: http://www.dtpm.gob.cl/index.php/infraestructura/estaciones-de-intercambio-modal. [Último acceso: 22 02 2020].[109] Sociedad Concesionaria Intermodal La Cisterna S.A., «Transporte,» 2018. [En línea]. Available: https://intermodales.cl/transporte/. [Último acceso: 22 02 2020].[110] Sociedad Concesionaria Intermodal La Cisterna S.A., «Nuestra Empresa,» 2018. [En línea]. Available: https://intermodales.cl/nuestra-empresa/. [Último acceso: 22 02 2020].[111] Sociedad Concesionaria Intermodal La Cisterna S.A., «Servicios y Comercio,» 2019. [En línea]. Available: https://intermodales.cl/locales/. [Último acceso: 22 02 2020].[112] Fiscalización Transportes, «Listado de vías exclusivas y pistas sólo buses de la Región Metropolitana,» 2020. [En línea]. Available: http://www.fiscalizacion.cl/listado-de-vias-exclusivas-y-pistas-solo-buses-de-la-region-metropolitana/. [Último acceso: 22 02 2020].[113] INEI, «Producto bruto interno por departamentos,» 2019. [En línea]. Available: https://www.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/producto-bruto-interno-por-departamentos-9089/. [Último acceso: 19 03 2020].[114] Municipalidad de Lima, «Lima,» 2018. [En línea]. Available: http://www.munlima.gob.pe/lima. [Último acceso: 19 03 2020].[115] Congreso de la Republica del Perú, «Ley 27972: Ley Orgánica de Municipalidades,» Lima, 2003.[116] Gobierno Regional del Callao, «Misión y Visión,» 2019. [En línea]. Available: http://www.regioncallao.gob.pe/Menu?opcion=misiVisiObje. [Último acceso: 20 03 2020].[117] Congreso de la Republica del Perú, «Ley 39000: Ley que crea la Autoridad de Transporte Urbano para Lima y Callao,» Lima, 2018.[118] J.-C. Driant, Las barriadas de Lima 1940-1980: historia e interpretación, Lima: Institut français d’études andines, 1991.[119] L. Boudet, «La integración tarifaria y el sistema único de recaudo como pilar fundamental para el desarrollo de un sistema de transporte público integrado,» Lucile Boudet, CODATU, 2017.[120] Línea 1 Metro de Lima, «Tarifas,» 2020. [En línea]. Available: https://www.lineauno.pe/tarifas/. [Último acceso: 22 03 2020].[121] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Tarjetas: Tipos,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/tarjetas/tipos/. [Último acceso: 22 03 2020].[122] Línea 1 Metro de Lima, «Estaciones,» 2019. [En línea]. Available: https://www.lineauno.pe/estaciones/. [Último acceso: 22 03 2020].[123] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Corredores Complementarios,» 2019. [En línea]. Available: http://www.protransporte.gob.pe/corredor-complementario/. [Último acceso: 26 03 2020].[124] Wikipedia, «Corredores Complementarios Rutas,» 2019. [En línea]. Available: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Corredores_Complementarios_Rutas.svg. [Último acceso: 26 03 2020].[125] Wikipedia, «Usuario:Alexis Eco,» 2018. [En línea]. Available: https://es.wikipedia.org/wiki/Usuario:Alexis_Eco. [Último acceso: 26 03 2020].[126] Creative Commons, «Licencia Atribución/Reconocimiento-CompartirIgual 4.0 Internacional,» 2019. [En línea]. Available: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.es. [Último acceso: 26 03 2020].[127] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Conócenos: Rutas Alimentadora,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/rutas/ruta-alimentadora/. [Último acceso: 24 03 2020].[128] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Conócenos: Infraestructura Terminales,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/infraestructura/terminales/. [Último acceso: 29 03 2020].[129] Instituto Metropolitano PROTRANSPORTE de Lima, «Conócenos: Infraestructura Estaciones,» 2019. [En línea]. Available: http://www.metropolitano.com.pe/conocenos/infraestructura/estaciones/. [Último acceso: 29 03 2020].LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83964https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/79596/1/license.txtcccfe52f796b7c63423298c2d3365fc6MD51ORIGINAL80741048.2020.pdf80741048.2020.pdfTesis de Maestría en Ingeniería - Transporteapplication/pdf18809237https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/79596/2/80741048.2020.pdf413b7cfab549baa80a0867ea72a1ba3aMD52CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8805https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/79596/3/license_rdf4460e5956bc1d1639be9ae6146a50347MD53THUMBNAIL80741048.2020.pdf.jpg80741048.2020.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4835https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/79596/4/80741048.2020.pdf.jpg928cb8241d9edf9a35873540a6c24273MD54unal/79596oai:repositorio.unal.edu.co:unal/795962023-07-21 23:03:27.167Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.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 |