¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom
Whilst communicative teaching approaches sanction, often grudgingly, the limited use of the students’ first language (l1) in English Language Teaching (elt ), critical debate is now centred on a much more substantial and energetic role for the use of mother tongue in the language classroom. Justific...
- Autores:
-
Higareda, Sandra
López, Georgina
Mugford, Gerrard
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2009
- Institución:
- Universidad Nacional de Colombia
- Repositorio:
- Universidad Nacional de Colombia
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25504
- Acceso en línea:
- https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25504
http://bdigital.unal.edu.co/16542/
- Palabra clave:
- EFL
Applied Linguistics
First language
critical pedagogy
phatic communion
- Rights
- openAccess
- License
- Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id |
UNACIONAL2_4c5782ca41be9a6f7960eaf02b21da66 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25504 |
network_acronym_str |
UNACIONAL2 |
network_name_str |
Universidad Nacional de Colombia |
repository_id_str |
|
spelling |
Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Higareda, Sandrada581a15-3550-42a9-bdf3-683d21bc0897300López, Georgina0cd910fb-7041-448b-9ef1-de55ce71b684300Mugford, Gerrard434d6434-f319-42e9-ba16-8119dd6f62d13002019-06-25T23:15:48Z2019-06-25T23:15:48Z2009https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25504http://bdigital.unal.edu.co/16542/Whilst communicative teaching approaches sanction, often grudgingly, the limited use of the students’ first language (l1) in English Language Teaching (elt ), critical debate is now centred on a much more substantial and energetic role for the use of mother tongue in the language classroom. Justifications favouring the use of l1 currently range from ideological arguments to classroom teaching considerations. This paper contributes to this ongoing debate by examining how new generations of language teachers in Mexico are using the students’ mother tongue, Spanish, not only as a pedagogical tool but to develop and reinforce interpersonal relationships in the language classroom in order to enhance the learning of English. Key words: First language, critical pedagogy, phatic communion Mientras que los métodos comunicativos de enseñanza autorizan, muchas veces con poco entusiasmo, el uso de la lengua materna (l1) de los estudiantes del idioma inglés (ei), un gran debate propone un papel más sustancial y activo para el uso del español en el salón de clases. Actualmente, los argumentos que se muestran a favor del uso de la lengua materna (l1) parten desde motivos ideológicos hasta factores pedagógicos en la enseñanza en el salón de aprendizaje de idiomas. El presente artículo contribuye a este debate en curso examinando la forma en que las nuevas generaciones de profesores de inglés en México están utilizando la lengua materna de sus estudiantes, el español, no sólo como una herramienta pedagógica sino para desarrollar y reforzar las relaciones interpersonales en el salón de idiomas, de forma que el aprendizaje del inglés se vea favorecido. Palabras clave: Lengua materna, pedagogía crítica, comunión fáticaapplication/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11441Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentHigareda, Sandra and López, Georgina and Mugford, Gerrard (2009) ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 2 (2009): PROFILE 11, No2. Issues in Teachers' Professional Development; 43-54 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 2 (2009): PROFILE 11, No2. Issues in Tea .¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroomArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTEFLApplied LinguisticsFirst languagecritical pedagogyphatic communionORIGINAL11441-144322-3-PB.htmltext/html55371https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/1/11441-144322-3-PB.html3fd4f35d9023f672bd724712c74cd91cMD5111441-28029-1-PB.pdfapplication/pdf157155https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/2/11441-28029-1-PB.pdfe4f40665d81077acbb200921b239a3d0MD52THUMBNAIL11441-28029-1-PB.pdf.jpg11441-28029-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7171https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/3/11441-28029-1-PB.pdf.jpg7dafdb4fde402a2caa9a5605e97c1177MD53unal/25504oai:repositorio.unal.edu.co:unal/255042022-10-30 23:02:26.234Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom |
title |
¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom |
spellingShingle |
¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom EFL Applied Linguistics First language critical pedagogy phatic communion |
title_short |
¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom |
title_full |
¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom |
title_fullStr |
¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom |
title_full_unstemmed |
¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom |
title_sort |
¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom |
dc.creator.fl_str_mv |
Higareda, Sandra López, Georgina Mugford, Gerrard |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Higareda, Sandra López, Georgina Mugford, Gerrard |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
EFL Applied Linguistics First language critical pedagogy phatic communion |
topic |
EFL Applied Linguistics First language critical pedagogy phatic communion |
description |
Whilst communicative teaching approaches sanction, often grudgingly, the limited use of the students’ first language (l1) in English Language Teaching (elt ), critical debate is now centred on a much more substantial and energetic role for the use of mother tongue in the language classroom. Justifications favouring the use of l1 currently range from ideological arguments to classroom teaching considerations. This paper contributes to this ongoing debate by examining how new generations of language teachers in Mexico are using the students’ mother tongue, Spanish, not only as a pedagogical tool but to develop and reinforce interpersonal relationships in the language classroom in order to enhance the learning of English. Key words: First language, critical pedagogy, phatic communion Mientras que los métodos comunicativos de enseñanza autorizan, muchas veces con poco entusiasmo, el uso de la lengua materna (l1) de los estudiantes del idioma inglés (ei), un gran debate propone un papel más sustancial y activo para el uso del español en el salón de clases. Actualmente, los argumentos que se muestran a favor del uso de la lengua materna (l1) parten desde motivos ideológicos hasta factores pedagógicos en la enseñanza en el salón de aprendizaje de idiomas. El presente artículo contribuye a este debate en curso examinando la forma en que las nuevas generaciones de profesores de inglés en México están utilizando la lengua materna de sus estudiantes, el español, no sólo como una herramienta pedagógica sino para desarrollar y reforzar las relaciones interpersonales en el salón de idiomas, de forma que el aprendizaje del inglés se vea favorecido. Palabras clave: Lengua materna, pedagogía crítica, comunión fática |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2009 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2019-06-25T23:15:48Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2019-06-25T23:15:48Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.content.spa.fl_str_mv |
Text |
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/redcol/resource_type/ART |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25504 |
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv |
http://bdigital.unal.edu.co/16542/ |
url |
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25504 http://bdigital.unal.edu.co/16542/ |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11441 |
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development PROFILE Issues in Teachers' Professional Development |
dc.relation.references.spa.fl_str_mv |
Higareda, Sandra and López, Georgina and Mugford, Gerrard (2009) ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 2 (2009): PROFILE 11, No2. Issues in Teachers' Professional Development; 43-54 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 2 (2009): PROFILE 11, No2. Issues in Tea . |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.license.spa.fl_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas |
institution |
Universidad Nacional de Colombia |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/1/11441-144322-3-PB.html https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/2/11441-28029-1-PB.pdf https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/3/11441-28029-1-PB.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3fd4f35d9023f672bd724712c74cd91c e4f40665d81077acbb200921b239a3d0 7dafdb4fde402a2caa9a5605e97c1177 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio_nal@unal.edu.co |
_version_ |
1814089421381697536 |