Collaborative language learning in teletandem: a resource for pre-service teacher education

This article presents some of the results of a qualitative research project about the influences of the pedagogic strategies used by a mediator (graduate student in applied linguistics) in the supervision process of a Teletandem partner (undergraduate student in languages) on her pedagogical practic...

Full description

Autores:
Biondo Salomã, Ana Cristina
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad Nacional de Colombia
Repositorio:
Universidad Nacional de Colombia
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.unal.edu.co:unal/33510
Acceso en línea:
https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/33510
http://bdigital.unal.edu.co/23590/
http://bdigital.unal.edu.co/23590/2/
Palabra clave:
TESOL
EFL
Collaborative language learning
practicum
supervision
teacher education
teletandem.
Rights
openAccess
License
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Description
Summary:This article presents some of the results of a qualitative research project about the influences of the pedagogic strategies used by a mediator (graduate student in applied linguistics) in the supervision process of a Teletandem partner (undergraduate student in languages) on her pedagogical practice. It was done within the project “Teletandem Brazil: foreign language for all”. Based on the reflective teaching paradigm and collaborative language learning, with special emphasis on tandem learning, we analyzed the contributions of the collaborative relationship established between the graduate student and the student-teacher in her first teaching experience. The results bring about implications for the field of language teacher education in a perspective of education within practice, evidencing the experience of collaborative learning in teletandem as an opportunity for reflective teacher education of pre-service teachers.Este artículo presenta los resultados de una investigación cualitativa sobre los reflejos de las estrategias pedagógicas usadas por la mediadora (alumna de posgrado en Lingüística Aplicada) en el proceso de supervisión de una practicante de teletándem (alumna de graduación en un curso de Letras). El estudio formó parte del proyecto “Teletándem Brasil: lenguas extranjeras para todos”. Basándonos en el paradigma del profesor reflexivo y del aprendizaje colaborativo en tándem, analizamos las contribuciones de la relación colaborativa establecida entre ellas, en la primera experiencia práctica de enseñanza de la alumna-profesora. Los resultados muestran implicaciones para el campo de la formación de profesores de lenguas, en una perspectiva de formación en la práctica, evidenciando la experiencia colaborativa del teletándem como una oportunidad de educación reflexiva para futuros profesores.