¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom

Whilst communicative teaching approaches sanction, often grudgingly, the limited use of the students’ first language (l1) in English Language Teaching (elt ), critical debate is now centred on a much more substantial and energetic role for the use of mother tongue in the language classroom. Justific...

Full description

Autores:
Higareda, Sandra
López, Georgina
Mugford, Gerrard
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25504
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25504
http://bdigital.unal.edu.co/16542/
Palabra clave:
EFL
Applied Linguistics
First language
critical pedagogy
phatic communion
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
id UNACIONAL2_4c5782ca41be9a6f7960eaf02b21da66
oai_identifier_str oai:repositorio.unal.edu.co:unal/25504
network_acronym_str UNACIONAL2
network_name_str Universidad Nacional de Colombia
repository_id_str
spelling Atribución-NoComercial 4.0 InternacionalDerechos reservados - Universidad Nacional de Colombiahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Higareda, Sandrada581a15-3550-42a9-bdf3-683d21bc0897300López, Georgina0cd910fb-7041-448b-9ef1-de55ce71b684300Mugford, Gerrard434d6434-f319-42e9-ba16-8119dd6f62d13002019-06-25T23:15:48Z2019-06-25T23:15:48Z2009https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25504http://bdigital.unal.edu.co/16542/Whilst communicative teaching approaches sanction, often grudgingly, the limited use of the students’ first language (l1) in English Language Teaching (elt ), critical debate is now centred on a much more substantial and energetic role for the use of mother tongue in the language classroom. Justifications favouring the use of l1 currently range from ideological arguments to classroom teaching considerations. This paper contributes to this ongoing debate by examining how new generations of language teachers in Mexico are using the students’ mother tongue, Spanish, not only as a pedagogical tool but to develop and reinforce interpersonal relationships in the language classroom in order to enhance the learning of English. Key words: First language, critical pedagogy, phatic communion Mientras que los métodos comunicativos de enseñanza autorizan, muchas veces con poco entusiasmo, el uso de la lengua materna (l1) de los estudiantes del idioma inglés (ei), un gran debate propone un papel más sustancial y activo para el uso del español en el salón de clases. Actualmente, los argumentos que se muestran a favor del uso de la lengua materna (l1) parten desde motivos ideológicos hasta factores pedagógicos en la enseñanza en el salón de aprendizaje de idiomas. El presente artículo contribuye a este debate en curso examinando la forma en que las nuevas generaciones de profesores de inglés en México están utilizando la lengua materna de sus estudiantes, el español, no sólo como una herramienta pedagógica sino para desarrollar y reforzar las relaciones interpersonales en el salón de idiomas, de forma que el aprendizaje del inglés se vea favorecido. Palabras clave: Lengua materna, pedagogía crítica, comunión fáticaapplication/pdfspaUniversidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanashttp://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11441Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentPROFILE Issues in Teachers' Professional DevelopmentHigareda, Sandra and López, Georgina and Mugford, Gerrard (2009) ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 2 (2009): PROFILE 11, No2. Issues in Teachers' Professional Development; 43-54 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 2 (2009): PROFILE 11, No2. Issues in Tea .¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroomArtículo de revistainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Texthttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTEFLApplied LinguisticsFirst languagecritical pedagogyphatic communionORIGINAL11441-144322-3-PB.htmltext/html55371https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/1/11441-144322-3-PB.html3fd4f35d9023f672bd724712c74cd91cMD5111441-28029-1-PB.pdfapplication/pdf157155https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/2/11441-28029-1-PB.pdfe4f40665d81077acbb200921b239a3d0MD52THUMBNAIL11441-28029-1-PB.pdf.jpg11441-28029-1-PB.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7171https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/3/11441-28029-1-PB.pdf.jpg7dafdb4fde402a2caa9a5605e97c1177MD53unal/25504oai:repositorio.unal.edu.co:unal/255042022-10-30 23:02:26.234Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombiarepositorio_nal@unal.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom
title ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom
spellingShingle ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom
EFL
Applied Linguistics
First language
critical pedagogy
phatic communion
title_short ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom
title_full ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom
title_fullStr ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom
title_full_unstemmed ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom
title_sort ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom
dc.creator.fl_str_mv Higareda, Sandra
López, Georgina
Mugford, Gerrard
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Higareda, Sandra
López, Georgina
Mugford, Gerrard
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv EFL
Applied Linguistics
First language
critical pedagogy
phatic communion
topic EFL
Applied Linguistics
First language
critical pedagogy
phatic communion
description Whilst communicative teaching approaches sanction, often grudgingly, the limited use of the students’ first language (l1) in English Language Teaching (elt ), critical debate is now centred on a much more substantial and energetic role for the use of mother tongue in the language classroom. Justifications favouring the use of l1 currently range from ideological arguments to classroom teaching considerations. This paper contributes to this ongoing debate by examining how new generations of language teachers in Mexico are using the students’ mother tongue, Spanish, not only as a pedagogical tool but to develop and reinforce interpersonal relationships in the language classroom in order to enhance the learning of English. Key words: First language, critical pedagogy, phatic communion Mientras que los métodos comunicativos de enseñanza autorizan, muchas veces con poco entusiasmo, el uso de la lengua materna (l1) de los estudiantes del idioma inglés (ei), un gran debate propone un papel más sustancial y activo para el uso del español en el salón de clases. Actualmente, los argumentos que se muestran a favor del uso de la lengua materna (l1) parten desde motivos ideológicos hasta factores pedagógicos en la enseñanza en el salón de aprendizaje de idiomas. El presente artículo contribuye a este debate en curso examinando la forma en que las nuevas generaciones de profesores de inglés en México están utilizando la lengua materna de sus estudiantes, el español, no sólo como una herramienta pedagógica sino para desarrollar y reforzar las relaciones interpersonales en el salón de idiomas, de forma que el aprendizaje del inglés se vea favorecido. Palabras clave: Lengua materna, pedagogía crítica, comunión fática
publishDate 2009
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2009
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2019-06-25T23:15:48Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2019-06-25T23:15:48Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.content.spa.fl_str_mv Text
dc.type.redcol.spa.fl_str_mv http://purl.org/redcol/resource_type/ART
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25504
dc.identifier.eprints.spa.fl_str_mv http://bdigital.unal.edu.co/16542/
url https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/25504
http://bdigital.unal.edu.co/16542/
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/11441
dc.relation.ispartof.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia Revistas electrónicas UN PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
PROFILE Issues in Teachers' Professional Development
dc.relation.references.spa.fl_str_mv Higareda, Sandra and López, Georgina and Mugford, Gerrard (2009) ¿duermes mucho tony? interpersonal and transactional uses of l1 in the foreign-language classroom. PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 2 (2009): PROFILE 11, No2. Issues in Teachers' Professional Development; 43-54 PROFILE Issues in Teachers' Professional Development; Vol. 11, núm. 2 (2009): PROFILE 11, No2. Issues in Tea .
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.license.spa.fl_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Derechos reservados - Universidad Nacional de Colombia
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas
institution Universidad Nacional de Colombia
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/1/11441-144322-3-PB.html
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/2/11441-28029-1-PB.pdf
https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/unal/25504/3/11441-28029-1-PB.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3fd4f35d9023f672bd724712c74cd91c
e4f40665d81077acbb200921b239a3d0
7dafdb4fde402a2caa9a5605e97c1177
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Nacional de Colombia
repository.mail.fl_str_mv repositorio_nal@unal.edu.co
_version_ 1806886105767739392