Teacher talk at three colombian higher education institutions

This article reports the first part of a larger research project designed to investigate functions of language instructors’ oral behaviors in the development of English as a foreign language (EFL) classes. Through this applied classroom research we have investigated the processes of teaching and lea...

Full description

Autores:
Balcárcel Zambrano, Gloria
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2003
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25303
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25303
http://bdigital.unal.edu.co/16340/
Palabra clave:
Discourse analysis-Education-Research
English-Teaching-Evaluation
Classroom-Evaluation
Educators-Teaching practice- Interaction.
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_53f5db2d6fb476ae5ffba3303011f22c
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25303
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Teacher talk at three colombian higher education institutions
title Teacher talk at three colombian higher education institutions
spellingShingle Teacher talk at three colombian higher education institutions
Discourse analysis-Education-Research
English-Teaching-Evaluation
Classroom-Evaluation
Educators-Teaching practice- Interaction.
title_short Teacher talk at three colombian higher education institutions
title_full Teacher talk at three colombian higher education institutions
title_fullStr Teacher talk at three colombian higher education institutions
title_full_unstemmed Teacher talk at three colombian higher education institutions
title_sort Teacher talk at three colombian higher education institutions
dc.creator.fl_str_mv Balcárcel Zambrano, Gloria
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Balcárcel Zambrano, Gloria
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Discourse analysis-Education-Research
English-Teaching-Evaluation
Classroom-Evaluation
Educators-Teaching practice- Interaction.
topic Discourse analysis-Education-Research
English-Teaching-Evaluation
Classroom-Evaluation
Educators-Teaching practice- Interaction.
description This article reports the first part of a larger research project designed to investigate functions of language instructors’ oral behaviors in the development of English as a foreign language (EFL) classes. Through this applied classroom research we have investigated the processes of teaching and learning as they occur in our language classrooms. It is methodologically descriptive and experimental because it ranges from relatively simple observations to tightly controlled experiments. We pursue to identify how teacher talk is distributed in 15 foreign language classrooms. The database comprises transcripts of over 16 hours of interaction recording during 15 lessons in 15 general EFL classrooms at the post-secondary level. The functions of teacher talk are analyzed by gathering data using the FLint system instrument adapted from Moskowitz (1971). Findings reveal that teachers do most of the talking and the most frequent categories are gives information, asks questions, and gives directions. The study also demonstrates that oral teaching strategies in the classroom affect the participation process of students. Key words: Discourse analysis-Education-Research, English-Teaching-Evaluation, Classroom-Evaluation, Educators-Teaching practice- Interaction. Este artículo reporta la primera parte de un proyecto de investigación más extenso diseñado para investigar las funciones de las conductas orales de los profesores de lenguas en el desarrollo de clases de inglés como lengua extranjera. A través de esta investigación aplicada hemos indagado los procesos de enseñanza y aprendizaje como ocurren en nuestras aulas de lenguas. Esta investigación tiene metodología descriptiva y experimental porque empieza con observaciones relativamente simples y termina con control de variables en la etapa experimental. Indagamos para identificar cómo se distribuye el habla del profesor en 15 clases de lenguas extranjeras. La base de datos comprende transcripciones de más de 16 horas de interacción grabadas durante 15 clases de inglés general en el nivel universitario. Las funciones del habla del profesor se han analizado mediante la recolección de información usando el instrumento FLint adaptado por Moskowitz (1971). Los hallazgos revelan que los profesores hablan más y que las categorías más frecuentes son dar información, hacer preguntas y dar direcciones. El estudio también demuestra que las estrategias orales de enseñanza en el aula de clases afectan el proceso de participación de los estudiantes. Palabras claves: Análisis del discurso-Educación-Investigación, Inglés-Enseñanza- Evaluación, Aula-Evaluación, Formadores docentes-Práctica profesional-Interacción
publishDate 2003
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2003
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-25T23:13:41Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-25T23:13:41Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25303
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/16340/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25303
http://bdigital.unal.edu.co/16340/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11225
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Balcárcel Zambrano, Gloria (2003) Teacher talk at three colombian higher education institutions. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 4, núm. 1 (2003): PROFILE 4, NO.1. Issues in Teachers’ Professional Development PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 4, núm. 1 (2003): PROFILE 4, NO.1. Issues in Teachers’ Pr .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25303/1/11225-27063-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25303/2/11225-27063-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 955de8c94b44a6e084f62eda2ea8f648
65d472e14f81a7a43de9eab7779124db
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1806886586620575744
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Balcárcel Zambrano, Gloria1f5f11f0-95ac-47dd-bf97-dd53df2575273002019-06-25T23:13:41Z2019-06-25T23:13:41Z2003https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25303http://bdigital.unal.edu.co/16340/This article reports the first part of a larger research project designed to investigate functions of language instructors’ oral behaviors in the development of English as a foreign language (EFL) classes. Through this applied classroom research we have investigated the processes of teaching and learning as they occur in our language classrooms. It is methodologically descriptive and experimental because it ranges from relatively simple observations to tightly controlled experiments. We pursue to identify how teacher talk is distributed in 15 foreign language classrooms. The database comprises transcripts of over 16 hours of interaction recording during 15 lessons in 15 general EFL classrooms at the post-secondary level. The functions of teacher talk are analyzed by gathering data using the FLint system instrument adapted from Moskowitz (1971). Findings reveal that teachers do most of the talking and the most frequent categories are gives information, asks questions, and gives directions. The study also demonstrates that oral teaching strategies in the classroom affect the participation process of students. Key words: Discourse analysis-Education-Research, English-Teaching-Evaluation, Classroom-Evaluation, Educators-Teaching practice- Interaction. Este artículo reporta la primera parte de un proyecto de investigación más extenso diseñado para investigar las funciones de las conductas orales de los profesores de lenguas en el desarrollo de clases de inglés como lengua extranjera. A través de esta investigación aplicada hemos indagado los procesos de enseñanza y aprendizaje como ocurren en nuestras aulas de lenguas. Esta investigación tiene metodología descriptiva y experimental porque empieza con observaciones relativamente simples y termina con control de variables en la etapa experimental. Indagamos para identificar cómo se distribuye el habla del profesor en 15 clases de lenguas extranjeras. La base de datos comprende transcripciones de más de 16 horas de interacción grabadas durante 15 clases de inglés general en el nivel universitario. Las funciones del habla del profesor se han analizado mediante la recolección de información usando el instrumento FLint adaptado por Moskowitz (1971). Los hallazgos revelan que los profesores hablan más y que las categorías más frecuentes son dar información, hacer preguntas y dar direcciones. El estudio también demuestra que las estrategias orales de enseñanza en el aula de clases afectan el proceso de participación de los estudiantes. Palabras claves: Análisis del discurso-Educación-Investigación, Inglés-Enseñanza- Evaluación, Aula-Evaluación, Formadores docentes-Práctica profesional-Interacciónapplication/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11225Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentBalcárcel Zambrano, Gloria (2003) Teacher talk at three colombian higher education institutions. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 4, núm. 1 (2003): PROFILE 4, NO.1. Issues in Teachers’ Professional Development PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 4, núm. 1 (2003): PROFILE 4, NO.1. Issues in Teachers’ Pr .Teacher talk at three colombian higher education institutionsArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTDiscourse analysis-Education-ResearchEnglish-Teaching-EvaluationClassroom-EvaluationEducators-Teaching practice- Interaction.ORIGINAL11225-27063-1-PB.pdfapplication/pdf43297https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25303/1/11225-27063-1-PB.pdf955de8c94b44a6e084f62eda2ea8f648MD51THUMBNAIL11225-27063-1-PB.pdf.jpg11225-27063-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg9220https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25303/2/11225-27063-1-PB.pdf.jpg65d472e14f81a7a43de9eab7779124dbMD52unal/25303oai:repositorio.unal.edu.co:unal/253032023-10-21 23:05:59.481Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co